Citat:
Ursprungligen postat av
Durochmoll
Fast otroligt många människor blir aldrig högutbildade, oavsett om det är 21 år eller 35 år, ska de inte få försöka bilda familj då enligt dig?
Som sagt med tanke på att fertiliteten störtdyker efter 35 år känns det så idiotiskt att så många skjuter det på framtiden, och sen blir förvånade när de inte lyckas bli gravida.
Som sagt jag tycker Hanna och övriga IVF-influencers är problematiska, men att kritisera deras utbildning eller brist på den (som en anledning till att de inte borde få bli föräldrar), tycker jag är lågt.
Fast nu ser du väldigt svart/vitt på det jag skrev. Föräldraförmågan hänger givetvis inte enbart på föräldrarnas ålder och/eller utbildningsnivå. Det var DU som från start kritiserade de som inte försöker skaffa barn innan en viss ålder, jag tyckte det kunde nyanseras med att det absolut inte är nödvändigtvis bättre att ge sig på att skaffa barn när man är väldigt ung då det innebär andra risker (separation, dålig ekonomi, o.s.v.).
De flesta som väntar tills de är över 35 är med största sannolikhet inte förvånade över att fertiliteten inte längre är på topp. Men de har troligtvis gjort en kalkylerad riskbedömning där de valt bort att skaffa barn med en Jockiboi-kopia vid 21 och istället tagit risken att vänta tills livet är stabilt och harmoniskt, inklusive bra partner, i en högre ålder. Och som någon nämnde ovan så har studier visat på att IVF-barn har bättre livskvalitet.
Du har problem med att jag dömer 21-åringar som skaffar barn två månader in i ett förhållande, men kanske ska se dig i spegeln då du bär på fördomar mot de som är +35 och skaffar barn.
Jag har ingen lust att kritisera varken Hanna eller Fanni för att de försökt skaffa barn tidigt i livet, det är deras val helt enkelt. Samma gällande att de är är lågutbildade - alla kan inte vara ingenjörer och undersköterskor gör ett otroligt viktigt jobb i vård och omsorg.
Däremot kan jag tycka det finns en problematik hos Hanna som har satt hela livet på paus för att bli gravid. Istället för att studera lite högskolekurser eller få arbetserfarenhet (inklusive inkomst och eventuella kollegor som blir vänner) så har hon gått hemma och lagt upp foton på instagram år ut och år in. De flesta av oss ser väl åren mellan 21-26 som väldigt speciella och härliga, men Hanna har bara haft dem som någon slags transportsträcka till att bli gravid. Det drabbar bara henne själv så klart, men tycker ändå det är sorgligt för hennes skull.