Citat:
Ursprungligen postat av
Saggi
Den information jag har genom mina mystiska ‘källor’ är att Ukraina inte kan ta sig igenom minfälten med varken pansarskyttefordon eller stridsvagnar. Förlusterna blir alldeles för stora i minfälten och de kan inte ta sig fram till första försvarslinjen.
Istället försöker de nu till fots navigera genom minbältena, men det minskar ändå inte förlusterna. Snarare är förlusterna större.
De måste ha flygunderstöd vilket inte existerar.
De har tyvärr inte någon chans men tvingas ändå framåt med fruktansvärda förluster som resultat.
Då kan jag säga att du utgår ifrån rätt uråldriga källor då den beskrivningen kanske hade visst berättigande för ett tag sedan men verkligen inte nu när Ukraina inte bara tagit sig igenom första försvarslinjen utan även flera andra. Detta krig tillhör ju dem där det blivit betydligt enklare att ta del av mer realtidsinformation än tidigare, att inte vara någorlunda uppdaterad här visar dessvärre på att du inte följer kriget närmare och därmed blir dina militäranalyser och prognoser av minst sagt tvivelaktigt värde.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slutaljugnubog
Alltså är det inte dags att ha fredsförhandlingar snart?
Ingen vill ge sig och det kommer leda till världskrig.
Ja, jag kan tänka mig att fredsförhandlingar nu blir väldigt intressant för den anfallande parten när det inte alls går särskilt bra för dem. Vid krigets start var det verkligen annat ljud i källan när Putin kände sig segerviss, och var inte beredd att förhandla om minsta lilla punkt i sin helt orealistiska kravlista.
Citat:
Vill vi sponsra det? Nazister som vill kriga?
Nej, men däremot finns stor lust att sponsra den sidan som oprovocerat (annat än i paranoida hjärnor) anfallits av en grym och oberäknelig främmande makt som dessutom ligger i övriga världens intresse att tvåla till. Dessutom undrar jag var ordet "vi" kommer ifrån, personligen ogillar jag att tillskriva nazist-epitet till höger och vänster då det i regel bara är tecken på Godwins dåliga debatt-teknik, men om man absolut vill göra så är det en fråga du kan ställa till gangsterstaterna Iran och Nordkorea som stöttar Ryssland.
Det är nog extremt få om ens någon från dessa länder i denna tråd, så användning av ordet "vi" känns rätt malplacerat.
Citat:
Jag förstår att det är en invasion som hotar deras frihet men det är omöjligt för dom ensamma att vinna detta även som du dränker dom i guld. Det kommer behövas soldater-
Just nu känns det som at WW3 startar runt 2028-29. Då har upprustningen kommit på en bra nivå och troligtvis har vi blivit pumpade med krigs propaganda och militär uppvisningar osv.
Det är ju lite svårt att förutsäga vad som händer i Putins sjuka hjärna då han överraskat förut, men sannolikheten till WW3 är ändå rätt låga då Ryssland är helt oförmögen att klara något sådant med konventionella vapen.
Smäller Putin mot förmodan lite taktiska kärnvapen i Ukraina, är det klarlagt att Kina fullständigt tar bort handen från Ryssland, och NATO kommer att gå in och slå ut Ryssland med konventionella vapen vilket lär gå rätt snabbt då styrkeförhållandet är minst sagt till Rysslands nackel.
Smäller Putin av strategiska kärnvapen så kan han ju ställa till med lite jävelskap i början, men i samma veva omöjliggör han ett framtidscenario där Ryssland kan dra sig tillbaka och överleva, utan Ryssland som nation kommer att fullständigt utplånas.
Återigen är styrkeförhållandet vad gäller användning av kärnvapen inte till Rysslands fördel, sannolikheten att Putin väljer en Samson-doktrin är förvisso dock inte noll.
Men för Putin som är så kåt på att hamna i historieböckerna är det ju illa nog att hamna där som ledaren som kraftigt försvagade Ryssland, och tror inte han är så pigg på att hamna där som den person som utplånade Ryssland som nation.
Citat:
Uppställningarna lär bli.
USA, EU, NATO, Kanada, Japan, Australien, Filippinerna, Sydkorea, Marocko, Algeriet, Tunisien
VS
Ryssland, Belarus, Kina, Iran, Somalia, Mali, Niger, Nigeria, Nordkorea
(Neutrala) Israel, Egypten, Indien, Saudiarabien, Brasilien, Argentina. Mexiko.
Kina kan du som sagt fullkomligt glömma vilken är den enda i din gangster-lista som skulle kunna utöva något reellt hot, och de mer måttliga hoten Iran och Nordkorea lär inte vara sugna på att ödelägga sina länder för Rysslands skull i en fråga som inte alls angår dem.
Detsamma kan sägas om övriga länder som dessutom inte har någon nämnvärd militär vikt i sammanhanget.
Ifall detta mot all förmodan skulle leda till WW3, blir det med en laguppställning som närmast kan jämföras med om landslaget i fotboll skulle köra match mot ett lag i division tre.