Citat:
Ursprungligen postat av
michael1844
Just nu är det nog Isakin och JB som båda är på väg ut. Här på K så vårdas "Farstapedofilen" som patienten kallas för. Vet ej hur den personens utsluss ser ut.
För två till tre år sen så skrevs det ut två patienter om året, men nu är det uppe i tio patienter om året så det ser ljusare ut för vissa som vill komma härifrån. De som ser K som sitt "hem" är vad jag kan kalla för lost cases.
Jag ser K och avdelningen jag befinner mig på inte som ett hem, utan en sluten rättspsykiatrisk avdelning. Ingenting annat. Obestämd tid orsakar en ovisshet som är väldigt påtaglig för ens mentala styrka.
Innan jag kom till K och Helix så befann jag mig på Huddinge och träffade Sveriges dåvarande farligaste pedofil, Sten-Erik Eriksson. Han mördade 8-åriga Ralf på Lidingö och våldtog liket. Inlåst på rättspsyk mellan 1967 - 2017, dog inlåst efter 50 år.
Men OnTopic så vårdades Michelle tre år för mord som jag tidigare nämnt, och andra patienter kan bli kvar i över två decennier för t.ex. misshandel (utan alkohol / narkotikamissbruk) pga dåligt mående och får ingen hjälp av psykolog eller avdelningspersonal.
K är ändå det rättspsykiatriska sjukhus som är relativt enkelt att skrivas ut till öppen LRV, titta bara på JB och hans vård.
"Skarakannibalen" I lär skrivas ut till öppenvård med SUP inom två år. Är egentligen på väg att skriva inom ett år, men något gör att man tvekar en del trots allt.
För
JB kommer det gå snabbare. Att han fått till dessa fyraveckorspermissioner, vilka du beskrivit i JB-tråden, visar på häpnadsväckande egenskap från hans sida, eller vad man ska säga om fallet. Ovanligt är det i vilket fall att det gått så raskt för honom på K med tanke på det brott han dömts för. Fixar han sin pågående månadspermission, och kommande permis-sioner (om så), samtidigt som han lyckas ordna till allt utanför K verkar det rörande öppenvård bli en mer eller mindre kort tidsfråga. Det kanske kommer väcka en del uppmärksamhet via media, om nu media hänger med, får kännedom om JB:s kommande utskrivning och rapporterar om saken.
I är någonstans mer osäker att bedöma - trots långsiktig utslussningsplanering - än JB då I:s vårdhistoria på K historiskt haft andra kännetecken än JB:s. Vad jag förstår funkar K-vården idag bra för I, med tvådagarspermissioner sedan i slutet av 2021, dagspermissioner sedan 2020 etc. Samtidigt har han en historia med indragna friförmåner åren före det. Medicinfri har patienten I väl varit ett bra tag nu, det är ett klart plus. Klarar han få ordning på omständigheterna utanför K - dvs. arbete/sysselsättning/studier, boende, de personliga förhållandena, det sociala osv - kommer han kunna få med sig både K:s chefsöverläkare, åklagare, FR:s sakkunnigläkare och förvaltningsrätten.
V-kvinnan,
patienten M gjorde det riktigt bra måste man säga!
F-
pedofilen S kommer det ta längre tid för än både I och JB. S har precis som I var på K relativt länge. F-pedofilen har permissioner idag (4-timmars). Han hade pga händelse 2021 ett kontaktförbud varför hans timpermissioner drogs in en tid. Han fick sedan tillbaka timpermissioner, med visst villkor, under våren 2022. Återfallsrisken i allvarlig brottslighet har under 2022 bedömts fortsatt förhöjd om vården skulle avslutas. Helt utskriven kommer ta väldigt många år (över 5, från idag i alla fall) för F-pedofilen, öppenvård kommer dröja antal år.