2023-10-01, 03:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Ibland undrar jag om du blandar ihop korten lite .. inte för att jag kan sådant men är det dissociation ?
Du skriver ibland så bra så man undrar om du är någon Liv-egen-text-Robot
Du är inte bättre som uppenbart fiser runt i kulisserna hela tiden. Livegen men skriver satan så dåligt. 😂

Jag vet vad som menas med dissociation.
Vad du menar med dissociation har jag ingen aning. Jag har däremot kommenterat och ifrågasatt det sybel tog upp och tycks anse att det är applicerbart på Maja.
Citera
2023-10-01, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du är inte bättre som uppenbart fiser runt i kulisserna hela tiden. Livegen men skriver satan så dåligt. 😂

Jag vet vad som menas med dissociation.
Vad du menar med dissociation har jag ingen aning. Jag har däremot kommenterat och ifrågasatt det sybel tog upp och tycks anse att det är applicerbart på Maja.
Hej god morgon ja tack att du ser mig tillslut.
Skriver väldigt dåligt men det är inte nyheter för någon

Jag tyckte det var roligt att kalla det Liv-egen av en anledning..just för att ast-personen jag pratade om tidigare
Vet du hur ast personer fungerar när de blir kära/arga.. att vara "person" med starka känslor.
Som Stefan Davidsson.. som du kanske minns i LenaW fallet han ansåg sig vara person först i rummet.. även med barn iblandade men sig själv ändå först i rummet.. så blev det "tåg-krash".

Tillbaka till JJ.. så menar jag att de kan vara en sådan person.
Citera
2023-10-01, 04:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Hej god morgon ja tack att du ser mig tillslut.
Skriver väldigt dåligt men det är inte nyheter för någon

Jag tyckte det var roligt att kalla det Liv-egen av en anledning..just för att ast-personen jag pratade om tidigare
Vet du hur ast personer fungerar när de blir kära/arga.. att vara "person" med starka känslor.
Som Stefan Davidsson.. som du kanske minns i LenaW fallet han ansåg sig vara person först i rummet.. även med barn iblandade men sig själv ändå först i rummet.. så blev det "tåg-krash".

Tillbaka till JJ.. så menar jag att de kan vara en sådan person.
Eftersom Maja är utredd på Bup och inte kvalar in på AST så ser jag inte relevansen.
Däremot ser jag att det görs försök att diskutera Maja som autist och applicera sk shutdown på henne i försök att försvara hennes utomordentligt dåliga pseudopsykologi hon kör med i både förhör och i TR.

Det vill säga det här:

På frågor från åklagaren:
"Anledningen till att hon inte berättade för polisen efter att hon blivit anhållen var för att när det blir för mycket intryck för henne, och särskilt när det är extremt traumatiska händelser, så blockerar hennes hjärna sådant och det försvinner ur hennes minne.
Hon visste inte, det var först när minnet började komma tillbaka som hon berättade. Vid det tillfället hade hon inga minnesbilder av händelsen utan de kom tillbaka senare."

På frågor från advokat Sangborn:
" Hon blev konfronterad med att hon och Johanna Leshem Jansson skulle ha åkt bil på natten av polisen i förhör. Enligt polisen kom den uppgiften från Johanna Leshem Jansson. När hon fick höra att den uppgiften kom från Johanna Leshem Jansson blev hon ledsen. Det är dock så att när det blir för många intryck, och särskilt när det kommer till jobbiga saker, så blockerar hennes hjärna det. Hela bilresan och även fredagen var raderad."
(..)
" Hon minns även att hon fick en fråga i de tidigare förhören om hennes och Johanna Leshem Jansson relation och att hon då sa att deras relation var jämlik. Innan hon blev häktad kändes det som att de var jämlika. Det man dock måste ha i åtanke är att hennes hjärna inte klarar av för mycket intryck."

