2023-09-23, 10:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Så var det.
Men för de 60- och 70-talister som kunde glida in på bostadsmarknaden efter 1993, blev deras födelsenummer deras vinnande lottorad. Även om frugans lön i några år oavkortat gick till räntorna.

Fan kurt, har du gjort en kovändning i din syn på bostadsmarknaden? För inte särskilt många år sedan var "bostadsrätt tveklöst billigast" och "köpa på ritning den bästa investeringen du kunde göra"

När jag sa att köpa på ritning var det bästa man kunde göra var priserna hälften av idag. Nu kan jag inte längre ge samma rekommendation eftersom byggbolagen börjar belåna BRF:erna mer och kommit ifatt med prissättningen.

Dock tycker jag inte nyproduktion behöver vara en dålig affär eftersom det finns en hel del fördelar med att köpa nytt, jämfört med många brf:er med äldre hus och kommande stora renoveringsbehov i pipe:en.
Citera
2023-09-23, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Mm, ja nominellt tack. För att det är så vi gör affärer med svenska fastigheter så det känns rimligt.

Svårt förhandlingsläge som köpare att gå in å säga att du bara får en halv gurka för de pengar du hade för ett år sen, lr vad säger du?
Ok då säjer vi nominellt då, dock ett helt meningslöst värde.

Säg att du på 80-talet köpte 1 kg tomater för 10kr. Dessa har du sen förvarat i flytande kväve och ska nu sälja dessa 2023.

Pelle-pundare erbjuder dig 20kr för dina tomater, har du då gjort en vinst på 100%? Och är du då nöjd med avkastningen? Blir såklart tramsigt att prata om nominellt pris på tillgångar över tid. Vi gör affärer med svenska fastigheter utifrån köpkraft som är högst real, med årets reallönesänkningar så kan de flesta köpa mindre fastigheter eller för den delen tomater
Citera
2023-09-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
1. Att hävda att man inte handlat över sina tillgångar samtidigt som man sitter i skiten pga ett lån man inte har råd med - det är dumhet i sin renaste form. Det handlar om inte om preferenser.

2. Du får skratta hur mycket du vill, men berätta gärna varför det var höjden av idioti av mig att som 24-åring betala av CSN-lånet?

1) Helt korrekt.
2) Allt beror naturligtvis på kalkyler. Säg att CSN-lån hade en årlig ränta på 10%, då hade det varit en poäng i det. Men med en så låg ränta som det varit på studielån vs inflation så är det mer fördelaktigt att låta merparten tyna bort om de inte kompenserar för inflationen. Kan ju se det som en subvention du tackar nej till.
Citera
2023-09-23, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
När jag sa att köpa på ritning var det bästa man kunde göra var priserna hälften av idag. Nu kan jag inte längre ge samma rekommendation eftersom byggbolagen börjar belåna BRF:erna mer och kommit ifatt med prissättningen.

Dock tycker jag inte nyproduktion behöver vara en dålig affär eftersom det finns en hel del fördelar med att köpa nytt, jämfört med många brf:er med äldre hus och kommande stora renoveringsbehov i pipe:en.
Nä det behöver inte vara fel, men det gäller att välja rätt läge. Föreningslånen blir ändå typ samma oberoende av försäljningspris. Ett typ tal är belåning på 15k/kvm.

Har själv bott i tre nybyggen, hus + 2 brf, med 2M i vinst. Mitt senaste ligger nog på minus och avgiften har ökat med 21% än så länge. Så idag är det bättre att köpa ett nybygge på successionsmarknaden. Helst med en säljare i kläm (en s k bolånetorsk)
Citera
2023-09-23, 11:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Nä det behöver inte vara fel, men det gäller att välja rätt läge. Föreningslånen blir ändå typ samma oberoende av försäljningspris. Ett typ tal är belåning på 15k/kvm.
Ja det här är minst 50% högre föreningslån än när jag rekommenderade att köpa nyproduktion på ritning.

