Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Ok.
Scenariot förutsätter att mordplatsen är känd på förhand?
Var inte din idé för övrigt att mordet var planerat att ske på västra sidan Sveavägen och att den faktiska mordplatsen och det taffliga utförandet är en konsekvens av en reservplan som sattes i verket på grund av att makarna korsade gatan?
Det kan finnas alternativa mordplatser både norr och söder om Grand
Min idé har inte förändrats. Att GM när han befann sig vid Grand hade för avsikt att mörda Olof Palme betyder inte att han redan då "bestämde" platsen.
I och med att makarna Palme vandrade söderut kan en möjlig attentatsplats ha varit korsningen Sveavägen & Adolf Fredriks kyrkogata.
Om GM följer efter till fots, utför attentatet där med en flyktbil som kommer inifrån Adolf Fredriks kyrkogata, där för övrigt vittnet "Jerker" observerade en man med WT minutrarna innan mordet, så faller bitarna på plats.
Men makarna Palme korsade aldrig Adolf Fredriks kyrkogata, de svängde runt hörnet på korvkiosken bort från GM:s skottlinjen och snedkorsade Sveavägen.
Om du har gjort värnplikt som exv. skyttesoldat så har du säkert varit med om att snabba förflyttningar till bättre positioner under övningar varit vanligt beroende på situationen/läget.
Samma här, GM sätter sig i "flyktbilen", får skjuts cirka hundra meter till trafikljusen vid Tunnelgatan där han kliver ur och korsar östra vägbanan av Sveavägen och intar positionen vid Dekorimahörnet.
I bilen fick han information om väntande flyktbil, exv grön mercedestaxi, vid Snickarbacken.
Jag tror inte att jag använt ordet "taffliga" om utförandet eller reservplan men alternativa planer utarbetas alltid vid militära planläggningar.