Maja:
" Hon gick in i bilen och hade sitt huvud nere i
knäet och var helt förstörd. Hennes hjärna stängde av. Hon somnade snabbt. Sedan satte hon upp huvudet igen och kollade in i skogen och såg att det lyste därifrån, det var eld som lyste."
Senast redigerad av develi 2023-10-01 kl. 04:23.
Citera
2023-10-01, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Den skribenten som går på med personangrepp är helt desperat och ärligt så förstår jag inte att det tillåts då jag själv blir både varnad stup i ett och avstängd trots att jag inte är i närheten av att skribentens nervärderande beteende

Den skribenten som kallar användare här för Majahatare bara för att de inte håller med den skribenten är helt absurt.

Har Maja också deltagit i mordet så har hon gjort det. Då kan de få tycka att så är det utan att man ska behöva bli nerklankad.

Var och en ska ha sin ståndpunkt i detta fallet utan att bli kallad för Majahatare, så är det bara.
Citera
2023-10-01, 05:00
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Den skribenten som kallar användare här för Majahatare bara för att de inte håller med den skribenten är helt absurt.

Har Maja också deltagit i mordet så har hon gjort det. Då kan de få tycka att så är det utan att man ska behöva bli nerklankad.

Var och en ska ha sin ståndpunkt i detta fallet utan att bli kallad för Majahatare, så är det bara.

Instämmer - det är så tröttsamt och dessutom fel.
För att man anser att bevisen mot en dömd mördare talar för dennes skuld - hatar man naturligtvis inte vederbörande. Man fördömer det hon gjort.

I slutändan skulle både polisen som grep Maja, utredarna och förhörsledarna, åklagaren som väckte talan och varenda ledamot i domstolen som dömde henne också benämnas ”hatare”.

Det är så man trissar upp gängkonflikter och hämnd. Det är så klankulturer och vendettor skapas.
Man anklagar någon för orättvist beteende som bygger på respektlöshet och hat - och sedan rullar det på.
Det kan vara en farlig väg att beträda och ge en polarisering mellan olika åsikter som det inte kommer något gott ur.

Förhoppningsvis finns det ändå en respekt för rättssystemet och om HR fastställer TR domarna kommer det förhoppningsvis respekteras. Inte minst för att anhöriga ska få ett avslut.

Rättshaverister kostar väldigt mycket kraft, energi och resurser - oftast helt i onödan.
Fastställer HR morddomarna vore det tråkigt med rättshaveriska fortsatta aktioner till HD (som inte kommer ta upp det) eller Europadomstolen (som tar åratal och kostar svenska staten pengar).
Under tiden kommer det ligga som en tyngd på anhöriga.
Citera
2023-10-01, 05:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Instämmer - det är så tröttsamt och dessutom fel.
För att man anser att bevisen mot en dömd mördare talar för dennes skuld - hatar man naturligtvis inte vederbörande. Man fördömer det hon gjort.

I slutändan skulle både polisen som grep Maja, utredarna och förhörsledarna, åklagaren som väckte talan och varenda ledamot i domstolen som dömde henne också benämnas ”hatare”.

Det är så man trissar upp gängkonflikter och hämnd. Det är så klankulturer och vendettor skapas.
Man anklagar någon för orättvist beteende som bygger på respektlöshet och hat - och sedan rullar det på.
Det kan vara en farlig väg att beträda och ge en polarisering mellan olika åsikter som det inte kommer något gott ur.

Förhoppningsvis finns det ändå en respekt för rättssystemet och om HR fastställer TR domarna kommer det förhoppningsvis respekteras. Inte minst för att anhöriga ska få ett avslut.

Rättshaverister kostar väldigt mycket kraft, energi och resurser - oftast helt i onödan.
Fastställer HR morddomarna vore det tråkigt med rättshaveriska fortsatta aktioner till HD (som inte kommer ta upp det) eller Europadomstolen (som tar åratal och kostar svenska staten pengar).
Under tiden kommer det ligga som en tyngd på anhöriga.
Läste domen igen då det är väldigt poängterat i tråden ang 02.40, dvs då grannen uppfattar att det hela sker. Att rätten tar stöd i den uppgiften.
Vilket jag själv inte ser som nåt direkt konstigt.
Utan grannen vore det en jäkla bred tidsspegel.

Jag funderar dock på om det nya klockslaget (då det glimmar till i Majas mobil 02.33) kan vara en check på klockan då grannen ringer på dörren.

