2023-09-24, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbegy000
Bor också i Stocholm och sätt torkat renkött i köttdisken ibland på Ica var dock ett tag sedan.

Borde ju gå att få tag på färskt renkött? Finns "färskt" kött (ev tidigare fryst) från hela världen på ICA, men inget renkött.
Citera
2023-09-24, 23:32
Medlem
Svavelbryggas avatar
Fick renskav regelbundet när jag växte upp på 80 och 90talet. Fick senare höra att det ansågs som nätt och jämt värdigt som hundmat av samerna. Gillade det aldrig.
Citera
2023-09-24, 23:45
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Vad ger renskötsel för inkomster?
Jag har aldrig sett varesig renmjölk eller renfärs i butik.
Det är framför allt köttproduktion de tjänar pengar på.

Ren utgör dock en försvinnande liten del av totala köttmarknaden. Senaste årtiondet så har "Övrigt kött" utgjort runt 3,5% av den totala köttförsäljningen:
https://jordbruksverket.se/images/18.5d8c1a97180bbe4fbe5df696/1687864133584/Totalkonsumtion-kott.png

"Övrigt kött omfattar kött från vilt, ren, häst samt inälvor."
(https://jordbruksverket.se/mat-och-drycker/hallbar-produktion-och-konsumtion-av-mat/konsumtion-av-kott)

Om man då tänker att renkött är bara en del av 3,5% av köttmarknaden, så är det väldigt lite, proportionellt sett.

Sen är ju inte renköttet jämnt utspritt över landet heller. I t.ex. södra Sverige skulle det inte förvåna mig om det utgjorde mindre än 1% av köttförsäljningen, och kanske bara återfinns i specialaffärer. Lär bli vanligare ju längre norrut man kommer.

Eftersom ren bara får hållas av samer (medlemmar i samebyar) så lär det inte bli så mycket mer än det är nu heller.
Citera
2023-09-24, 23:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2023-09-25, 00:05
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är framför allt köttproduktion de tjänar pengar på.

Ren utgör dock en försvinnande liten del av totala köttmarknaden. Senaste årtiondet så har "Övrigt kött" utgjort runt 3,5% av den totala köttförsäljningen:
https://jordbruksverket.se/images/18.5d8c1a97180bbe4fbe5df696/1687864133584/Totalkonsumtion-kott.png

"Övrigt kött omfattar kött från vilt, ren, häst samt inälvor."
(https://jordbruksverket.se/mat-och-drycker/hallbar-produktion-och-konsumtion-av-mat/konsumtion-av-kott)

Om man då tänker att renkött är bara en del av 3,5% av köttmarknaden, så är det väldigt lite, proportionellt sett.

Sen är ju inte renköttet jämnt utspritt över landet heller. I t.ex. södra Sverige skulle det inte förvåna mig om det utgjorde mindre än 1% av köttförsäljningen, och kanske bara återfinns i specialaffärer. Lär bli vanligare ju längre norrut man kommer.

Eftersom ren bara får hållas av samer (medlemmar i samebyar) så lär det inte bli så mycket mer än det är nu heller.
Renkött är knappast 3.5% av försäljningen.

Det står ju i din länk att "kött från vilt, ren, häst samt inälvor" är vad som utgör 3.5 % av den totala försäljningen av kött.
Jag gissar att renkött står för högst 1% av den totala försäljningen.

Inte kan vi ha rumpnissar, förlåt samer, utan att betala dyrt för nöjet att låtsas att de skulle vara några slags svenska urinvånare. Det kostar att godhetssignalera. Tur att inte alla blattar ska ha varsin skoter och att de inte har börjat kräva bistånd för helikoptrar än. En sak är ju lika iofs, att de kräver att ta del av svensk mark och svenska pengar.
Citera
2023-09-25, 00:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Renkött är knappast 3.5% av försäljningen.

