2023-09-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Med tanke på att de kommer att sedera dig verkar det väldigt dumt.
Att sövas för koloskopi???? Du får ligga i fosterställning med en SSK/USK som klappar dig på axeln medans gastrologen kör upp kameran i rumpan på dig. Har du tur får du lugnande/muskelavslappnande.
Citera
2023-09-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melker9889
Att ha den där trädgårdsslangen upp i anus är inte kul. Benzo är effektivt om du vill glömma denna traumatiska händelse.

Det positiva är att av alla 3 ingångar man kan gå är anus det mildaste. Genom halsen är riktigt äckligt och gud förbjude penisen.

Verkligen, genom halsen är helt sjukt vidrigt. Att få slang genom penisen var inte speciellt jobbigt dock när man efter operation förlorat förmågan att pissa och blåsan är fylld till bristningsgränsen! Känslan när man till slut får tömma blåsan är svårbeskrivlig. Nästan lika behaglig som att bli lokalbedövad efter dagar av brutal smärta vid inflammerad tandrot.
Citera
2023-09-26, 22:14
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snookiz
Att sövas för koloskopi???? Du får ligga i fosterställning med en SSK/USK som klappar dig på axeln medans gastrologen kör upp kameran i rumpan på dig. Har du tur får du lugnande/muskelavslappnande.

Du har nog blandat ihop sedering och narkos.
Citera
2023-09-26, 22:25
Medlem
Soperents avatar
Brukar inte vara några större problem att få en liten mugg midazolam och lokalbedövande salva runt anus om du säger till i god tid innan så blir undersökningen trevligare om du ens minns den efteråt.
Citera
2023-09-26, 22:36
Medlem
Melker9889s avatar
Citat:

Haha jag trodde att mitt var ett enskilt fall. Alltså det med att få klappar på axeln av någon sjuksköterska.. Antagligen för jag låg där och spasmade och hade mig.. Det gjorde det bara värre helt ärligt fyfan vad vanhedrad man kände sig. Speciellt när sjuksyrran var ung och snygg.. Pallade inte säga något.
Citera
2023-09-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Du har nog blandat ihop sedering och narkos.
Kan nog stämma, antog han menar narkos!
Citat:
Ursprungligen postat av Melker9889
Haha jag trodde att mitt var ett enskilt fall. Alltså det med att få klappar på axeln av någon sjuksköterska.. Antagligen för jag låg där och spasmade och hade mig.. Det gjorde det bara värre helt ärligt fyfan vad vanhedrad man kände sig. Speciellt när sjuksyrran var ung och snygg.. Pallade inte säga något.
Haha ja det är nog den obekvämaste situationen jag någonsin varit med om. Som tur är var min SSK äldre och inte speciellt attraktiv! Hon instruerade mig i andning och att slappna av genom hela proceduren, fick beröm för hur tarmen såg ut. Kändes lite bra efteråt, ingen inflammatorisk tarmsjukdom eller cancer.
Citera
2023-09-26, 23:24
Medlem
Du kommer att erbjudas en lugnande tablett innan. Du kommer även att ha fullt fokus på ett TV-skärm som visar din tarms vindlingar och inte komma ihåg att oroa dig för fisar eller läckage. Riktigt häftig upplevelse faktiskt, även om det självklart inte är kul när läkarn rotar runt i baken och sticker in kameran, men det är fort gjort. Hoppas att du får se en fin tarm
Citera
2023-09-27, 01:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaKnullberg
Falsk info. Dedär låter som rektoskopi.

Koloskopi kan göra sjukt ont o vara väldigt väldigt obehagligt.

Rektoskopin jag gjorde + hela tjocktarmen (= koloskopi) var obehaglig som fan. Det gjorde ont i minst tre dagar efter.

Jag fick prova först utan smärtlindrande, men efter några minuter sa jag "ge mig" och det gjorde de. Den bedövningen var riktigt stark och jag kände mig som att jag krympte!! Och rummet snurrade som värsta billiga fyllan. Fick blunda för att inte må illa.

Sen ska man tänka på att man gör denna utan minsta matrest i magen och efter lavemang i flera timmar. Så man är rätt skakis och snurrig ändå.
Skulle inte råda någon att dricka. Efter bedövning känner man inget.

Det är en slang med kamera som förs in och det används en gas för att "blåsa upp" tjocktarmen som annars skulle kollapsa på sig själv.
Gasen är ganska hårt på hela tiden, och det känns som att man måste prutta hela tiden i början, men det kan man inte, för slangen sitter i vägen. Man tänker inte på det efter ett tag.

Lycka till!
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-09-27 kl. 02:02.
Citera
2023-09-27, 03:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Var inte så dramatisk. Om du BER om det får du bedövning - lokal.
Citera
2023-09-27, 03:10
Medlem
Citat:
E lite nervig inför min, men alkis som man är tänkt jag bli dragen innan.

Du åker buss innan så absolut en sexa på morgonen är inget som kommer ut där bak.
När du kommer fram så går du ju på en sista toalett om du tagit en busgrogg på morgonen.
Dragen är att ta i men salongsberusad men med ett beteende som inte märks.
Du får en kanyl i armen för bedövning om du tycker att det är svettigt under och kan behöva byta ställning vilket var det som fungerade för mig. Behövde inte infarten utan det gick bra men längtar inte tillbaka.
Sedan är du helt tömd av dessa påsar som gjort dig helt tömd inuti.
Direkt efteråt kan du börja äta igen på sjukhusets matsal så du överlever.
Att åka bil efteråt är olämpligt då du måste vila några timmar innan fysiskt arbete.
Men att vila några timmar och åka bil hem igen kan fungera annars om alkoholen får vara kvar i skåpet.

OBS Du ska börja med påsarna mycket tidigare än vad som rekommenderas så kanske 12-16 timmar innan med påsarna så du har tömning av tarmen klar sedan länge,
när du sätter dig på bussen eller taxin eller bilen.
Senast redigerad av MyOpinion2 2023-09-27 kl. 03:32.
Citera
2023-09-27, 05:24
Medlem
bästa är om du värmer upp med en stor buttplugg innan undersökningen så kommer det knappt kännas när det är dags. andvänd mycket glid och låt sjuksyrran ta bort den precis innan de kör in kameran🙂
Citera
2023-09-27, 05:52
Medlem
Citat:
E lite nervig inför min, men alkis som man är tänkt jag bli dragen innan. Kommer läkaren tycka detta är dåligt?
Kommer han tvingas omboka? Jag måste ju dricka såndär lenvu innan i ett dygn. Har det nån betydelse?

Sen undrar jag också, vad gör man när man väl ligger där me slangen i röven o känner man måste bajsa eller fisa? Ska man koppla av o låta det ske? Tänker att även om tarmen är tom kanske det kommer nåt ut ändå lite vätska eller nåt eller gas. Eller ska man knipa ihop så gott man kan

Söker endast svar från er som gjort koloskopi innan
Inge alkohol du får lugnande samt ev morfin så nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in