2023-09-26, 09:03
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om det nu - som det verkar - att ukrainska soldater gjort sig skyldiga till ett potentiellt krigsbrott, kan man inte då vara rakryggad nog att fördöma det?

Jag tror det är som MrEGrey menar att väst har väldigt lite överseende för ukrainska krigsbrott. I synnerhet om de är sanktionerade från högre befäl.

Kritiken mot ryska brott mot krigets lagar vattnas ju ur ju fler brott Ukraina begår.

Märkligt att detta inte tagits upp i media, men jag skulle inte bli förvånad om det kommer något inom kort. Journalister läser Flashback precis som alla andra.

Det här och andra filmer vi sett den senaste tiden kan leda till allvarliga problem för Ukraina just när man fått till stånd leveranser eller löften om leveranser av kvalificerade system som ATACMS, Scalp, Taurus, F-16 mm. Vore onekligen klokt av Ukraina att stämma i bäcken innan media och ryssvänliga västpolitiker utnyttjar saken, men att man använder filmerna i sin egen propaganda är oroande eftersom det indikerar att man inte ens förstår problemet. Det stärker intrycket jag fått av vänner och bekanta som samverkat med eller agerat inom den ukrainska krigsmakten att den i delar har kvar en viss sovjetisk mentalitet även om denna till betydande del tvättats bort.

Tänk bara vad Tucker Carlson, Vivek Ramaswamy eller Marjorie Taylor Greene kan ställa till med när de får ammunition som dessa filmer. Mycket tråkigt.
Citera
2023-09-26, 09:15
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Svenska kronan?
Men du skrev ju om euron i ditt inlägg?
Skulle det vara en väldigt bra analys? Snacka om att flytta målet
Stollen trollar ju uppenbart och vill bara sabotera och provocera.
Citera
2023-09-26, 09:25
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jo, man ser att han har en hel jävla massa förband på sig och man ser att han lastas ombord på fordonet. Det är en uppenbar sjuktransport. Hade du agerat på det här viset i en svensk militär övning och försökt försvara det i efterhand så hade du åkt ut på arschlet fortare än kvickt.
Hur vet du att attackdrönarpiloten sett hela förloppet?

Med ditt resonemang räcker det ju att en soldat har lite gasbinda lindat runt huvudet så är han och andra i hans närhet fredade.
Citera
2023-09-26, 09:36
Medlem
skogsmarans avatar
Angående drönaren som slog ut en "makeshift" sjuktransport.

Genevekonventionen från 1949, "Article 35 - Protection of medical transports" säger avseende detta scenario att:

Citat:
Article 35 anticipates the use of vehicles that would, prior to and upon completion of a medical transport mission, qualify as military objectives. The use of such vehicles is permissible under this article. As long as these vehicles are exclusively engaged in medical transport, they are, for the duration of their use in this capacity, to be respected and protected.

Citat:
Accordingly, Article 35 covers all vehicles assigned exclusively to medical transportation, whether on a permanent or temporary basis. The notion of ‘permanent’ does not mean that a medical transport vehicle may never be converted to a non-medical use. It does suggest, however, that the primary and intended use of the vehicle will be exclusively for medical purposes for an indefinite period of time. An example of such a vehicle would be an ambulance specifically equipped to transport casualties. In contrast, ‘temporary’ does indicate use in a medical transport capacity at least for a defined, albeit possibly short, period of time. An example of such use would be a military truck assigned on a one-off basis to transport casualties from an area of engagement to a mobile medical unit. However, the Parties to the conflict must keep in mind that the more occasional the use of such vehicles – with or without special markings – the greater the risk they will be mistaken by enemy forces for lawful objects of attack.[19] Temporary use of a vehicle for medical transport must be distinguished from what is pragmatically characterized as a ‘mixed’ transport mission, i.e. use of a vehicle simultaneously for both a combat or combat-support function and for transporting casualties. Since, in this case, the vehicle is not ‘exclusively’ engaged in a medical transport function, it does not qualify for protection. Accordingly, it is the ‘exclusive’ nature of the medical transport mission, even if for a short duration, that triggers the protection of this article. In the same vein, it remains possible to use combat vehicles to transport the wounded and sick. Absent their being exclusively engaged in medical transport, they do not qualify for protection either.

