2023-09-26, 20:30
Medlem
Kan bero på en mängd olika skäl att dom inte tar sig ur sin situation, och behöver ej ha med intelligens eller lathet att göra. Många har helt enkelt för stora lass, sammantaget, i sina liv att bära. Vilket leder till att dom mer eller mindre är slutkörda hela tiden och fast i en spiral.

Många står ut genom någon form av bruk, missbruk, som inte behöver vara droger. T.e.x shoppingberoende.

En del kanske står ut genom att dom har sin tro. Livet är en plåga, men strävar dom bara på, kommer dom till himlen, tänker dom kanske.

Att större delen av deras identitet och egenvärde består i det du nämner, märks ju ffa på vilka frågor och samtalsämnen dom tidigt tar upp.
Citera
2023-09-26, 21:30
Medlem
Ja det är en bra fråga. Jag lever ett sådant här liv, där man lever för att arbeta. Inte vidare skoj direkt. Arbetet golvar en totalt. Sover efter jobbet och orkar inte med något annat mer än att titta på TV och gå ut och promenera etc. På helgen kanske jag tar en tur med bilen, ut i naturen och fotar, vilket jag uppskattar. Men på vardagarna är man helt dränerad. Dock behöver jag inte mycket i livet, för att känna att jag ändå är nöjd. En kaffe till TV-programmet eller YouTube-klippet. Dock förstör arbetet så mycket av min livskvalité.

Längtar till pensionen! Är 45 år idag, hur jag ska orka, vetifan. Jobbar på en industri med högt tempo. Vissa dagar är bättre än andra.

Försöker att leva snålt och ekonomiskt, för att kunna gå i pension innan pensionsåldern, ville gå i pension vid 40, vilket jag kunde glömma. 45 kan jag glömma. 50 kan jag nog också glömma. 55? Kanske.
Citera
2023-09-26, 21:38
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag är tämligen övertygad om att den här jakten på något slags universell och väldigt betydelsefull mening med tillvaron är ett resultat av sociala medier och Instagram, Tiktok eller andra liknande appar som folk begraver ansiktet i, många gånger i timmar varje dag. Man möts av liv som ett mycket litet fåtal klarar av att leva, rent ekonomiskt, och man möts av tillrättalagda bilder och klipp av liv som verkar vara mycket innehållsrika, men i realiteten förmodligen är mindre innehållsrika än gemene Svenssons liv, då det bara handlar om yta.

Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
En reflektion efter att ha läst en del i tråden. Såsom född på 70-talet är man numera medelålders, men framförallt är man uppväxt pre-internet och sociala medier. Vill tro att ens inställning till livet till stor del formas under ungdomen och att växa upp under 80 och 90-talet var ganska soft och allas liv präglades till stor del av det liv TS beskriver. Man visste inget annat och var rätt så nöjd med det.

Att växa upp idag med ett ständigt flöde av sociala medier där en perfekt och aktiv livsstil gärna visas upp kan det nog vara lätt att tro att det är så här livet ska vara. När sedan ens eget liv är mer alldagligt så kanske en känsla av utanförskap kan upplevas.

Men som lite äldre inser man att det liv som visas upp är en kraftigt filtrerad och konstgjord bild av livet.

Jo, det har gjorts forskning på alla dessa (a)sociala media, och det har visat sig att ju mer man håller på med de, ju olyckligare blir man. Alla filtrerar sina liv, och lägger upp en yta av ständig lycka (resor, bullbak, men barnen på aktiviteter, nyrenoverat kök, tillfixad trädgård, etc.).

Folks som ser dessa flöden av fina bilder och klämchecka inlägg förstår inte att detta är en filtrerad och tillrättalagd version av allas liv. Då får de ångest och dåligt samvete för att de själva inte ständigt gör dessa bullbak med barnen, resor, renoverar hemmet, etc, och så mår alla bara dåligt för de får sämre självkänsla och känner sig otillräckliga.

