2023-09-30, 21:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Samma här, hur mår Toves tvillingsyster? Dom har alltid varit tillsammans, det är med gråten i halsen man läser härinne.

Men ändå ligger fokuset på Maja i tråden, det är så jävla tragiskt på riktigt att Tove glöms bort helt och hållet, tråden går ut på att fria Maja och inget annat!

Jag lider verkligen med Toves föräldrar och syskon, men jag tror att hovrätten kommer till samma slutsats som tingsrätten.
Det är synd om allihop, usch vilket öde.
Ja, jag tänker på My också. De var nära varann och jag har funderat på om man nästan känner sig halv om man är tvilling och en slits bort så abrupt i ung ålder.
Sen har hon också varit måltavla, inte att förglömma. När Maja Risky Hellman kollade på film ihop med Johanna som förberett mord.
Gaah - de är så äckliga!
Citera
2023-09-30, 21:16
Medlem
Citat:
Samma här, hur mår Toves tvillingsyster? Dom har alltid varit tillsammans, det är med gråten i halsen man läser härinne.

Men ändå ligger fokuset på Maja i tråden, det är så jävla tragiskt på riktigt att Tove glöms bort helt och hållet, tråden går ut på att fria Maja och inget annat!

Jag lider verkligen med Toves föräldrar och syskon, men jag tror att hovrätten kommer till samma slutsats som tingsrätten.

Ja dom är körda bägge två, och jag hoppas att bägge två får uppleva helvetet på jorden där i fängelset.

Ja jag lider också med Toves familj, inga föräldrar ska behöva begrava sitt barn, det ska vara vice versa.

Jag önskar att Toves familj får se rättvisa skipas i Hovrätten och att dom någon gång får frid och kan gå vidare i livet.
Citera
2023-09-30, 21:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
https://www.imdb.com/title/tt0114814/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_2_nm_6_q_the%2520usua

The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.
Den får jag kolla på vid tillfälle, Tack.

Ditt citat fick mig att tänka på följande jag grävde fram.
En varg i vargkläder eller en ulv i fårakläder?

"But beyond the more showy and recognisable type lurks a lesser known and essentially more dangerous sub-species.
Where your standard overt narcissist is a wolf in wolf’s clothing, the covert narcissist is a wolf in sheep’s clothing."
Citera
2023-09-30, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är synd om allihop, usch vilket öde.
Ja, jag tänker på My också. De var nära varann och jag har funderat på om man nästan känner sig halv om man är tvilling och en slits bort så abrupt i ung ålder.
Sen har hon också varit måltavla, inte att förglömma. När Maja Risky Hellman kollade på film ihop med Johanna som förberett mord.
Gaah - de är så äckliga!

Det gör det ännu mer traumatiskt för My. Hon har inte bara sin sorg över sin tvillingsyster, hon vet att även hon var måltavla för dessa mördare. Hur känns det att veta att det sitter ett gäng på flashback som ömkar den ena mördaren och önskar henne fri? Hur kommer man igenom en sådan sorg?

Det är en sak att förlora en närstående i plötslig död, men att förlora någon i ett mord är något helt annat. Jag kan inte ens börja föreställa mig hur det är.

Jag hoppas bara att Toves syster och sambo kan gå vidare, och få uppleva lycka och kärlek i livet.
Citera
2023-09-30, 21:21
Medlem
Citat:

Ja visst är det tragiskt.

Att negligera och omdömeslöst använda orden "3 gick in och 2 kom ut"

Inläggaren glömmer att säga att den tredje bars ut för att gömmas i en skog och sedan eldas upp.

Jag tror nog att Toves anhöriga önskar någon form av upprättelse och den finns inte om bara den ena tilltalade döms för mord!

Tänker också på Toves familj pojkvän och anhöriga, vilken sorg och saknad.

Vilket lidande och förtvivlan Tove måste ha upplevt, att inte kunna värja sig mot dessa två bestialiska mördare Maja och Johanna.
Citera
2023-09-30, 21:33
Medlem
Citat:
Den får jag kolla på vid tillfälle, Tack.

Ditt citat fick mig att tänka på följande jag grävde fram.
En varg i vargkläder eller en ulv i fårakläder?

