Citat:
Ursprungligen postat av
michael1844
Just nu r det nog Isakin och JB som bda r p vg ut. Hr p K s vrdas "Farstapedofilen" som patienten kallas fr. Vet ej hur den personens utsluss ser ut.
Fr tv till tre r sen s skrevs det ut tv patienter om ret, men nu r det uppe i tio patienter om ret s det ser ljusare ut fr vissa som vill komma hrifrn. De som ser K som sitt "hem" r vad jag kan kalla fr lost cases.
Jag ser K och avdelningen jag befinner mig p inte som ett hem, utan en sluten rttspsykiatrisk avdelning. Ingenting annat. Obestmd tid orsakar en ovisshet som r vldigt ptaglig fr ens mentala styrka.
Innan jag kom till K och Helix s befann jag mig p Huddinge och trffade Sveriges dvarande farligaste pedofil, Sten-Erik Eriksson. Han mrdade 8-riga Ralf p Liding och vldtog liket. Inlst p rttspsyk mellan 1967 - 2017, dog inlst efter 50 r.
Men OnTopic s vrdades Michelle tre r fr mord som jag tidigare nmnt, och andra patienter kan bli kvar i ver tv decennier fr t.ex. misshandel (utan alkohol / narkotikamissbruk) pga dligt mende och fr ingen hjlp av psykolog eller avdelningspersonal.
K r nd det rttspsykiatriska sjukhus som r relativt enkelt att skrivas ut till ppen LRV, titta bara p JB och hans vrd.
"Skarakannibalen" I lr skrivas ut till ppenvrd med SUP inom tv r. r egentligen p vg att skriva inom ett r, men ngot gr att man tvekar en del trots allt.
Fr
JB kommer det g snabbare. Att han ftt till dessa fyraveckorspermissioner, vilka du beskrivit i JB-trden, visar p hpnadsvckande egenskap frn hans sida, eller vad man ska sga om fallet. Ovanligt r det i vilket fall att det gtt s raskt fr honom p K med tanke p det brott han dmts fr. Fixar han sin pgende mnadspermission, och kommande permis-sioner (om s), samtidigt som han lyckas ordna till allt utanfr K verkar det rrande ppenvrd bli en mer eller mindre kort tidsfrga. Det kanske kommer vcka en del uppmrksamhet via media, om nu media hnger med, fr knnedom om JB:s kommande utskrivning och rapporterar om saken.
I r ngonstans mer osker att bedma - trots lngsiktig utslussningsplanering - n JB d I:s vrdhistoria p K historiskt haft andra knnetecken n JB:s. Vad jag frstr funkar K-vrden idag bra fr I, med tvdagarspermissioner sedan i slutet av 2021, dagspermissioner sedan 2020 etc. Samtidigt har han en historia med indragna frifrmner ren fre det. Medicinfri har patienten I vl varit ett bra tag nu, det r ett klart plus. Klarar han f ordning p omstndigheterna utanfr K - dvs. arbete/sysselsttning/studier, boende, de personliga frhllandena, det sociala osv - kommer han kunna f med sig bde K:s chefsverlkare, klagare, FR:s sakkunniglkare och frvaltningsrtten.
V-kvinnan,
patienten M gjorde det riktigt bra mste man sga!
F-
pedofilen S kommer det ta lngre tid fr n bde I och JB. S har precis som I var p K relativt lnge. F-pedofilen har permissioner idag (4-timmars). Han hade pga hndelse 2021 ett kontaktfrbud varfr hans timpermissioner drogs in en tid. Han fick sedan tillbaka timpermissioner, med visst villkor, under vren 2022. terfallsrisken i allvarlig brottslighet har under 2022 bedmts fortsatt frhjd om vrden skulle avslutas. Helt utskriven kommer ta vldigt mnga r (ver 5, frn idag i alla fall) fr F-pedofilen, ppenvrd kommer drja antal r.