Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Ja, vägens och trafikens vikt borde inte vara det stora problemet, där är vi överens.
Men marken vid och runt raset har fått en rejäl störning och det finns kanske risk för efter-ras. En professor emeritus som kan de aktuella markförhållandena bra antydde att raset hade kommit förr eller senare, även utan tippmassorna på toppen. Och som grädde på moset ligger de 50.000 tonnen kvar längst upp och trycker på. Kanske har de flyttat sig, kanske inte.
Jag är inte expert på markförhållanden, men skulle jag besluta om en ny väg skulle jag nog börja med att göra en ordentlig markundersökning. Känns väl inte helt orimligt att man finner att marken är så instabil att det är olämpligt att bygga om man inte pålar ned i berggrunden (och det kanske är ett mycket stort jobb?).
Geotekniska undersökningar från bygget av det här E6-partiet är väldigt omfattande och täcker in detta med bla sk 100-årsregn.
Vidare görs regelbundna undersökningar på motorvägsavsnitten för att notera ändringar, så även om professorn lär ha rätt i att det rasat förr eller senare, så hade det troligtvis skett under övervakning och förutseende genom dessa återkommande undersökningar.
Ibland kan man läsa om avstängda vägar pga rasrisk av antingen mark eller berg intill, och det är just pga att man oftast är förutseende.
Här är nog kanske inte det primära problemet att man byggt e6 här från början eller ens att man utför anläggning intill vägen, utan kanske mer hur man praktiskt hanterat schaktmassor.
Pålning är f.ö obligatoriskt om man ska bygga i lera/jord.