2023-09-24, 09:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Skulle tro att AFU har ryckt fram vid Verbove men till ett högt pris.

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1705682862911951022

https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1705679851666157818

Verbove ligger 38 km från viktiga staden Tokmak.
Citera
2023-09-24, 09:21
Medlem
Lavrovs resa från ansedd diplomat, till någon som står bland bastkjolarna i ngt U-land där han raggar vänner är faktiskt sorglig att se. Någonstans borde han förstå att han numera framstår som en riktig pajas och hålla en lite lägre profil.

OT: Ser att de ryska tråd-trollen, till skillnad från soldaterna vid fronten, iaf får lite avlösning då och då. Senaste tillskottet är Rimming-lasse, välkommen!
Citera
2023-09-24, 09:36
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Att dem inte har vett att skämmas
Visst är det märkligt. Lavrov läser själlöst upp ur Putins pamfletter och undviker se in i kameran mer än så korta ögonblick att den skuldbetyngda blicken inte avslöjar lögnen.
Citera
2023-09-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Biden sa redan tidigt, när Ryssland samlade trupper vid gränsen mot Ukraina, att USA inte hade för avsikt att ingripa om Ryssland invaderade. Vilket förmodligen uppfattades av Putin som ett underförstått medgivande till aktionen.

Putte är alltså jävligt dålig på att tolka uttalanden😉
Citera
2023-09-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Att dem inte har vett att skämmas

Så tänker jag alltid när Lovrov öppnar munnen. Skäms han inte? Hur kan han sova på natten?

Han utstrålar verkligen ren ondska.

Lite lägre artilleriförluster för Ryssland idag, har Ukraina tagit helg? Skämt åsido, den ryska armén nöts ner i rask takt. Kilometer för kilometer trycker sig Ukraina fram.
Citera
2023-09-24, 09:51
Medlem
ThinkRightlys avatar
Lite nyttig läsning för alla hjärntvättade ryssar i tråden:

https://www.dn.se/kultur/anna-lena-lauren-propagandan-fran-kreml-holl-pa-att-gora-mig-galen/

"Propagandan från Kreml höll på att göra mig galen.
Man behöver inte dränkas i lögner särskilt många timmar förrän det blir så motbjudande att man antingen vägrar titta eller också börjar hålla med. Det var överraskande för mig själv att jag hela tiden kände den här lockelsen att börja tro att det hela var sant. Den som lyssnar på lögner – inte bara en eller två lögner utan lögner i en strid ström, minut efter minut, timme efter timme – måste inte bara göra aktivt motstånd, påminna sig själv om vad som egentligen är sant. Den måste dessutom stå ut med en känsla av fruktansvärt äckel.

För att inte bli tokiga eller förgås av äckel bestämmer vi oss med andra ord för att det vi ser och hör är sant. Eller åtminstone lite sant. Ännu lättare blir det om man tänker: Det är så här det är, det är samma sak överallt. Det är därför så många ryssar är övertygade om att propagandan ser exakt likadan ut i väst.

Jag sade till henne att du upprepar ju bara vad Kreml säger, vad är det som har hänt? Hon svarade stolt att hon aldrig tittar på tv. Hon har ”andra källor”. När jag bad hennes skicka dem visade det sig handla om en uppsjö Kremlvänliga propagandakanaler på Telegram. (En person hon för övrigt ofta citerar är Tucker Carlson.)
Min väninna hade alltså sugit i sig Kremlpropaganda i övertygelsen om att det handlade om upplysta nyhetskanaler (det var ju Telegram och inte tv), att hon hade exklusiv information. Och det är väldigt vanligt i Ryssland – människor tror sig ha bildat sin uppfattning självständigt när de i själva verket bara upprepar bilder och uttryck från samma gamla propagandafabrik. I botten ligger nästan alltid globala sammansvärjningar i olika former, som alla är riktade mot Ryssland."
Senast redigerad av ThinkRightly 2023-09-24 kl. 09:53.
Citera
2023-09-24, 09:54
Medlem
StigEngstroms avatar
Fy fan, mörka sidan som lätt glöms bort, alla människor vars liv är förstörda. Må fan ta Putin och hans pissimperium.

Hela 15 000 personer har amputerats i Ukraina under första halvåret 2023, enligt Ukrainas hälsodepartement. De har inte uppgett hur många av dem som är soldater, men en stor majoritet är sannolikt det.

