2023-09-28, 21:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Sluta och tjata om listor.

Det tjatas inte om "listor" det tjatas om EN lista med BEVIS för att Maja mördat Tove?
Fattar du inte det?
Fattar du inte att det är relevant med bevis om någon skall fällas för brott i domstol?

Citat:
Det finns en av de tilltalade, Johanna, som har plaserat Maja på plats då mordet genomfördes.

Du och några till här kan sen sitta och tycka vad ni vill om värdet på det vittnesmålet.

Det är inte bara vi och några till som kan sitta och tycka vad vi vill. Alla kan sitta och tycka vad dom vill. Ni Majahatare är de som sitter och tycker mest.
Och det är därför vi andra undrar på vilka fakta och bevis ni grundar ert tyckande.
Men varje gång vi frågar det så kommer imbecilla svar som ditt ovan fram.

Till skillnad från okunniga dig så vet vissa av oss andra hur lite ett vittnesmål från en mordmisstänkt är värt, när denne pekar ut någon annan som skyldig eller medskyldig. Särskilt när denna utpekade säger tvärtom och pekar tillbaka.
Men det fattar visst inte du.

Citat:
Det finns försvårande omständigheter för Maja som kommer att vägas in.

Jaså, finns det "försvårande omständigheter som kommer att vägas in"? Så vilka är då dessa och hur menar du att domstolen skall betrakta "försvårande omständigheter" i ett fall där det inte finns några bevis som de "försvårande omständigheterna" kan komplettera?
Du fattade inte det sista där va?

Citat:
Maja har varit medveten och dessutom varit delaktig i försöket till mordbrand på Tove med syster skulle brinna upp. (finns i framställan i TR)

Medveten om vad? Och vad har den medvetenheten med mordet på Tove att göra och hur bevisar den Majas skuld i mordet på Tove?

Varför är inte Maja åtalad och dömd för försöket till mordbrand på "Tove med syster skulle brinna upp"?

Vilken "framställan" är det du avser med "TR" och vilka bevis?
Eller är det bara ännu mer skitsnack från dig?

Citat:
Maja har varit aktiv att söka Tove på Nöjet, hon kanske gick i sömnen då? (Finns i framställan i TR)

På vad sätt menar du att det skulle vara en "försvårande omständighet" att Maja har kollat om Tove var kvar inne på Nöjet? Eller menar du att det bevisar något?

Citat:
Maja har ljugit och har undanhållit information angående Toves lik har transporterade från Johannas lgh. (Finns i framställan i TR)

Hon har också berättat detaljerat om hur Toves kropp transporterades från Johannas lägenhet och dumpades i skogen. Hon har också berättat om hur nycklar och mobiltelefon dumpades. Men det glömde du visst ta med i beräkningen. Även om det förra är försvårande omständigheter när det kommer till gravfridsbrottet så är allt detta senare förmildrande omständigheter som domstolen nog lägger större vikt vid än de initiala lögnerna. Men oavsett det så är inget av ovanstående någon omständighet i frågan om huruvida Maja mördade Tove.

Citat:
Något som inte ska räknas in (då det skett efter mordet) men ändå belastar Maja pga ovanstående punkter talar för Majas delaktighet att strypa Tove.

Något som inte ska räknas in talar för ...

Ett lysande exempel på att det inte finns några bevis emot Maja. Nu har vi alltså nått en nivå där vi skall beakta saker som inte skall "räknas in". ROTFLMAO

Citat:
Det finns omständigheter som stryks av RL,arna att det pga brist på avvänjnings skador att det är 2 personer som har i samförstånd strypt Tove. (Finns i en i TR)

Så har vi lite rent hittepå också. Rättsläkarna har varit extremt klara och tydliga med att avsaknaden av avvärjninggskador varken talar för eller emot att det var just en eller två gärningsmän. Detta har rättsläkarna skrivit i klartext i sitt utlåtande. Så det där är en ren lögn av dig. Men det är vi ju rätt vana vid.

Citat:
Du kommer nu hävda att RL,arna inte har uteslutit andra möjligheter. (Finns i framställan i TR)

Du hade fel i förra meningen och du hade fel i den ovan också

Citat:
Nej men tittar på historik och händelsekedjan så ser TR att Maja har I samförstånd med Johanna mördat genom strypningen Tove.