Att sluta hänga så mycket på (a)sociala medier, och att fokusera mer på sig själv, än att fokusera på vad alla andra gör, är det första steget för att öka sin lycka och nöjdhet.
Citera
2023-09-26, 23:13
Medlem
Tervulls avatar
Precis så är mitt liv. Jag tycker om livet och älskar min familj och nära å kära. Men jag har många gånger känt att livet bara är något man måste ta sig igenom, en transportsträcka till något bättre (som då är ett liv efter detta). Livet här på jorden kan ju kännas oerhört meningslöst och man kan känna en stor tristess. Men jag har accepterat att det är så. Det är okej att det är tråkigt och man måste inte vara så jävla redig eller lycklig hela tiden. Dock trivs jag på mitt arbete och tycker det är kul att ha kollegor och ett syfte. Skulle aldrig palla att gå hemma. Men ibland är jag trött på ekorrhjulet och önskar man vann en massa pengar. Då hade det varit bye bye med detta sketland.
Citera
2023-09-27, 00:28
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Jag tror att de som inte lider av ”FOMO” har provat på mycket och insett att de inte gillar det. Jag hatar själv städer, att resa, utekvällar, 99.9% av allt jag ser och läser. Kan fortsätta men du förstår nog poängen.

Det finns ingenting att missa, det blir inte så mycket bättre än såhär. Jag ogillar inte ens mitt jobb. Mitt liv hade nog sett ungefär likadant ut om jag var miljardär.
Citera
2023-09-27, 00:30
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Jag undrar lite ibland hur det står till i skallen på folk som bara går till sitt förbannade jobb på morgonen, kommer hem sent på eftermiddagen trötta nu efter dagen men lagar sin whatever enkla måltid äter den diskar rent disken. Sätter på TVn, kanske ringer någon, kanske spelar något, kanske är inne på nätet och läser något och så var det dags att gå och lägga sig sätta på sin favoritpodd på natten och somna in för ännu en dag lika lik och innehållslös som den förra och detta ska varvas fem dagar om sen för att äntligen få lite ledig tid. Helgen dom kanske gör någon skit men inget värt att lägga på minnet det huvudsakliga är att det ska drickas alkohol och förmodligen köpas någon skit dom har fått för sig att dom behöver. Lönen kommer in den 25e och den är för låg för allt arbete och slit.

Hur fan kan det finnas människor som bara lever för att jobba som orkar fortsätta såhär månad efter månad år efter år med sina innehållslösa liv som saknar mening utan att gå ner i depressionen och uppenbara meningslöshetskänslor över var detta allt som livet blev? En löneslav och konsument?

Är dessa människor inte i kontakt med sina känslor, mål och drömmar eller vad är det för fel på dom som kan leva en livsstil likt robotar och bara fortsätta hålla min?
T
Är väl majoriteten. Tror du livet är ett jävla fyrverkeri?
Citera
2023-09-27, 01:19
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Menar du att din övertygelse är att det inte finns något, varken före eller efter själva det här livet? Tycker för övrigt ditt resonemang är väldigt intressant även om själv gärna vill tro på någon form av reinkarnation.

Jag tror också på reinkarnation, och även på andar.
Det finns något efter döden, det är jag ganska säker på.
Men jaget upplöses ju, och det är väl jaget som utgör en mening i det aktuella livet?
Sedan kan man ju passa på att bättra på karman för all del, men det är valfritt.
Citera
2023-09-27, 04:19
Medlem
Dags för TS att motivera vad han menar saknas, som människor 'borde' sträva efter istället för att leva normala liv.
Annars, vad finns det att diskutera?
Citera
2023-09-27, 04:22
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Vad skulle man annars göra under dagen då?
Jag äter frukost med mina barn på morgonen, lämnar dom på skola och förskola, sen åker jag till mitt jobb.
Trivs på min arbetsplats och mina kollegor.
När jag slutat jobbet på eftermiddagen brukar jag ibland handla mat, träna på gymmet en stund, eller shoppa i köpcentret. Annars åker jag direkt hem efter jobbet.
När jag kommer hem vid 17-17.30 är barnen hämtade av min man, och det är dags att äta middag och umgås med familjen. Läxor, läsa böcker, bada, natta osv.
Sen brukar jag antingen gå en promenad med grannen och hennes hundar, eller se på tv, antingen själv eller med mannen.
Jag är rätt nöjd med mitt liv.
Alternativet hade väl varit att vara hemma på dagarna och inte haft några pengar. Då hade jag nog varit deprimerad.
Man blir ju inte avundsjuk direkt. Hoppas att du trivs på jobbet iallafall.
Citera
2023-09-27, 06:00
Medlem
citymormors avatar
Citat:

Hur fan kan det finnas människor som bara lever för att jobba som orkar fortsätta såhär månad efter månad år efter år med sina innehållslösa liv som saknar mening utan att gå ner i depressionen och uppenbara meningslöshetskänslor över var detta allt som livet blev? En löneslav och konsument?

Är dessa människor inte i kontakt med sina känslor, mål och drömmar eller vad är det för fel på dom som kan leva en livsstil likt robotar och bara fortsätta hålla min?

Bra trådstart, intressant ämne.

Som medlem i samhället hamnar vi i ekorrhjulet som du beskriver ovan, vi programmeras av föräldrar, skola och regering för att anpassa oss till det i vuxen ålder.
Du får lära dig att du skall göra dina sysslor, utbilda dig och skaffa ett jobb, ta lån, köpa hus och betala lånet genom att sälja din tid till en arbetsgivare.
Nöjen levereras av samhället i form av alkohol eller andra stimulanta, tv-program, sport, resor för de som har råd.

De som inte passar in skall ifrågasättas, stigmatiseras och/eller medicineras till foglig lydnad och deltagande.

Välkommen till industrisamhället som Ted Kaczynski beskrev i sitt manifest Industrisamhällets framtid, han beskriver det som var innan vår tid, nutiden (som var framtid för honom när han skrev det) och vad som kommer komma.
Citera
2023-09-27, 06:58
Medlem
Oavsett vad man gör, rik eller fattig, hamnar man i ett ekorrhjul, det har nog alltid varit så för människan. Rutiner liksom.

Det finns oerhört många miljonärer och to.m miljardärer, kända skådisar du kan följa via social media och många av dom tycks leva oerhört ordinära liv där de mest sitter och käftar på Twitter. Vissa verkar i princip leva där och man kan se inlägg postas timme efter timme, året om. Detta trots att de skulle kunna resa jorden runt och har precis alla möjligheter att göra det mest spännande som finns.
Citera
2023-09-27, 07:01
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Jag undrar lite ibland hur det står till i skallen på folk som bara går till sitt förbannade jobb på morgonen, kommer hem sent på eftermiddagen trötta nu efter dagen men lagar sin whatever enkla måltid äter den diskar rent disken. Sätter på TVn, kanske ringer någon, kanske spelar något, kanske är inne på nätet och läser något och så var det dags att gå och lägga sig sätta på sin favoritpodd på natten och somna in för ännu en dag lika lik och innehållslös som den förra och detta ska varvas fem dagar om sen för att äntligen få lite ledig tid. Helgen dom kanske gör någon skit men inget värt att lägga på minnet det huvudsakliga är att det ska drickas alkohol och förmodligen köpas någon skit dom har fått för sig att dom behöver. Lönen kommer in den 25e och den är för låg för allt arbete och slit.

Tror det är två nycklar till att känna sig nöjd. 1. Kärleksfulla relationer. Det kan vara partner, andra familjemedlemmar, vänner eller t.o.m. kollegor. Men ju närmare relation dessdå bättre. 2. Frånvaron av missbruk, det kan gälla alkohol, spel, porr, whatever.

Har man dom båda så är sannolikheten stor att man mår bra och bitterheten i ditt inlägg är en fet varningsklocka. Ser du ner på människor som känner sig nöjda? Varför då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in