2023-09-19, 09:15
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/NOELreports/status/1704027369235788190
Citat:
Minister for Communities, Territories and Infrastructure Development of Ukraine Oleksandr Kubrakov said that the ship Resilient Africa with 3,000 tons of wheat has left the Ukrainian port of Chornomorsk and is heading towards the Bosphorus.

This is the first of two ships that entered the port of Chornomorsk last week along the temporary corridor for civilian ships established by the Navy of the Armed Forces of Ukraine. The second ship is in port loading Ukrainian wheat for Egypt.
Citera
2023-09-19, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
De verkar ha blivit modigare, för ett år sedan svarade många:
- Jag är "apolitisk", överlåter detta till de som vet mer än jag.

Tyvärr tror jag inte det. 80 % av de tillfrågade ville inte svara på frågor.
Citera
2023-09-19, 09:28
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
God morgon, mina herrar!

Ramstein XIV drar igång om ett par timmar. Vi får se vad det kan bli denna gång. Försvarsminister Pål Jonson är på plats.

ATACMS förhoppningsvis... O från svensk håll Gripen?

RBC-Ukraine spoke with military experts who believe that a decision regarding ATACMS may already exist.

"The only thing to wait for is the appropriate application of these missiles, after which it will be announced that the U.S. has transferred them to Ukraine," believes Oeksandr Musiyenko, the Head of the Military Legal Research Center.
Citera
2023-09-19, 09:28
Medlem
Ni som brukar tracka proryssarna här, har någon av er märkt udda aktivitet digitalt på något sätt?
De senaste 10 åren har ungefär 0 personer kollat upp mig men nu har plötsligt en väldig massa börjat göra det på kort tid och någon försöker varje dag att byta lösenord och ta sig in på min hotmail. Båda företeelserna är helt nya.

Är nog lite paranoid men något skumt är det och har snarare märkts av mindre generellt än jag brukar.
Citera
2023-09-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ja frågor

1. Ett du pratar att "vi ska kämpa till sista man". Detta krig är inte sveriges krig. Det har du missat
2. Du anser att denna konflikt i Ukraina är värt ett världskrig? Hur motiverar du detta?
3. Kämpa till sista man på FB eller vart kämpar du någonstans?

Om USA eller Kina bestämmer sig för att invadera Ryssland, ska Ryssland då ge upp för att inte eskalera det hela till ett världskrig? Är Ryssland värt det? Om ja, varför och om nej, varför inte?
Citera
2023-09-19, 09:33
Medlem
Ken Drydens avatar
Den ryska marinen har alltså förlorat ytterligare ett krigsfartyg i ett landkrig mot en nation utan flotta.

Den 14 september spreds uppgifter om att det ryska patrullfartyget Sergej Kotov hade angripits av tre sjödrönare. En flimrig svartvit film publicerades av ukrainska militära underrättelsetjänsten, GUR, som visade hur en drönare närmade sig ett fartyg. Det ryska försvarsdepartementet förklarade att fartyget hade försvarat sig framgångsrikt och neutraliserat drönarna.

Detta var sant, men ändå inte. En sjödrönare är lastad med sprängmedel motsvarande 800 kg trotyl. Ingen drönare träffade fartyget direkt, men explosionen som förorsakades av Sergej Kotovs försvarsåtgärder skadade henne ändå på ett fatalt vis. Ett stort hål har uppstått i skrovet under vattenlinjen i närheten av en av fartygets propellrar, som även den är förstörd. Dessa uppgifter kom nu på morgonen.

Fartyget är nu oanvändbart. Rent teoretiskt kan hon nog repareras, men för detta skulle det krävas att hon lades upp i någon av just de torrdockor som skadades i samband med Storm Shadow-angreppet mot Sevastopol som förstörde landstigningsfartyget Minsk och ubåten Rostov-na-Donu.

Sergej Kotov är alltså ett patrullfartyg, dvs tillhör en fartygsklass som inte riktigt finns i västerländska flottor. Klassiska patrullbåtar är ganska små, men denna variant är större (300 fot, 1700 dplc) och kraftigt bestyckad med olika robotar. Tanken är att de ska fungera i kustnära vatten och användas defensivt mot en motståndare med större offensiv förmåga (dvs USA, eller Natoländer med expeditionskapacitet). Det förvånar nog ingen att det framför allt är Ryssland och Kina som satsar på denna typ av större patrullfartyg.

Sergej Kotov har under detta krig använts som plattform för avskjutandet av Kalibr mot ukrainska mål. De ryska förlusterna av just denna typ av plattformar i Svarta havet kommer att innebära en lättnad för Ukraina under vintern, då man kan anta att ryssarna försöker sig på en bombkampanj mot civil infrastruktur. Eroderingen av ryska sjöbaserade robotplattformar fortgår alltså kontinuerligt och förlusterna kan inte ersättas så länge som Turkiet blockerar Bosporen för ryska örlogsfartyg.
https://sundries.com.ua/en/russian-navy-ship-sergei-kotov-is-shot-down-in-the-black-sea-diu-discloses-details/
Senast redigerad av Ken Dryden 2023-09-19 kl. 09:52.
Citera
2023-09-19, 09:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
God morgon, mina herrar!

Ramstein XIV drar igång om ett par timmar. Vi får se vad det kan bli denna gång. Försvarsminister Pål Jonson är på plats.

Skulle själv hoppas på en uppdatering om hur det går med F16 programmet. Att man har kommit igång med träning, etc..
Citera
2023-09-19, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle själv hoppas på en uppdatering om hur det går med F16 programmet. Att man har kommit igång med träning, etc..
Man har antagligen övat ett bra tag på f16 nu men det är inte bara piloter som ska utbildas utan även mark personal.
Citera
2023-09-19, 09:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Man har antagligen övat ett bra tag på f16 nu men det är inte bara piloter som ska utbildas utan även mark personal.
Om jag får gissa så kommer säkert viss mer avancerad underhåll på flygplanen utföras i Polen. Att bara hålla dem i luften en tid kan nog vilken "värnpliktig" som helst.

Precis som Leoparderna som skickas till verkstäder i Polen när de blivit skadade.
Citera
2023-09-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Kopplingen via ett visst parti i riksdagen och vidare till Ryssland behöver man inte vara raketforskare för att se och förstå. Anti EU och Anti Nato.

Det finns två sådana partier i riksdagen. Men bara ett av dem har och har haft kopplingar till Ryssland/Sovjet i snart 100 år. Samt gick med Ryska flaggan vid första maj 2022.
Citera
2023-09-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det finns två sådana partier i riksdagen. Men bara ett av dem har och har haft kopplingar till Ryssland/Sovjet i snart 100 år. Samt gick med Ryska flaggan vid första maj 2022.

Båda dessa är svenskfientliga.
Citera
2023-09-19, 10:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverind
Ni som brukar tracka proryssarna här, har någon av er märkt udda aktivitet digitalt på något sätt?
De senaste 10 åren har ungefär 0 personer kollat upp mig men nu har plötsligt en väldig massa börjat göra det på kort tid och någon försöker varje dag att byta lösenord och ta sig in på min hotmail. Båda företeelserna är helt nya.
Är nog lite paranoid men något skumt är det och har snarare märkts av mindre generellt än jag brukar.

Men hur kan de veta din epost-adress? Annars nej, men jag bråkar ju inte jättemycket med putinisterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in