Det kan jämföras med de 12 000 brittiska soldater som amputerades under de sex år de utkämpade andra världskriget.
Citera
2023-09-24, 09:54
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Visst är det märkligt. Lavrov läser själlöst upp ur Putins pamfletter och undviker se in i kameran mer än så korta ögonblick att den skuldbetyngda blicken inte avslöjar lögnen.

Alternativet att bli förgiftad alt ramla från en balkong lockar inte.

Men man ser ju på honom att han inte tror på vad han säger! Bagdad Bob 2.0!
Citera
2023-09-24, 09:58
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly

https://www.dn.se/kultur/anna-lena-lauren-propagandan-fran-kreml-holl-pa-att-gora-mig-galen/

Man behöver inte dränkas i lögner särskilt många timmar förrän det blir så motbjudande att man antingen vägrar titta eller också börjar hålla med. Det var överraskande för mig själv att jag hela tiden kände den här lockelsen att börja tro att det hela var sant. Den som lyssnar på lögner – inte bara en eller två lögner utan lögner i en strid ström, minut efter minut, timme efter timme – måste inte bara göra aktivt motstånd, påminna sig själv om vad som egentligen är sant. Den måste dessutom stå ut med en känsla av fruktansvärt äckel.

För att inte bli tokiga eller förgås av äckel bestämmer vi oss med andra ord för att det vi ser och hör är sant. Eller åtminstone lite sant. Ännu lättare blir det om man tänker: Det är så här det är, det är samma sak överallt. Det är därför så många ryssar är övertygade om att propagandan ser exakt likadan ut i väst.

Jag sade till henne att du upprepar ju bara vad Kreml säger, vad är det som har hänt? Hon svarade stolt att hon aldrig tittar på tv. Hon har ”andra källor”. När jag bad hennes skicka dem visade det sig handla om en uppsjö Kremlvänliga propagandakanaler på Telegram. (En person hon för övrigt ofta citerar är Tucker Carlson.)
Min väninna hade alltså sugit i sig Kremlpropaganda i övertygelsen om att det handlade om upplysta nyhetskanaler (det var ju Telegram och inte tv), att hon hade exklusiv information. Och det är väldigt vanligt i Ryssland – människor tror sig ha bildat sin uppfattning självständigt när de i själva verket bara upprepar bilder och uttryck från samma gamla propagandafabrik. I botten ligger nästan alltid globala sammansvärjningar i olika former, som alla är riktade mot Ryssland."
Precis, det är värre i ryzzland av idag än under Stalin-tiden, det är mer som Orwells 1984, ett rent skräcksamhälle.
Citera
2023-09-24, 10:08
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Hela 15 000 personer har amputerats i Ukraina under första halvåret 2023, enligt Ukrainas hälsodepartement. De har inte uppgett hur många av dem som är soldater, men en stor majoritet är sannolikt det.

Det kan jämföras med de 12 000 brittiska soldater som amputerades under de sex år de utkämpade andra världskriget.

Siffran för Storbritannien låter låg med tanke på att britterna förlorade 383.700 döda (inklusive kolonier) soldater under andra världskriget.

Tror många kommer chockas av Ukrainas förlustsiffror om och när de offentliggörs.
Citera
2023-09-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly

Jag tror att vitsen gällande propaganda och om konsten att tolka den, är att läsa många och "olika" källor. Och på så sätt försöka upplysa sig.
Men säkrast är att använda sig av källkritiskt tänkande. Detta kan dock vara mycket svårt i dagens propagandakrig (det polära med "väst och Ryssland/Kina" som pågår nu) då det är extremt sofistikerat och i så många "lager" och det krävs stor kunskap och är tidskrävande.

Den som tror att det bara är ryssen eller kinesen som utsätts för propaganda har redan "förlorat" och den personen kan man med fördel utlämnad i sin diskussion.
Citera
2023-09-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Biden sa redan tidigt, när Ryssland samlade trupper vid gränsen mot Ukraina, att USA inte hade för avsikt att ingripa om Ryssland invaderade. Vilket förmodligen uppfattades av Putin som ett underförstått medgivande till aktionen.
Det visar i så fall att Putin totalt saknar verklighetsuppfattning. Hur kan man ens tro att USA skulle ge medgivande till att anfalla Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in