Tingsrätten, om det nu är tingsrätten du menar med TR, så hittade de på sina egna "bevis" och det har domaren i princip medgett i Sveriges radio i efterhand.
Men tingsrätten är passé. Det är hovrätten som gäller nu. Har du fortfarande inte fattat det?

Citat:
HR kommer att bistå TR Dom om inte Majas nya ombud lyckas trolla fram en kanin från sin hatt.

"bistå TR Dom"? Vad svamlar du om?

Tingsrätten trollade fram en kanin ur sin hatt. Trolleri kommer hovrätten inte att ägna sig åt.

Citat:
Sluta med att tjata om bevis

"Sluta med att tjata om bevis"

I rest my case!
Citera
2023-09-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är det inte till mig du skriver, och flashmaner kan svara för sig själv.

Men jag ser att det är samma mönster (nästan ordagrant) i det här inlägget som du skrev till mig. Det var däremot mer explicit.

Din (under)mening här är att man inte kan tycka, om man är utomstående (vilket du är och även jag då, tror det eller ej) att det inte finns någon annan förklaring utom att de bägge har mördat Tove i samförstånd.

Det är (bara) om man själv har "koppling" som man kan tro annat, eftersom det då är så chockerande.

Ditt inlägg till mig:

Det här är ju ett sätt att tala om att vi inte förstår, vi är "blinda" pga av att vi översköljs av känslor eftersom vi är nära Maja borde det ju handla om då.

Jag har skrivit mängder av inlägg om varför jag tror som jag gör. Det handar inte om känslomässiga kopplingar till Maja.

Jag kan faktiskt tycka tvärtom, att det är flera som anser sig se bevis på Majas skyaldighet till mordet, men att mångt och mycket av detta är inga bevis som håller i rätten. Det håller inte heller särskilt bra om man bara ska gå efter sin "magkänsla".

Jag stötte på ditt inlägg till Avel nyss, som eftersfrågade en lista på vad som är bevis för Majas skyldighet till mord.

Du säkert svar på från Avel, men många av de saker du tar upp anser jag inte är bevis.

Från ditt inlägg:

"Det finns en av de tilltalade, Johanna, som har plaserat Maja på plats då mordet genomfördes.

Du och några till här kan sen sitta och tycka vad ni vill om värdet på det vittnesmålet.

TR ansåg att det var ett indicium. Men det har fått kritik.
Och det finns många lögner i Johannas "erkännande". På det finns det en allvarlig aspekt som man borde ta hänsyn till, och det är att mordet skedde just av hämnd, något som Maja själv ser som ett skäl till varför Johanna pekar ut henne. Det är ju Maja som "golade" och bröt deras pakt genom att berätta om gravfridsbrottet.

Jag är inte så säker på att HR kommer att anse samma som TR i den här frågan.

"Det finns försvårande omständigheter för Maja som kommer att vägas in.

Maja har varit medveten och dessutom varit delaktig i försöket till mordbrand på Tove med syster skulle brinna upp. (finns i framställan i TR)
"

Maja har inte varit åtald för detta brott, och kan därmed inte dömas. Det skanas bevis för hennes delaktighet. Jag ser inte att det är något som pekar på att Maja varit med där.

"Maja har varit aktiv att söka Tove på Nöjet, hon kanske gick i sömnen då? (Finns i framställan i TR)"

Åklagaren har inte tagit upp detta som ett bevis för mordet, och inte heller tas det med i domen.

Det finns inget bevis för att Maja visste om vad som skulle hända. Det finns ingen bevisning på att mordet är planerat och att Majas syfte var att leta efter Tove för att lura in henne i en dödsfälla.

Maja syns gå in och ut, utan Tove. Toe kommer ut senare. Då pratar Johanna med henne. Att Maja skulle ha lurat hem Tove i syfte för att mörda henne finns inga bevis för. Johana säger själv att det är hon som frågar Tove.

"Maja har ljugit och har undanhållit information angående Toves lik har transporterade från Johannas lgh. (Finns i framställan i TR)"

Inte heller detta tas upp i domen mot Maja.

