2023-09-26, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag tror ”väst” har misslyckats i bedömningen vad sanktionerna skulle innebära för den ryska populationen. Sanktionerna borde vara extremt mycket hårdare. Just nu känns det som om ryssarna rycker på axlarna bara…

Hoppas nu när detta är över och det är fred igen att vi inser hur fel vi hade om ryssarna… En stor del av befolkningen tror att Ukraina är ett reellt hot mot Ryssland.

Det som är lite komiskt i det hela är att det efter puttes vansinniga SO mot ett grannland kanske blir så att Ukraina krossar ryzkafederationen.
Från inget hot till nu reell möjlighet att Ryzzland imploderar och putte får åka till Haag 👍
Citera
2023-09-26, 10:34
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
En gissning är att de ukrainska soldaterna på marken (d.v.s. de som kör drönare t.ex.) har lite av en inställning av att alla ryssar, alltid är legitima mål så länge de inte är POW.
Om ukrainarna hade vetat eller misstänkt att detta var ett brott mot genevekonventionen så hade den här filmen aldrig sett dagens ljus utan hade hamnat i papperskorgen.

Tror alltså inte att det var ett misstag, snarare att de inte ens tänkte tanken.

Låter ganska sannolikt, filmen skulle aldrig släppts men jag förstår deras frustration och tror inte ens vi i det moraliska Sverige skulle undvika sånt här om vi invaderades.
Citera
2023-09-26, 10:43
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Ja, du låter ju verkligen neutral??... 25 inlägg om det "krigsförbrytande Ukraina..."

Det är såklart omöjligt att i ett vidrigt angreppskrig under 18 månader att helt freda sig från ev brott mot " krigets lagar".
Frågan är väl om det är en medveten strategi eller ett undantag.

Jag är inte neutral, jag är pro-Ukraina vilket ytterligt väl framgår av min posthistorik för den som inte är en fullkomlig träskalle. Men jag är också intellektuellt hederlig. Och om du hade varit intellektuellt hederlig så hade du erkänt att jag i ett antal av dessa poster just skrivit att det är ofrånkomligt att det i ett krig förekommer enskilda brott mot krigets lagar. Skillnaden här är att det har förekommit flera sådana här drönarklipp den senaste tiden och att de verkar användas i den ukrainska propagandan (de har ju en rätt hög disciplin på vad som släpps ut på sociala media numera jämfört med de första månaderna). Det är oroande eftersom det tyder på att man inte har koll på krigets lagar på i vart fall den nivå som bestämmer vad som får publiceras (knappast enskild drönaroperatörer som fattar det beslutet) eller att man skiter i det. Det finns med andra ord något som tyder på att det inte är en enskild incident, vilket är oroande om man råkar vara på Ukrainas sida och tycker att de inte skall sätta sig i en situation där det inte blir mer stöd med kvalificerade vapensystem från diverse europeiska länder.

Att jag skrivit flera inlägg om saken beror på att det finns ett antal träskallar eller intellektuellt mindre hederliga personer som behöver få skrivet på näsan att man inte får angripa sårade soldater som är ”hors de combat” eller sjukvårdstransporter ens om de råkar vara ryska. Dessutom verkar det vara en vitt utbredd okunnighet om att sjukvårdspersonal faktiskt får vara beväpnad utan att därmed bli en måltavla. Eftersom jag kan i vart fall en del om internationell rätt och krigets lagar så ägnar jag mig åt en smula folkbildning. Jag applåderar viljan att stödja Ukraina, jag fördömer att applådera krigsbrott eller att förneka dem när de är uppenbara (du är inte skyldig till någon av dessa två saker, men du är gravt ohederlig när du försöker smeta ned mig som ryssvän eller ens neutral - fähund).
Citera
2023-09-26, 11:00
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
En gissning är att de ukrainska soldaterna på marken (d.v.s. de som kör drönare t.ex.) har lite av en inställning av att alla ryssar, alltid är legitima mål så länge de inte är POW.
Om ukrainarna hade vetat eller misstänkt att detta var ett brott mot genevekonventionen så hade den här filmen aldrig sett dagens ljus utan hade hamnat i papperskorgen.

Tror alltså inte att det var ett misstag, snarare att de inte ens tänkte tanken.

