2023-10-01, 12:51
Medlem
De flesta Apple telefoner har små batterier och det är ganska vanligt att användarna springer gatlopp på arbetsplatser och offentliga rum för att hitta ett vägguttag så att de kan ladda telefonen. Första gången jag åkte tunnelbana i Stockholm så såg jag en tjej med iPhone i ena handen som sprang fram och tillbaka i vagnen. Hon satte sig sedan mittemot mig och började treva mellan mina ben med handen.

Det visade sig att hon försökte komma åt uttaget under sätet där jag satt. Det fanns tydligen bara uttag under ett fåtal säten i varje vagn. Sedan när jag dagligen började pendla till arbetet så såg jag ofta en iPhone användare som sprang och letade ett uttag.

Även om en iPhone 15 bara har ett 3349 mAh batteri, så bör den utan problem hålla hela dagen. Jag har ett 3000 mAh batteri i min telefon och med 1 timmes surfande så brukar telefonen ha förbrukat 15 % av batteriet efter en arbetsdag.

Ditt problem är antingen ett trasigt batteri, eller någon app som strular. Även på en iPhone så borde man kunna se apparnas strömförbrukning.
Citera
2023-10-01, 12:51
Medlem
Bassplays avatar
Du har alltså en sprillans ny iPhone och batteriet klarar sig inte ens en endaste dag?

Jag har en Android för ca 5k och den räcker 3 dagar med rätt åtgärder.
Citera
2023-10-01, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Batteriets laddning sköter iPhone om själv helt automatiskt på ett bättre sätt än att behöva labba med detta själv, så läs vänligen på istället för att sprida ”tips” som i bästa fall är gammal inaktuell info, eller i värsta fall skrönor…

Nej, läs på hur ett modernt mobilbatteri funkar, man kan ladda det lite när man vill och behöver.

Har du kollat länken jag gav…?
Hur kan miljoner andra klara sig hela dagar med iPhone med inget alls avstängt etc etc…?

Finns ingen anledning alls att hålla på att slå av blåtand….

De miljoner herrn syftar på verkar uppenbarligen inte sitta på en Iphone 15 i rådande stund.

Att ens bli dränerad på batteri till hälften när det bara gått några timmar.

Helt absurt och bisarrt. Är det detta deras släpp handlar om?

Folk borde gå man ur huse för att stämma Apple. Något är jävligt lurt det ska gudarna veta.
Citera
2023-10-01, 12:57
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Batteriets laddning sköter iPhone om själv helt automatiskt på ett bättre sätt än att behöva labba med detta själv, så läs vänligen på istället för att sprida ”tips” som i bästa fall är gammal inaktuell info, eller i värsta fall skrönor…
...(mer bräk ),,,
.

Ja, just det. Apple sköter det bäst! Hur var det med stämningen i USA mot Apple för att Apple i en uppdatering drog ned på batteriets prestanda för att sälja nya telefoner?

Nej du tinnitus, ta din tablett igen och somna om!

Vad som gäller litium jon-batterier finns bra beskrivet:https://www.mobilladdaren.se/om-batterier

"Töm helst inte batteriet helt
Litium-jon batterier mår bäst av att vara åtminstone lite laddade. Det är bättre att börja ladda om batteriet när det är 20% kvar än när det är 0% kvar i batteriet.

Det är tvärtemot rådet för Nickel-Cadmium och Nickel-Metal Hybrid batterier. De mår bäst av att tömmas helt för att sedan laddas fullt.

Li-ion batterier tar inte skada av av att laddas ofta. Till exempel är det helt OK att ladda ett batteri som har 70% kvar. Den behöver heller inte laddas fullt när den laddas, det är OK att avbryta laddningen. Detta gör Li-ion batterier lämpliga för trådlös laddning (se artikeln om trådlös laddning).

Om batteriet skulle ta slut så är det inte kris, och batteriet blir inte förstört, men det är bra om den kan laddas om igen snart. Skall du ställa undan ett batteri under en längre tid så är det bra om den är laddad. Är den helt tom och inte används på veckor eller månader så är det risk att den inte fungerar längre, eller får starkt nedsatt kapacitet.

Batterier tycker inte om värme eller kyla
Lämna inte batterier i bilen om det blir väldigt varmt eller kallt i bilen. Ladda heller inte batterier under extrema temperaturer. Det är svårt att ge exakta temperaturer, men helst mellan +5°C och 35°C."
Citera
2023-10-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Du har alltså en sprillans ny iPhone och batteriet klarar sig inte ens en endaste dag?

Jag har en Android för ca 5k och den räcker 3 dagar med rätt åtgärder.

Android är bra på batteri men extremt plastigt. Detta kommer från en som precis sålt iväg sin Samsung Ultra Galaxy s23.

Sjukt bra batteri, men extremt svårnavigerad. Tusen saker och trycker du på något fel så låser sig skiten. Android är en annan historia.
Citera
2023-10-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Ja, just det. Apple sköter det bäst! Hur var det med stämningen i USA mot Apple för att Apple i en uppdatering drog ned på batteriets prestanda för att sälja nya telefoner?