Vi får väl se om HR anser att det finns tillräckligt med bevis mot Maja och detta skulle anses vara bevis för att Maja har hållit i några armar.

"Något som inte ska räknas in (då det skett efter mordet) men ändå belastar Maja pga ovanstående punkter talar för Majas delaktighet att strypa Tove"

Man har inte förklaringsbörda om det inte anses att det finns bevis för något. Det är åklagaen som ska bevisa att Maja har deltagit. Jag anser inte att han har det.

Det finns omständigheter som stryks av RL,arna att det pga brist på avvänjnings skador att det är 2 personer som har i samförstånd strypt Tove. (Finns i en i TR)

R anser att detta är ett indicium, medan rättsläkaren tar upp att det finns fall där ett offer överumplas och på annat sätt kan bli inkapaciterade och då det saknas avvärjningsskador. Båda desa kriterier kan vara ktuella i det här fallet.

Du kommer nu hävda att RL,arna inte har uteslutit andra möjligheter. (Finns i framställan i TR)

Nej men tittar på historik och händelsekedjan så ser TR att Maja har I samförstånd med Johanna mördat genom strypningen Tove.

Det har inte TR tagit med i sin bedömning. Åklagaren har tagit upp faller då Maja var med till A*lbin, och Maja har fått ge sin version av mordbranden.

HR kommer att bistå TR Dom om inte Majas nya ombud lyckas trolla fram en kanin från sin hatt.

Det är alltid lite av en roulett, men jag tror inte att Maja kommer att bli dömd för mordet.

Sluta med att tjata om bevis och att det bara är ÅK som står för den. ÅK gör en framställan de tilltalades ombud gör sin framställan det är upp till Domstolen att bedöma de båda parternas utsagor och vad som är mest trovärdigt.

Mn det här är ett diskussionsforum. Inte en domstol. Här får vi spekulera.

Dvs Domstolen söker ingen sanning, de bedömer vad som är mest trovärdigt utifrån respektive parters framställan.

Åklagaren är de som ska försöka få fram sanningen genom att utreda objektivt. Sedan är det ju domstolens sak att se om åklagaen lyckats. På sätt och vis är det väl ett godkännande/avslag på åklagarens stämningsansökan.

Jag håller med vi spekulerar inget annat!

Vill också framföra att jag inte har rapporterat några av dina inlägg! Försökte skicka dig ett PM om detta.

Varken du eller jag kommer att göra bedömningen i Göta Hovrätt, vi kan sitta här och tycka.

Vi får se en slutlig Dom i slutet av oktober, vi kommer säkert att diskutera efter den oavsett hur den faller.

Att Domen kommer att överklagas till HD är åtminstone jag tveksam till.
Citera
2023-09-28, 21:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Som du märker av din egen text så ser du att det gärna svävar iväg lite när man sla försöka bevisa MH:s inblandning i mordet.

Det finns inga bevis för att MH hållit i händerna. Det har inget 100 % stöd från rättsmedicinarna.

Det blir liksom lite tokigt om MH ska sitta på livstid för att det enda beviset som fanns var JJ:s intygande och att det inte finns motvärnsskador. Då är rättsstaten i gungning kan man tänka.

Så det behövs mer än så. Du nämner en rad omständigheter men inga konkreta bevis där man tänker shit ja just det ja där satt den. Där har vi ett väldigt bra bevis, så vill jag att man ska tänka.

Sen är ju grejen att JJ:s förskönande av strypningen inte är nån liten grej. Det ska ju fem(!) rättsläkare dividera om i hovrätten. Har aldrig hört på maken.

Jag håller inte med om att en lögn är mindre viktig där om den lätt går att motbevisa. Hade den varit lätt att motbevisa så hade vi inte haft alla de här turerna med rättsläkarna tänker jag. Men jag förstår hur du tänker.

Samtidigt så hur ska man beslå MH med lögn här då? Hur ska åklagaren bevisa att MH ljuger? Så pass att hovrätten blir övertygad då det inte finns någon teknisk bevisning som binder henne till strypningen?

