2023-10-01, 10:45
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Video12
Vilket korkat inlägg. Att skicka JAS-plan utesluter ytterligare hjälp för att få en helhet att fungera och bli effektivt. Ingen pratar om att skicka svenska piloter, också någonting du läser in som saknar grund.

Jag svarade på ett inlägg där en person ville skicka Svenska piloter.

Läs vad jag skrev innan du kommenterar.
Citera
2023-10-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Hur går det med den ryska vinteroffensiven?
Nä det är kört för ryssarna för nu har ju Putin dessutom fått en fläck i pannan läste jag.
Citera
2023-10-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Jag svarade på ett inlägg där en person ville skicka Svenska piloter.

Läs vad jag skrev innan du kommenterar.

Svenska piloter komma utbilda ukrainska men inte delta i strid. Du läser in "självmordsuppdrag".
Citera
2023-10-01, 10:59
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Video12
Svenska piloter komma utbilda ukrainska men inte delta i strid. Du läser in "självmordsuppdrag".

Ukrainska piloter kan inte Engelska vilket är en förutsättning för att kunna läsa manualerna.

Det tar 5-6 år att utbilda en Jas-pilot.
Starta och landa kanske går att lära sig på några veckor. Men vilka knappar skall piloten trycka på och vilket vapen skall han välja, det är det som det handlar om.
Citera
2023-10-01, 11:03
Medlem
Citat:
Ukrainska piloter kan inte Engelska vilket är en förutsättning för att kunna läsa manualerna.

Starta och landa kanske går att lära sig på några veckor. Men vilka knappar skall piloten trycka på och vilket vapen skall han välja, det är det som det handlar om.

Så en redan utbildad pilot som ska lära sig att flyga JAS-plan måste alltså utbilda dig 5-6 år. Har du källa eller hittar du på som vanligt?

Förövrigt går manualer att översätta till ukrainska
Senast redigerad av Video12 2023-10-01 kl. 11:06.
Citera
2023-10-01, 11:05
Medlem
Citat:

Haha. Ja, starta och landa tar några veckor men sen att lära sig knapparna tar 5-6 år.

Ja se vatniks.
Citera
2023-10-01, 11:07
Medlem
Citat:

Det kan ukrainska piloter redan förstår du väl. Likaså taktiskt uppträdande samt kännedom om hur ryska motståndet agerar.

Om du tror att ukrainska piloter inte kan läsa engelska så är du tyvärr ute och cyklar. Kan säkert vara individuella variationer men man har samverkat med Nato sedan 2014 och det internationella flygspråket är engelska.
Citera
2023-10-01, 11:12
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Källor hit och källor dit. Jag lyssnade vad en fd. Jas-pilot sa på en YT-kanal.

Du lyssnar för mycket redacted har man också märkt av! Finns många sådana stolpskott i denna tråd.
Citera
2023-10-01, 11:12
Medlem
platyzmas avatar
Citat:

Näe, du ljög som en Ryss.
Citera
2023-10-01, 11:19
Medlem
Citat:

Ja, att hänvisa till källor är tråkigt när man hellre kan fantisera fritt. Men även en inbiten Sverigehatare som du själv måste väl inse att det inte tar fem år att lära sig "vilka knappar skall piloten trycka på", så många knappar får inte plats i en cockpit.

Anledningen till att vi inte skickat JAS är att vi helt enkelt behöver dem själva, iallafall tills vi blir medlemmar i Nato. Ryssland saknar förmåga att anfalla Sverige till havs eller med markstyrkor, men har fortfarande en begränsad kapacitet att terrorbomba oss från luften. Har inte andra länder fyllt Ukrainas behov av stridsflyg innan dess kan det bli aktuellt efter ett Nato-inträde.
Citera
2023-10-01, 11:47
Medlem
Knut-Annes avatar
Czechia to transfer license for production of CZ BREN 2 assault rifles to Ukraine
https://twitter.com/nexta_tv/status/1708198080187699509
Citera
2023-10-01, 11:50
Medlem
Lawlines avatar
Citat:

Du lever kvar i Sovjettiden då var det rySSka som gällde men efter sönderfallet så har Engelska kommit in mer och mer.
Senast redigerad av Lawline 2023-10-01 kl. 11:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in