2023-09-26, 07:23
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Absolut och inga vapen bar de på heller😇

Sjukvårdspersonal blir inte tillåtna mål enbart av den anledningen att de bär personligt vapen, se första Genèvekonventionen artikel 22.
Citera
2023-09-26, 07:29
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det var en väldigt bra analys av mig.
Jämför med dollarn. Svenska kronan ligger på mer än 11 kronor och snart är det dags att betala dyra elräkningar inför vintern och höjda räntor pga inflationen.
Kriget i Ukraina är inte gratis om du tror det.
Det är många tusenlappar som du personligen betalar för ett helt meningslöst krig om ett patetiskt NATO-medlemsskap.

Svenska kronan?
Men du skrev ju om euron i ditt inlägg?
Skulle det vara en väldigt bra analys? Snacka om att flytta målet
Citera
2023-09-26, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Det ska tilläggas och förtydligas att ryssarna skjuter på precis allt som är ukrainskt och där ingår givetvis även eventuellt uppmärkta sjuktransporter. Man sysslar sedan invasionens start med dagliga terrorbombningar av civila mål i Ukraina och förutom att man dödar och skadar människor på alla möjliga platser, har man också förstört stora mängder med olika byggnader (skolor, bibliotek, vårdcentraler, sjukhus, affärer, hotell, kyrkor, bostäder och mycket annat), infrastruktur som dammar och kulturminnen. En specialare ryssarna ofta sysslar med är att göra en s k double tap, alltså att skjuta ytterligare artillerigranater när räddningspersonal kommit fram till t ex ett civilt bostadshus som bombats.

Ingen och inget går säkert från det ryska vansinnet. Möjligen att kärnkraftverk kan vara ett undantag från detta.

Undrar hur kriget skulle ha blivit om ryssarna bara satsade på att angripa militära mål. Då hade nog inte Ukraina haft en chans. Nu verkar ryssen inte kunna skjuta robotar på rörliga militära mål men om de ändå hade valt att lägga allt krut på fronten istället för att terrorbomba civilia i städer. Då hade större delen av befolkningen inte heller ha märkt av kriget så mycket och ryssarna skulle mycket enklare kunna pressa fram en fred med landavträdelser. Och övriga världen hade inte dömt ryssen lika hårt om de höll sig till krigets lagar.
Citera
2023-09-26, 07:36
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
i Det här fallet handlar de om 2 olika drönar piloter som filmar så det är inte säker att det andre drönar piloten är medveten om att det rör sig om en sjuktransport.

Sen kan fyrhjulingen försett trupperna med vapen innan den hämtar den sårade så är inte så uppenbart att det handlar om en krigsbrott som du vill få det till.

Drönaroperatörerna ser det vi ser. Helt uppenbart vad det är fråga om för transport.

Så du menar att du som vuxen människa på fullaste allvar tror att det är tillåtet att slå till mot en helt uppenbar sjuktransport om fordonet kanske möjligen måhända någon gång tidigare transporterat ammunition?

Trams. Jag är också väldigt mycket pro-Ukraina och anti-Ryssland men jag håller mig själv till en högre standard än att jag argumenterar som ett omvänt rysstroll. De brukar ju när ryssen bombar sjukhus hävda att det rört sig om militära mål eller att det funnits ammunitionsupplag där.

Det här är ett skitbeteende som skall stävjas av den ukrainska militärledningen och det illa kvickt. Annars kommer Ukraina att tappa stöd och riskera att omöjliggöra fortsatt materiellt stöd från väst.
Citera
2023-09-26, 07:44
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Jag försökte hitta i MSM media men det är tyvärr bara propaganda.

Newsweek säger typ dags att erkänna att det går åt h-e för Ukraina.

Business Insider berättar att Ryssland producerar 7ggr mer ammunition än hela väst världen.

US Navy berättar om hur antalet ryska trupper växer i Ukraina.

Newsweek:

It's Time to Admit the Truth About the War in Ukraine—and Course Correct | Opinion

https://www.newsweek.com/we-can-no-longer-hide-truth-about-russia-ukraine-war-opinion-1826532?amp=1

Business Insider:

Russian manufacturers are making up to 7 times as much ammunition as Western arms makers, Estonian defense official says

https://www.businessinsider.com/russia-ammunition-manufacturing-ukraine-west-officials-2023-9?amp

US Navy:

Russian Army Numbers Growing Inside Ukraine, Says Top NATO Commander

https://news.usni.org/2023/04/27/russian-army-ranks-growing-inside-ukraine-says-top-nato-commander
Så, vatnik, du påstår alltså detta för att du "läst det någonstans". Du har alltså inte ett ENDA argument själv till denna osanna åsikt?
Citera
2023-09-26, 07:46
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Drönaroperatörerna ser det vi ser. Helt uppenbart vad det är fråga om för transport.

Så du menar att du som vuxen människa på fullaste allvar tror att det är tillåtet att slå till mot en helt uppenbar sjuktransport om fordonet kanske möjligen måhända någon gång tidigare transporterat ammunition?

Trams. Jag är också väldigt mycket pro-Ukraina och anti-Ryssland men jag håller mig själv till en högre standard än att jag argumenterar som ett omvänt rysstroll. De brukar ju när ryssen bombar sjukhus hävda att det rört sig om militära mål eller att det funnits ammunitionsupplag där.

Det här är ett skitbeteende som skall stävjas av den ukrainska militärledningen och det illa kvickt. Annars kommer Ukraina att tappa stöd och riskera att omöjliggöra fortsatt materiellt stöd från väst.

Att ni ens diskuterar en skitsak som har hänt i detta kriget.
Det har skett betydligt mer grova krigsbrott än den här transporten som attackerades av en drönare.