Rättsmedicinska fynd kan ha samma tyngd som avsaknad av fynd ur ett rättsmedicinskt perspektiv.
Om en person påstår sig blivit knivskuren eller misshandlad med knytnävar och sparkar - och det inte finns skador eller enbart finns skador som är självförvållade eller ditsminkade - är det tillräckliga bevis för att konstatera att det inte gått till så. ”Offret” har inte, där och då, råkat ut för det som påstås, offret är inte sanningsenligt, det som påstås har inte hänt.

På samma sätt är bristen på flertal typiska avvärjningsskador hos Johanna och avsaknad av motvärnskador på Tove själv - tydliga indicier på att det inte varit en jämnbördig ”man-mot-man” kamp i badrummet. Majas påstående att Johanna gjort det ensam är inte trovärdigt.

Majas påstående blir en utopisk händelsebeskrivning.
Johanna skulle alldeles ensam lyckats hålla fast säväl Toves båda händer och armar och samtidigt med båda sina händer hållit ett dubbelt strypgrepp i minst 3-4 minuter. Medan Tove dessutom troligen försökt åla sig och sparka med benen där hon sannolikt också kommit åt draperistängerna som slagit 5-10 gånger i väggen eller direkt sparkat mot väggen.
Utan att Johanna fått minsta blåmärke, sårskador eller djupa rivskador.

Det är inte troligt, rimligt eller sannolikt att det kan ha gått till så.
Avsaknaden av skador på såväl Johanna som runt Toves hals och DNA under hennes naglar - är rättmedicinska bevis på att Tove måste varit oförmögen att försvara sig adekvat.
Några andra orsaker till det än att Maja också höll fast finns inte.

Eftersom detta helt överensstämmer med Johannas vittnesmål och går väl ihop med övriga handlingar som Johanna och Maja bevisligen gjort tillsammans före och efter mordet - borde domstolen anse det ställt utom rimliga tvivel att både Maja och Johanna deltagit i mordet av Tove.
Senast redigerad av coli 2023-09-28 kl. 22:47.
Citera
2023-09-28, 21:53
Medlem
Citat:
Sluta och tjata om listor.

Det finns en av de tilltalade, Johanna, som har plaserat Maja på plats då mordet genomfördes.

Det finns försvårande omständigheter för Maja som kommer att vägas in.

Maja har varit aktiv att söka Tove på Nöjet, hon kanske gick i sömnen då? (Finns i framställan i TR)

Maja har ljugit och har undanhållit information angående Toves lik har transporterade från Johannas lgh. (Finns i framställan i TR)

Något som inte ska räknas in (då det skett efter mordet) men ändå belastar Maja pga ovanstående punkter talar för Majas delaktighet att strypa Tove.

Sluta med att tjata om bevis och att det bara är ÅK som står för den. ÅK gör en framställan de tilltalades ombud gör sin framställan det är upp till Domstolen att bedöma de båda parternas utsagor och vad som är mest trovärdigt.

Dvs Domstolen söker ingen sanning, de bedömer vad som är mest trovärdigt utifrån respektive parters framställan.

Vi får se hur HR kommer att bedöma Majas inblandade eller om det ens varit ett mord.

De som nu vill försvara Maja borde heja på att Johannas ombud CS gör ett bra jobb annars ser det mörkt ut för Maja.

Enligt medlemmen och skribenten @flashmaner, så har ju Fröken Hellm*n tidigare blivit dömd av en fullständigt korrupt TingsRätt, domen grundlagd genom påhittade bevis.

Får man verkligen bli hur dum och insnöad som helst ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-09-28, 21:56
Medlem
Citat:
Du har så RÄTT du är så intelligent och jag beundrar din klarsynthet!

Visst är det underligt att bara du och några andra "ägare av den här tråden" kommit fram till dina/era klargöranden?

Vi andra har inte förstått hur klarsynt du/ni sett på det hela, ber så mycket om ursäkt.

Jag tycker att du ska bygga din "lista" och lämna den till Majas och eller Johannas ombud, de kommer att bli väldigt imponerade och du kommer säkert att bli erbjuden att bli kompanjon i respektive advokatbyrå!

Ska jag vara riktigt ärlig så dessa minuter hit eller ditt betyder inget!

Har du blivit kallad eller hörd upplysningsvis för ett mord?

