Citat:
Ursprungligen postat av
PlentySpoiled
I flertalet skjutningar/explosioner under senaste veckan har myndigheter försökt aktivt begränsa flera incidenter. Varför har myndigheterna inte lyft in försvarsmakten/militären för att begränsa och radikalt minska oron i Sverige ännu?
Fattar inte vad tanken med militären bygger på?
Och då menar jag inte det normala hjärndöda "Bah fuckin' gå in o avlägsna allt ont i världen", eller "Gå in o bah peppra och grip alla människor som finns".
Vad konkret ska militären göra, specifikt och konkret? Ska man gripa och fängsla personer- även unga barn ska tas ifrån deras familjer och fängslas på obestämd tid utan vare sig bevis eller rättegång? Och vilka fängelser ska dessa förvaras i? Finns inte ens tillnärmelsevis så många som skulle behövas.
Vilken kunskap ska militären agera utifrån? De flesta som allmänheten kallar 'kriminella' går ju i skolan. Vilka av dessa skolungdomar ska gripas, specifikt? Tror dom enskilda ungdomar har 'Jag har skjutit nån' skrivet i pannan eller? Om inte, vilka ska dom då välja ut, baserat på vad?
Dom dom har skjutit har gripits i dom allra flesta fall, och i fallen där man inte vet vem som skjutit (ännu) vem ska man då gripa? Äh vafan vi tar den där Jörgen bah, bättrar på uppklarningsstatistiken liksom?
Ska de som aldrig bevisats gjort något brott gripas? Det är ju majoriteten av svenska befolkningen? Eller ska man gripa folk "i förebyggande syfte", och vilka lagar ska man då luta sig mot? Ska även gripnas vänner och bekanta, kanske familj gripas, utan bevis, bara "för säkerhets skull"? Då är ju risken att jag själv och många som läser här kommer bli gripna för klausuler som 'misstänkt umgänge', inlåsta utan rättegång på obestämd framtid.
Hur ska man göra med gripna på sikt? Spärra in mängder med oskyldiga, och sen installera 400 nya rättsinstanser i landet, för att pröva varje enskilt ärende juridiskt i efterhand? Eller åka på internationella blockader pga brott mot mänskliga rättigheterna i nazisternas storleksordning?
Och hur ska detta implementeras i längden när andra unga bygger upp egna nätverk baserat på affärsmässiga tomrummet som (förmodligen inte ens kan) skapas?
Förstår inte vilket scenario den här tankegången kommer ur?
Förutom då, som sagt, nåt slags fikarumskorkat som "Äh vafan bah skicka in Arga Bosse o Grabbarna Grus så rensar dom upp", vilket givetvis aldrig kommer bli.