Hur som haver.
Det är också ett väldig pådrag om att TR missar hela 40 min då Johannas förlopp inte stämmer med att grannen hör ljud.

Det stämmer inte. TR förkastar det Johanna påstår.

... Men kan givetvis inte göra så mycket mer av befintligt material. Att spekulera likt som här (om förlopp) är liksom inte förbehållet rätten.

"Johanna Leshem Janssons uppgifter om när gärningen ägde rum tidsmässigt stämmer inte heller med den övriga bevisning som åklagaren åberopat (jfr särskilt vittnesförhöret med L*ahanj K*ornasan). Tingsrätten anser inte att Johanna Leshem Jansson lämnat sådana uppgifter om sin egen brottslighet som är av så väsentlig betydelse för utredningen att det ska påverka straffvärdet i sänkande riktning. "

De menar att hon ska dömas för mord och inte dråp. Dess innan beskrevs då hennes snabbt insättande fällning (de förkastar även hennes snabba10 sek):

" När de väl kom hem till Johanna Leshem Janssons lägenhet så har Johanna Leshem Jansson berättat att Tove lämnade en spydig kommentar om badrummet i lägenheten. Efter detta hade Johanna Leshem Jansson fällt Tove och strypningen ägt rum. Tingsrätten anser inte att dessa bakomliggande mindre meningsskiljaktigheter medför att gärningen ska bedömas som dråp."
Senast redigerad av develi 2023-10-01 kl. 05:48.
Citera
2023-10-01, 07:53
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, inför polisen spelar karaktären svag och korkad men är i själva verket stark och brutal. Ingen kan i sin vildaste fantasi föreställa sig vad som döljer sig bakom masken.

Nu drar jag det till ytterligheter. Men lite så kände jag efter att ha läst FUP. M var inte alla den sköra omtänksamma tjej som det först pratades om. Den nya otäcka bilden av M har bara förstärkts ju mer det analyseras och skrivs om henne.

+100 👍
Exakt så, Maja vet precis hur hon ska agera utåt mot andra människor.
En ulv i fårakläder passar väldigt bra in här, hon använder medvetet sina diagnoser för att komma undan, hon förstår inget, ser inget, vet inget, hör inget, det är bara synd om Maja...
Senast redigerad av Gold94 2023-10-01 kl. 08:07.
Citera
2023-10-01, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä, varför ska en utredning bekymra sig över försvunna mattor, sluttider för stegräknare och annat krafs, som möjlighet att få en mer definitiv tidpunkt för Toves död genom grannens mobil.

Inte så noga med att göra en rekonstruktion. Bara lite på Johanna som berättar så exakt och sanningsenligt hon bara kan hur det hela gick till.

Det där är väl ett ickesvar på min fråga till dig.

Min fråga gällde att du skrev typ "kan inte släppa mattorna...". Vad syftade du på med den meningen?

Kanske jag missuppfattade dig, trodde du tänkte att det var möjligt att JJ lindat in TT i en matta så inte MH skulle se en död TT. Därav min fråga ang om hur du tänkt dig det rent praktiskt, TT först i en matta och sedan överflyttad till ett lakan där MH upptäckte en kall TT.
Citera
2023-10-01, 08:47
Medlem
Citat:
Jag håller med om att en morddom på Maja blir mest självklar om det anses bevisat att hon deltog i mordet.

Men du har fel i att en mördare fysiskt måste ha deltagit i det dödande våldet för att dömas för ett våldsmord.

J Möller dömdes för mord trots att hon aldrig befann sig närmare brottsplatsen där knivmordet skedde än 50 meter. Man ansåg att Möllers agerande före och efter mordet räckte för att slå fast ett medgärningsmannaskap med mördaren. Då hade Möller inte ens, som Maja deltagit i att forsla bort och gömma kroppen.
Kanske borde anstiftan till mord och en livstidspåföljd varit ett mer passande domslut för Möller, men just hur hon agerade före och efter mordet ansågs HR räckte för en morddom.

Det är ett tänkvärt domslut applicerat på Majas agerande här.

