2023-10-01, 11:21
Medlem
Amazon-mannens avatar
Nu är det inte en Ajfån jag har, men 4-5 timmars musikströmmande till trådlösa hörlurar och batterisparläge plus att alla "onödiga" appar stängts av, så har jag 30-40% batteri kvar när jag kommer hem från jobb.

Sitter du och strömmar HD-porr hela dagarna eller?
Citera
2023-10-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukaskallius
Tolkar inte det som konkreta tips. Är du individen som ständigt gick runt i klassrummet med pekpinnar?

Förstår isåfall i ljuset av detta om du bar på "hatad" stämpeln hela skolgången. Troligt.
Han har ju en poäng dock. Du köpte en iFån och måste nu leva med att ha en iFån.

Skämt åsido. Dra ner ljusstyrkan och slå på batterisparläge. Ställ in att appar inte får användas i bakgrunden och ta bort alla Apples bloatware-appar som du aldrig använder.

Om det inte hjälper finns det ju alltid Tradera. Starta sen en tråd här så hjälper vi dig hitta en bättre mobil.
Citera
2023-10-01, 11:44
Medlem
BorgeHs avatar
Som skrivits innan, var försiktig med appar. De kan ligga och uppdatera och dra mycket energi, speciellt kartor med GPS drar mycket.

Ett annat råd är att vara försiktig med batteriet. Dra inte ur det så att telefonen slocknar, ladda det inte heller till max 100% varje gång, sluta vid 98% eller liknande. Lämna inte laddningen på över natten. Litium-Jon batterier sägs må bättre om de laddas ofta men lite och inte överladdas eller töms fullständigt. Ett batteri har en viss livslängd i laddningscykler.
Citera
2023-10-01, 11:46
Medlem
jewclaws avatar
Se först till att tillämpa adekvat batterivård. Med det menar jag att du bör ladda upp batteriet helt till 100% innan du använder telefonen, och ladda ur den så mycket som möjligt innan du laddar den igen.
Som någon skrev innan ska du ladda/ladda ur i cycler och helst gärna inte till topp eller bott. Ett batteri är ett batteri, ingen lagringsplats.

Nästa steg är att banta telefonens mjukvara. Ta bort så många körande program som möjligt medans du behåller användarvänligheten enligt ditt tycke, samt åtkomst till nätet. (Stäng av BT, NFC, WLan, sänk ljusstyrka osv)
Finns en jävla massa processer du kan stänga av, men vilka det är får du komma fram till själv.
Senast redigerad av jewclaw 2023-10-01 kl. 11:49.
Citera
2023-10-01, 11:56
Medlem
Citat:
Hej! Återigen, jag pillar inte på den mer än övriga mobiler. Till och med avaktiverat 5 g har jag gjort.

Ponera själv, du har installerat de apparna du verkligen gillar.

Ska jag sluta använda de för batteriets skull? Det låter ju bara bisarrt.

I princip alla pillar mer på sin nya mobil, omedvetet, den första tiden just av nyhetens behag och att man vill testa, lära, justera etc etc. Du är knappast ett undantag.

Var har jag skrivit nåt om att du ska sluta använda de appar du vill använda….? Jag har ju för tusan skrivit tvärt om…
Citera
2023-10-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ett batteri håller för 2-3 timmars konstant användning, inte en hel dag.

Ett batteri kan mycket väl hålla en hel dag och mer än så med konstant användning, detta uppger t ex Apple för iPhone 15 Pro, och inget av detta sker utan att batteriet används konstant…

Citat:
videouppspelning:
Upp till 20timmar

Ljud*upp*spelning:
Upp till 75 timmar

Källa: https://www.apple.com/se/iphone/compare/

Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
För att man har nytta och nöje av en del den kan erbjuda givetvis. Menar du att man måste använda alla funktioner hela tiden för att ha glädje av den?

Är det verkligen till särskilt stor nytta eller nöje att vara ständigt uppkopplad och spårad med GPS?

Jag har i varje fall stor nytta av min telefon även om den är nedkopplad större delen av tiden. Det tar ca 1-2 sekunder att aktivera uppkopplingen när den behövs och mitt batteri räcker ca 3-4 dagar om jag inte surfar eller spelar för mycket på toan.

Det var ett bra tips för att förlänga batteritiden avsevärt men visst funkar det inte om du MÅSTE ha dina notiser från tiktok och snapchat var tionde sekund samt låta världen se vart du befinner dig.

Nej, menar inte alls att allt alltid måste användas. Men de flesta funktioner etc drar ingen ström att tala om när de är i vila, alltså inte deaktiverade eller avstängda helt.

Själv har jag inget avstängt på min iPhone 13 Pro, men använder inte Instagram, TikTok etc, men en massa annat. Batteriet klarar normalt 2 dygn ändå
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-10-01 kl. 12:09.
Citera
2023-10-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, menar inte alls att allt alltid måste användas. Men de flesta funktioner etc drar ingen ström att tala om när de är i vila, alltså inte deaktiverade eller avstängda helt.

