2023-09-26, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Lätt att säga så utan källor.
Vi utgår ifrån information om att Ukraina nu helt och hållet dominerar och har format slagfältet därefter.
Det är den information vi har och försöker förklara utifrån det.

Det här är de ‘mystiska’ källorna som berättar ett helt annat narrativ om Ukraina än västerländska MSM.

Det är en kort lista på personer som i sin tur har egna nätverk varifrån de får information.
Notera att ingen har med MSM att göra.

De är alla av samma uppfattning att det finns noll chans att Ukraina kan vinna kriget.

Sen kan man få valfri västerländsk MSM journalistik där man säger att det finns noll chans att Ryssland kan vinna kriget.

Där imellan får man bilda sig en egen uppfattning och själv bedömma vad som verkar mer rätt.

Analyserna av nedan personer är mycket mer logiska än MSM. De kan säga precis som det är. De lämnar information och åsikter som är helt förbjudna att yppa i västerländsk MSM.

Sammantaget får man en helt annan bild av kriget i Ukraina. Samtidigt slipper man det tröttsamma rysshatet som gör att man inte får hela bilden.

Man söka på dem på youtube. De skriver även olika artiklar.

Enjoy!

- Phil Giraldi (fd CIA Analytiker)
- Larry Johnson (fd CIA Analytiker)
- Ray McGovern (fd CIA Analytiker)
- Tony Shaffer (fd Överstelöjtnant)
- Daniel Davis (fd Överstelöjtnant)
- Brian Bereletic (fd Marines Analytiker)
- Douglas MacGregor (fd Överste)
- Scott Ritter (fd Intelligence Officer)
- Alex Christoforou (Medborgarjournalist)
- Alexander Mercouris (Medborgarjournalist)
- Garland Nixon (Medborgarjournalist)
- Judge Napolitano (Medborgarjournalist)
- John Mearsheimer (Professor)
Citera
2023-09-26, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
F16 bryr sig inte heller om lervälling.

Precis. Kriget har skiftat karaktär helt. Drönare blir allt viktigare, 50% av det som slås ut på distans av Ukraina är av drönare nu. Nya artilleriet
Citera
2023-09-26, 00:27
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Vaddå förstör tråden? Jag försöker komma med någon typ av verklighetsförankring i den här tråden.

Det ligger i allas intresse att förstå vad som händer. Det är totalt vansinne för Europa att stötta kriget. Den största förloraren i detta, förutom Ukraina, är Europa.
Vi kan ju för fan inte låta ryzzarna härja fritt i Ukraina, med våldtäkter och mörda i lugn och ro
Citera
2023-09-26, 00:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det här är de ‘mystiska’ källorna som berättar ett helt annat narrativ om Ukraina än västerländska MSM. Det är en kort lista på personer som i sin tur har egna nätverk varifrån de får information. Notera att ingen har med MSM att göra. De är alla av samma uppfattning att det finns noll chans att Ukraina kan vinna kriget.

Att vi ratar dessa muppar är för att de har haft bevisligen fel hela kriget, även ofta innan kriget då Ryssland ju inte skulle anfalla. Kolla själv vad Douglas MacGregor och Scott Ritter sa i början av kriget. De har haft tokfel om utvecklingen hela tiden.
Citera
2023-09-26, 00:32
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
En sjuktransport som ska ha skydd av GK får inte hantera vapen överhuvudtaget. Och det ska vara personal som är obeväpnade som arbetar både med sjuktransport och fältsjukhus. Angående rött kors på "ambulansen" så tror jag inte det är ett krav men det skadar ju inte heller iaf. Bra om sjukvårdspersonalen har märkta västar eller nåt sånt också. Så fort sjuktransport eller (fält)sjukhus hanterar vapen så upphör skyddet från GK.