Men det sämsta köpet är inte belånad nyproduktions-BRF, utan det sämsta köpet är en BR i en kraftigt belånad ombildnings-BRF med stora renoveringsbehov och som i sämsta fall står på tomträtt.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Har själv bott i tre nybyggen, hus + 2 brf, med 2M i vinst. Mitt senaste ligger nog på minus och avgiften har ökat med 21% än så länge. Så idag är det bättre att köpa ett nybygge på successionsmarknaden. Helst med en säljare i kläm (en s k bolånetorsk)

Gick själv jätteplus på nyproduktion under den eran och bor nu i en skuldfri BRF med låga avgifter. Känns väldigt bra i dagsläget.
Senast redigerad av kurt-sune 2023-09-23 kl. 11:37.
Citera
2023-09-23, 11:38
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Handlar mer om tur än erfarenhet gällande investeringar. Idag hade du legat på minus med investeringarna.

Låt se:
Om investeringarna går bra = tur.
Om investeringarna går dåligt = otur.

Det kan du fortsätta inbilla dig.

Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
1) Helt korrekt.
2) Allt beror naturligtvis på kalkyler. Säg att CSN-lån hade en årlig ränta på 10%, då hade det varit en poäng i det. Men med en så låg ränta som det varit på studielån vs inflation så är det mer fördelaktigt att låta merparten tyna bort om de inte kompenserar för inflationen. Kan ju se det som en subvention du tackar nej till.

Man måste ta hänsyn till "om-och-men". Om jag hade låtit lånet vara och istället pumpat in lönen i nya investeringar så hade det beslutet bara varit mer rätt om investeringarna hade visat lönsamhet, men där finns inga garantier. Jag hade också som så många andra (majoriteten?) låtit lånet ligga och spenderat lönen på aktiviteter, fordon, bostad, leva livet, det hade inte varit mer gynnsamt än att snabbt eliminera lånet.
Citera
2023-09-23, 11:51
Medlem
Citat:

Fast i backspegel-perspektivet kan man alltid raljera bäst man vill om vilka tillgångsslag man borde köpt vid vissa givna tidpunkter och intervall. Det är ganska ointressant för nuet, annat än för datainsamling för prognostisering/bedömning av morgondagen.

Citat:

Jag anser att ifall du har råd med nyproduktion - köp det för all del.
Den andra sidan av myntet med de svenska byggreglerna (som tillsammans med hyresregleringen fullständigt trasat sönder bostads"marknaden"), är att kvalitén är outstandning! Jag har aldrig sett något liknande, någon annan stans i världen. Säga vad man vill om Moder Svea, men svensk boendestandard för "vanligt folk" är second to none.
Citera
2023-09-23, 11:53
Medlem
Nytt rekord på Booli.

75 718 bostäder till salu.

Räntor ska fortsatt upp och utbudet kommer nå
> 80 000 Q1 2024. Mängden människor som trängs vid utgången ökar för varje dag.

Lycka till alla bolånetorskar.
Citera
2023-09-23, 12:22
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Låt se:
Om investeringarna går bra = tur.
Om investeringarna går dåligt = otur.

Det kan du fortsätta inbilla dig.

Man måste ta hänsyn till "om-och-men". Om jag hade låtit lånet vara och istället pumpat in lönen i nya investeringar så hade det beslutet bara varit mer rätt om investeringarna hade visat lönsamhet, men där finns inga garantier. Jag hade också som så många andra (majoriteten?) låtit lånet ligga och spenderat lönen på aktiviteter, fordon, bostad, leva livet, det hade inte varit mer gynnsamt än att snabbt eliminera lånet.

Ju längre tidshorisont desto mindre handlar det om tur eller otur. Men du är dum om du tror att de flesta som investerar går plus. Du verkar inte ha mycket erfarenhet om börsen.
Citera
2023-09-23, 13:31
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Ju längre tidshorisont desto mindre handlar det om tur eller otur. Men du är dum om du tror att de flesta som investerar går plus. Du verkar inte ha mycket erfarenhet om börsen.