"But beyond the more showy and recognisable type lurks a lesser known and essentially more dangerous sub-species.
Where your standard overt narcissist is a wolf in wolf’s clothing, the covert narcissist is a wolf in sheep’s clothing."

Ja, inför polisen spelar karaktären svag och korkad men är i själva verket stark och brutal. Ingen kan i sin vildaste fantasi föreställa sig vad som döljer sig bakom masken.

Nu drar jag det till ytterligheter. Men lite så kände jag efter att ha läst FUP. M var inte alla den sköra omtänksamma tjej som det först pratades om. Den nya otäcka bilden av M har bara förstärkts ju mer det analyseras och skrivs om henne.
Citera
2023-09-30, 21:43
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag upplever dig som lite trög eftersom du inte kan resonera utifrån att JJ med kraft drar Tove i golvet där och hon beskriver det som att Tove faller bakåt utan att kunna ta emot sig och slår i rygg och huvud. Det är en smäll i golvet som grannarna reagerar på och engagerar sig eftersom de tänker att där var det någon som kanske gjorde sig riktigt illa.

Så det här handlar inte om att någon läggs tillrätta. Och egentligen vet vi inte alls vad som hänt. Och allra minst MH:s roll i våldet osv.

Man kan tjata om motvärnsskador i evigheter, men den samlade bilden lämnar utrymme för att JJ kunnat göra detta själv.

Hovrätten kommer ju sätta en gräns här vad som är rimligt enligt de bevis som läggs fram. Man kan tycka att mycket är konstigt i det MH säger eller hur hon hanterat förhör och sanningen. Men ett ännu större ”bekymmer” skulle vara om en hovrätt dömer någon på bevis som ytterst vara är svaga/vaga indicier.

”Kronvittnet” JJ:s berättelse kan inte backas upp av bevis typ ”Alla får motvärnsskador” osv. Då kan vi ju köra lynchningar på torget rätt av. Då är liksom allt detta stök i rätten helt i onödan och skattepengar kan sparas.

Du skrev:

”Och en fasthållning kan göras av en eller två personer vilket rättsläkaren skriver in i utlåtandet och jag har testat i praktiken.”

Hur i helsike har du kunnat testat fasthållningen vid ett strypmord i praktiken, menar du?

Innan du något fyrkantigt kan hänvisa till Rättsläkarens uttalande måste det naturligtvis först klargöras vilka parametrar rättsläkaren har inkluderat i sin bedömning när vederbörande gör sitt uttalande. Enbart Toves skador? Avsaknad av skador på MGM? Andra omständigheter på plats? MGM storlek, ålder etc?

Rättsläkaren är just Rättsläkare och inte mordutredare och är vanligtvis inte insatt i hela utredning och alla övriga fynd.

Det är självklart att en fasthållning kan göras av en eller två personer - men inte i detta fall, relaterat till alla andra fynd och avsaknad av fynd. Det totala sammantagna bilden gör att detta strypmord inte kan ha - och inte har - begåtts av en ensam gärningsperson.

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Och en fasthållning kan göras av en eller två personer vilket rättsläkaren skriver in i utlåtandet och jag har testat i praktiken..
Senast redigerad av coli 2023-09-30 kl. 22:19.
Citera
2023-09-30, 21:45
Medlem
Citat:
Precis så där har jag känt av just den bilden. Hon ser så glad ut just då, mysig på nåt vis.

Ett stort tack till dig @develi för att du framfört dina egna känslor gällande flickan T*ve T*nnies och att vi tidigare har delat samma tankar 👍

Lilla T*ve T*nnies bortgång från jordelivet har slitit upp ett stort svart hål för T*ve:s allra närmaste, ett hål, som aldrig❗... aldrig❗går att fylla igen.

Gråt sömnlösa nätter och en mycket djup saknad efter sin lilla T*ve kommer alltid att stå som en påträngande skugga vid deras sidor och påminna dom om, att lilla T*ve inte längre finns.

Beträffande bortgången av T*ve T*nnies och när det gäller familjemedlemmarna, så är det alltid så att den stora mentala chocken inträder med tidens gång och därtill sagt kommer deras sorgarbeten kräva en mycket lång tid fram över.

