2023-09-24, 11:04
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Har de lånat 6m borde de ha iallafall 110k i månaden. Borde vara hanterbart även med 40k i räntor amortering och avgift. Värsta fall strunta i en eller två resor till Seychellerna per år
Exakt. Alltså det är så absurt. Lägg till ränteavdrag på det också.
Citera
2023-09-24, 11:12
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
40k per månad för en skokartong?
Det är deras hem och dom har valt att köpa just den lägenheten i det området. Och dom tyckte att den var värd 6 miljoner när dom köpte den.

Om du tycker att en trea på Kungsholmen är en skokartong skiter väl dom fullständigt i?
Att överhuvudtaget sitta och klanka ner på andras val av bostäder låter ju mer som avundsjuka. För det är ju knappast så att du själv sitter du på 300kvm villa i Äppelviken trots att du såklart är mångmiljonär och fastighetsmogul.
Citera
2023-09-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det är deras hem och dom har valt att köpa just den lägenheten i det området. Och dom tyckte att den var värd 6 miljoner när dom köpte den.

Om du tycker att en trea på Kungsholmen är en skokartong skiter väl dom fullständigt i?
Att överhuvudtaget sitta och klanka ner på andras val av bostäder låter ju mer som avundsjuka. För det är ju knappast så att du själv sitter du på 300kvm villa i Äppelviken trots att du såklart är mångmiljonär och fastighetsmogul.

Det är sant och du har rätt. Ber och ursäkt och tar tillbaka det. Alla har olika preferenser. Vissa bor gärna trångt och lyhört för att få tillgång till service i städerna. Andra prioriterar yta, trygghet och liknande.

Men de ska fortfarande betala sina egna räntor.
Citera
2023-09-24, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ett tips ifall du (även om jag är tveksam) önskar framstå som mer seriös i debatten: Sluta lägg ord i munnen på folk.

Jag har varken påstått att "amerikanska hus är skit" eller att "svenskar är rika". Jag påstod att svensk nyproduktionsstandard är mycket hög, faktum är att jag inte sett något liknande någon annan stans.
Sedan började flertalet skribenter börja yra om boyta, vilket inte säger något om kvaliteten. Finns säkert folk på den mongoliska stäppen som får till jättemycket boyta i, vad nu de där tälten heter.

Sammanfattningsvis får du alltså ett påstående om att svensk nyprodstandard är hög, till att amerikanska hus är skit och svenskar inte är fattiga. Slutsats:

Vem tar FB seriöst? Skärp dig. Nordiska hus är generellt av god kvalitet och USA är större än hela Europa. I områden med kallt väder bygger dom också bra hus. Givetvis är dom fattiga i usa fattigare än dom fattiga i Sverige, men varför skulle jag bry mig om det? Svenskar är fattiga som folk, men dom rika kommer vilja köpa sig fria från negrer och araber i Sverige. Dom betalar gärna premium för det.
Citera
2023-09-24, 12:15
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag har läst om åtskilliga fall där man maxbelånat sig hos banken och skrapat ihop resterande pengar hos antingen familjemedlemmar eller genom lån och jag har ett fall i min egen bekantskapskrets där morsan och farsan fick gå in med cash för att täcka upp ~2016. Oavsett vad du tror så kan inte ens du bestrida att bankerna granskar låneapplikationerna i mer detalj nu än tidigare.
Oavsett så släppte bankerna det inte vind för våg tidigare och trodde 1% skulle vara för evigt. Det kan inte ens du bestrida.
Citera
2023-09-24, 12:23
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Det är sant och du har rätt. Ber och ursäkt och tar tillbaka det. Alla har olika preferenser. Vissa bor gärna trångt och lyhört för att få tillgång till service i städerna. Andra prioriterar yta, trygghet och liknande.

Men de ska fortfarande betala sina egna räntor.
Det är helt lugnt. Snyggt av dig.
Däremot kan det inte gnälla om ökade boende kostnader om de själva varit för djärva och lånat för många miljoner.

Ytterst få svenskar protesterade när Riksbanken sänkte räntan. 99.9% deltog hellre i festen och tog ytterligare lån utan en tanke på att det ska betalas tillbaka.
Citera
2023-09-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag har läst om åtskilliga fall där man maxbelånat sig hos banken och skrapat ihop resterande pengar hos antingen familjemedlemmar eller genom lån och jag har ett fall i min egen bekantskapskrets där morsan och farsan fick gå in med cash för att täcka upp ~2016. Oavsett vad du tror så kan inte ens du bestrida att bankerna granskar låneapplikationerna i mer detalj nu än tidigare.

