Citat:
Ursprungligen postat av
optimst
Ja, att hänvisa till källor är tråkigt när man hellre kan fantisera fritt. Men även en inbiten Sverigehatare som du själv måste väl inse att det inte tar fem år att lära sig "vilka knappar skall piloten trycka på", så många knappar får inte plats i en cockpit.
Anledningen till att vi inte skickat JAS är att vi helt enkelt behöver dem själva, iallafall tills vi blir medlemmar i Nato. Ryssland saknar förmåga att anfalla Sverige till havs eller med markstyrkor, men har fortfarande en begränsad kapacitet att terrorbomba oss från luften. Har inte andra länder fyllt Ukrainas behov av stridsflyg innan dess kan det bli aktuellt efter ett Nato-inträde.
Flygvapnet själva framhåller att stridspilotutbildningen tar 6,5 år. Civil pilotutbildning kan inte räknas till godo. Ett av problemen är att det räcker inte att "tentamensmässigt" kunna peka ut alla knappar i cockpit, utan vad det gäller är att nöta in funktionen så att det i varje läge blir fråga om reflexmässiga handlingar. En ukrainsk pilot kan vara ett ess på Mig-29, men kommer att vara ställd i en JAS-kärra då hans reflexer är Mig-29 innan JAS-träningen tar över och det tar tid.
Ett andra problem ligger i språkbariären. Vi kan inte förväntas tro att ukrainska piloter som ska skolas upp behärskar svenska, varför undervisning får ske på engelska. Tyvärr är engelskakunskaperna även de bristfälliga. För att råda bot på det senare, har intensivkurser i engelska startats för lämpliga aspiranter.
Ukrainska piloter har under kontrollerade förhållanden provflugit Gripen. Vad gäller F16, pågår utbildning i liten skala av engelskspråkiga piloter så att de i ett första steg ska kunna utföra uppdrag där de i vissa moment använder autopilot.
Sammanfattningsvis, även om man tar genvägar tar en utbildning tid för man vill helst inte upprepa misstagen Sovjetunionen gjorde när de sålde paket med Mig-21 och pilotutbildning till Egypten inför Yom Kippurkriget 1973. Jag kan avslöja att allt inte gick så bra.