Nej du tinnitus, ta din tablett igen och somna om!

Vad som gäller litium jon-batterier finns bra beskrivet:https://www.mobilladdaren.se/om-batterier

"Töm helst inte batteriet helt
Litium-jon batterier mår bäst av att vara åtminstone lite laddade. Det är bättre att börja ladda om batteriet när det är 20% kvar än när det är 0% kvar i batteriet.

Det är tvärtemot rådet för Nickel-Cadmium och Nickel-Metal Hybrid batterier. De mår bäst av att tömmas helt för att sedan laddas fullt.

Li-ion batterier tar inte skada av av att laddas ofta. Till exempel är det helt OK att ladda ett batteri som har 70% kvar. Den behöver heller inte laddas fullt när den laddas, det är OK att avbryta laddningen. Detta gör Li-ion batterier lämpliga för trådlös laddning (se artikeln om trådlös laddning).

Om batteriet skulle ta slut så är det inte kris, och batteriet blir inte förstört, men det är bra om den kan laddas om igen snart. Skall du ställa undan ett batteri under en längre tid så är det bra om den är laddad. Är den helt tom och inte används på veckor eller månader så är det risk att den inte fungerar längre, eller får starkt nedsatt kapacitet.

Batterier tycker inte om värme eller kyla
Lämna inte batterier i bilen om det blir väldigt varmt eller kallt i bilen. Ladda heller inte batterier under extrema temperaturer. Det är svårt att ge exakta temperaturer, men helst mellan +5°C och 35°C."

Förstår inte hur de kan sälja en mobil för 16-17 tusen kr och absurt nog så har vi äldre Iphone modeller som de facto är bättre på batteriet? Ska man gå ihop sig och stämma Apple eller vad är det frågan om?

Du som jobbar på Telenor och dyl. ni borde ta ert ansvar och ta tillbaka dessa telefoner innan batteriet är avcheckat och verkligen fått grönt ljus, detta får inte säljas av er som mellanhänder när det bara är ren bluff och båg det handlar om!

Ni borde (då bolag till syvende och sist har större makt än enskilda privatpersoner) Apple ta tillbaka dessa telefoner och sälja de till oss först när problemet är åtgärdat,!
Citera
2023-10-01, 13:00
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukaskallius
Android är bra på batteri men extremt plastigt. Detta kommer från en som precis sålt iväg sin Samsung Ultra Galaxy s23.

Sjukt bra batteri, men extremt svårnavigerad. Tusen saker och trycker du på något fel så låser sig skiten. Android är en annan historia.
Inget jag upplever. Däremot känns iphone som en barntelefon.

Men men, en sprillans ny iPhone inte klarar en dag är det något fel på den.
Citera
2023-10-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Inget jag upplever. Däremot känns iphone som en barntelefon.

Men men, en sprillans ny iPhone inte klarar en dag är det något fel på den.

Checka av amerikanernas forum gällande Iphone 15. Genomgående är detta ett brett fenomen. Något alla upplever. Så det är med andra ord inget fel på en enstaka som du uttrycker det.
Citera
2023-10-01, 13:14
Medlem
Citat:
Tips eller tricks? Hur får man den och hålla? Ny mobil köpt 2023. Vill helst inte ha med mig laddare överallt.

Radera Facebook, Instagram, Snap, TikTik, Youtube… 😬
Citera
2023-10-01, 13:14
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Checka av amerikanernas forum gällande Iphone 15. Genomgående är detta ett brett fenomen. Något alla upplever. Så det är med andra ord inget fel på en enstaka som du uttrycker det.

Och ändå köper du skiten?
Citera
2023-10-01, 13:15
Medlem
Alla släng hit eller dit kommentarer undanbedes.

Enbart konstruktiva inlägg och ingenting annat.

Den här är tråden handlar inte om någon kukmätartävling eller liknande, förstår att folk sitter i sina stugor och bara MÅSTE hävda sig men det är inte det som eftersträvas.

Konstruktiva inlägg eller låt bli. Så svårt ska det inte vara.
Citera
2023-10-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Se först till att tillämpa adekvat batterivård. Med det menar jag att du bör ladda upp batteriet helt till 100% innan du använder telefonen, och ladda ur den så mycket som möjligt innan du laddar den igen.
Som någon skrev innan ska du ladda/ladda ur i cycler och helst gärna inte till topp eller bott. Ett batteri är ett batteri, ingen lagringsplats.

Nästa steg är att banta telefonens mjukvara. Ta bort så många körande program som möjligt medans du behåller användarvänligheten enligt ditt tycke, samt åtkomst till nätet. (Stäng av BT, NFC, WLan, sänk ljusstyrka osv)
Finns en jävla massa processer du kan stänga av, men vilka det är får du komma fram till själv.

Märkligt att sådant behövs 2023. Att stänga av allt som finns i utbudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in