Och så dessa tvenne djävulska fröknar, som inbillar sig, att de skall kunna undankomma sina straff.

Detta berör mig väldigt djupt trots att jag varken kände lilla T*ve eller, känner hennes familjemedlemmar.

Mvh/
@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2023-09-30 kl. 21:47.
Citera
2023-09-30, 21:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Men lite så kände jag efter att ha läst FUP. M var inte alla den sköra omtänksamma tjej som det först pratades om. Den nya otäcka bilden av M har bara förstärkts ju mer det analyseras och skrivs om henne.

Exakt så upplever jag det också.
I början framstod Johanna som allt värre ju mer som framkom. Sedan nådde hon något slags maximal nivå och blev kvar där.

Nu har samma sak skett med Maja - ju mer som framkommer, andra omständigheter, googlesökning, nätposter etc och ju mer förhörsutdrag man läser och lyssnar på - desto mer obehaglig och kriminell lögnerska framstår hon som.
Citera
2023-09-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Ett stort tack till dig @develi för att du framfört dina egna känslor gällande flickan T*ve T*nnies och att vi tidigare har delat samma tankar 👍

Lilla T*ve T*nnies bortgång från jordelivet har slitit upp ett stort svart hål för T*ve:s allra närmaste, ett hål, som aldrig❗... aldrig❗går att fylla igen.

Gråt sömnlösa nätter och en mycket djup saknad efter sin lilla T*ve kommer alltid att stå som en påträngande skugga vid deras sidor och påminna dom om, att lilla T*ve inte längre finns.

Beträffande bortgången av T*ve T*nnies och när det gäller familjemedlemmarna, så är det alltid så att den stora mentala chocken inträder med tidens gång och därtill sagt kommer deras sorgarbeten kräva en mycket lång tid fram över.

Och så dessa tvenne djävulska fröknar, som inbillar sig, att de skall kunna undankomma sina straff.

Detta berör mig väldigt djupt trots att jag varken kände lilla T*ve eller, känner hennes familjemedlemmar.

Mvh/
@JokerMannen

Det finns ingen förlåtelse eller förmildrande heller i detta. Ingen av mördarna har visat någon som helst ånger eller medkänsla för Tove och hennes nära och kära. De tänker fortfarande bara på sig själva och ger inga svar, visar ingen ånger. Måtte de ruttna på sina respektive anstalter.
Citera
2023-09-30, 22:01
Medlem
sybels avatar
Citat:

Det här var den centrala frågan utifrån dina påståenden:

" Jag vill veta vart all denna stress ska appliceras"

Det som är floskler är att dra in PTSD.
Maja har inte den diagnosen.

En länk var totalt stick i stäv med Maja:

Hon har snarare nedsatt förmåga till arbetsminne enligt tester viket kommer till uttryck i skolan, hon har svårt med matte och engelska.

Ang allmänt googlande så anser Maja som sagt att hon kan styra och kontrollera sina behov relaterat till stressreducering.

"De är olika genom att Johanna är extrovert och Maja är introvert. Det gör att det krockar ibland.
Hon förklarar att ibland orkar hon inte göra många saker utan önskar lite egentid och Johanna vill hellre hålla igång.

Hon tillfrågas vems vilja det då blir och hon svarar att det blir bådas. Ibland blir det att hon inte gör det Johanna vill och då hittar hon andra att vara med.
Maja tillfrågas om hon vill säga något då vi inte har fler frågor, hon är då tyst.
Adv Mikael Svegfors frågar då om deras olikheter. Han frågar vem som bestämmer av dem?
Hon svarar att det gör båda."
Ja, nedsatt arbetsminne har hon sannolikt, men att hjärnan kan stänga av är en försvarsmekanism som inte är specifikt kopplad till smarthet, även om endast det togs upp i artikeln.

Bortträngning är generellt och inte specifikt för PTSD, men det är väldigt vanligt i just den gruppen.

"Människan använder sig av försvarsmekanismer då inre eller yttre påfrestningar blir för stora. Det är automatiska processer som gör att vi inte känner eller tar in mer än vad vi kan hantera för stunden. Då trycket blir för stort och vi inte kan hantera känslan eller situationen vi står inför, rycker försvaren in och skyddar oss.