Det gör de säkerligen men i det här fallet är det något mannen i fråga inte berättar.
Citera
2023-09-24, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Vem tar FB seriöst? Skärp dig. Nordiska hus är generellt av god kvalitet och USA är större än hela Europa. I områden med kallt väder bygger dom också bra hus. Givetvis är dom fattiga i usa fattigare än dom fattiga i Sverige, men varför skulle jag bry mig om det? Svenskar är fattiga som folk, men dom rika kommer vilja köpa sig fria från negrer och araber i Sverige. Dom betalar gärna premium för det.

Ta exempelvis Minnesota som har ett snarlikt klimat som Sverige och de har en bnp per capita över 80k usd mot Sveriges 60k
Citera
2023-09-24, 13:12
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Ta exempelvis Minnesota som har ett snarlikt klimat som Sverige och de har en bnp per capita över 80k usd mot Sveriges 60k

Dollarkursen är till en stor del en artefakt av att dollarn är det främsta internationella betalningsmedlet. Det är i sin tur en artefakt av att USA bombar alla som inte säljer olja för dollar och endast dollar. När oljedollarn torkar ut så kommer den riktiga växelkursen (baserad på USAs exportförmåga) och den riktiga levnadsstandarden i USA att visa sig. Givet befolkningssammansättningen - endast 40% från Europa, och hälften av dessa är spaggeblattar från Sydeuropa, så kommer USA att förvandlas till Brasilien.
Citera
2023-09-24, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Dollarkursen är till en stor del en artefakt av att dollarn är det främsta internationella betalningsmedlet. Det är i sin tur en artefakt av att USA bombar alla som inte säljer olja för dollar och endast dollar. När oljedollarn torkar ut så kommer den riktiga växelkursen (baserad på USAs exportförmåga) och den riktiga levnadsstandarden i USA att visa sig. Givet befolkningssammansättningen - endast 40% från Europa, och hälften av dessa är spaggeblattar från Sydeuropa, så kommer USA att förvandlas till Brasilien.
Tjatet om petrodollarn. Så säger alla som inte förstår dollarn. Dollarn har ingen konkurrens och är världsvaluta för att alla andra valutor är opålitliga. Det handlar inte om nån olja. Oljehandeln motsvarar 6% av världens BNP och betyder i sammanhanget ingenting.

Regeringar och företag världen över tog lån i dollar när den stod på 5 - 7 kr för 20 - 30 år sen, för att lån i dollar var billigt. Nu när den har stigit så är många konkursmässiga och med skulder som de inte kan betala av i dollar. Ju mer kris ju mer stiger dollarn. Detta har ingenting med nån olja att göra. Räntesänkningarna till minus förstörde obligationsmarknaden och kvar blir kapitalflykt till dollarn. Lägg till ett krig på detta så åker dollarn upp mot 15 kr.
Citera
2023-09-24, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det är helt lugnt. Snyggt av dig.
Däremot kan det inte gnälla om ökade boende kostnader om de själva varit för djärva och lånat för många miljoner.

Ytterst få svenskar protesterade när Riksbanken sänkte räntan. 99.9% deltog hellre i festen och tog ytterligare lån utan en tanke på att det ska betalas tillbaka.

Den tanken är fortfarande i öronbedövande majoritet. "Detta är en tillfällig räntetopp", "vi har inte bråttom att sälja", "huspriserna går alltid upp på sikt" etc etc
Citera
2023-09-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Den tanken är fortfarande i öronbedövande majoritet. "Detta är en tillfällig räntetopp", "vi har inte bråttom att sälja", "huspriserna går alltid upp på sikt" etc etc

Mycket är nog "cope". Sedan tjänar ju media i ärlighetens namn ganska lite på att vara överdrivet alarmistisk och skapa kaos. Folk vill knarka konfirmationsbias, vilket föranleder till att ifall du sitter på höga lån och har det lite svettigt - tenderar du att klicka på artiklar med budskapet "det värsta är snart över".

Att "huspriserna går alltid upp på sikt" stämmer, om man menar nominellt och inte definierar hur lång sikt.

De folk egentligen borde vara rädda för, är en lågkonjunktur med hög arbetslöshet. Att din lägenhet minskar 3-400 tkr i värde på kort sikt, din avgift höjs och räntan ökar med 5000 spänn i månaden, är trist men ingen katastrof. Kanske får den årliga Mallorca-charten inställas men det är knappast världens undergång.
Katastrof blir det däremot den dagen din chef kommer in till dig, lägger handen på din axel och säger: "Fan Lennart, du är en av våra bästa och mest trogna arbetare men utan orderingång blir det svårt att driva verksamheten vidare". Då blir det svettigt på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in