Själv har jag inget avstängt på min iPhone 13 Pro, men använder inte Instagram, TikTok etc, men en massa annat. Batteriet klarar normalt 2 dygn ändå

Fast det är ju rätt synd och ha Tik Tok osv du nämner installerat men inte våga använda de.

Trist hursomhelst när man införskaffat en ny mobil och konstatera att allt man måste tänka på är att spara batteriet!

Trist gjort av er Apple!
Citera
2023-10-01, 12:16
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarymovie
Stäng av bluetooth, sänk ljusstyrka, sätt på batterispararläge
Här har vi det. Speciellt dom perioder du inte använder telefonen.
Citera
2023-10-01, 12:17
Medlem
Citat:
Tips eller tricks? Hur får man den och hålla? Ny mobil köpt 2023. Vill helst inte ha med mig laddare överallt.

Min håller åtminstone en vecka - och skulle jag ställa om den i energisparläge håller den över tjugo dagar!

Men så hade jag det som första prioritet när jag sökte ny mobiltelefon.

Citera
2023-10-01, 12:22
Medlem
godboys avatar
Det låter ju verkligen illa att den inte klarar en dag utan att behöva laddas emellanåt. För mig låter det som ett reklamationsärende. Tyvärr kan det nog vara svårt att få igenom ett sånt då de säkert kommer hävda att du överanvänder telefonen.

Jag har en Moto g52 som jag använder varierande mycket. Jag har haft den drygt ett år nu. När jag använder den normalt, dvs tittar på den några timmar om dan så kanske jag laddar var tredje fjärde dag. Om jag tittar på massa youtube eller film så kan jag behöva ladda den till kvällen men den har typ ändå 30% kvar. Nu är ju just Moto kända för bra batterikapacitet. Klassad som billighetsmobil men har allt jag vill ha och lite till.

Men ska ändå säga att jag känner igen det där med apple och kass kapacitet på batteri.
Citera
2023-10-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Som skrivits innan, var försiktig med appar. De kan ligga och uppdatera och dra mycket energi, speciellt kartor med GPS drar mycket.

Ett annat råd är att vara försiktig med batteriet. Dra inte ur det så att telefonen slocknar, ladda det inte heller till max 100% varje gång, sluta vid 98% eller liknande. Lämna inte laddningen på över natten. Litium-Jon batterier sägs må bättre om de laddas ofta men lite och inte överladdas eller töms fullständigt. Ett batteri har en viss livslängd i laddningscykler.

Batteriets laddning sköter iPhone om själv helt automatiskt på ett bättre sätt än att behöva labba med detta själv, så läs vänligen på istället för att sprida ”tips” som i bästa fall är gammal inaktuell info, eller i värsta fall skrönor…

Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Se först till att tillämpa adekvat batterivård. Med det menar jag att du bör ladda upp batteriet helt till 100% innan du använder telefonen, och ladda ur den så mycket som möjligt innan du laddar den igen.
Som någon skrev innan ska du ladda/ladda ur i cycler och helst gärna inte till topp eller bott. Ett batteri är ett batteri, ingen lagringsplats.

Nästa steg är att banta telefonens mjukvara. Ta bort så många körande program som möjligt medans du behåller användarvänligheten enligt ditt tycke, samt åtkomst till nätet. (Stäng av BT, NFC, WLan, sänk ljusstyrka osv)
Finns en jävla massa processer du kan stänga av, men vilka det är får du komma fram till själv.

Nej, läs på hur ett modernt mobilbatteri funkar, man kan ladda det lite när man vill och behöver.

Citat:
Fast det är ju rätt synd och ha Tik Tok osv du nämner installerat men inte våga använda de.

Trist hursomhelst när man införskaffat en ny mobil och konstatera att allt man måste tänka på är att spara batteriet!

Trist gjort av er Apple!

Har du kollat länken jag gav…?
Hur kan miljoner andra klara sig hela dagar med iPhone med inget alls avstängt etc etc…?

Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Här har vi det. Speciellt dom perioder du inte använder telefonen.

Finns ingen anledning alls att hålla på att slå av blåtand….
Citera
2023-10-01, 12:47
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Iphone 15. Ska det vara så? Köpa ny mobil så fungerar batteriet på det viset??
Värme är aldrig bra för ett batteri....
https://www.mobil.se/nyheter/iphone-...roblem/1452158

Har en S23 Plus (som jag köpte för 7.000 kr under en sommarkampanj), batteriet håller 3 dagar om jag kör SOT-tid 3 timmar per dag... <<< >>> Den som valt en svindyr ajfån 15 får stoppa sin laddare i byxan när hen går ut på stan
Senast redigerad av KokaGroda 2023-10-01 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in