2023-10-01, 09:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Är det irrelevant att efterfråga konkreta exempel som knyter Majas beteende till de generella fenomenen som du åberopar?
Det är irrelevant att framhålla inadekvata EXEMPEL för att avfärda en MÖJLIG försvarsmekanism.
Citera
2023-10-01, 10:13
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Så du är inne på att MH kan dömas trots att det inte är bevisat att hon deltar i våldet, likt Möller du nämner där?

Vet ej hur HR kommer resonera.
Men om HR bedömer båda som delaktiga vid mord utan att ta hänsyn explicit till detaljer om vem som gjorde vad, som vid Möller-fallet eller som som när gängkriminella döms för mord för att de gemensamt lockat offret och kört därifrån trots att bara en höll i vapnet - ja då döms nog både Maja och Johanna för mord enbart på de omständigheterna.

Jag tror att man ska läsa Develis kopierade citat nedan igen. Citatet från det sista förhöret sker två veckor efter att kroppen hittats och efter en månad i häktet.

Majas ”chock” är en rena lögner här - hon ljuger som en borstbindare. Det vet vi eftersom hon till slut erkänner.
Men det är samma typ av formuleringar från Maja om hennes ”chock” som hon sedan fortsätter att använda i beskrivningen av vad Maja säger sig upplevt när hon såg kroppen och kände vid dumpningsresan.

Då blir man knappast trodd igen. Framför allt inte om så mycket annat talar för att hon deltog vid Toves död.

”Samma förbannade ljugande fortsätter i förhör.

2022-10-18
"Det var Missing People som hade lagt ut en bild på Tove och att hon inte hade kommit hem. Maja tyckte det var sjukt"
(..)
"Hon hade sett både bild och namn på Tove och hon såg det runt tolv på söndagen. Hon
säger att det kändes overkligt, hon blev chockad."

2022-10-31.
"Nej, jag är i chock.
Över vad?
Att hon inte kommit hem."

2022-11-15.
"Eh, jag är i chock över vad som har hänt eller varför hon inte har kommit, varför Tove
inte har kommit hem."
Senast redigerad av coli 2023-10-01 kl. 11:01.
Citera
2023-10-01, 10:35
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men om HR bedömer båda som delaktiga vid mord utan att ta hänsyn explicit till detaljer om vem som gjorde vad, som vid Möller-fallet eller som som när gängkriminella döms för mord för att de gemensamt lockat offret och kört därifrån trots att bara en höll i vapnet - ja då döms nog både Maja och Johanna för mord.

Jag tror att man ska läsa Develis kopierade citat nedan igen. Citatet från det sista förhöret sker två veckor efter att kroppen hittats och efter en månad i häktet.

Majas ”chock” är en rena lögner - hon ljuger som en borstbindare. Det vet vi eftersom hon till slut erkänner.
Men det är samma typ av formuleringar från Maja om hennes ”chock” som hon sedan fortsätter att använda i beskrivningen av vad Maja säger sig upplevt när hon såg kroppen och kände vid dumpningsresan.

Då blir man knappast trodd igen. Framför allt inte om så mycket annat talar för att hon deltog vid Toves död.

2022-10-18
"Det var Missing People som hade lagt ut en bild på Tove och att hon inte hade kommit hem. Maja tyckte det var sjukt"
(..)
"Hon hade sett både bild och namn på Tove och hon såg det runt tolv på söndagen. Hon

2022-10-31.
"Nej, jag är i chock.
Över vad?

2022-11-15.
"Eh, jag är i chock över vad som har hänt eller varför hon inte har kommit, varför Tove
inte har kommit hem."

Tack coli, det där hade jag glömt. 👍
En världsvan storljugare helt enkelt.

- jag är i chock....
Bara den meningen som hon också har upprepat flera ggr till förhörsledarna visar vilken skitmänniska Maja är!
Hennes advokat kommer att få det jobbigt, hoppas hens arvode blir därefter..
Citera
2023-10-01, 10:50
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Tack coli, det där hade jag glömt. 👍
En världsvan storljugare helt enkelt.

