Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Men sluta. Om det regnar beror det på klimatförändringar, om det är sol beror det på klimatförändringar, om det snöar beror det på klimatförändringar. Det är alltså så att vi kan inte ha något väder alls för då beror det på klimatförändringar. Ingen jävel går på den här skiten längre. Kolla vilka protester det är i Europa kring detta. Ingen bryr sig om klimatet eller miljön. Det är bara ett spel för att de rika skall bli ännu rikare. Om man hade brytt sig på riktigt hade man slutat skövla regnskog och producera elbilar men det är pengarna som lockar.

Ni snackade om att det skulle bli extremtorka och extremhetta. Rekordsommar oj oj livsfarligt och pga klimathotet. När hela sommaren sedan regnar bort och det är den kallaste sommaren i mannaminne då är det också pga klimathotet. Hur jävla motsägelsefull får man bli. Är det konstigt att ingen tror på detta länge?

Det är ju en fråga om extremer. Som jag förstår det så har det regnat väldigt mycket i Västra Götaland under hela sommaren och det kan kopplas till klimatutsläpp, något i stort sätt ALLA i intelligentian är överens om.

Däremot så är Västra Götaland överlag en dålig byggplats, om jag förstår det rätt. Ett gigantiskt lerberg, som blir välling när det regnar mycket. Har varit flera ras där under åren. Fortsätter det extrema regnandet så är frågan om det är lämpligt att bo där.
Citera
2023-09-23, 10:39
Medlem
Rent trafikmässigt verkar det vara allvarligt men inte alls som vid Munkedal
Skall man åka norrut till Oslo från Göteborg kan man ta följande alternativ om jag fattat rätt
Över Tjörn Orust
45 an till Uddevalla
Ta av till Lilla Edet I kungälv Och kör ut på E6 innan Lilla Edet
Ta gamla E6 förbi området

Vid Munkedal hade man bara vägarna genom Dalsland som alternativ och dessa var ganska dåliga
Citera
2023-09-23, 10:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
+ alla träd som dom högg ner. Inget som har bundit jorden. Hoppas byggföretaget får ett jävla stort skadestånd

Första jag tänkte på också när jag såg bilden. Är nog ingen slump att detta skred inträffar precis på den plats där de ordnat med kalhygge precis i bergssluttningen.

En annan sak. En bensinmack ligger i det drabbade området. Kan det finnas risk för att de stora nedgrävda tankarna med bensin och diesel sprungit läck? I sådana fall finns det ju risk för miljöpåverkan även där.
Citera
2023-09-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi lär få vänja oss vid sådana här händelser. Just detta skred ska ha berott på det extrema regnandet, och kan även vara utlöst av planerna på bygge av varuhus i området.

Vi har nästan redan nått 1.5-gradersnivån i klimatförändringen, så detta är bara början. Håll i er gott folk, vi måste stoppa denna klimatförändring.

Håll käften. Människor och egendom har skadats, kritisk infrastruktur skadad, och du utnyttjar situationen med dina ruttna politiska poäng. Luffare
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jo, Jordfallet vid Åkerström vid Trollhättan 1648 skedde på grund av klimatförändringar.
Samma med Sköttorpsraset 1946, Surte 1950, Guntorp 1953, Götaraset 1957

Bara att konstatera att det inträffar ras ganska ofta på denna plats oavsett klimatförändringar eller inte. Man kan inte skylla ett enskilt ras på klimatförändringar men ökad nederbörd kommer inte att göra situationen bättre.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordfallet_vid_%C3%85kerstr%C3%B6m

för att inte tala om de många skreden i norge:

Fra Trøndelag rapporteres om kvikkleireskred i Børsa i 1254, 1822 og 1823, og Buvika i 1702 og 1864. Et ras nedenfor Kristiansten festning i Trondheim i 1625 dannet Duedalen og krevde 20 menneskeliv. Minst tre mennesker omkom i et nytt ras omtrent samme sted i 1634. Tiller-raset 7. mars 1816 i Tiller sørvest for Trondheim tok med seg kirken i bygda, flere gårder med 500 daa jord, møller, sagbruk og bruer. 15 personer og et ukjent antall husdyr havnet i Nidelva og omkom.

Den 15. april 1768 omkom 16 mennesker da gården Skjea i Sørum ble tatt av et kvikkleireskred.

dessutom har antalet nederbördsdagar minskat sedan 1901. årsnederbörd och extremnederbörd är oförändrad. användaren du citerar är dock ökänd för faktaresistens.

https://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetofestlig
Käften den står kvar

Nej den är helt förstörd och kommer inte att öppna igen.
Citera
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Rent trafikmässigt verkar det vara allvarligt men inte alls som vid Munkedal
Skall man åka norrut till Oslo från Göteborg kan man ta följande alternativ om jag fattat rätt
Över Tjörn Orust
45 an till Uddevalla
Ta av till Lilla Edet I kungälv Och kör ut på E6 innan Lilla Edet
Ta gamla E6 förbi området

Vid Munkedal hade man bara vägarna genom Dalsland som alternativ och dessa var ganska dåliga

Låter komplicerat, varför inte E45 till Trollhättan och RV44 västerut? Verkar vara en rimligare omväg iallafall för tung trafik
Citera
2023-09-23, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Första jag tänkte på också när jag såg bilden. Är nog ingen slump att detta skred inträffar precis på den plats där de ordnat med kalhygge precis i bergssluttningen.

En annan sak. En bensinmack ligger i det drabbade området. Kan det finnas risk för att de stora nedgrävda tankarna med bensin och diesel sprungit läck? I sådana fall finns det ju risk för miljöpåverkan även där.

Kolla mitt tidigare inlägg. Det läcker
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hetofestlig
Käften den står kvar
Ja i delar, utan väggar.. Du har helt rätt!
Citera
Medlem
Området ska tydligen vara på 16 hektar eller ca 32 fotbollsplaner stort. Någon som har ett hus på lut ?
Efter ett sånt här ras är frågan hur många som per automatik blir rashatare
Detta lär ta tid att få fixa.
Citera
2023-09-23, 10:46
Medlem
hetofestligs avatar
Citat:

Sorry såg fel. Är på plats nämligen.
Citera
2023-09-23, 10:47
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:

Men oj, en snabbmatslåda har försvunnit, då måste vi ju omvärdera hela vår politik existens och tillvaro...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in