Krigsbrott har ryssarna världsrekord på, som dessutom är helt oslagbart även om du dopar dig.
Citera
2023-09-26, 07:46
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Det här är de ‘mystiska’ källorna som berättar ett helt annat narrativ om Ukraina än västerländska MSM.

Det är en kort lista på personer som i sin tur har egna nätverk varifrån de får information.
Notera att ingen har med MSM att göra.

De är alla av samma uppfattning att det finns noll chans att Ukraina kan vinna kriget.

Sen kan man få valfri västerländsk MSM journalistik där man säger att det finns noll chans att Ryssland kan vinna kriget.

Där imellan får man bilda sig en egen uppfattning och själv bedömma vad som verkar mer rätt.

Analyserna av nedan personer är mycket mer logiska än MSM. De kan säga precis som det är. De lämnar information och åsikter som är helt förbjudna att yppa i västerländsk MSM.

Sammantaget får man en helt annan bild av kriget i Ukraina. Samtidigt slipper man det tröttsamma rysshatet som gör att man inte får hela bilden.

Man söka på dem på youtube. De skriver även olika artiklar.

Enjoy!

- Phil Giraldi (fd CIA Analytiker)
- Larry Johnson (fd CIA Analytiker)
- Ray McGovern (fd CIA Analytiker)
- Tony Shaffer (fd Överstelöjtnant)
- Daniel Davis (fd Överstelöjtnant)
- Brian Bereletic (fd Marines Analytiker)
- Douglas MacGregor (fd Överste)
- Scott Ritter (fd Intelligence Officer)
- Alex Christoforou (Medborgarjournalist)
- Alexander Mercouris (Medborgarjournalist)
- Garland Nixon (Medborgarjournalist)
- Judge Napolitano (Medborgarjournalist)
- John Mearsheimer (Professor)
Du har sammanställt en lista på människor betalda av Putin, grattis. Varför tror du de har "ett helt annat narrativ"?
Du får nog tänka steget längre här angående termen "rysshat". Varför försvarar du över 100.000 lemlästningar, mord och gruppvåldtäkter av barn? Hur kan du tycka det är försvarbart?
Citera
2023-09-26, 07:48
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:

Enligt lagen om nödvärn så har man rätt att tillämpa proportionerligt våld. Jag är beredd att godkänna denna bombning primärt eftersom det satt flera soldater på fordonet, men även då det inte ens motsvarar en promille av Ryssarnas agerande.
Gillar de det inte? Upphör med krigsbrott och lämna landet då.
Citera
2023-09-26, 07:49
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Ja han hade garanterat styrt upp läget på 3 dar!
Ja det stämmer nog. Han hade avrättat 98% av befolkningen (de som är emot Ryssland) och sedan hade de övriga 2%'en fått leva på landet med utedass. Slava russki!
Citera
2023-09-26, 07:52
Avslutad
Citat:
Som sagt. Det är inte säkert att den som tittar genom attackdrönarens kamera såg det som vi fick se i hela filmen. Dessa två kanske var på olika ställen. Den filmsekvensen som visar när drönaren anfaller visar inte att det uppenbart är en sjuktransport.
Citera
2023-09-26, 08:06
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Att ni ens diskuterar en skitsak som har hänt i detta kriget.
Det har skett betydligt mer grova krigsbrott än den här transporten som attackerades av en drönare.

Krigsbrott har ryssarna världsrekord på, som dessutom är helt oslagbart även om du dopar dig.

Jag har ingen annan uppfattning än den du anger avseende ryssens agerande. De omständigheterna förändrar dock inte att detta är ett krigsbrott och att det är ett av flera fall i närtid där ukrainska förband lagt upp filmer på rätt tydliga krigsbrott av ukrainska drönarförband (de andra avser fortsatta angrepp på redan utslagna ryska sårade soldater där ingen längre gör motstånd eller är kapabel att göra det).

Enskilda händelser är en sak, det är ofrånkomligt i krig. Detta är värre eftersom filmerna används som propaganda vilket ger bilden av att den ukrainska krigsmakten ställer sig bakom agerandet. Det är rätt ordentligt jävla illa. Den ukrainska politiska ledningen eller militärledningen måste stävja beteende av denna art. Annars kommer det knappast vara möjligt för åtskilliga västländer att fortsätta att ge militärt stöd. Jag har t.ex. svårt att se hur Tyskland, EU eller för den delen Sverige skall kunna göra det.

I början av kriget spreds det filmer av påstådda övergrepp mot ryska krigsfångar. Den ukrainska militärledningen satte ned foten rätt kvickt då med besked om att man inte skulle komma att tolerera sådant agerande mot krigsfångar och att man skulle utreda sådana händelser och lagföra den som gjorde sig skyldig till sådant. Det var klokt agerat och det vore klokt om man agerade på samma vis nu.
Citera
2023-09-26, 08:15
Medlem
Citat:
Det verkar vara en total humanitär katastrof för båda sidor. Över en miljon döda verkar inte vara osannolikt.
Den humanitära stormakten Sverige och fredsorganisationerna EU och NATO verkar inte se några som helst bekymmer med slakten.

Jodå, vi vill ha fred. Ryssland ska bara lämna Ukraina först. Frivilligt eller med våld.

40 ryska artillerisystem utplånade bara igår. Ryssland kommer så småningom säcka ihop totalt, görslusterna är inte hållbara. Och värre lär det bli i takt med att Ukraina får upp drönarprofuktionen.

Så, Vatniks kan böla om fred bäst de vill, det blir inget förrän Ryssland lämnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in