Bilda er en egen uppfattning. Min fetning.
Citera
2023-09-26, 09:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluke12

Med ditt resonemang räcker det ju att en soldat har lite gasbinda lindat runt huvudet så är han och andra i hans närhet fredade.

Det är väl inget orimligt antagande att de båda drönarförarna har kontakt med varandra?

I vilket fall som helst har någon låtit klippa ihop filmerna och släppt dem som en sammanhängande aktion. Ukraina har velat att det ska se ut som de visste precis vad de gjorde. Eller den som släppte materialet gjorde det.

Det är ett riskabelt beteende.
Citera
2023-09-26, 09:43
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluke12

Du är efter, jag har redan besvarat dessa invändningar i min diskussion med SvenHelsing. Eftersom jag är en vänlig själ så tar jag det i sammandrag.

Man ser tydligt att han är sårad och måste ha hjälp för att lastas ombord. Man ser tydligt att han är sårad och förbunden. Det är tydligt att det i konventionsmening är en sjukvårdstransport som är fredad. Det är uppenbart att drönaroperatörerna samverkar (ganska skickligt) här och i andra sammanhang så de kan inte ha varit omedvetna om händelseförloppet. Detta rent bortsett att man alltså fram till sista bildruta i den anfallande drönarens kamera ser att det är en transport av en sårad och förbunden soldat, vilket ju är ganska exakt vad en sjuktransport är…

Du låter som ryssarna när de argumenterar för att man får beskjuta sjukhus och ambulanser eftersom de inte per se är fredade mål om det kan finnas vapen där.

Nej det räcker inte med en gasbinda om huvudet men om det finns anledning att anta att det är en sjuktransport så får man inte angripa med mindre än att transporten agerat på sätt som gör att den förlorat sig status som fredad, t.ex. transporterar vapen bortsett från besättningens eller den sårades personliga vapen.
Citera
2023-09-26, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Om det nu - som det verkar - att ukrainska soldater gjort sig skyldiga till ett potentiellt krigsbrott, kan man inte då vara rakryggad nog att fördöma det?

Jag tror det är som MrEGrey menar att väst har väldigt lite överseende för ukrainska krigsbrott. I synnerhet om de är sanktionerade från högre befäl.

Kritiken mot ryska brott mot krigets lagar vattnas ju ur ju fler brott Ukraina begår.

Märkligt att detta inte tagits upp i media, men jag skulle inte bli förvånad om det kommer något inom kort. Journalister läser Flashback precis som alla andra.
Krigsbrott är alltid vidriga. Samtidigt har man ändå viss förståelse för de ukrainare som utför dem, med tanke på allt helvete ryssarna utsatt och fortfarande utsätter deras nation för.

Ukrainas soldater är givetvis plågsamt medvetna om vad ryssarna ägnat sig åt på ockuperad mark. Jag behöver väl knappast dra upp några detaljer. Alla som följt kriget förstår nog.

Hur skulle man själv reagera?
Citera
2023-09-26, 10:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Krigsbrott är alltid vidriga. Samtidigt har man ändå viss förståelse för de ukrainare som utför dem, med tanke på allt helvete ryssarna utsatt och fortfarande utsätter deras nation för.

Ukrainas soldater är givetvis plågsamt medvetna om vad ryssarna ägnat sig åt på ockuperad mark. Jag behöver väl knappast dra upp några detaljer. Alla som följt kriget förstår nog.

Hur skulle man själv reagera?

Absolut. Jag kan inte föreställa mig att vara i de ukrainska soldaternas situation, men så långt jag ändå kan så kan jag begripa att de gör som de gör. Även i klippet där de skjuter tillfångatagna ryska soldater i benen.

Jag kan även förstå faderns hämnd mot den som mördade hans barn.

Tyvärr ser inte en domstol på saken på samma sätt.
Citera
2023-09-26, 10:09
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, ryssarna fortsätter med att flytta trupp till de platser där det är hetast i ett fortsatt försök att släcka elden men hitintills förgäves.

