Citat:
Ursprungligen postat av
whack-a-mole
Är upp till en domstol att pröva. Du får inte publicera bilder utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren oavsett utgivningsbevis eller inte och det gäller bilder. Sedan kan man dividera om kukbilder kvalificerar sig där, men man kan argumentera att det rör sig om erotisk konst.
Det är Dumpen Media Group AB som driver dumpen.se och är motpart rättsligt och dom har 86K i tillgångar enligt senaste bokslutet.
Ansökningsavgiften är 900 kronor, mitt misstag.
Slutligen, får du en eloge från mig att du diskuterar sakligt och inte använder mängder av invektiv som är kutym här i tråden. Om man har rättsliga reservationer mot Dumpens förfarande då är man automatiskt pederast/pedofil , uthängd. Gimme a break.
Man får publicera bilder man inte har upphovsrätten till om det sker i samband med nyhetsrapportering eller annan journalistik. Därför är det nog inte frågan om något brott när Dumpen publicerar. Däremot kan de bli ersättningsskyldiga mot upphovsrättsinnehavare. Praxis på området visar dock att det handlar om småpengar, det är några tusen (under 5000kr) på sin höjd. Och för detta får den pedofil som stämmer ännu mer publicitet - och Dumpen har ändå fortsatt rätt att använda bilden även efter att de tvingats betala.
Således är det nog tandlös metod.
Jag gillar Dumpen kanske jag ska säga och jag tycker att både Patrik och Sara blivit bättre på sina konfrontationer, Sara är mindre hetsig och får ofta igång intressanta diskussioner med rovdjuren. Tyvärr behövs Dumpen men helst skulle pedofiler inte vara ett stort problem i samhället, det är statens uppgift att se till.