- jag är i chock....
Bara den meningen som hon också har upprepat flera ggr till förhörsledarna visar vilken skitmänniska Maja är!
Hennes advokat kommer att få det jobbigt, hoppas hens arvode blir därefter..

Ja det är väldigt tänkvärda citat från Majas förhör.
Så mycket lögner….
Trots att hon inte ”knäppt av hjärnan” just här.

Brottmålsadvokater är ju oftast luttrade, men man skulle ju tycka att just det här uppdraget kan vara lite motigt. Försvaret aktar sig ju också väldigt tydligt från att andas om en rekonstruktion.
Senast redigerad av coli 2023-10-01 kl. 10:56.
Citera
2023-10-01, 11:02
Medlem
Citat:
Du skriver så här:

”Nu har det vänt lite och fler fakta har kanske gjort att mer ”osympatiska” uppgifter framkommit om Maja.”

Men allt om MH har väl funnits i fup sedan dag 1? Kan hon dömas baserat på de ”osympatiska” uppgifterna?

Uppgifter i tråden har vartefter kommit fram.

FUP kom före vad som framkommit i TR-förhören.

Vad som framkommit i tråden (upplagt från FUP/TR.förhören kom senare) från början verkar ha varit mest det som var till gagn för MH, och som visar mestadels på JJ.s skuld.
Efter tids gång så har vi som inte lyckats ladda ner den (FUP) visat på mer och mer lögner från MH.s sida.

Så klart letar en del TS efter det som gagnar deras "tro"... och lägger upp dessa i tråden.

Kanske har det blivit lite mer "jämnvikt" nu? Allt ska fram...inte bara för den ena eller andra sidan.
Citera
2023-10-01, 11:07
Medlem
Citat:
Ja det är väldigt tänkvärda citat från Majas förhör.
Så mycket lögner….
Trots att hon inte ”knäppt av hjärnan” just här.

Brottmålsadvokater är ju oftast luttrade, men man skulle ju tycka att just det här uppdraget kan vara lite motigt. Försvaret aktar sig ju också väldigt tydligt från att andas om en rekonstruktion.

Det var faktiskt hennes advokat guidade in henne till sömnen, när han ställde frågan under ett förhör om det var möjligt att hon sov. Efter det blev det värre och värre för varje förhör, och till slut sov hon vid varje kritiskt moment.

Det är beklagligt, för det har verkligen inte hjälpt henne. Inte bara för Toves anhörigas skulle borde hon berättat, utan även för sin egen. Det kan finnas förmildrande omständigheter som kan hjälpa henne att undvika livstidsstraff. Om dom finns, är det verkligen läge att börja prata.
Citera
2023-10-01, 11:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det bad jag inte om.

Jag har däremot efterfrågat belägg för det du skriver om ang Maja och ur fup.
Det klarar du tydligen inte av och kommer med ånyo med googlat bullshit.
Du förefaller benämna allt som inte bevisar att M ljuger och manipulerar som bullshit, oavsett om det är från fup eller Google.

Då jag refererat till Ms egna ord har du avfärdat det som taget ur sitt sammanhang, lögner eller efterkonstruktioner.

Att dumpningen är sann är väl då undantaget som bekräftar regeln.
Diskussionen blir meningslös då endast vittnens och Js utsagor ska beaktas och allt annat än dina sanningar är bullshit.
Citera
2023-10-01, 11:29
Medlem
Citat:
Men om HR bedömer båda som delaktiga vid mord utan att ta hänsyn explicit till detaljer om vem som gjorde vad, som vid Möller-fallet eller som som när gängkriminella döms för mord för att de gemensamt lockat offret och kört därifrån trots att bara en höll i vapnet - ja då döms nog både Maja och Johanna för mord enbart på de omständigheterna.

Majas ”chock” är en rena lögner här - hon ljuger som en borstbindare. Det vet vi eftersom hon till slut erkänner.

2022-10-18
(..)

2022-10-31.
"Nej, jag är i chock.
Över vad?

2022-11-15.
inte har kommit hem."