Tyvärr har jag det och jag kan säga att tidpunkter (minut för minut) är inte så intressant för en utredning, mer omständigheter i övrigt och vad som har skett före och efter.

Att som vittne redogöra i exakthet finns inte, man ska vara glad om man pga vissa omständigheter kan gaffla in en ungefärlig tidpunkt.

Ska vi säga så?

Men mina ”bevis” är redan med i protokoll i hovrätten. De är instämplade och klara där. Jag tyckte det var mer ”fair game” att kontakta utredningen direkt så uppgifterna kommer från åklagarhållet.

Hur/när/vad som krävdes för att nya undersökningar skulle göras av diverse mobiler där kan jag tyvärr inte gå in närmare på även om viss fingervisning finns här i tråden och i medias rapportering. Så kan det gå om man ser ”klarsynt” på sånt här.

Ja vi kan säga så sålänge.
Citera
2023-09-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Men enligt M s.k sovschema så känns den väldigt orimlig och här finns det väl en viss teknisk bevisning.. Eller?

Precis. Jag fick i princip göra en ”digital Folke Pudas” för att övertyga åklagare och utredare att krympa tidsutrymmet för när MH kan ha sovit. Hur många minutrar det krympte framgår av tilläggsprotokollet.

Tyvärr saknas ännu sluttiden för 01:52 stegserie MH som de inte öppet redovisat. Men jag har påtalat avsaknaden av den. Den sluttiden kan ytterligare krympa tiden MH menar att hon sover med upp till tio minuter även om färre minutrar är mer troligt precis efter 01:52.

Så de som tycker jag håller MH om ryggen kan ju ta sig en funderare på varför kag då skulle ”böna och be” utredningen att lögga till sluttider och kolla en gång till efter skärmtändning och skärmupplåsning. Vilket var precis vad de hittade.
Citera
2023-09-28, 22:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
➡➡➡ Mycket kloka tankar samt därtill skrivna ord.

Mvh/@JokerMannen

Tack!
Du skriver själv en hel del kloka sakar om varför både Johanna och Maja borde dömas för mord.
Citera
2023-09-28, 22:07
Medlem
Citat:

Om Fröken Hellman fälls inom Göta HovRätt (vilket hon med största sannolikhet kommer att göras) så blir Högsta Domstolen nästa instans, något annat är för mig helt otänkbart.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-09-28, 22:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det finns omständigheter som såklart kan få en att tvivla på om MH talar sanning.

Så är det tveklöst. Allt annat vore naivt

Citat:
Men allt pekar på JJ hur man än vänder och vrider på det.

Så är det också tveklöst.

Citat:
T.ex så är det konstigt att MH säger att hon är i badrummet samtidigt som Tove borde vara där. Men låg Tove där då?

Ja, att Maja placerar sig själv på mordplatsen är lite märkligt, om hon nu ljuger.
Om hon inte ljuger så är det som det är. Då var hon där och Toves kropp var det inte.

Om Maja ljuger om att hon sov, och om hon ljuger om att hon var på toaletten när Toves kropp var där, antingen att hon ljuger om bägge delar eller om hon talar sanning om att hon var där men ljuger om att Toves kropp inte var det, så hade hon väl i så fall ljugit om att hon sov under den perioden också, istället för att hitta på en lögn om att hon var på toaletten och att Toves kropp inte var där.
Bättre då att hålla fast vid den enkla lögn hon i så fall redan börjat med - jag sov.
Detta förhållande är något som tyder på att hon talar sanning om såväl att hon sov som att hon faktiskt befann sig på toaletten.

Citat:
Så det är mycket som kan vara besvärande för MH om man vill vrida det åt vissa håll. Men det som i slutändan kommer döma henne är det intressanta då vissa förutsättningar ändrats inför hovrätten.

Ja, kruxet är att det är svårt att få ihop alla detaljer hur man än vrider och vänder på det. Även den som vill se det som besvärande för MH får svårt att få ihop det hela. Sedan kan man alltid hävda att det kan ha varit på det ena eller det andra viset, oaktat hur sannolikt eller osannolikt det verkar. Men när det helt saknas bevis för såväl det ena som det andra, så blir det aldrig mer än spekulationer.

