2023-09-23, 14:29
Medlem
Satuanuss avatar
Det var fantastiskt. Sverige hade en etnisk homogen befolkning och det var väldigt sällan man hörde om mord våldtäkter och dylikt. Man kunde gå klädd hur man ville och att någon rånade av ens klädesplagg existerade inte. Det var ingen brist på arbetstillfällen. Musiken var fantastisk och den håller sig än idag. Jag skulle säga att livet var enklare då.
Citera
2023-09-23, 14:53
Medlem
sebastian_s avatar
En sak som framstår bra märklig så här i efterhand är att inte fler skaffade så stort tv kanalutbud som det gick. Visst var inte 199 kr samma då som nu och så vidare .

Men en familj var ju helt beroende av tv på 90 talet. Tv och dator spel var sämre och riktade till en mindre målgrupp. Internet var precis i sin linda. Smartphones, youtube , instagram, flashback och ändlöst scrollande fanns inte och var inte nära att finnas. Torrent eller nedladdning fanns inte . Inte heller fulstreaming för sport.

Om vi tar en familj på 4 så blir det en månadskostnad på 50 kr per person för att lägga till hela canal digitals utbud med en massa sport, serier och film som man endast kunde få tillgång till där , eller i filmens fall fysikt åka iväg och hyra och tvunget lämna tillbaka dagen efter.
Citera
2023-09-23, 18:40
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satuanus
Det var fantastiskt. Sverige hade en etnisk homogen befolkning och det var väldigt sällan man hörde om mord våldtäkter och dylikt. Man kunde gå klädd hur man ville och att någon rånade av ens klädesplagg existerade inte. Det var ingen brist på arbetstillfällen. Musiken var fantastisk och den håller sig än idag. Jag skulle säga att livet var enklare då.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att vi som var tonåringar på 80- och 90-talet är de riktiga ungdomarna. Det var där den ungdomskultur som i stort är än idag började.
Citera
2023-09-23, 20:21
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
En sak som framstår bra märklig så här i efterhand är att inte fler skaffade så stort tv kanalutbud som det gick. Visst var inte 199 kr samma då som nu och så vidare .

Men en familj var ju helt beroende av tv på 90 talet. Tv och dator spel var sämre och riktade till en mindre målgrupp. Internet var precis i sin linda. Smartphones, youtube , instagram, flashback och ändlöst scrollande fanns inte och var inte nära att finnas. Torrent eller nedladdning fanns inte . Inte heller fulstreaming för sport.

Om vi tar en familj på 4 så blir det en månadskostnad på 50 kr per person för att lägga till hela canal digitals utbud med en massa sport, serier och film som man endast kunde få tillgång till där , eller i filmens fall fysikt åka iväg och hyra och tvunget lämna tillbaka dagen efter.

Hur pass utbrett var det att folk inte hade TV3 låt oss säga 1995-1996? Förutom tv-serier och filmer och de egenproducerade programmen så hade ju TV3 även ishockey-vm ändå från 1989 och de sände även och jag minns rätt vissa svenska kvalmatcher till fotbolls-VM/EM.

Jag vet att när TV3 tog över Fröken Sverige så var det en del av fröknarna vars föräldrar inte kunde se det. Det var väl de fröknar som kom från landet.
Citera
2023-09-24, 11:12
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Hur pass utbrett var det att folk inte hade TV3 låt oss säga 1995-1996? Förutom tv-serier och filmer och de egenproducerade programmen så hade ju TV3 även ishockey-vm ändå från 1989 och de sände även och jag minns rätt vissa svenska kvalmatcher till fotbolls-VM/EM.

Jag vet att när TV3 tog över Fröken Sverige så var det en del av fröknarna vars föräldrar inte kunde se det. Det var väl de fröknar som kom från landet.

TV3 var väl främst genom kabeltv och det var det väl främst folk som bodde i lägenhet som hade?
Citera
2023-09-24, 12:15
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
TV3 var väl främst genom kabeltv och det var det väl främst folk som bodde i lägenhet som hade?