Var har du fått detta från? Det du skriver är fullkomligt felaktigt. Sjukvårdspersonal kan bära vapen för självförsvar eller skydd av sårade (alltså det som i svensk terminologi avses med eldhandvapen) och de kan också eskorteras av beväpnad trupp liksom de kan transportera vapen och ammunition som tillhör sårad trupp som de omhändertar. Ingen av dessa omständigheter är tillräcklig för att beröva sjukvårdspersonal eller sjukvårdsinstallation (formation eller anstalt, i konventionens lite ålderdomliga språkbruk) sin priviligierade ställning som förbjudna att angripa. Se 1 Genèvekonventionen artikel 22.

Videon är en av flera under senare tid där ukrainska styrkor verkar göra sig skyldiga till tämligen uppenbara krigsbrott genom att med drönare angripa sårade som inte kan göra motstånd och nu att angripa sjukvårdstransporter. Om den ukrainska militärledningen inte agerar för att få bukt med detta så skulle jag tro att i vart fall vissa västliga stater kommer att få svårt att fortsätta att försörja den ukrainska krigsmakten med materiel. Det torde t.ex. för svensk del kunna bli lite knepigt att göra det och jag är tveksam till om det alls är möjligt för Tyskland att göra det. Det är så pass uppenbara brott mot folkrätten och det försvåras onekligen av att den ukrainska krigsmakten gör propaganda av agerandet. Det vore alltså klokt av Ukrainas militärledning att ingripa.

Ryssarna har förstås alltid betett sig så här och värre men det är outsägligt oprofessionellt och korkat av den ukrainska armén att också göra det och att söka göra propaganda av detta beteende. Jag är djupt besviken.
Citera
2023-09-26, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Nu har det väl gått mer än några månader. Hur gick det med din spaning? Jag kollade just euro mot rubel, yen och rupie, och det ser inte direkt ut som att det är euron som ”tagit stryk”

Det var en väldigt bra analys av mig.
Jämför med dollarn. Svenska kronan ligger på mer än 11 kronor och snart är det dags att betala dyra elräkningar inför vintern och höjda räntor pga inflationen.
Kriget i Ukraina är inte gratis om du tror det.
Det är många tusenlappar som du personligen betalar för ett helt meningslöst krig om ett patetiskt NATO-medlemsskap.
Citera
2023-09-26, 00:40
Medlem
Citat:
Vaddå förstör tråden? Jag försöker komma med någon typ av verklighetsförankring i den här tråden.

Det ligger i allas intresse att förstå vad som händer. Det är totalt vansinne för Europa att stötta kriget. Den största förloraren i detta, förutom Ukraina, är Europa.

Har du "missat" att det är den psykotiske dvärgen i kreml som inlett, och för, anfallskrig mot Ukraina och slaktar landets befolkning? Europa (och resten av den civiliserade världen) "stöttar" inte kriget, men hjälper Ukraina att försvara sig mot den vidrige angriparen. Hur var det med "verklighetsförankringen"?

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
2023-09-26, 00:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Var har du fått detta från? Det du skriver är fullkomligt felaktigt. Sjukvårdspersonal kan bära vapen för självförsvar eller skydd av sårade (alltså det som i svensk terminologi avses med eldhandvapen) och de kan också eskorteras av beväpnad trupp liksom de kan transportera vapen och ammunition som tillhör sårad trupp som de omhändertar. Ingen av dessa omständigheter är tillräcklig för att beröva sjukvårdspersonal eller sjukvårdsinstallation (formation eller anstalt, i konventionens lite ålderdomliga språkbruk) sin priviligierade ställning som förbjudna att angripa. Se 1 Genèvekonventionen artikel 22.

Videon är en av flera under senare tid där ukrainska styrkor verkar göra sig skyldiga till tämligen uppenbara krigsbrott genom att med drönare angripa sårade som inte kan göra motstånd och nu att angripa sjukvårdstransporter. Om den ukrainska militärledningen inte agerar för att få bukt med detta så skulle jag tro att i vart fall vissa västliga stater kommer att få svårt att fortsätta att försörja den ukrainska krigsmakten med materiel. Det torde t.ex. för svensk del kunna bli lite knepigt att göra det och jag är tveksam till om det alls är möjligt för Tyskland att göra det. Det är så pass uppenbara brott mot folkrätten och det försvåras onekligen av att den ukrainska krigsmakten gör propaganda av agerandet. Det vore alltså klokt av Ukrainas militärledning att ingripa.