Citat:
25 och 26 september 2023 och uppdatering.
Turisterna flyttar trupper från Kupyansk området till Bakhmut och Zaporizhzhia. Detta är inga elittrupper utan mobiliserade enheter. Istället för dessa sättes trupper som just mobiliserats in, de skulle normalt ha satts till fronten i december efter genomförd träning. Nu blev den träningen VÄLDIGT kort, få se vilka stenåldersvapen de blivit tilldelat.
De 2 turistenheterna som ockuperar själva Bakhmut har flyttat på sig. 217th Airborne Regiment av 98th Airborn Division har flyttats från den södra kanten av staden in till den västra utkanten medan 13nd squad BARS flyttats till den nordvästra utkanten. Väntar turisterna ett anfall från Khromove hållet tro? Däremot har de våra börjat hamra på Kurdiumivka rejält, som nu plötsligt blivit en strategisk viktig ort på denna frontlinje.
Så till det heta stället i Zaporizhzhia, nämligen Novoprokopivka. Här har vi avancerat rätt bra och har nu ett fotfäste inne i samhället. Vi har kunnat gå rakt på nu när vi behärskar båda flankerna. Turisterna försökte med sina elittrupper att gå åt våra flanker men avvärjdes utan större svårigheter, detta lämnade deras 70th motorized rifle regiment, 210th motorized rifle regiment och 14th squad BARS åt sitt öde, varvid de fick en hel del bank. Turisterna var igen tvugna att snabbt få in förstärkningar som anlände för sent. De våra säkrade fotfästet och nu försöker vi utvidga det.
Uppe vid Verboe har vi lyckats bygga övergångsställen vid tankgraven och draktänderna, vilket gör att vi kan flytta fram artilleriet och de tyngre pansarfordonen. Några dagar till och turisterna måste dra sig ur samhället.
Sedan kom det goda nyheter från vårt missilflyg, de har flyttats närmare fronten och kan nu sända sina missiler längre in i Krim. Vi kommer att få se utvidgade attacker på Krim de kommande dagarna.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-09-26, 10:24
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Drönaroperatörerna ser det vi ser. Helt uppenbart vad det är fråga om för transport.

Så du menar att du som vuxen människa på fullaste allvar tror att det är tillåtet att slå till mot en helt uppenbar sjuktransport om fordonet kanske möjligen måhända någon gång tidigare transporterat ammunition?

Trams. Jag är också väldigt mycket pro-Ukraina och anti-Ryssland men jag håller mig själv till en högre standard än att jag argumenterar som ett omvänt rysstroll. De brukar ju när ryssen bombar sjukhus hävda att det rört sig om militära mål eller att det funnits ammunitionsupplag där.

Det här är ett skitbeteende som skall stävjas av den ukrainska militärledningen och det illa kvickt. Annars kommer Ukraina att tappa stöd och riskera att omöjliggöra fortsatt materiellt stöd från väst.

Ja, du låter ju verkligen neutral??... 25 inlägg om det "krigsförbrytande Ukraina..."

Det är såklart omöjligt att i ett vidrigt angreppskrig under 18 månader att helt freda sig från ev brott mot " krigets lagar".
Frågan är väl om det är en medveten strategi eller ett undantag.
Citera
2023-09-26, 10:30
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Den information jag har genom mina mystiska ‘källor’ är att Ukraina inte kan ta sig igenom minfälten med varken pansarskyttefordon eller stridsvagnar. Förlusterna blir alldeles för stora i minfälten och de kan inte ta sig fram till första försvarslinjen.
Istället försöker de nu till fots navigera genom minbältena, men det minskar ändå inte förlusterna. Snarare är förlusterna större.
De måste ha flygunderstöd vilket inte existerar.

De har tyvärr inte någon chans men tvingas ändå framåt med fruktansvärda förluster som resultat.

Då kan jag säga att du utgår ifrån rätt uråldriga källor då den beskrivningen kanske hade visst berättigande för ett tag sedan men verkligen inte nu när Ukraina inte bara tagit sig igenom första försvarslinjen utan även flera andra. Detta krig tillhör ju dem där det blivit betydligt enklare att ta del av mer realtidsinformation än tidigare, att inte vara någorlunda uppdaterad här visar dessvärre på att du inte följer kriget närmare och därmed blir dina militäranalyser och prognoser av minst sagt tvivelaktigt värde.

Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Alltså är det inte dags att ha fredsförhandlingar snart?
Ingen vill ge sig och det kommer leda till världskrig.

Ja, jag kan tänka mig att fredsförhandlingar nu blir väldigt intressant för den anfallande parten när det inte alls går särskilt bra för dem. Vid krigets start var det verkligen annat ljud i källan när Putin kände sig segerviss, och var inte beredd att förhandla om minsta lilla punkt i sin helt orealistiska kravlista.

