Citat:
Ursprungligen postat av
Mrkubler
Borde det vara lätt om man har 10Mg oxazepam på recept och tagit det ett tag att byta till stesolid? Isåfall hur ska jag säga det? Jag känner liksom personligen att oxascand inte slår tillräckligt snabbt och verkar tillräckligt länge. man lär nästan förutse 2 timmar fram för slippa panik attack och vissa fall slösar man bara för man känner panik atk är pågång men sedan ej fortsätter.
Lägg fram det på det sättet som du gör här för farbror doktorn det hade jag gjort.
Oxascand är ren skit och det säger jag inte för att det är den klenaste Bensodiazepiner för man kan ju alltid gå upp i dos men påslaget är långsamt vilket inte är optimalt för panikångest och verkanstiden är för kort för GAD så man måste återdosera flera ggr per dag.
Dessutom så är ångestdämpningen halvkass även på högre doser och åtminstone jag upplever en oönskad "flummerieffekt".
Stesolid är mer allround verkar snabbt vid panikångest och håller GAD borta längre då verkanstiden är längre även om min och typ de flestas favoritval vid GAD är Iktorivil med lång verkanstid, noll flummerieffekt och total ångestdämpning.
Hellre lägre dos Stesolid i din situation som motsvarar din nuvarande ordination av Oxascand då Stesolid är starkare och man blir hyfsat seg på högre doser, vilket är bra om man har svårt att sova men knappast att ta mitt på dagen.