Hög adaptiv nivå*(På denna nivå hanteras påfrestningar på ett mycket väl fungerade sätt, man har fri tillgång till sina tankar och känslor.)

• Undertryckande (Att avsiktligt undvika att tänka på det oönskade.)

Hämningsnivå*(Skrämmande tankar, känslor, minnen, önskningar eller rädslor hålls utanför medvetandet.)

• Dissociation (Tankar, känslor, perception eller minnen som i vanliga fall fungerar väl sätts ur spel.)

• Affektisolering (Individen håller isär det kognitiva och känslomässiga i tankarna. Den affektiva aspekten går förlorad, t.ex. känslorna vid ett sexuellt övergrepp medan de kognitiva delarna är kvar, kan beskriva händelsen i detalj.)

• Bortträngning (Obehag trängs undan från medvetandet. Den känslomässiga komponenten kan finnas kvar utan den tillhörande tanken.)

Förnekandenivå*(Personen håller oönskade saker utanför medvetandet.)

• Förnekande (Saker som är helt uppenbara för omgivningen förnekas.)

Uttalad verklighetsförvrängning*(Personen utrycker sina omskrivningar av verkligheten.)

• Autistiska fantasier (Att använda sig av dagdrömmar för att fly från det verkliga problemet.)

• Projektiv identifikation (Som projektion, se ovan, men här identifierar mottagaren sig med det mentala materialet som förs över. Mottagaren börjar t.ex. att uppleva sig själv som nedstämd och deprimerad.)

Agerandenivå*(Personen agerar eller låter bli att agera ut påfrestningar.)

https://web4health.info/sv/answers/psy-defense-mechanism.htm

"M: Nej men, vi har haft liksom tjafs och lite så och det, alltså vi har ju löst det, eller vi har pratat om det så..."

Blev det löst, eller pratade de bara om det och det hängde kvar I luften? Eller blev det Js lösning? Det förefaller inte riktigt som M ansåg det "löst" eftersom hon la till en brasklapp.
Citera
2023-09-30, 22:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag tänker på Johanna Möller som fortfarande nekar till anstiftan till mordet på sin far och mordförsöket på sin mor samt sin man.

Om inte polisen hade avlyssnat JM,s telefon hade nog monstret gått fri i vårt samhälle.

Det är synd att inte polisen tog sig tid att avlyssna Majas och Johannas telefoner, jag är övertygad om att Majas samförstånd skulle bli anstiftan istället.

Maja är en inbiten lögnare och har tränat på att ljuga i många år.

Men som tur är har vi ett rättsväsende som likväl har lärt sig att se igenom dessa lögner.

Ja det är de små lyckosamma omständigheterna som till slut fäller de här mördarna - avlyssningen i bilen, norska hotellrummet och telefonen och att man kunde spåra Johannas telefon till kroppen.
Allt beroende på att gärningspersonerna vid endast ett par tillfällen betedde sig lite klantigt och oförsiktigt - annars hade de kommit undan och sannolikt utgjort fortsatt fara för andra.

Ju mer man gräver ner sig i det här fallet, desto mer irriterad och arg blir man på båda som mördat och skapat så mycket mänskligt lidande för Toves och hennes omgivning.

Mest arg blir man dock på Maja som fortsätter ljuga så mycket.
Eftersom hon i princip säkerställt deltog och höll fast vid mordet - kunde hon idag inte göra som Johanna och erkänna var hon var och vad hon gjorde när Tove dog? För Toves anhörigas skull?

En mördare ska få sitt rättmätiga straff. Men att fortsätta ljuga när medbrottslingen erkänner och berättar om att de var två och alla andra omständigheter som så övertydligt visar att Maja inte sov utan deltog - gör att man blir riktigt arg på Maja och alla hennes fortsatta lögner.

Maja framstår som än ännu sämre person med sina lögner, en mördare med lögn-plus eftersom hon inte som Johanna berättar detaljerna om var hon befann sig och vad hon gjorde och erkänner sin skuld.
.
Senast redigerad av coli 2023-09-30 kl. 22:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in