Igår satt jag på krogen och tjuvlyssnade på ett samtal som pågick vid bordet bredvid. Det var två par som dividerade huruvida de pussade sina barn på munnen eller ej. Tydligen tyckte det ena paret att detta var onormalt och udda, vilket det andra paret inte ansåg. Då började jag fundera på hur jag själv gjorde när ungarna var små. Men visst kunde man väl ge dom en puss på munnen ibland när de ville det. Sånt där slutar man väl naturligt med desto äldre de blir, eller hur ligger det till med era erfarenheter egentligen?
Senast redigerad av Silltunna 2023-09-24 kl. 21:45.
Har aldrig pussat mina barn på munnen och har sagt ifrån när andra velat göra det. Tycker det är osmakligt. Pussar och kramar dom betydligt mer än många andra föräldrar gör med sina barn dagligen, men aldrig på munnen. Samma som att jag inte klappat dom på rumpan och liknande. Jag anser att vissa gränser vill jag hålla och lära dom.
Vet att barnens pappa gjort det, tyckte inte om det heller. Men han gör ju som han vill.
Dock, och det är viktigt, så är det i slutändan barnen som bestämmer. Vad gäller sin pappa då, övriga får vackert hålla sig ifrån. Vill dom pussa sin pappa på munnen är det upp till dom.
Pussa barn på munnen när barnen har en låg ålder är mer ok. Ur ett bacillperspektiv osv. Men efter 5-6 bör man ha slutat med det. Sedan är det fullt naturligt immunskydd från övrig omvärld med dags förskola skola osv.
Men helt klart en vettig poäng samt det är en del bonding i det som väldigt unga. Men som andra säger, ju äldre ungen blir ju mer weird blir det.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!