Ryssarna har förstås alltid betett sig så här och värre men det är outsägligt oprofessionellt och korkat av den ukrainska armén att också göra det och att söka göra propaganda av detta beteende. Jag är djupt besviken.
Håller inte med dig här. Om sjukvårdspersonal får skjuta vem fan är då sjukvårdspersonal? Men jag ska leta rätt på GK igen, finns att hitta på engelska, och läsa på lite.

Angående attacken mot fyrhjulingen så är den jäkligt onödig oavsett rättsläget ja. Liksom att man heller inte får attackera soldater som är försatta ur stridbart skick, vilket det finns otaliga bevis på också.

För intresserade så finns den senaste versionen av GK1 här. Både Ryssland och Ukraina har skrivit under på den iaf.

https://ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/gci-1949
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-09-26 kl. 00:57.
Citera
2023-09-26, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Har du nån källa på det sistnämnda? Mina intryck av uppgifter från olika kanaler är snarare att ryssarna har de största förlusterna (vilket är det normala när ryssarna krigar).

Jag litar inte på dödssiffror särskilt mycket.
Men en vettig analys om dödssiffror verkar vara antalet artillerigranater som skjuts.
Det påstås att artilleri dödar 75% av alla i Ukraina.
Ryssland skjuter 60,000 granater om dagen.
Ukraina skjuter 6,000 granater om dagen.
Det är 10:1.

Sen attackerar Ukraina för tillfället vilket leder till enorma förluster.
Citera
2023-09-26, 00:56
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Jag litar inte på dödssiffror särskilt mycket.
Men en vettig analys om dödssiffror verkar vara antalet artillerigranater som skjuts.
Det påstås att artilleri dödar 75% av alla i Ukraina.
Ryssland skjuter 60,000 granater om dagen.
Ukraina skjuter 6,000 granater om dagen.
Det är 10:1.

Sen attackerar Ukraina för tillfället vilket leder till enorma förluster.

Artilleriet är utjämnat sedan ett tag tillbaka. Dina siffror är från krigets början. Nu då GLOC är längre för ryssarna och Ukraina har Himars som påverkar lager av ammunition nära fronten har mängden granater åt de båda hållen landat in på en rätt så jämnbördig siffra. Den senaste tiden är det till och med fördel Ukraina på vissa frontlinjer.
Citera
2023-09-26, 00:57
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Det var en väldigt bra analys av mig.
Jämför med dollarn. Svenska kronan ligger på mer än 11 kronor och snart är det dags att betala dyra elräkningar inför vintern och höjda räntor pga inflationen.
Kriget i Ukraina är inte gratis om du tror det.
Det är många tusenlappar som du personligen betalar för ett helt meningslöst krig om ett patetiskt NATO-medlemsskap.
Värt varenda krona, för att stoppa ryzzen
Citera
2023-09-26, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I fantasivärlden ja. Men inte i verkligheten. Här har du lite statistik:

https://raw.githubusercontent.com/leedrake5/Russia-Ukraine/master/Plots/current_total.jpg?
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-ukrainian.html

Som du ser så förstörs mycket mer rysk militärutrustning än ukrainsk. Varje dag.

Även när det gäller döda eller skadade soldater så drabbas fler ryssar än ukrainare:

Så ingenting av det du skrev var sant.

Det verkar vara en total humanitär katastrof för båda sidor. Över en miljon döda verkar inte vara osannolikt.
Den humanitära stormakten Sverige och fredsorganisationerna EU och NATO verkar inte se några som helst bekymmer med slakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in