Citat:
Citat:
F.ö. låter det väl långsikt att kombattanter i stridens hetta tar sig/har tid att klassificera vapnen som handeldvapen eller ej vid rekognoserat mål. F.ö. får Åkl, vid en tänkt krigsbrottstribunal ett löjets skimmer över sig om hen bygger åtalet på ett förvirrat resonemang om vad som är personligt handeldvapen.
Att det är tillåtet att skjuta skallen av människor på den ena sättet men inte på det andra visar på absurditeten att reglera den besinningslösta brutaliteten i krig.
Att det är tillåtet att skjuta skallen av människor på den ena sättet men inte på det andra visar på absurditeten att reglera den besinningslösta brutaliteten i krig.
Citat:
Måhända pratar vi förbi varandra. Eldhandvapen eller personliga vapen är sådana som inte kräver en besättning eller en servis. Det är inte okända begrepp varken militärt eller rättsligt. Bestämmelsen har funnits sedan 1864 års Genèvekonvention och överfördes till 1949 års konvention så det är ju inte direkt nyheter. Det finns förstås gränsfall, t.ex. gränsen mellan en lätt och en medeltung kulspruta och hur man skall se på en tung kulspruta om den är fordonsmonterad men överlag är det inte särdeles knepigt. ”Trådsanningen” som verkade etableras och som jag invände mot var dock den att sjukvårdspersonal inte fick vara beväpnad om den skulle vara skyddad enligt konventionen. Det stämmer inte då konventionen uttryckligen tillåter sjukvårdspersonal att bära vapen för sitt eget skydd eller för skydd av sårade som de vårdar utan att de förlorar sitt skydd enligt konventionen. Om du har problem med den definitionen så är det inte mitt fel utan något som du förslagsvis får ta upp med de stater som undertecknat konventionen utan att se det du påpekar som ett hinder för ratifikation. Jag är inte helt uppsjungen på ratifikationsstatusen men tror det är mig veterligen alla existerande självständiga stater i världen som ratificerat konventionen, plus några stater som inte längre existerar, tror det är cirka 200 stater som ratificerat första Genèvekonventionen. Blir det knepigt ibland? Ja. Kommer reglerna alltid följas? Nej. Kommer alla som bryter mot reglerna lagföras? Nej? Är det ett argument mot vad som är lagligt? Nej, precis som det inte plötsligt är lagligt att skjuta folk i Sverige bara för att en massa gängmedlemmar börjat skjuta vilt omkring sig de senaste åren.
Vad jag har problem med är den knastertorra juridiken om vapnens beskaffenhet och syfte som bortser från krigets realiteter. Motsäger dig inte om att sjukvårdspersonal enl, konventionen får vara beväpnande men att det ger dom skydd mot den anmärkningsvärt krigsbrottsliga ryssen vänder jag mig mot. Det må vara alls så lovordigt men har ingen bäring i fronten vilket uppkomsten av denna diskussion till viss del stryrker då det krävs din uppenbara expertis om hur det förhåller sig. Mina dollar på att den erövringsbesatta ryssen inte orkat sig fram till art, 22 i den digertunga genèvekonventionen. Har Ukrainas drönarförare det?
Om det finns rättsliga prejudikat om regleringen om vilka sorts vapen som gör beväpnade sjukvårdsanställda till legala krigsofffer skulle storligen förvåna mig. Påminner mig om att Vladimir "den ryska räven Putin har juristexamen i internationell rätt vilken han våldför sig på å det grövsta. Mvh.
Senast redigerad av Taggad 2023-09-26 kl. 16:08.
Senast redigerad av Taggad 2023-09-26 kl. 16:08.