Så kan det vara men det som gör det hela lite mer oroande är att det för några dagar sedan dök upp andra drönarklipp där man släppte granater mot rysk trupp, vilket förstås är helt ok, men sedan fortsatte att släppa fler granater flera gånger mot soldater som var sårade och utslagna och när motståndet upphört. Det är knappast förenligt med Genèvekonventionen. Jag tror liksom du att man på gräsrotsnivå är rätt så bitter och hämndlysten, inte minst mot bakgrund av de väldigt omfattande ryska krigsbrott som förekommit mot såväl ukrainsk militär som mot civila och som verkar vara systematiska. Men jag tror inte beslutet om vilka klipp som skall släppas sker på enskild knekts nivå. Ukrainarna har varit skickliga på att hålla disciplin avseende vad som släpps på sociala medier efter de första månadernas vilda västern. Att vi nu plötsligt får flera klipp med dylikt agerande tyder på att något inte riktigt är som det skall. Antagligen har man helt enkelt inte koll på krigets lagar bland snabbutbildade drönaroperatörer, det är heller inte konstigt i och med hur snabbt man blivit tvungen att expandera armén och det finns också vittnesbörd om att det här och där i armén dröjer sig kvar delar av sovjetisk mentalitet vilket kanske spelat in. Det är ju dock ett större problem om man även på högre nivåer än enskild knekt är okunnig om krigslagar och drönarförband på grund av det har order, doktrin och eldtillstånd som är i strid med dessa.
Citera
2023-09-26, 11:15
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag är inte neutral, jag är pro-Ukraina vilket ytterligt väl framgår av min posthistorik för den som inte är en fullkomlig träskalle. Men jag är också intellektuellt hederlig. Och om du hade varit intellektuellt hederlig så hade du erkänt att jag i ett antal av dessa poster just skrivit att det är ofrånkomligt att det i ett krig förekommer enskilda brott mot krigets lagar. Skillnaden här är att det har förekommit flera sådana här drönarklipp den senaste tiden och att de verkar användas i den ukrainska propagandan (de har ju en rätt hög disciplin på vad som släpps ut på sociala media numera jämfört med de första månaderna). Det är oroande eftersom det tyder på att man inte har koll på krigets lagar på i vart fall den nivå som bestämmer vad som får publiceras (knappast enskild drönaroperatörer som fattar det beslutet) eller att man skiter i det. Det finns med andra ord något som tyder på att det inte är en enskild incident, vilket är oroande om man råkar vara på Ukrainas sida och tycker att de inte skall sätta sig i en situation där det inte blir mer stöd med kvalificerade vapensystem från diverse europeiska länder.

Att jag skrivit flera inlägg om saken beror på att det finns ett antal träskallar eller intellektuellt mindre hederliga personer som behöver få skrivet på näsan att man inte får angripa sårade soldater som är ”hors de combat” eller sjukvårdstransporter ens om de råkar vara ryska. Dessutom verkar det vara en vitt utbredd okunnighet om att sjukvårdspersonal faktiskt får vara beväpnad utan att därmed bli en måltavla. Eftersom jag kan i vart fall en del om internationell rätt och krigets lagar så ägnar jag mig åt en smula folkbildning. Jag applåderar viljan att stödja Ukraina, jag fördömer att applådera krigsbrott eller att förneka dem när de är uppenbara (du är inte skyldig till någon av dessa två saker, men du är gravt ohederlig när du försöker smeta ned mig som ryssvän eller ens neutral - fähund).

Jisses, haha..

Du behöver inte föreläsa om folkrätt och "krigets lagar" för mig, eller inte för nån annan som håller på Ukraina, vi vet mycket väl vad som gäller så sluta skriv folk på näsan,för folk som redan vet din lillgamla tönt.

Ditt förra inlägg där du spånar om att fälla granater på sårade visar att du inte fattar mycket om krig.
Citera
2023-09-26, 11:29
Medlem
Detta hade jag helt missat, tydligen har ryska GRU utfört terrordåd i Tjeckien redan i slutet av 2014 för att förhindra att Ukraina skulle kunna få tillgång till ammunition för att försvara sig mot Rysslands första invasion.
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Vrbětice_ammunition_warehouse_explosions
Citera
2023-09-26, 11:30
Medlem
kibokos avatar
Angående drönaren och sjuktransporten.

Det är direkt KORKAT att angripa en ren sjuktransport. En skadad fiendesoldat tar betydligt mer resurser för fienden än en död. Speciellt som ryssarna har en tendens att lämna sina döda så begravningsdetaljen blir Ukrainas problem.

Vi kan dock inte förutsätta att operatören som styr självmordsdrönaren har kontakt med spanardrönaren i början mer än sporadiskt. Och fordonet var inte överdrivet tydligt utmärkt, så det är fullt möjligt till direkt troligt att operatören gör en korrekt operation givet vad han kan se.

MEN idioten som klippte ihop klippet borde ha fattat bättre. Med tanke på pressen på Ryssland på grund av den magnitud av krigsbrott som de presterat, och presterar varje dag, så blir det här en utmärkt avledning att visa att Ukraina minsann också gör fel ibland. Och att det övertygar visar om inte annat aktiviteten i tråden här.
Citera
2023-09-26, 11:34
Medlem
skogsmarans avatar
Ukraina är helt beroende av att utomstående betraktar Ukrainas sak som legitim och rättfärdig. T.ex. har flera västländer villkorat vapenleveranser med att de inte får användas på ryskt territorium.
Om Ukraina medvetet släpper videos på tveksamma situationer så riskerar man att tappa omvärldens stöd. Inget västland skulle uttala sig i positiva ordalag som "Där mina vänner, på den här videon ser vi hur utmärkt Archersystemet är när det slår ut ett ryskt fältsjukhus. Det är sannerligen effektiva saker".
Ingen youtubevideo är värt priset att riskera sitt moraliska övertag och det borde de som släpper videos förstå, så länge det inte görs väldigt långt ned i befälskedjan.

