2023-09-27, 16:56
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Inga problem my ass. Gjorde en koloskopi och låg skrek för full hals när idioten blåste upp tarmen. Fick lustgas som var helt jävla verkningslöst. Kommer aldrig göra om det där igen.
Bry dig inte om han. Han anser att ett blodprov som tar 30 sek o inte gör ont, motsvarar en koloskopi
Citera
2023-09-27, 16:57
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Du åker buss innan så absolut en sexa på morgonen är inget som kommer ut där bak.
När du kommer fram så går du ju på en sista toalett om du tagit en busgrogg på morgonen.
Dragen är att ta i men salongsberusad men med ett beteende som inte märks.
Du får en kanyl i armen för bedövning om du tycker att det är svettigt under och kan behöva byta ställning vilket var det som fungerade för mig. Behövde inte infarten utan det gick bra men längtar inte tillbaka.
Sedan är du helt tömd av dessa påsar som gjort dig helt tömd inuti.
Direkt efteråt kan du börja äta igen på sjukhusets matsal så du överlever.
Att åka bil efteråt är olämpligt då du måste vila några timmar innan fysiskt arbete.
Men att vila några timmar och åka bil hem igen kan fungera annars om alkoholen får vara kvar i skåpet.

OBS Du ska börja med påsarna mycket tidigare än vad som rekommenderas så kanske 12-16 timmar innan med påsarna så du har tömning av tarmen klar sedan länge,
när du sätter dig på bussen eller taxin eller bilen.
Mitt sjukhus är gång avstånd. Tänkte supa precis timmen innan, långt efter då jag är klar med tarm rensningen
Citera
2023-09-27, 16:57
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1984ever
Snart 100 inlägg och typ ingen fattar att TS är alkis och mer rädd för att behöva vara utan alkohol än själva undersökningen.
Exakt!! Tack för att du förstår. Vill ju bara veta om det pajar undersökningen liksom.
Citera
2023-09-27, 16:58
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
TS skrev att han är nervig inför koloskopin, inte att han kanske kommer behöva vara utan alkohol under undersökningen.
Nervig FÖR ATT JAG EVENTUELLT behöver vänta med supandet till efteråt, vilket jag helst inte gör
Citera
2023-09-27, 17:53
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaKnullberg
Stod inte heller att jag inte fick dricka, förutom kvällen innan när jag ska dricka dedär pulvret
Det stod nog att du BARA ska dricka vatten och pulver. Det går nog inte att missuppfatta tycker jag.
Citera
2023-09-27, 18:17
Moderator
ofays avatar
0.03 - Trams och off-topic.

Medicin och hälsa --> Papperskorgen
/Moderator
Citera
2023-09-28, 00:21
Administrator
admin5s avatar
Återflyttad från Papperskorgen.

admin5
Citera
2023-09-28, 01:39
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Ah så du menar att ett stick som inte gör ont o varar i 30 sekunder är likvärdigt med att köra upp en slang i arslet som varar 30 min? Intressant! Berätta gärna mer om liknelserna.

Vad jag menar är att du beter dig ynkligt. Sitter och slänger skit på andra, men grinar för en koloskopi. Bete dig som en man. Det tyckte du ju att jag skulle göra.
Citera
2023-09-28, 01:42
Medlem
Tintinikongos avatar
Citat:
Bry dig inte om han. Han anser att ett blodprov som tar 30 sek o inte gör ont, motsvarar en koloskopi

Inte lätt när man är klen. Ryck upp dig. En koloskopi är inget att gnälla över.
Citera
2023-09-28, 03:36
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
E lite nervig inför min, men alkis som man är tänkt jag bli dragen innan. Kommer läkaren tycka detta är dåligt?
Kommer han tvingas omboka? Jag måste ju dricka såndär lenvu innan i ett dygn. Har det nån betydelse?

Sen undrar jag också, vad gör man när man väl ligger där me slangen i röven o känner man måste bajsa eller fisa? Ska man koppla av o låta det ske? Tänker att även om tarmen är tom kanske det kommer nåt ut ändå lite vätska eller nåt eller gas. Eller ska man knipa ihop så gott man kan

Söker endast svar från er som gjort koloskopi innan

Kära GretaKnullberg.

Om du har följt råden/ordinationen innan din koloskopi bör det inte finnas någon avföring i dina tarmar på så sätt att det kan störa undersökningen. Varför du skulle fisa är också en gåta om du följt matrekommendationerna dygnen innan.

Såklart kan du dricka innan och om det är alkohol kommer såklart inte påverka själva koloskopin.
Däremot lär såklart det antecknas i din journal att du kom in onykter eller stupfull, beroende på vad du väljer.

Vill du ha det skrivet i din journal så ska du såklart supa dig så onykter du klarar av men ändå ta dig till undersökningen. Och hoppas på att de inte är på surfittehumör och skickar hem dig igen.

Jag hoppas det kommer gå bra för dig GretaKnullberg.

MVH

//FFVF
Citera
2023-09-28, 11:51
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Kära GretaKnullberg.

Om du har följt råden/ordinationen innan din koloskopi bör det inte finnas någon avföring i dina tarmar på så sätt att det kan störa undersökningen. Varför du skulle fisa är också en gåta om du följt matrekommendationerna dygnen innan.

Såklart kan du dricka innan och om det är alkohol kommer såklart inte påverka själva koloskopin.
Däremot lär såklart det antecknas i din journal att du kom in onykter eller stupfull, beroende på vad du väljer.

Vill du ha det skrivet i din journal så ska du såklart supa dig så onykter du klarar av men ändå ta dig till undersökningen. Och hoppas på att de inte är på surfittehumör och skickar hem dig igen.

Jag hoppas det kommer gå bra för dig GretaKnullberg.

MVH

//FFVF

En anledning till att man kan "fisa" är för att dom pumpar in luft i tarmen för att kunna se bättre.
Citera
2023-09-28, 13:06
Medlem
1984evers avatar
Citat:
Exakt!! Tack för att du förstår. Vill ju bara veta om det pajar undersökningen liksom.

Jag har undvikit att skriva i tråden då jag har noll erfarenhet av undersökningen.
Men de enda som lär ha ordentlig erfarenhet av kolonskopier på alkoholister är ju teamet som utför jobbet dagligen.
Du kan inte vara först eller ensam om det här, det måste gå att fråga dem om alkohol i blodet kan påverka vad de kan se.

Om det inte uttryckligen står att alkohol är förbjudet så borde det väl vara OK för resultatet, och om det gör det så borde ju att vara nykter eller bakis också kunna påverka resultatet för dig. Min killgissning bara.

Det vore nog väldigt bra att fråga så du faktiskt vet, så att eventuell sjukdom upptäcks. Det värsta vore ju ändå om de missar något eller att du får fel behandling senare.

Om du väljer att se alkohol som "en klar vätska" eller livets vatten och dricker lite innan:
Minimalt med vodka innan och sen var trevlig och lugn samt berätta om din alkoholism om de frågar om du är berusad, bråka inte med dem alls när du är där. Men du har nog varit i kontakt med vården förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in