2023-09-25, 09:28
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med ”bättre”. Det finns som sagt ingen garanti att du har en lyckligare och tryggare barndom bara för att din familj tillhör de övre samhällsskiktet. Vad dina kommentarer osar klassförakt. ”Lågutbildade fattar sämre beslut, såsom vem de skaffar barn med” 🙄 De kanske kommer som ett chock för dig och andra ekonomiskt priviligierade; men de flesta väljer att (försöka) bildade familj med någon de är kär i, de väljer inte partner utefter lönekuvert.
Du får tycka vad du vill, det rör mig inte i ryggen. Tro det eller ej så talar jag delvis av egen erfarenhet då jag är fattigt uppvuxen i ett arbetar- och invandrarhem. Jag har på nära håll sett hur mycket svårare mina yngre år blev då jag inte alls hade det ekonomiska och sociala kapital som mina svenska medelsvensson-vänner hade. Jag har även på nära håll sett hur vänner från wt-hem fick lida för att deras föräldrar innan de ens fyllt 25 hade 2-3 barn med olika partners. Det finns inga garantier i livet, men själv tycker jag det är bättre att mogna personer med stabilt hem skaffar barn vid 35-40 än att unga förvirrade lågutbildade personer gör det vid 21. Lämnar detta irrelevanta ämne nu, ibland har man olika åsikter helt enkelt.
Citera
2023-09-25, 09:31
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadenten
Herregud, jag tyckte det var drygt att kissa en gång om dagen och hålla koll...
Hela deras liv verkar bestå av att ha kontroll över sig själv och sina kroppar. Minns när jag började följa Hanna att jag var förvånad över vilken galen koll hon hade på sin cykel? Typ att hon kunde nämna dagar hon skulle känna så och så på, att hon kunde ana sig till omslag och så vidare. Avföljde ett tag där för försökte själv bli gravid och blev så jäkla stressad, tänkte typ "Är det SÅHÄR jag ska vara? Det har jag inte tid och ork med".
Och idag ska hon bli uppringd av Livio... Undra vad de säger till henne? Om jag var hennes sköterska/läkare hade jag velat skaka om henne och säga att det enbart har en negativ påverkan att stressa upp sig så och kissa på stickor 15 ggr/dag. Det går inte att tvinga fram ägglossning och graviditet av ren vilja - tyvärr!
Citera
2023-09-25, 09:46
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krypmyr
Surpuppa kan jag väl kansle va, men är som sagt inte barnlös längre pga ivf och är inte heller över 35 så jag tror nog din uppfattning är fel.

Anledningen till att denna tråd finns är antagligen inte avundsjuka utan som många skrivit tidigare att man är förundrad över fenomenet ivf influensers och vill förstå varför det är en rätt liten och faktiskt lika grupp kvinnor som beter sig på det här viset.
Vilket du inte alls verkar se av nån anledning utan går direkt på mothugg.
Med andra ord, slutdiskuterat med dig från mitt håll.

Jag tycker också att fenomenet IVF-influencers är problematisk, men jag tycker Hanna kritiseras för så konstiga saker här i tråden, att hon inte har vänner, att hon var sambo med två olika killar under 1 års tid, att hon ville skaffa barn med nuvarande efter x antal månader som par.
Jag tycker även hon verkar ha bearbetat klart sin sons död, innan hon gick inte i IVF-processen, till skillnad från Fanni. Där förstår jag inte varför varken pojkvän, vänner/familj eller Kliniken drar i nödbromsen för IVF, och vad hon delar med sig på Instagram. Det hade kanske varit smartare att ta en paus från Instagram, istället för från sitt jobb i hemtjänsten, för att kunna fokusera.
Citera
2023-09-25, 09:54
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Du får tycka vad du vill, det rör mig inte i ryggen. Tro det eller ej så talar jag delvis av egen erfarenhet då jag är fattigt uppvuxen i ett arbetar- och invandrarhem. Jag har på nära håll sett hur mycket svårare mina yngre år blev då jag inte alls hade det ekonomiska och sociala kapital som mina svenska medelsvensson-vänner hade. Jag har även på nära håll sett hur vänner från wt-hem fick lida för att deras föräldrar innan de ens fyllt 25 hade 2-3 barn med olika partners. Det finns inga garantier i livet, men själv tycker jag det är bättre att mogna personer med stabilt hem skaffar barn vid 35-40 än att unga förvirrade lågutbildade personer gör det vid 21. Lämnar detta irrelevanta ämne nu, ibland har man olika åsikter helt enkelt.

