Citat:
Ursprungligen postat av
LarsPeterForsman
Man får publicera bilder man inte har upphovsrätten till om det sker i samband med nyhetsrapportering eller annan journalistik. Därför är det nog inte frågan om något brott när Dumpen publicerar. Däremot kan de bli ersättningsskyldiga mot upphovsrättsinnehavare. Praxis på området visar dock att det handlar om småpengar, det är några tusen (under 5000kr) på sin höjd. Och för detta får den pedofil som stämmer ännu mer publicitet - och Dumpen har ändå fortsatt rätt att använda bilden även efter att de tvingats betala.
Således är det nog tandlös metod.
Jag gillar Dumpen kanske jag ska säga och jag tycker att både Patrik och Sara blivit bättre på sina konfrontationer, Sara är mindre hetsig och får ofta igång intressanta diskussioner med rovdjuren. Tyvärr behövs Dumpen men helst skulle pedofiler inte vara ett stort problem i samhället, det är statens uppgift att se till.
Jag får iklädda mig rollen som djävulens advokat.
Antingen gör domstolen ärendet till en grupptalan, blir för mycket tidspillan om varje ärende skall hanteras separat. Utifall någon uthängd vill agera självständigt är det sannolikt att det ärendet blir prejudicerande och dom andra kan bara skicka in skadeståndskrav.
5000 kronor är en helt orealistiskt summa med tanke på spridningen och ramifikationerna för dom inblandade i denna soppan. Är säkerligen någon drabbad som vill gå i bräschen och prova ärendet rättsligt. För övrigt kan sekretess och stängda dörrar eventuellt vara aktuellt.
Nyhetsrapportering och journalistik, du måste skoja? Noll allmänintresse föreligger här. Inte någon har blivit lagförd i domstol. Någon chatt och inget brottsoffer uppfyller inte beviskraven i en domstol.
Slutar med att den uthängde får en ny identitet ett skadestånd och Dumpen stängs ned permanent.
Dessutom existerar lite oklarheter om Dumpen defacto har ett vattentätt utgivningsbevis.
Domstolen kommer för övrigt begära in komplett finansiell information från Dumpen.
Som lök på laxen blir det sannolikt näringsförbud pga oegentligheter i redovisningen, men det är ett senare spörsmål.