Så du är inne på att MH kan dömas trots att det inte är bevisat att hon deltar i våldet, likt Möller du nämner där?
Citera
2023-10-01, 09:00
Medlem
Citat:
Jag håller med dig att det är lätt att påverkas av gruppdynamiken och hålla med inlägg som stödjer ens egen tes och samtidigt lätt missa kritisk objektivitet.
Men det märks nog tydligast när inläggen man inte håller med om ökar - då upplevs det nog som partiskt ”ryggdunkande”.
Och i sanningens namn - det finns nog få dömda mördare som fått så mycket urskuldade support och förlåtande i så väldigt många inlägg som Maja.
Då upplevde i alla fall jag att det var som en tennismatch - det ena efter det andra inlägget trappade upp sympatin men den ”stackars Maja” vars fel ingenting var.

Nu har det vänt lite och fler fakta har kanske gjort att mer ”osympatiska” uppgifter framkommit om Maja. Tillsammans med att man återigen läser förhörsutskrifterna eller lyssnar på Maja under rättegången framstår hon faktiskt varken som oskyldig, ärlig eller empatisk.
Hon framstår som en rätt obehaglig individ som luras och ljuger.

Det kanske är hemskt att säga om någon som är belastad av diagnoser och ”tillkortakommanden” och i flera avseenden därför nog haft det lite tufft i livet.
Maja har dock vuxit upp i en trygg miljö och fått väldigt mycket stöd och hjälp under åren.

Maja är numera också myndig och vuxen och som sådan ansvarig för vad hon gjort och gör. Hon har samma rättigheter och skyldigheter att följa lagen och inte skada någon som alla andra - trots sina diagnoser.
Hon måste behandlas på samma premisser som alla andra - har hon mördat ska hon straffas för mord.
Med beaktande vad hon gjort - det är inte synd om Maja. Det är synd om Tove och hennes anhöriga.

Maja har inte nyligen fått sin dotter, syster eller sambo mördad.
Maja har inte heller behövt leta dag och natt efter Tove i 17 plågsamma dygn mellan hopp och förtvivlan. En börda som Maja kunde delvis lyft från deras axlar - om Maja hade visat empati och medkänsla för situationen de befann sig i - som förhörsledarna bad henne om flera gånger, men som Maja struntade i.
Och Maja lever - det gör inte Tove.

Du skriver så här:

”Nu har det vänt lite och fler fakta har kanske gjort att mer ”osympatiska” uppgifter framkommit om Maja.”

Men allt om MH har väl funnits i fup sedan dag 1? Kan hon dömas baserat på de ”osympatiska” uppgifterna?
Citera
2023-10-01, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Läste domen igen då det är väldigt poängterat i tråden ang 02.40, dvs då grannen uppfattar att det hela sker. Att rätten tar stöd i den uppgiften.
Vilket jag själv inte ser som nåt direkt konstigt.
Utan grannen vore det en jäkla bred tidsspegel.

Jag funderar dock på om det nya klockslaget (då det glimmar till i Majas mobil 02.33) kan vara en check på klockan då grannen ringer på dörren.

Hur som haver.
Det är också ett väldig pådrag om att TR missar hela 40 min då Johannas förlopp inte stämmer med att grannen hör ljud.

Det stämmer inte. TR förkastar det Johanna påstår.

... Men kan givetvis inte göra så mycket mer av befintligt material. Att spekulera likt som här (om förlopp) är liksom inte förbehållet rätten.

"Johanna Leshem Janssons uppgifter om när gärningen ägde rum tidsmässigt stämmer inte heller med den övriga bevisning som åklagaren åberopat (jfr särskilt vittnesförhöret med L*ahanj K*ornasan). Tingsrätten anser inte att Johanna Leshem Jansson lämnat sådana uppgifter om sin egen brottslighet som är av så väsentlig betydelse för utredningen att det ska påverka straffvärdet i sänkande riktning. "

De menar att hon ska dömas för mord och inte dråp. Dess innan beskrevs då hennes snabbt insättande fällning (de förkastar även hennes snabba10 sek):

" När de väl kom hem till Johanna Leshem Janssons lägenhet så har Johanna Leshem Jansson berättat att Tove lämnade en spydig kommentar om badrummet i lägenheten. Efter detta hade Johanna Leshem Jansson fällt Tove och strypningen ägt rum. Tingsrätten anser inte att dessa bakomliggande mindre meningsskiljaktigheter medför att gärningen ska bedömas som dråp."