Citat:
Vill vi sponsra det? Nazister som vill kriga?

Nej, men däremot finns stor lust att sponsra den sidan som oprovocerat (annat än i paranoida hjärnor) anfallits av en grym och oberäknelig främmande makt som dessutom ligger i övriga världens intresse att tvåla till. Dessutom undrar jag var ordet "vi" kommer ifrån, personligen ogillar jag att tillskriva nazist-epitet till höger och vänster då det i regel bara är tecken på Godwins dåliga debatt-teknik, men om man absolut vill göra så är det en fråga du kan ställa till gangsterstaterna Iran och Nordkorea som stöttar Ryssland.

Det är nog extremt få om ens någon från dessa länder i denna tråd, så användning av ordet "vi" känns rätt malplacerat.

Citat:
Jag förstår att det är en invasion som hotar deras frihet men det är omöjligt för dom ensamma att vinna detta även som du dränker dom i guld. Det kommer behövas soldater-
Just nu känns det som at WW3 startar runt 2028-29. Då har upprustningen kommit på en bra nivå och troligtvis har vi blivit pumpade med krigs propaganda och militär uppvisningar osv.

Det är ju lite svårt att förutsäga vad som händer i Putins sjuka hjärna då han överraskat förut, men sannolikheten till WW3 är ändå rätt låga då Ryssland är helt oförmögen att klara något sådant med konventionella vapen.

Smäller Putin mot förmodan lite taktiska kärnvapen i Ukraina, är det klarlagt att Kina fullständigt tar bort handen från Ryssland, och NATO kommer att gå in och slå ut Ryssland med konventionella vapen vilket lär gå rätt snabbt då styrkeförhållandet är minst sagt till Rysslands nackel.

Smäller Putin av strategiska kärnvapen så kan han ju ställa till med lite jävelskap i början, men i samma veva omöjliggör han ett framtidscenario där Ryssland kan dra sig tillbaka och överleva, utan Ryssland som nation kommer att fullständigt utplånas.
Återigen är styrkeförhållandet vad gäller användning av kärnvapen inte till Rysslands fördel, sannolikheten att Putin väljer en Samson-doktrin är förvisso dock inte noll.

Men för Putin som är så kåt på att hamna i historieböckerna är det ju illa nog att hamna där som ledaren som kraftigt försvagade Ryssland, och tror inte han är så pigg på att hamna där som den person som utplånade Ryssland som nation.

Citat:
Uppställningarna lär bli.
USA, EU, NATO, Kanada, Japan, Australien, Filippinerna, Sydkorea, Marocko, Algeriet, Tunisien
VS
Ryssland, Belarus, Kina, Iran, Somalia, Mali, Niger, Nigeria, Nordkorea

(Neutrala) Israel, Egypten, Indien, Saudiarabien, Brasilien, Argentina. Mexiko.

Kina kan du som sagt fullkomligt glömma vilken är den enda i din gangster-lista som skulle kunna utöva något reellt hot, och de mer måttliga hoten Iran och Nordkorea lär inte vara sugna på att ödelägga sina länder för Rysslands skull i en fråga som inte alls angår dem.
Detsamma kan sägas om övriga länder som dessutom inte har någon nämnvärd militär vikt i sammanhanget.

Ifall detta mot all förmodan skulle leda till WW3, blir det med en laguppställning som närmast kan jämföras med om landslaget i fotboll skulle köra match mot ett lag i division tre.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-09-26 kl. 10:32.
Citera
2023-09-26, 10:31
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Ja, du låter ju verkligen neutral??... 25 inlägg om det "krigsförbrytande Ukraina..."

Det är såklart omöjligt att i ett vidrigt angreppskrig under 18 månader att helt freda sig från ev brott mot " krigets lagar".
Frågan är väl om det är en medveten strategi eller ett undantag.

En gissning är att de ukrainska soldaterna på marken (d.v.s. de som kör drönare t.ex.) har lite av en inställning av att alla ryssar, alltid är legitima mål så länge de inte är POW.
Om ukrainarna hade vetat eller misstänkt att detta var ett brott mot genevekonventionen så hade den här filmen aldrig sett dagens ljus utan hade hamnat i papperskorgen.

Tror alltså inte att det var ett misstag, snarare att de inte ens tänkte tanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in