De flesta? NEj? Enligt rapporter är "de flesta" många svenssons som i samband med bostadsprisutvecklingen, och senast corona, gått fårn fonder till att hej vilt satsa på aktier i tron om att aktier och vissa bolag är en trygg affär och ger betydligt bättre avkastning än fonder. För dessa handlar det så klart om tur/otur eftersom "de flesta" inte vet vad de håller på med.

Däremot gäller inte din generalisering eftersom man i hög grad kan styra investeringarnas utveckling och förväntad avkastning. Jag menar att om man inte skaffar sig de kunskaper som behövs ska man hålla sig borta från börsen, i annat fall gäller "satsa aldrig mer pengar än du är redo att förlora".
Citera
2023-09-23, 13:49
Medlem
Citat:
De flesta? NEj? Enligt rapporter är "de flesta" många svenssons som i samband med bostadsprisutvecklingen, och senast corona, gått fårn fonder till att hej vilt satsa på aktier i tron om att aktier och vissa bolag är en trygg affär och ger betydligt bättre avkastning än fonder. För dessa handlar det så klart om tur/otur eftersom "de flesta" inte vet vad de håller på med.

Däremot gäller inte din generalisering eftersom man i hög grad kan styra investeringarnas utveckling och förväntad avkastning. Jag menar att om man inte skaffar sig de kunskaper som behövs ska man hålla sig borta från börsen, i annat fall gäller "satsa aldrig mer pengar än du är redo att förlora".
Däremot har ju ingen någonsin haft ett riktigt argument för att någon slår globalt aktieindex. Helt enkelt för att det trivalt är så att ingen utan någon form av systematisk fördel (kapital som kan bygga narrativ etc etc) gör det, det faller på sin egen orimlighet för alla som orkar tänka tanken.

Man kan se det som två vägar till ett aktieköp:
1) du bestämmer dig för att investera i aktier, och försöker leta upp aktier som spöar index genom att "läsa på". Detta går inte. Börstidningar osv är en meme; alla vill sälja något till dig så känslan blir att du kan bli "bra" på detta, men om ribban är att slå enkla globala fonder går det inte.

2) du har (anser dig ha) förståelse för en affär många har missat och bestämmer dig därför för att investera i en aktie. Detta har potential att slå index. Det går iaf inte att trivialt bortfärda.

Många tror att de kan slå index via 1, för att hela marknaden vill sälja den iden.
Citera
2023-09-23, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Fast i backspegel-perspektivet kan man alltid raljera bäst man vill om vilka tillgångsslag man borde köpt vid vissa givna tidpunkter och intervall. Det är ganska ointressant för nuet, annat än för datainsamling för prognostisering/bedömning av morgondagen.

Jag anser att ifall du har råd med nyproduktion - köp det för all del.
Den andra sidan av myntet med de svenska byggreglerna (som tillsammans med hyresregleringen fullständigt trasat sönder bostads"marknaden"), är att kvalitén är outstandning! Jag har aldrig sett något liknande, någon annan stans i världen. Säga vad man vill om Moder Svea, men svensk boendestandard för "vanligt folk" är second to none.

Svenska hus är väldigt väldigt små jämfört med här i USA åtminstone. Har själv 350kvm och inomhus trippelgarage och då var jag medvetet modest när jag köpte huset och många kollegor bor på 500-600kvm, rent av 800kvm i ett fall.

När jag besöker folk i Sverige slås jag alltid av hur små deras bostäder är. Får knappt plats med en säng i sovrummen. Men det är möjligt att åtminstone kanske väggarna är mer solida i Sverige. Här ser det ut som att de använder typ träplankor och plywoodskivor när de bygger hus. Men de har ändå a/c som täcker hela huset vilket väl sällan finns i de svenska skokartongerna.

Så en genuin fråga från en okunnig. Vad är det som är så bra med svenska hus egentligen? Är det fönstren eller väggarna kanske? För i mina ögon är de små skokartonger utan luftkonditionering. Oftast har de väl också små äckliga el element under varje fönster som på 40-talet. Ungefär som i Rumänien. I mitt amerikanska hus sitter det små rektangulära hål i golven och taken här och där som sprutar ut varm eller kall luft för att hålla exakt den temperatur jag valt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in