Var ju flera som bodde i villa som hadde parabolantenn på den tiden , vill minnas att i stort sett alla på gatan där jag växte upp hade parabolantenn .
Citera
2023-09-24, 14:03
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

För villahushållen var det ganska dyrt att skaffa större tv-utbud. Jag vet inte hur mycket det kostade att ansluta sig till kabel-tv men en parabolanläggning, kapabel att ta emot TV3 och TV1000, gick år 1991 på ca 7000 kr*. Det var ganska mycket pengar. En kommunanställd tjänsteman tjänade då 14040 kr i månaden (år 2022 tjänade man 33700 kr i samma yrke).
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...nadslon-1973-/

* Gäller i södra Sverige. Ju längre norrut i landet man bodde, desto större och dyrare parabolantenn krävdes. Denna skillnad jämnades ut när Norden fick sina egna satelliter Thor och Sirius.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2023-09-24 kl. 14:06.
Citera
2023-09-24, 15:57
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
För villahushållen var det ganska dyrt att skaffa större tv-utbud. Jag vet inte hur mycket det kostade att ansluta sig till kabel-tv men en parabolanläggning, kapabel att ta emot TV3 och TV1000, gick år 1991 på ca 7000 kr*. Det var ganska mycket pengar. En kommunanställd tjänsteman tjänade då 14040 kr i månaden (år 2022 tjänade man 33700 kr i samma yrke).
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...nadslon-1973-/

* Gäller i södra Sverige. Ju längre norrut i landet man bodde, desto större och dyrare parabolantenn krävdes. Denna skillnad jämnades ut när Norden fick sina egna satelliter Thor och Sirius.
Lätt värt det. Om all vår moderna underhållning hade försvunnit så hade jag lätt betalat 15 000 för en parabol . Det är ju vad folk betalar för en mountainbike idag.

Jag har för mig att priset på parabol sjönk ganska snabbt. Och många kunde många skaffa det genom kabel tv. Och då var det bara månadskostnaden.
Citera
2023-09-24, 16:14
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Att skaffa piratkort till parabolen var ju även något som var ganska utbrett. Man skaffade sig ett billigt parabolabonnemang och sedan köpte man ett piratkort om man inte var händig och fixade ett själv och så hade man plötsligt mängder med kanaler som man slapp betala månadsavgiften för
Citera
2023-09-24, 21:21
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Det var standard i radhus och lägenheter med tv 3, ztv och kanal 5. Om man hade villa så valde man oftast mellan viasat och canal digital. Få som hade både och.

Det var väldigt uppdelat i villorna när man tänker på det. Många som var helt inne i viasatvärlden med tv3, tv3 norge, tv3 danmark och 3 olika Ztv. Men som inte såg en sekund av kanal 5 hemma.

Eller så var man inne i canal digital och hade Canal + med den mesta och bästa sporten , tv4+ , kanal 5. Men såg inte en sekund av tv3 hemma.
Citera
2023-09-24, 23:45
Medlem
90-talets filmer!
Annat än dagens skräp.
Citera
2023-09-25, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
90-talets filmer!
Annat än dagens skräp.

Ja det håller jag med om men jag tänker då bara på lättsamma saker som action med Harrison Ford. Jagad, tex 1993. Störst på 90-talet var Jurassic Park samma år och Titanic -97. Rädda Menige Ryan -98 var också en ganska stor grej och allt pga första 25 minuterna, Bravehart och Forrest Gump var även dem stora succeer. Ett mästerverk var ju Boogie Nights -98. Pulp Fiction har aldrig varit min grej, inte Matrix heller. Den kom väl också på 90-talets slut?

Det jag minns på 90-talet var premiärvisningar eller nära på på stora fullpackade biografer. En sådan ball upplevelse var första Independence Day -96.
Senast redigerad av Fruntimmerskarl 2023-09-25 kl. 18:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in