Fast otroligt många människor blir aldrig högutbildade, oavsett om det är 21 år eller 35 år, ska de inte få försöka bilda familj då enligt dig?
Som sagt med tanke på att fertiliteten störtdyker efter 35 år känns det så idiotiskt att så många skjuter det på framtiden, och sen blir förvånade när de inte lyckas bli gravida.
Som sagt jag tycker Hanna och övriga IVF-influencers är problematiska, men att kritisera deras utbildning eller brist på den (som en anledning till att de inte borde få bli föräldrar), tycker jag är lågt.
Citera
2023-09-25, 10:26
Medlem
Citat:
Fast otroligt många människor blir aldrig högutbildade, oavsett om det är 21 år eller 35 år, ska de inte få försöka bilda familj då enligt dig?
Som sagt med tanke på att fertiliteten störtdyker efter 35 år känns det så idiotiskt att så många skjuter det på framtiden, och sen blir förvånade när de inte lyckas bli gravida.
Som sagt jag tycker Hanna och övriga IVF-influencers är problematiska, men att kritisera deras utbildning eller brist på den (som en anledning till att de inte borde få bli föräldrar), tycker jag är lågt.

Det blir slag under bältet många gånger om utseende mm det håller jag med om men du missar poängen helt och hållet andra gånger. Känns som att du missförstår med flit och bara vill bråka vilket är helt OT.
Ingen har skrivit att de pga saknad av utbildning eller annan anledning inte borde få bli föräldrar.
Sluta, flera här börjar tröttna på dig.
Citera
2023-09-25, 10:27
Medlem
Men kan ni släppa det där nu! Det är väl ändå inte det tråden handlar om! Starta en ny tråd om ämnet istället om det är ett så provocerande och viktigt ämne för vissa!
Citera
2023-09-25, 10:32
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Fast nu ser du väldigt svart/vitt på det jag skrev. Föräldraförmågan hänger givetvis inte enbart på föräldrarnas ålder och/eller utbildningsnivå. Det var DU som från start kritiserade de som inte försöker skaffa barn innan en viss ålder, jag tyckte det kunde nyanseras med att det absolut inte är nödvändigtvis bättre att ge sig på att skaffa barn när man är väldigt ung då det innebär andra risker (separation, dålig ekonomi, o.s.v.).
De flesta som väntar tills de är över 35 är med största sannolikhet inte förvånade över att fertiliteten inte längre är på topp. Men de har troligtvis gjort en kalkylerad riskbedömning där de valt bort att skaffa barn med en Jockiboi-kopia vid 21 och istället tagit risken att vänta tills livet är stabilt och harmoniskt, inklusive bra partner, i en högre ålder. Och som någon nämnde ovan så har studier visat på att IVF-barn har bättre livskvalitet.
Du har problem med att jag dömer 21-åringar som skaffar barn två månader in i ett förhållande, men kanske ska se dig i spegeln då du bär på fördomar mot de som är +35 och skaffar barn.

