2023-09-28, 20:07
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Vet du om det var Lasse med sällskap som fick personlig guidning?

Ja det var han och hans familj som fick personlig guidning. När vi åkte därifrån så spekulerade vi kring om kassören gjorde det, bara för att det var en kändis som besökte museet. Han guidade ju nämligen inte alla besökare som kom dit.

Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Minns du vilket museum det var?

Det var väldigt länge sedan jag besökte det stället, så jag har glömt bort det exakta namnet. Museumets nisch var dock av marin orientering med båtar och annat.
Citera
2023-09-28, 20:19
Medlem
Rastapunxs avatar
Minns Lasse Brandeby med värme.
Både hans insatts som artist och de gånger jag fick chansen att träffa honom.
Minns en gång på en spelning med Nationalteatern där både Lasse och "Arne" var med backstage. Det var precis efter olyckan så Arne var nykter men på bra bättring. Lasse var dyngrak som vanligt och de andra i logen var värre.
Han hade hjärtat på rätt ställe och var down to earth.
Saknad
Citera
2023-09-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Ja det var han och hans familj som fick personlig guidning. När vi åkte därifrån så spekulerade vi kring om kassören gjorde det, bara för att det var en kändis som besökte museet. Han guidade ju nämligen inte alla besökare som kom dit.
Kan varit nån form av korruption där museumen kontaktas i förväg för guiding.

Citat:
Det var väldigt länge sedan jag besökte det stället, så jag har glömt bort det exakta namnet. Museumets nisch var dock av marin orientering med båtar och annat.
Ahh... Historiska riksmuseet.
Citera
2023-09-28, 20:43
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Kan varit nån form av korruption där museumen kontaktas i förväg för guiding.

Högst osannolikt. Man såg på kassörens reaktion att det var spontant.
Citera
2023-09-29, 02:21
Medlem
Citat:
Högst osannolikt. Man såg på kassörens reaktion att det var spontant.
Möjligen sjöfartsmuseumet i Göteborg. Minns du om du såg en hög pelare med en staty av en kärring på?
Citera
2023-09-29, 02:56
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Möjligen sjöfartsmuseumet i Göteborg. Minns du om du såg en hög pelare med en staty av en kärring på?
Låter som sjöfartsmuseumet. Trevlig personal på den tiden iaf. Hängde massa där som liten pojk. Både akvarium och massa intressant teknik.
Om Lasse med familj kom in där så kan jag tänka mig dom försökte lite extra men de var alltid väldigt vänliga och hjälpsamma mot alla.
Det bästa museumet från min barndom.
Citera
2023-09-29, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Låter som sjöfartsmuseumet. Trevlig personal på den tiden iaf. Hängde massa där som liten pojk. Både akvarium och massa intressant teknik.
Om Lasse med familj kom in där så kan jag tänka mig dom försökte lite extra men de var alltid väldigt vänliga och hjälpsamma mot alla.
Det bästa museumet från min barndom.
Alltså nu kanske jag blandar ihop det här med något annat men var det dom som hade sjöhästar i ett akvarium? Jag har sett det någonstans tror jag men minns inte om det var där. Det kanske var på TV.
Citera
2023-09-29, 03:02
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Alltså nu kanske jag blandar ihop det här med något annat men var det dom som hade sjöhästar i ett akvarium? Jag har sett det någonstans men minns inte om det var där.
Ja och krokodiler med. Fans inget annat ställe då så måste vart detta om i Göteborg.
Liten rolig not är ju att det upptäcktes en vild sjöhäst i det vilda för första gången i Sverige i år.
Senast redigerad av Rastapunx 2023-09-29 kl. 03:05.
Citera
2023-09-29, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Ja och krokodiler med. Fans inget annat ställe då så måste vart detta om i Göteborg.
Krokodiler ja! Nu minns jag!
Citera
2023-09-29, 03:13
Medlem
Väldigt ambitiöst museum! "Vi måste ha med några sjöhästar och krokodiler som typ 1/100 sjömän får se" Sedan kanske djurskyddsbestämmelserna var annorlunda då?

Minns nu att jag tyckte synd om krokodilerna.
Citera
2023-09-29, 03:17
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Väldigt ambitiöst museum! "Vi måste ha med några sjöhästar och krokodiler som typ 1/100 sjömän får se" Sedan kanske djurskyddsbestämmelserna var annorlunda då?

Minns nu att jag tyckte synd om krokodilerna.
De var en gåva till staden för länge sen. De var rätt trista att se på med, men spännande när man var liten. Min favorit var pirayorna. Kunde se på dem länge och ormarna med. Spindlar var läskiga.

Träffade Lasse flera gånger när vi skulle dit. Tror han bodde i området.
Citera
2023-10-01, 21:17
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:

Jag vet vilket museum du syftar på men detta var ett mindre ställe, utanför Göteborg och där hade dom inte akvarier med fiskar i. Det var mest båtar med kringliggande utrustning, som var nischen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in