2023-09-28, 19:37
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Varningsklockorna dånar.
Bank som inte ens funnits i 10 år, har denna information på om oss:

Med en VD som hoppat från ett misslyckat projekt till ett annat under flera års tid.

Frågan är om det är värt risken att få någon hundring extra varje månad, när risken finns att VD:n blir bortförd i handklovar och du står där med svarte petter.

Morrow Bank står under motsvarigheten till Finansinspektionens tillsyn samt omfattas av den norska Bankenes sikringsfond (Bankgarantifonden). Det innebär att insättningar upp till motsvarande 100 000 EUR täcks av insättningsgarantin om pengarna mot förmodan skulle bli otillgängliga för dig.

De varningsklockor du hör är nog personlig osäkerhet och något du kan jobba på. Annars får du gärna förklara för mig hur konsumenten riskerar att stå med svarte Petter om banken får problem.
Citera
2023-09-28, 20:03
Medlem
Run3s avatar
Jag har varit kund där men kommer aldrig använda dem igen.

När räntorna började öka förra året och alla banker höjde sina sparräntor så sänkte istället Komplett Bank sin ränta utan förvarning.

Använde också deras kreditkort fram tills 2 månader sen typ. Där började de utan förvarning att ta ränta på transaktioner till andra banker, köp av presentkort, och andra finansiella transaktioner eller liknande. Jag upptäckte det på fakturan där räntekostnader hade börjat dyka upp, trots att jag alltid betalat hela fakturorna i tid. Jag fick ringa till dem för att få info om vilka typer av transaktioner som gav räntekostnader, för det stod inte på deras hemsida.

För något år sedan fick jag också räntekostnader på min faktura för kreditkortet, då var det ett misstag av dem och jag fick tillbaka pengarna efter att ha mejlat dem.

Känns som en väldigt oseriös bank. Komplett Bank lät redan tattigt, och efter namnbytet till Morrow Bank så låter det ännu mer tattigt, vilket jag inte trodde var möjligt. Jag kommer aldrig använda dem igen.
Citera
2023-09-28, 20:07
Medlem
Deveshs avatar
Jag hade deras kort under några år, de skickade alltid fakturan på e-post vilket var smidigt.
När jag flyttade utomlands så slutade de helt plötsligt skicka fakturan på e-post, och fakturan nådde mig aldrig, då fick jag en fet räkning från inkassobolag med massa extra avgifter. Räkningen var mer än 3x vad den borde ha varit, kundtjänsten ljög och sa att de visst skickat e-post till mig.

Jag betalade den ändå, och stängde mina konton hos dem.

Jag rekommenderar alla att undvika dessa lurendrejare.
Citera
2023-09-28, 21:06
Medlem
svampgaffels avatar
Har också haft Komplettkortet i många år och inte haft några problem. Skulle de sänka räntan är det ju bara att flytta till annan bank. Litar för övrigt mer på norska än svenska insättningsgarantin.
Citera
2023-09-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag har varit kund där men kommer aldrig använda dem igen.

När räntorna började öka förra året och alla banker höjde sina sparräntor så sänkte istället Komplett Bank sin ränta utan förvarning.

Använde också deras kreditkort fram tills 2 månader sen typ. Där började de utan förvarning att ta ränta på transaktioner till andra banker, köp av presentkort, och andra finansiella transaktioner eller liknande. Jag upptäckte det på fakturan där räntekostnader hade börjat dyka upp, trots att jag alltid betalat hela fakturorna i tid. Jag fick ringa till dem för att få info om vilka typer av transaktioner som gav räntekostnader, för det stod inte på deras hemsida.

"Transaktioner till andra banker", vad är det?
Citera
2023-09-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Använde också deras kreditkort fram tills 2 månader sen typ. Där började de utan förvarning att ta ränta på transaktioner till andra banker, köp av presentkort, och andra finansiella transaktioner eller liknande.

