Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-21, 07:11
  #1
Medlem
Min bacbook air från 2018 är död pga vattenskada, jag undrar om det går att reparera och vad det kan tänkas kosta? Eller blir det billigare att bara köpa en ny, enkel laptop? Jag använder endast datorn till studier.
Jag hade datorn i min ryggsäck när det ösregnade och väskan och allt innehåll blev genomblött, datorn startar inte och laddaren lyser inte.
Citera
2023-09-21, 07:39
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansarna
Min bacbook air från 2018 är död pga vattenskada, jag undrar om det går att reparera och vad det kan tänkas kosta? Eller blir det billigare att bara köpa en ny, enkel laptop? Jag använder endast datorn till studier.
Jag hade datorn i min ryggsäck när det ösregnade och väskan och allt innehåll blev genomblött, datorn startar inte och laddaren lyser inte.

Kolla om du har allriskförsäkring (drulleförsäkring), det kan ju ge lite pengar tillbaka om du lämnar in datorn för felsökning och kostnadsförslag för reparation. Att betala hela reparationen själv blir troligen lika dyrt eller dyrare än att köpa en ny dator.
Citera
2023-09-21, 09:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansarna
Min bacbook air från 2018 är död pga vattenskada, jag undrar om det går att reparera och vad det kan tänkas kosta? Eller blir det billigare att bara köpa en ny, enkel laptop? Jag använder endast datorn till studier.
Jag hade datorn i min ryggsäck när det ösregnade och väskan och allt innehåll blev genomblött, datorn startar inte och laddaren lyser inte.
Det går att reparera men det handlar om vad du är villig att betala.
Citera
2023-09-21, 11:49
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Enligt de youtube-klipp jag har sett tar dom datorerna svår skada av bara lite fukt.
Bara en seriös reparatör kan ge ett pris.
Har du hemförsäkring?
Citera
2023-09-21, 13:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Enligt de youtube-klipp jag har sett tar dom datorerna svår skada av bara lite fukt.
Bara en seriös reparatör kan ge ett pris.
Har du hemförsäkring?

Ja jag har hemförsäkring. Jag tror dock att det blir billigare att bara köpa någon enkel laptop för ett par tusen än att reparera macen, eftersom jag bara använder den för att studera.
Citera
2023-09-21, 14:13
  #6
Medlem
eltonkebabs avatar
Ring ditt försäkringsbolag och be dem om hjälp.
Citera
2023-09-21, 18:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansarna
Ja jag har hemförsäkring. Jag tror dock att det blir billigare att bara köpa någon enkel laptop för ett par tusen än att reparera macen, eftersom jag bara använder den för att studera.

Det får du väl väga mot vad självrisk och hur mycket den ev sjunkit i ersättningsvärde.
Citera
2023-09-22, 02:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansarna
Min bacbook air från 2018 är död pga vattenskada, jag undrar om det går att reparera och vad det kan tänkas kosta? Eller blir det billigare att bara köpa en ny, enkel laptop? Jag använder endast datorn till studier.
Jag hade datorn i min ryggsäck när det ösregnade och väskan och allt innehåll blev genomblött, datorn startar inte och laddaren lyser inte.
Hade också en Mac dock en Macbook. I mitt fall var det moderkortet och det fixa jag från utlandet efter lite Googling Kolla recensioner bara så du inte blir blåst.

Mitt tips är att jämföra begagnade priser och se vad moderkort (om det nu är det vilket det troligtvis är!) kostar för just din laptop.
Citera
2023-09-22, 14:01
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det får du väl väga mot vad självrisk och hur mycket den ev sjunkit i ersättningsvärde.
Prova att sälja den gamla på tradera, folk köper allt!
Citera
2023-09-23, 20:46
  #10
Medlem
Nostradumbasss avatar
Skicka den till Rossmann Repair Group så lagar Louis den
Citera
2023-09-24, 04:31
  #11
Medlem
Sätt den i ugnen på typ sommar grader. låt fukten kondenseras.
Sätt gärna en fukt uppsamlare där. en torrboll eller sånt.
Citera
2023-09-24, 18:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansarna
Min bacbook air från 2018 är död pga vattenskada, jag undrar om det går att reparera och vad det kan tänkas kosta? Eller blir det billigare att bara köpa en ny, enkel laptop? Jag använder endast datorn till studier.
Jag hade datorn i min ryggsäck när det ösregnade och väskan och allt innehåll blev genomblött, datorn startar inte och laddaren lyser inte.
Stora frågan är om TS har en drulleförsäkring eller inte.

Utan försäkring så är det knappast lönt att lämna in en 5 år gammal dator på reparation.
Med drulleförsäkring så får man se hur hög självrisken är och se hur stor avskrivning som försäkringsbolaget gör. Med tanke på att datorn är 5 år gammal så gissar jag att det inte är något värde kvar i datorn så TS kommer att få i det närmaste 0 kronor av försäkringsbolaget.

Datorn kommer aldrig att bli reparerad utan det handlar bara om att köpa en ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in