Jag har ingen lust att kritisera varken Hanna eller Fanni för att de försökt skaffa barn tidigt i livet, det är deras val helt enkelt. Samma gällande att de är är lågutbildade - alla kan inte vara ingenjörer och undersköterskor gör ett otroligt viktigt jobb i vård och omsorg.
Däremot kan jag tycka det finns en problematik hos Hanna som har satt hela livet på paus för att bli gravid. Istället för att studera lite högskolekurser eller få arbetserfarenhet (inklusive inkomst och eventuella kollegor som blir vänner) så har hon gått hemma och lagt upp foton på instagram år ut och år in. De flesta av oss ser väl åren mellan 21-26 som väldigt speciella och härliga, men Hanna har bara haft dem som någon slags transportsträcka till att bli gravid. Det drabbar bara henne själv så klart, men tycker ändå det är sorgligt för hennes skull.
Citera
2023-09-25, 10:35
Medlem
Skampis avatar
Åter till ämnet IVF-influencers... Vad tror ni Livio säger till Fanni när hon ringer? Kommer de be henne komma in på UL för att se hur det är med ägglossningen? Eller be henne chilla och sluta kissa på stickor 20 ggr/dag?

Och till sist: Kommer hon göra det till en cliffhanger, som vanligt? Jag har pengarna på att hon lägger upp i stories vid lunchtid: "Nu har Livio ringt... Jag behöver smälta vad vi pratade om faktiskt. Men inlägg kommer i eftermiddag!".
Citera
2023-09-25, 11:09
Medlem
dekadentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Åter till ämnet IVF-influencers... Vad tror ni Livio säger till Fanni när hon ringer? Kommer de be henne komma in på UL för att se hur det är med ägglossningen? Eller be henne chilla och sluta kissa på stickor 20 ggr/dag?

Och till sist: Kommer hon göra det till en cliffhanger, som vanligt? Jag har pengarna på att hon lägger upp i stories vid lunchtid: "Nu har Livio ringt... Jag behöver smälta vad vi pratade om faktiskt. Men inlägg kommer i eftermiddag!".

Jag hoppas att de ber henne chilla, ju mer hon håller på desto mer stressar hon upp kroppen och ägglossningen kommer skjutas upp. Fattar att det är ett vidrigt läge, men det hysteriska testandet kommer inte hjälpa. Man kan inte tvinga fram en ägglossning.

Garanterat en cliffhanger, sen länkar hon inlägget i storyn för extra klick. Skjuter de upp försöket så kommer hon skriva något om Harry och att de gör det här för att han ska bli storebror blabla
Citera
2023-09-25, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivak84
HT skriver att hon "ser så mycket Liam i Lara".
Lite creepy tycker jag.
Ungen är inte ens född så hur kan hon göra det?
Liam har inte ens haft ett liv utanför magen och föddes i v 23, så hur ser hon honom i sitt ofödda barn?
Tycker banne mig lite synd om det barnet. Är hon en ersättare? Inte en egen individ?

Reagerade också starkt på detta. Att ”se Liam i Lara”. Hon lärde aldrig känna Liam, och Lara har inte ens kommit ut än… Eller menar hon utseendemässigt? Men fortfarande då - Lara är inte ute än.
Citera
2023-09-25, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadenten
Jag hoppas att de ber henne chilla, ju mer hon håller på desto mer stressar hon upp kroppen och ägglossningen kommer skjutas upp. Fattar att det är ett vidrigt läge, men det hysteriska testandet kommer inte hjälpa. Man kan inte tvinga fram en ägglossning.

Garanterat en cliffhanger, sen länkar hon inlägget i storyn för extra klick. Skjuter de upp försöket så kommer hon skriva något om Harry och att de gör det här för att han ska bli storebror blabla

Fanni kommer lägga ut på story.
”Nu har Liveo hört av sig, nytt inlägg kommer i eftermiddag”

Ständigt dessa cliffhangers!!
Citera
2023-09-25, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Melia
Reagerade också starkt på detta. Att ”se Liam i Lara”. Hon lärde aldrig känna Liam, och Lara har inte ens kommit ut än… Eller menar hon utseendemässigt? Men fortfarande då - Lara är inte ute än.

Precis och Liam hade ju ett speciellt utseende. Nåt såg inte ut att stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in