Citat:
Så för att förtydliga igen så är min grundfrågeställning här vilka bevis som kvarstår om tidsmaskinsbeviset 02:43 inte funkar i hovrätten?

Ja, det är en bra fråga. När det kommer till Maja så kan jag inte se några bevis.
Citera
2023-09-28, 22:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Vill också framföra att jag inte har rapporterat några av dina inlägg! Försökte skicka dig ett PM om detta.

Varken du eller jag kommer att göra bedömningen i Göta Hovrätt, vi kan sitta här och tycka.

Vi får se en slutlig Dom i slutet av oktober, vi kommer säkert att diskutera efter den oavsett hur den faller.

Tack, det var ändå vänligt av dig att förklara det. Tack!

Jag önskar att åklagaren hade varit mindre minimalistisk, tömt grannens mobil på det som var nödnvändit för att fastställa en säkrare tid för brottet, varit noggrannare med det som Avel nämnt bl a stegräknaren och det som kunnat göras för att säkra Toves icloud osv, allt för att få fram så mycket som möjligt av sanningen. Rekonstruktioner, som även rättsläkarna efteryste. Båda grannvittnena, dvs både son och far mm. Nya undersökningar av de utrymmen som Maja lämnat förslag på som gömställen för Toves kropp osv.

Det är mycket möjligt att man ändå inte fått klarhet i vad som har hänt, men ingen ska behöva riskera att dömas mot sitt nekande utan en robust utredning med en tydlig indiciekedja som ger svar på de frågor som ett indiciemål ska svara på: Var?, Hur?, Vem?, Varför?, När? och Vad?

Här tycker jag inte att man har fått svar på de frågorna vad gäller Majas del.
Citera
2023-09-28, 22:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Tack, det var ändå vänligt av dig att förklara det. Tack!

Jag önskar att åklagaren hade varit mindre minimalistisk, tömt grannens mobil på det som var nödnvändit för att fastställa en säkrare tid för brottet, varit noggrannare med det som Avel nämnt bl a stegräknaren och det som kunnat göras för att säkra Toves icloud osv, allt för att få fram så mycket som möjligt av sanningen. Rekonstruktioner, som även rättsläkarna efteryste. Båda grannvittnena, dvs både son och far mm. Nya undersökningar av de utrymmen som Maja lämnat förslag på som gömställen för Toves kropp osv.

Det är mycket möjligt att man ändå inte fått klarhet i vad som har hänt, men ingen ska behöva riskera att dömas mot sitt nekande utan en robust utredning med en tydlig indiciekedja som ger svar på de frågor som ett indiciemål ska svara på: Var?, Hur?, Vem?, Varför?, När? och Vad?

Här tycker jag inte att man har fått svar på de frågorna vad gäller Majas del.
Citera
2023-09-28, 22:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Precis. Jag fick i princip göra en ”digital Folke Pudas” för att övertyga åklagare och utredare att krympa tidsutrymmet för när MH kan ha sovit. Hur många minutrar det krympte framgår av tilläggsprotokollet.

Tyvärr saknas ännu sluttiden för 01:52 stegserie MH som de inte öppet redovisat. Men jag har påtalat avsaknaden av den. Den sluttiden kan ytterligare krympa tiden MH menar att hon sover med upp till tio minuter även om färre minutrar är mer troligt precis efter 01:52.

Så de som tycker jag håller MH om ryggen kan ju ta sig en funderare på varför kag då skulle ”böna och be” utredningen att lögga till sluttider och kolla en gång till efter skärmtändning och skärmupplåsning. Vilket var precis vad de hittade.

Väldigt bra att du tog kontakt med åklagaren och berättade det du hittat!

Har stor respekt för ditt expertkunnande inom telefoni tekniken.
Det jag inte riktigt förstår är varför du så hårdnackat inte vill ta till dig andra experters kunskap och utlåtande kring exempelvis rättsmedicinska frågor om dödsorsak, strypningstid och avvärjningsskador?

Det är så många delar av den här händelsen som alla talar för att Maja och Johanna gemensamt deltog i badrummet och att Maja fortfarande ljuger. Förhoppningsvis kommer en klarsynt HR genomskåda lögnerna och döma båda på de indicier och fakta som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in