Det du beskriver och citaten du visar bygger mer på en önskan att hon ska dömas än faktisk bevisning.
Citera
2023-10-01, 11:36
Avslutad
Citat:
Det du beskriver och citaten du visar bygger mer på en önskan att hon ska dömas än faktisk bevisning.
Nu är vi inne i oktober- rättegångsmånaden för tjejerna.
Det ska bli synnerligen intressant att ta del av vad som kommer sägas från alla håll i rätten.
Många kockar har kokat soppan men samtliga verkar till sist ha kommit fram till att Tove dog av det hårda stryptaget.
Hoppas media är på plats och direktrapporterar vad dom ser och hör när domedagarna kommer.
Citera
2023-10-01, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Uppgifter i tråden har vartefter kommit fram.

FUP kom före vad som framkommit i TR-förhören.

Vad som framkommit i tråden (upplagt från FUP/TR.förhören kom senare) från början verkar ha varit mest det som var till gagn för MH, och som visar mestadels på JJ.s skuld.
Efter tids gång så har vi som inte lyckats ladda ner den (FUP) visat på mer och mer lögner från MH.s sida.

Så klart letar en del TS efter det som gagnar deras "tro"... och lägger upp dessa i tråden.

Kanske har det blivit lite mer "jämnvikt" nu? Allt ska fram...inte bara för den ena eller andra sidan.

Ja förhör i tingsrätten är en källa, men jag förstår inte vad som är nytt där bortom det som framkommit i fup?

Och vilka andra uppgifter har framkommit efter det som visar på denna ”osympatiska” MH? Frågan syftar på det du skriver ”Uppgifter i tråden har vartefter kommit fram” osv.

Är det att Develi upptäckt att MH har varit bitchig på Nöjet, sovit i en bil, haft coola pins i Pinterest osv eller vad är dessa ”nya” uppgifter för några?

Till slut blir det ju att man skapar en mördare bortom all bevisning på grunden att hon är ung och omogen och allt vad det innebär. Man får väl svartmåla någon man tycker har mördat någon men allt är redan känt sedan tidigare. Så ingen vind har vänt i tråden. Dessa uppgifter är bara nya för de som inte läst tråden eller fup/tingsrätt tidigare.

MH kan inte dömas rättsligt för att hon betett sig si eller så innan det här brottet. Att hon ljugit för sina föräldrar eller haft Nöjet som sitt andra hem. Däremot så gör en hel del personer här sig skyldiga till förtal eller grovt förtal i sin iver att systematiskt visa hur dålig människa MH är. Det finns inget positivt med det MH har gjort uppenbarligen.

Att hon går i skola, att hon tagit körkort, att hon är lite rebell mot föräldrar, att hon försökt skaffa vänner, att hon festar, at hon är arg på killar osv osv allt vänds emot henne.
Citera
2023-10-01, 11:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag vet inte hur gedigna och tillförlitliga dessa IQ tester är. Men det jag tror är att M varken skäms eller försöker dölja sina tillkortakommanden i dessa sammanhang. Hon har mycket att vinna på att visa sig svag. Det gullas ju nåt väldans med henne, föräldrarna är hemma med henne, dom väcker henne och ger henne mediciner, pappan tar bilen och kör ut hudkräm till skolan, hon får specialbehandling av samhället i alla dess former. Inget eget ansvar för nånting, och ändå sitter hon med den senaste iphone modellen med ett par airpods pro.

Det som inte riktigt stämmer med denna bild är att hon umgås med betydligt äldre kompisar och inte en enda upplever hennes som trög eller efterbliven på något sätt. Samhällets tjänster och föräldrarnas gull är hon färdigt med efter en tid tillsammans med J. Nu är det fest, sex, konserter, skadegörelse och mordbränder som gäller, och hon stortrivs!

Aha-upplevelse vill jag inte kalla det. Enda sen FUP släpptes noterade jag att denna omtänksamma, svaga M inte alls gick att hitta. Det framträdde tyvärr en helt annan bild. Att nya skribenter och även gamla som kommit tillbaks, som hjälpt till att analysera det material som finns har stärkt denna bild.