Det är inte 02:40 som är konstigt det är att de kopplar den tiden till MH:s steg 02:43.

Om du inte har bakgrunden så är här hela ”granskningen” från radion:

https://sverigesradio.se/artikel/darfor-gar-inte-tingsrattens-tidslinje-ihop
Citera
2023-10-01, 09:33
Medlem
Citat:
Exakt så upplever jag det också.
I början framstod Johanna som allt värre ju mer som framkom. Sedan nådde hon något slags maximal nivå och blev kvar där.

Nu har samma sak skett med Maja - ju mer som framkommer, andra omständigheter, googlesökning, nätposter etc och ju mer förhörsutdrag man läser och lyssnar på - desto mer obehaglig och kriminell lögnerska framstår hon som.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ska man raljera lite så har hon ju papper på att hon är "korkad" - att ligga klart under genomsnittlig intelligensnivå är ingen lek för den som är drabbad. Och det inkluderar även M, trots att hon bar T:s kropp och sedan höll truten i häktet.

För övrigt så har vi alla tillgång till våra delpersonligheter som framträder beroende på sammanhang, miljöer och situation. En annan sida av M är den tuffa, äventyrliga.

Du tror inte att den här "nya otäcka bilden" som en slags aha-upplevelse, är ett resultat av en upptrappning där skribenter fungerar som ja-sägare åt varandra med en uppiskad stämning som följd?
Analys kan vara mer eller mindre objektiv; vi kan förminska eller överdriva allt efter behov, beroende på vad vi önskar förmedla.
Ingen är fullständigt objektiv, vi lägger värderingar i det mesta.

Så självklart har den mörka bilden förstärkts allteftersom, för den som har tagit på sig de glasögonen.

Jag kan givetvis ha fel och den nya bilden av M som bedräglig skojare, kanske är den rätta. Jag vill bara säga att ingen sitter inne med sanningen, inte heller om vad som hände den natten, dvs om hon är skyldig till ett fasthållande.

Jag vet inte hur gedigna och tillförlitliga dessa IQ tester är. Men det jag tror är att M varken skäms eller försöker dölja sina tillkortakommanden i dessa sammanhang. Hon har mycket att vinna på att visa sig svag. Det gullas ju nåt väldans med henne, föräldrarna är hemma med henne, dom väcker henne och ger henne mediciner, pappan tar bilen och kör ut hudkräm till skolan, hon får specialbehandling av samhället i alla dess former. Inget eget ansvar för nånting, och ändå sitter hon med den senaste iphone modellen med ett par airpods pro.

Det som inte riktigt stämmer med denna bild är att hon umgås med betydligt äldre kompisar och inte en enda upplever hennes som trög eller efterbliven på något sätt. Samhällets tjänster och föräldrarnas gull är hon färdigt med efter en tid tillsammans med J. Nu är det fest, sex, konserter, skadegörelse och mordbränder som gäller, och hon stortrivs!

Aha-upplevelse vill jag inte kalla det. Enda sen FUP släpptes noterade jag att denna omtänksamma, svaga M inte alls gick att hitta. Det framträdde tyvärr en helt annan bild. Att nya skribenter och även gamla som kommit tillbaks, som hjälpt till att analysera det material som finns har stärkt denna bild.

Ett par månader innan detta skrev du och en handfull aktiva skribenter långa välskrivna inlägg där M försökte göras till ett offer för omständigheterna. Att främst J var orsaken till precis allting stackars M råkat göra. Allting M gjort och inte gjorts letades det förklaringar till, och jag har nog läst det mesta med öppet sinne. Jag har varit uppriktig i min frågeställning hur hennes diagnoser kunnat påverkat henne empatiska förmåga eller hur det utåt sett kan uppfattats. Men jag har inte tagit till mig era förklaringar. Dom har inget stöd i det material som vi alla har tillgång till.
Senast redigerad av Heretic77 2023-10-01 kl. 09:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in