Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Jag vet inte hur gedigna och tillförlitliga dessa IQ tester är. Men det jag tror är att M varken skäms eller försöker dölja sina tillkortakommanden i dessa sammanhang. Hon har mycket att vinna på att visa sig svag. Det gullas ju nåt väldans med henne, föräldrarna är hemma med henne, dom väcker henne och ger henne mediciner, pappan tar bilen och kör ut hudkräm till skolan, hon får specialbehandling av samhället i alla dess former. Inget eget ansvar för nånting, och ändå sitter hon med den senaste iphone modellen med ett par airpods pro.
Det som inte riktigt stämmer med denna bild är att hon umgås med betydligt äldre kompisar och inte en enda upplever hennes som trög eller efterbliven på något sätt. Samhällets tjänster och föräldrarnas gull är hon färdigt med efter en tid tillsammans med J. Nu är det fest, sex, konserter, skadegörelse och mordbränder som gäller, och hon stortrivs!
Aha-upplevelse vill jag inte kalla det. Enda sen FUP släpptes noterade jag att denna omtänksamma, svaga M inte alls gick att hitta. Det framträdde tyvärr en helt annan bild. Att nya skribenter och även gamla som kommit tillbaks, som hjälpt till att analysera det material som finns har stärkt denna bild.
Ett par månader innan detta skrev du och en handfull aktiva skribenter långa välskrivna inlägg där M försökte göras till ett offer för omständigheterna. Att främst J var orsaken till precis allting stackars M råkat göra. Allting M gjort och inte gjorts letades det förklaringar till, och jag har nog läst det mesta med öppet sinne. Jag har varit uppriktig i min frågeställning hur hennes diagnoser kunnat påverkat henne empatiska förmåga eller hur det utåt sett kan uppfattats. Men jag har inte tagit till mig era förklaringar. Dom har inget stöd i det material som vi alla har tillgång till.
Ja, jag har funderat kring de där testerna.
Att hon har besvär ifrågasätts inte, jag undrar dock över graden.
Att det sen används som argument för offerroll är mer än övertydligt men föga överensstämmande med bilden kring Maja.
Hur skulle Maja kunna gå på ordinarie gymnasielinje om hon vore lika lågintelligent som det betonas här inne?
Hur i hela friden skulle hon kunna klara av att lära in ackord och sångtexter, spela gitarr och bas om hon vore så borta?
Detta med hennes arbetsminne finner jag intressant i sig och mer konkret engelska (språk). Ett annat problemområde var matte.
Hon har sökt på mängder med engelska sångtexter och med hennes tillkortakommande i åtanke så förvånades jag hur ofta hon skrev korrekt engelska. Felstavningar var inom normalspannet lik för vem som helst.
Testet lär ha legat till grund för skolgång (behovsprövning). Att hon ska ut i skolverksamheten igen från hemmasittande.
Hemmaliggande är kanske mer korrekt, sjuk och liggande i soffan.
Hon insjuknade 2018 och utredningen skedde i skolhälsovården regi angående "klart under genomsnittet men därhennes verbala förmågor låg på genomsnittlig nivå."
Orsaken att jag undrar är den dåvarande nedstämdheten och stress; att det påverkar resultat negativt.
Sen remiss till bup, nästa utredning var 2019 och hon kvalar in på kriterierna för "icke-verbala inlärningssvarigheter."
Det gällde "svårigheter med processhastighet, visuellt material och arbetsminne."
Sen reagerar hon starkt på förändringar, tex när comeback bytte format.
Nytt är alltid olustigt innan det blir gammalt.
Miljö, vänner, lärare. Det gick över.
Hennes mor betonar snarlikt och utgår från att hon är så skör, så präglad.
Men faktum är att ingenting stämmer jämfört med livet hon levt.
"Hon är en skör person utifrån det, det är ju ingen tuffing. Sen har ju hon vuxit mycket i takt med att hon mår bättre, men de senaste åren har präglat henne."
(..)
"Hon har svårt med mycket människor runt i kring sig, svårt med press och behöver struktur.
Hon behöver veta vad som kommer hända. Om vi bjuder hem folk, behöver hon veta det i förväg. Det ligger inte för henne att vara spontan."
(..)
"Vi är beskyddande och Maja är ju skör."
Det känns som en uppdaterad version vore på sin plats.
Hon har ingen framförhållning ihop med J och det är spontant så det förslår.
De flänger hit och dit och enbart helgen i Gtbg visar hur oorganiserat det var.
Även om nu M är en följare så borde hennes hjärna ha reagerat och slagit bakut med både stressreaktioner, ångest och utmattning.
Men noll. Allt är i högt tempo och så roligt.
Så vart är det fel nånstans?
Inte ens föräldrarna ser nåt annat än att J tillfört henne positiva egenskaper även om de ser J som en suspekt person.