Ett par månader innan detta skrev du och en handfull aktiva skribenter långa välskrivna inlägg där M försökte göras till ett offer för omständigheterna. Att främst J var orsaken till precis allting stackars M råkat göra. Allting M gjort och inte gjorts letades det förklaringar till, och jag har nog läst det mesta med öppet sinne. Jag har varit uppriktig i min frågeställning hur hennes diagnoser kunnat påverkat henne empatiska förmåga eller hur det utåt sett kan uppfattats. Men jag har inte tagit till mig era förklaringar. Dom har inget stöd i det material som vi alla har tillgång till.
Ja, jag har funderat kring de där testerna.
Att hon har besvär ifrågasätts inte, jag undrar dock över graden.

Att det sen används som argument för offerroll är mer än övertydligt men föga överensstämmande med bilden kring Maja.

Hur skulle Maja kunna gå på ordinarie gymnasielinje om hon vore lika lågintelligent som det betonas här inne?
Hur i hela friden skulle hon kunna klara av att lära in ackord och sångtexter, spela gitarr och bas om hon vore så borta?
Detta med hennes arbetsminne finner jag intressant i sig och mer konkret engelska (språk). Ett annat problemområde var matte.
Hon har sökt på mängder med engelska sångtexter och med hennes tillkortakommande i åtanke så förvånades jag hur ofta hon skrev korrekt engelska. Felstavningar var inom normalspannet lik för vem som helst.

Testet lär ha legat till grund för skolgång (behovsprövning). Att hon ska ut i skolverksamheten igen från hemmasittande.
Hemmaliggande är kanske mer korrekt, sjuk och liggande i soffan.

Hon insjuknade 2018 och utredningen skedde i skolhälsovården regi angående "klart under genomsnittet men därhennes verbala förmågor låg på genomsnittlig nivå."

Orsaken att jag undrar är den dåvarande nedstämdheten och stress; att det påverkar resultat negativt.

Sen remiss till bup, nästa utredning var 2019 och hon kvalar in på kriterierna för "icke-verbala inlärningssvarigheter."

Det gällde "svårigheter med processhastighet, visuellt material och arbetsminne."

Sen reagerar hon starkt på förändringar, tex när comeback bytte format.
Nytt är alltid olustigt innan det blir gammalt.
Miljö, vänner, lärare. Det gick över.

Hennes mor betonar snarlikt och utgår från att hon är så skör, så präglad.

Men faktum är att ingenting stämmer jämfört med livet hon levt.

"Hon är en skör person utifrån det, det är ju ingen tuffing. Sen har ju hon vuxit mycket i takt med att hon mår bättre, men de senaste åren har präglat henne."
(..)
"Hon har svårt med mycket människor runt i kring sig, svårt med press och behöver struktur.
Hon behöver veta vad som kommer hända. Om vi bjuder hem folk, behöver hon veta det i förväg. Det ligger inte för henne att vara spontan."
(..)
"Vi är beskyddande och Maja är ju skör."

Det känns som en uppdaterad version vore på sin plats.
Hon har ingen framförhållning ihop med J och det är spontant så det förslår.
De flänger hit och dit och enbart helgen i Gtbg visar hur oorganiserat det var.
Även om nu M är en följare så borde hennes hjärna ha reagerat och slagit bakut med både stressreaktioner, ångest och utmattning.

Men noll. Allt är i högt tempo och så roligt.
Så vart är det fel nånstans?

Inte ens föräldrarna ser nåt annat än att J tillfört henne positiva egenskaper även om de ser J som en suspekt person.
Senast redigerad av develi 2023-10-01 kl. 11:58.
Citera
2023-10-01, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är irrelevant att framhålla inadekvata EXEMPEL för att avfärda en MÖJLIG försvarsmekanism.
Det enda du har att komma med är länkar till allmän information på nätet. Du klarar inte av att knyta din googlade information till Majas beteende. Det finns inget konkret som pekar på att Maja är mer chockad, traumatiserad eller avstängd än Johanna. Maja hävdar det men det är inget bevis. Det är bara Majas vanliga sätt att klara sig ur knipor. ”Jag var i chock…”. Jojo, den lögnen har vi hört förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in