Sömnapnéutredning i hemmet
En sömnapnéutredning innebär att luftflödet genom din näsa och mun registreras under en natt. Även dina andningsrörelser, blodets syresättning och hur du ligger när du sover registreras. Mätningarna visar hur många andningsuppehåll du i genomsnitt har på en timme.
Mätningen går oftast till så här: Innan du går och lägger dig fäster du en mätare vid näsan som registrerar tillfälliga stopp eller försämrad andning när du sover. En syrgasmätare som du fäster i fingret eller i öronsnibben kontrollerar om du får syrebrist. Ett band runt bröstet registrerar själva andningsrörelserna.
Det finns teknik som gör att du kan göra allt det här på egen hand i hemmet. Det är enkelt och du får låna med dig utrustning hem.
Sen jag började med dessa mediciner har jag sovit 13-14h istället för det normala 7-9h!
Hur kan jag få tillbaka min gamla dygnsrytm på 7-9h?
Borde jag kontakta en sömnexpert?
Mvh
Använd väckarklocka. Bara för att du sover så mycket innebär det inte att din hjärna eller din kropp behöver så mycket sömn. Börja också motionera (flås plus svett) så sover du kvalitativt sett bättre sedan. Jag säger inte att det är enkelt, men det är nödvändigt.
Använd väckarklocka. Bara för att du sover så mycket innebär det inte att din hjärna eller din kropp behöver så mycket sömn. Börja också motionera (flås plus svett) så sover du kvalitativt sett bättre sedan. Jag säger inte att det är enkelt, men det är nödvändigt.
Jag har samma problem som dig men har nu tillslut bokat en tid och de blev först om en månad.
Trodde först att öppenvården kunde göra något men men.
Hoppas de löser sig för oss!
Varför tar du en sån pass stark sederande antipsykotisk medicin som Zyprexa (Olanzapin)? Hur mycket tar du av den? Har du testat lättare sömnmediciner som tex. Propavan eller låg dos Alimemazin?
Zyprexa ger man till exempel som intramuskulär injektion på diverse psykinrättningar när patienter är psykotiska eller ohanterligt uppjagade. Det är en vidrig medicin som dessutom blockerar ditt dopamin och det är bara en utav alla vidriga biverkningar av den medicinen.
Du har ju svaret framför dig varför du sover 13-14 timmar per natt där.
Jag har samma problem som dig men har nu tillslut bokat en tid och de blev först om en månad.
Trodde först att öppenvården kunde göra något men men.
Hoppas de löser sig för oss!
Ts .. det är tredje tråden om samma sak nu.
Du måste utesluta som jag sagt innan att du inte har andningsuppehåll som stör sömnen.
Annars ställ larm och tvinga dig till rutiner.
10 trådar ungefär. Om och om igen. Tror inte han minns vad han redan skrivit.