Brukar inte de flesta kreditkort lägga på ränta direkt på transaktioner som kodas som uttag? (Tex uttagsautomat, uttag över disk, valutaköp mm)
Citera
2023-09-28, 21:34
Medlem
Hax.Pains avatar
Jag förstår inte. På 100k får ni 4k första månaden och månad 2, 4% på 104k?
Världens bästa sparkonto?
Citera
2023-09-28, 21:48
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
"Transaktioner till andra banker", vad är det?
Jag använde Morrow Bank till att göra inställningar på mitt Revolut-konto. Men de ändrade reglerna utan förvarning så att alla de transaktionerna kostar ränta från dag 1. Gissar på att du får samma avgift om du sätter in pengar på Lunar, Wise, någon kryptobörs, osv.

Det fula är att de inte skrivit något om detta på sin hemsida. I alla fall inte när jag senast kollade. Och det finns ingen lista på vilka typer av köp/transaktioner som innebär ränta från dag 1.

När jag pratade med killen på supporten så lät det ganska godtyckligt. De är något gäng som diskuterar och bestämmer vilka man inte får skicka pengar till utan att åka på avgifter.
Citera
2023-09-28, 22:12
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Brukar inte de flesta kreditkort lägga på ränta direkt på transaktioner som kodas som uttag? (Tex uttagsautomat, uttag över disk, valutaköp mm)
Det gick bra i kanske ett år för mig att sätta över pengar till Revolut från Morrow/Komplett. Sen utan förvarning börjar jag se räntekostnader på mina fakturor. Då ringde jag dem och fick reda på att de börjat ta ränta för transaktioner till Revolut.

Vet inte hur andra banker gör. Men känns otroligt oprofessionellt att inte meddela om detta innan ändringen. Går inte att lita på dem när de ändrar policies utan att meddela om det.
Citera
2023-09-28, 22:33
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Jag förstår inte. På 100k får ni 4k första månaden och månad 2, 4% på 104k?
Världens bästa sparkonto?

4.1% är årsräntan, men den kapitaliseras varje månad. Så månad ett får du 4100 / 12... ish.
Citera
2023-09-28, 23:13
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
4.1% är årsräntan, men den kapitaliseras varje månad. Så månad ett får du 4100 / 12... ish.

Är det nån sorts ny scam reklam, månadsränta? Trodde banker var ärliga...
Citera
2023-09-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Morrow Bank står under motsvarigheten till Finansinspektionens tillsyn samt omfattas av den norska Bankenes sikringsfond (Bankgarantifonden). Det innebär att insättningar upp till motsvarande 100 000 EUR täcks av insättningsgarantin om pengarna mot förmodan skulle bli otillgängliga för dig.

De varningsklockor du hör är nog personlig osäkerhet och något du kan jobba på. Annars får du gärna förklara för mig hur konsumenten riskerar att stå med svarte Petter om banken får problem.

Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel

Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Är det nån sorts ny scam reklam, månadsränta? Trodde banker var ärliga...

Har precis för någon månad sedan blivit kund där, skall bli spännande att se räntan.

Skulle aldrig våga gå över insättningsgarantin där i sparbelopp, jag får intrycket av att det är en väldigt simpel bank. När man läser avtalen så står det också att de säljer din information vidare till 3e part osv. Tror jag har fått 5 e-poster efter att jag blev medlem, där de prövar att få mig att använda även kreditkortet. Efter att jag läste avtalet så har jag avvaktat.

Skall bli spännande att se om det är 4,1%/12 eller om de räknat bort ränta på ränta effekten. Annars är det ju glimrande att få ränta på räntan på räntan i 12 månader. Alldeles för bra för att vara sant.

Om man har ett par miljoner liggande som man inte bundit upp så är det ganska bra riskfri avkastning att få näsrmare 7000:-/månaden - (minus) skatt.

För exempel om man kränger lägenheten och hyr en lägenhet istället tills marknaden blivit mindre turbulent, så bor man gratis om man har en kontantinsats på några mille. Räntan täcker fint hyran i en vanlig lägenhet.

Efter att räntan gick upp nu så har jag gjort en del omplaceringar och får en riskfri ränta som täcker nästan alla mina boendekostnader. Det är lite lurigt ändå, för om man ränkar med inflationen så går man ändå MASSOR i back varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in