Citat:
Ursprungligen postat av
Pippilotte
Har inte läst tråden lika frekvent sista 3 månaderna (men allt innan dess har jag läst) då jag tröttnade på att man stampade kring samma argumentationer som tidigare.
Nu när rättegången närmar sig har intresset åter väckts till liv och jag har läst ikapp tråden översiktligt.
Jag tycker det är positivt att Avel kunnat påverka och minska fönstret för sömn!
Eftersom vi i övrigt står och stampar med samma personer på varsin sida om huruvida MH är skyldig eller inte/skall dömas för mord eller inte så kommer här en fråga från mig.
I lägenheten finns det lika lite bevis för att MH genomfört strypningen som JJ. Det enda som binder JJ till strypningen är hennes egen berättelse. Med det sagt, är det möjligt att HR kan döma JJ enbart sett till hennes berättelse men därefter bortse från JJs berättelse när det kommer till MH? Dvs kan HR plocka russinen ur kakan eller måste de besluta om JJ är trovärdig för hela förloppet i lägenheten?
Blir i min mening meningslösa diskussioner kring ”finns inga bevis mot MH”, men det finns det faktiskt inte mot JJ heller. Det enda viktiga är ju faktiskt berättelsen då det är det enda beviset mot dom båda i strypningen.
När du ställer din fråga så gör du vissa begränsningar som hovrätten inte kommer att göra.
En viktig sådan begränsning är att du påstår att "Det enda som binder JJ till strypningen är hennes egen berättelse.". Men det är inte helt sant. Om vi finner oss i uttrycket "binder" som lite vagare än att till 100% binda, eftersom inte heller Johannas egen berättelse egentligen "binder" henner till strypningen, så kan vi börja med uppsåtet. För det är så att hovrätten kommer att se till helheten, och det första som krävs för att döma någon för mord är uppsåt. När det kommer till uppsåtet så finns det flera olika saker som visar att Johanna hade motiv och uppsåt att mörda Tove, ex.vis. texten hon skrivit och utomstående vittnen som berättat att Johanna sagt att hon skulle mörda Tove. Detta är mycket viktiga bevis, men i min mening har åklagaren lagt för lite fokus på detta i domstolen.
Däremot finns ingen sådan bevisning alls när det gäller Maja. Det finns inget som visar på vare sig bevis eller uppsåt. Något som även tingsrätten noterade i sin dom där de felaktigt och inkompetent tillskrev Maja ett insiktsuppsåt, vilket är något helt annat än vad tingsrätten trodde.
När det kommer till gärningen så finns som du säger inga specifika bevis emot vare sig Johanna eller Maja. För att dömas skall en gärning vara bevisad utom rimligt tvivel. Man kan rent teoretiskt tänka sig att eftersom det inte finns några bevis specifikt mot Maja eller Johanna, så kan man misstänka någon annan mördare än de två. Men här är det då sannolikt ur domstolens perspektiv ställt utom rimligt tvivel att det inte kan finnas någon annan tänkbar mördare än Johanna och eller Maja.
Någon av dem eller de bägge gemensamt, har alltså utan tvivel mördat Tove.
Är det bevisat utom rimligt tvivel att Johanna deltog i mordet?
Johanna berättar själv att hon har tagit strypgrepp på Tove, och teknisk bevisning styrker det Johanna berättar.
Majas vittnesmål stöder Johannas vittnesmål och även det stöds av den tekniska bevisningen.
Av ovanstående följer att det är troligt att Johanna har strypt Tove. Låt oss avvakta hur troligt.
Är det bevisat utom rimligt tvivel att Maja deltog i mordet?
Johanna berättar att Maja hållit i Toves armar under strypningen.
Maja påstår att hon inte har hållit i Toves armar under strypningen.
Det finns ingen bevisning som stöder något av uttalandena. Den tekniska bevisning som finns ger ingen information om huruvida det var en eller två mördare eller om Maja höll eller inte höll i Toves armar. Det kan ha varit både och.
Här står alltså två misstänktas ord mot varandra. Och inga andra bevis finns.
Det är alltså ganska långt ifrån bevisat att Maja deltog i mordet, och några bevis för motiv och uppsåt finns inte heller.
Domstolen kommer alltså svårligen kunna fälla Maja för mord.
Så åter till Johanna. Det är troligt att Johanna har strypt Tove. Men är det bevisat bortom rimligt tvivel att Johanna har deltagit i mordet på Tove?
Det finns bara ett enda alternativ, och det är att Maja har strypt Tove utan Johannas medverkan. För detta finns inga bevis och ingen av de inblandade hävdar att så är fallet. Det enda alternativet förefaller alltså orimligt.
Därmed kommer sannolikt hovrätten att komma fram till att Johanna har strypt Tove och därmed uppsåtligen orsakat Toves död. Det finns bevis som tyder på detta. Det finns motiv och uppsåt. Och Johanna själv medger detta och det stöds av Majas vittnesmål. Därmed kommer hovrätten sannolikt att finna det bevisat utom rimligt tvivel att Johanna mördat Tove.
Det handlar alltså inte om att "plocka russin ur kakan". Det handlar om att bedöma bevis och alternativa möjligheter för att komma fram till om något är bevisat bortom rimligt tvivel.
Johanna - ja, bevisat bortom rimligt tvivel.
Maja - nej, inte bevisat bortom rimligt tvivel.
Om en månad eller så får vi veta hur rätt eller fel jag hade