Krig är fruktansvärt.
Krig får annars goda människor att göra fruktansvärda saker.
Det är både förståeligt.
Och tragiskt.
Senast redigerad av skogsmaran 2023-09-26 kl. 11:56.
Citera
2023-09-26, 11:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Så kan det vara men det som gör det hela lite mer oroande är att det för några dagar sedan dök upp andra drönarklipp där man släppte granater mot rysk trupp, vilket förstås är helt ok, men sedan fortsatte att släppa fler granater flera gånger mot soldater som var sårade och utslagna och när motståndet upphört. Det är knappast förenligt med Genèvekonventionen.

Drönare, ett nytt vapensystem men exakt lika mycket, eller lika lite, krigsbrott.

Så man får alltid bara skjuta en artillerigrant mot fienden, för den kan ju ha skadat någon och då får man inte skjuta igen? Eller om man stormar skyttegravar så får man avbryta anfallet om en fiende blir sårad för då får man inte skjuta mer? Eller skall man strunta i de sårade som då kan skjuta en i ryggen eller kasta handgranater?

Du gör för stor grej av drönare bara för att det är något nytt och för att det syns på video. Men det finns inga specialregler för dem, exakt samma sak sker med artilleri, granatkastare, stridsvagnskanoner etcetera hela tiden och har gjort i 100 år. Enda skillnaden är att du nu ser det på video och då gör du det till någon sorts specialregel för just drönare. Det finns inte, de är bara ett vapen i mängden.

Rent tekniskt så agerar drönarföraren snabbt och med ett specifikt zoom. I efterhand kan man kolla på videon, zooma in, se olika detaljer etc. Precis som den som förr låg med kikare och tittade var artilleriet sköt och vilket resultat det fick. Han såg inte detaljerna. Drönarföraren ser bara den snabba första filmen och han kan inte vänta och fundera utan måste ha full fart. Du tittar på slow motion i efterhand.

Du hakar upp dig på efterhandsinformation som bara råkar vara bättre idag än tidigare. Men det är ingen skillnad i sak, vid själva attacken. En drönare släpper granaten istället för att en soldat kastar den eller en artilleri skjuter den. Samma sak, samma granat, samma effekt. Hemskt och blodigt ja, oavsett vilket vapen, du råkar bara se det för första gången.
Citera
2023-09-26, 11:47
Medlem
Ryssarnas Tobleronetänder mot stridsvagnar verkar rätt ihåliga..?
https://twitter.com/mr_gh0stly/status/1706252335100379155
Citera
2023-09-26, 11:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Ryssarnas Tobleronetänder mot stridsvagnar verkar rätt ihåliga..?
https://twitter.com/mr_gh0stly/status/1706252335100379155

Någon som tog bra betalt och sedan fuskade. Ryssland i ett nötskal, eller cementskal.
Citera
2023-09-26, 11:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Drönare, ett nytt vapensystem men exakt lika mycket, eller lika lite, krigsbrott.

Så man får alltid bara skjuta en artillerigrant mot fienden, för den kan ju ha skadat någon och då får man inte skjuta igen? Eller om man stormar skyttegravar så får man avbryta anfallet om en fiende blir sårad för då får man inte skjuta mer? Eller skall man strunta i de sårade som då kan skjuta en i ryggen eller kasta handgranater?

Du gör för stor grej av drönare bara för att det är något nytt och för att det syns på video. Men det finns inga specialregler för dem, exakt samma sak sker med artilleri, granatkastare, stridsvagnskanoner etcetera hela tiden och har gjort i 100 år. Enda skillnaden är att du nu ser det på video och då gör du det till någon sorts specialregel för just drönare. Det finns inte, de är bara ett vapen i mängden.

Rent tekniskt så agerar drönarföraren snabbt och med ett specifikt zoom. I efterhand kan man kolla på videon, zooma in, se olika detaljer etc. Precis som den som förr låg med kikare och tittade var artilleriet sköt och vilket resultat det fick. Han såg inte detaljerna. Drönarföraren ser bara den snabba första filmen och han kan inte vänta och fundera utan måste ha full fart. Du tittar på slow motion i efterhand.

Du hakar upp dig på efterhandsinformation som bara råkar vara bättre idag än tidigare. Men det är ingen skillnad i sak, vid själva attacken. En drönare släpper granaten istället för att en soldat kastar den eller en artilleri skjuter den. Samma sak, samma granat, samma effekt. Hemskt och blodigt ja, oavsett vilket vapen, du råkar bara se det för första gången.

Men bra. Är du och ni så övertygade att det är helt enligt reglerna att attackera sårade och transport av sårade så är det väl inget problem.

Frågan är vad problemet är när någon - även jag - ifrågasätter det. Är det förbjudet att kritisera Ukraina när man menar att de riskerar att begå krigsbrott, som i längden kanske gör väst mindre benägna att bistå med vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in