Det står ju i din länk att "kött från vilt, ren, häst samt inälvor" är vad som utgör 3.5 % av den totala försäljningen av kött.
Jag gissar att renkött står för högst 1% av den totala försäljningen.
Det var ju det jag skrev:
""Övrigt kött omfattar kött från vilt, ren, häst samt inälvor."
[...]
Om man då tänker att renkött är bara en del av 3,5% av köttmarknaden, så är det väldigt lite, proportionellt sett."

Ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt.

Citat:
Inte kan vi ha rumpnissar, förlåt samer, utan att betala dyrt för nöjet att låtsas att de skulle vara några slags svenska urinvånare. Det kostar att godhetssignalera. Tur att inte alla blattar ska ha varsin skoter och att de inte har börjat kräva bistånd för helikoptrar än. En sak är ju lika iofs, att de kräver att ta del av svensk mark och svenska pengar.
Instämmer i att det är fel med speciella privilegier för samebyar här - alla borde få bedriva rennäring på samma villkor. Men det är nog lite OT för den här tråden.
Citera
2023-09-25, 00:14
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Det var ju det jag skrev:
""Övrigt kött omfattar kött från vilt, ren, häst samt inälvor."
[...]
Om man då tänker att renkött är bara en del av 3,5% av köttmarknaden, så är det väldigt lite, proportionellt sett."

Ber om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt.

Det var jag som läste slarvigt och ska be om ursäkt.
Hur som helst så kan väl köttproduktion inte utgöra de huvudsakliga inkomsterna för samebyarna eller är det jag som underskattar hur mycket köttmarknaden i Sverige genererar i inkomster för uppfödaren?
Citera
2023-09-25, 00:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Det var jag som läste slarvigt och ska be om ursäkt.
Ingen fara, sånt som händer.

Hur som helst så kan väl köttproduktion inte utgöra de huvudsakliga inkomsterna för samebyarna eller är det jag som underskattar hur mycket köttmarknaden i Sverige genererar i inkomster för uppfödaren?
Googlade lite snabbt och hittade följande på Sametingets hemsida:
"Renskötseln av idag är främst inriktad på köttproduktion. Tämjda renar används idag inom turismen eller för "renrace"."
(https://www.sametinget.se/rennaring_sverige)

Låter alltså i mina öron som att det framför allt är köttet som genererar inkomster, även om det kommer in några slantar genom turistnäringen också.
Citera
2023-09-25, 00:20
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Googlade lite snabbt och hittade följande på Sametingets hemsida:
"Renskötseln av idag är främst inriktad på köttproduktion. Tämjda renar används idag inom turismen eller för "renrace"."
(https://www.sametinget.se/rennaring_sverige)

Låter alltså i mina öron som att det framför allt är köttet som genererar inkomster, även om det kommer in några slantar genom turistnäringen också.
Fast varför behöver de då så mycket bidrag?
Jag får känslan att det är vi som får betala för att dom ska leka renskötar-cowboys.
Citera
2023-09-25, 00:34
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Fast varför behöver de då så mycket bidrag?
Jag får känslan att det är vi som får betala för att dom ska leka renskötar-cowboys.
Vi betalar ut sjukt mycket bidrag för nötkreatur och jordbruk (jag har ingen koll på kyckling eller annat kött) också. Jag vet inte om vi betalar mer per "köttenhet" ren än vad vi gör för annat kött.
Citera
2023-09-25, 00:42
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Vi betalar ut sjukt mycket bidrag för nötkreatur och jordbruk (jag har ingen koll på kyckling eller annat kött) också. Jag vet inte om vi betalar mer per "köttenhet" ren än vad vi gör för annat kött.
Fair point. Jag har egentligen inte mer på fötterna än mina fördomar. Jag tycker mig ha förstått att samerna har privilegier vi svenskar saknar och att de inte bär sin egen vikt i det moderna samhället.
Att vi subsidierar deras leverne pga dåligt samvete för skallmätningar och andra oförrätter som ligger långt tillbaka i tiden. Det narrativet vevas iaf bland icke-samer i Norrbotten.
Jag kan ha fel.
Citera
2023-09-25, 00:53
Medlem
Konstnarren5s avatar
Samer är Sveriges motsvarighet till renskötare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in