2023-09-28, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att räntan kapitaliseras månadsvis är ju positivt då det ger en ränta på ränta effekt, ser att det finns andra banker som har det med, ska kolla mer på det.
Ränta-på-ränta-effekten är redan inräknad i de 4,10% då det är den effektiva räntan. Den nominella räntan som Morrowbank ger är 4,0249%
Citera
2023-09-28, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Morrow bank som tidigare hette komplett bank har alltså 4.1% ränta med fria uttag, samtidigt som styrräntan ligger på 4%.

Är detta en scam eller ett desperat försök att få nya kunder? Hur länge han de isåfall erbjuda högre ränta än styrräntan?

De behöver få in kapital till något.ä och slutar låna in till den täntan när de fått in tillräckligt.

Högre ränta än styrränta har ju varit vanligt. När styrräntan var negativ så låg ju alla över.
Citera
2023-09-28, 08:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Ränta-på-ränta-effekten är redan inräknad i de 4,10% då det är den effektiva räntan. Den nominella räntan som Morrowbank ger är 4,0249%

Aha ok, tack.
Citera
2023-09-28, 08:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Fast om man kollar gentemot styrräntan tex här (Ekonomifakta) så är det lite vimsigt att hoppa på nån av de som bara följer den, då bättre ta nån av de andra (enl länk tidigare, förra inlägget) och låsa den. Samtidigt, om inflationen är uppemot nio tio procent är det ändå fritt fall. Kollapsar börsen i höst vill man kanske kunna få loss pengarna då och gå in på börsen därefter. Så "scam'en" ligger i att det är tillfälligt.
Citera
2023-09-28, 11:15
Medlem
WatchItNows avatar
Jag har 4.5% på min avanza-depå helt utan reglering, inget konstigt med TS. Känns kanske bara ovant för alla under 40 år som enbart sett noll-ränta. Men på 1980/90-talet fick man 10% i ränta på sitt vanliga bankkonto.
Citera
2023-09-28, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag har 4.5% på min avanza-depå helt utan reglering, inget konstigt med TS. Känns kanske bara ovant för alla under 40 år som enbart sett noll-ränta. Men på 1980/90-talet fick man 10% i ränta på sitt vanliga bankkonto.

Nej men jag kan tänka mig att du har 3.5% på avanza.
Annars får du ge bildbevis
Citera
2023-09-28, 12:10
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Nej men jag kan tänka mig att du har 3.5% på avanza.
Annars får du ge bildbevis
3,7 % rörligt ger den aktör som har högst ränta på Avanzas plattform. Det är ett flertal aktörer som ger den räntan, Borgo, Nordax, Froda, Collector
Citera
2023-09-28, 12:21
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
3,7 % rörligt ger den aktör som har högst ränta på Avanzas plattform. Det är ett flertal aktörer som ger den räntan, Borgo, Nordax, Froda, Collector
Jag har Private banking-konto på avanza och får mer, men räntan har ändrats massor med gånger i år och jag är inte säker på decimalen.
Citera
2023-09-28, 12:28
Medlem
Citat:
Jag har Private banking-konto på avanza och får mer, men räntan har ändrats massor med gånger i år och jag är inte säker på decimalen.
Jag har Private Banking och Pro-konto, inget av dem erbjuder sparkonto med högre ränta. Det du får är lägre ränta på värdepapperskredit samt lägre ränta på bolån samt högre ränta på ISK och KF, men långt under 4,5 %.
Citera
2023-09-28, 12:32
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Jag har Private Banking och Pro-konto, inget av dem erbjuder sparkonto med högre ränta. Det du får är lägre ränta på värdepapperskredit samt lägre ränta på bolån samt högre ränta på ISK och KF, men långt under 4,5 %.
Senaste statsskuldväxlarna 3-9 månader har ca 4.1% i ränta så det är kanske max vad man får ut just nu. Man kan köpa dem direkt om man har avanza-konto. Rimligen 2 räntehöjningar kvar i år? Då får man 4.6% i sparränta som bäst mot slutet av året.
https://www.riksgalden.se/sv/var-ver...sskuldsvaxlar/
Citera
2023-09-28, 16:21
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Varningsklockorna dånar.
Bank som inte ens funnits i 10 år, har denna information på om oss:
Citat:
Att skapa värde för alla involverade är hjärtat i Morrow Banks strategi.
Detta värdeskapande styr också vårt arbete med miljö, sociala förhållanden och bolagsstyrning (ESG-faktorerna), våra mål och nyckeltal.
Vi ska uppträda med ansvar för samhället, följa de till var tid gällande lagar och regler, ta klimatutmaningarna på allvar och bidra till en hållbar utveckling och växt.
Morrow Bank jobbar systematiskt för att bekämpa ekonomisk kriminalitet, vi ska vara pådrivande för jämställdhet och mångfald, och hjälpa våra kunder att ta ansvar för sin egen situation genom att vara en ansvarsfull långivare.
Med en VD som hoppat från ett misslyckat projekt till ett annat under flera års tid.

Frågan är om det är värt risken att få någon hundring extra varje månad, när risken finns att VD:n blir bortförd i handklovar och du står där med svarte petter.
Citera
2023-09-28, 19:23
Medlem
Det är ingen scam. Jag har använt den här banken i åratal. Inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in