2023-09-23, 09:27
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Hur påverkar det tågtrafiken? Har tågspåret också drabbats?
Järnvägen går längre ut mot kusten så den berörs inte
Citera
2023-09-23, 09:28
Medlem
snurresprettiss avatar
Någon som vet vilken exakt vilken tid på dygnet detta inträffade? Var det i natt med tanke på att all media började skriva om det mitt i natten?
Citera
2023-09-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
2 månader enligt gp o wiki innan trafiken på nya vägen släpptes på.

Staten satte in enorma resurser pga stora omläggningar för bla lastbilstrafiken som fick gå genom dalsland.
Ja, men detta gäller den tillfälliga vägen. Den riktiga vägen öppnades i juni 2008 enligt samma artikel, 1,5 år efter raset.
Citera
2023-09-23, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Det är ju uppenbart att det är Privatbostäder AB som är direkt ansvariga för detta. Alla jävla klimathoror, miljömuppar och ekoterrorister som spyr ur sig rena lögner om att det skulle bero på klimatförändringar kan skita ner sig och dra åt helvete.

Det finns faktiskt en geoteknisk undersökning på området. Där kommer de fram till att

”Enligt utförda beräkningar för befintliga och framtida förhållanden är enligt gällande normer säkerheten mot skred tillfredsställande inom aktuellt område.Detta under förutsättning att marken inom de planerade verksamhetsytorna (byggnader, anläggningar, gator och parkeringar) i delområde C ej belastas med mer än 25kPa och i delområde A ej med mer än 50 kPa. Det skall dock observeras att markbelastningar av denna storlek inom delområde C och D kan ge stora konsolideringssättningar.”

Detta har sen i planbestämmelsen satts till 50 Kpa. Förstår inte varför det blev 50 kpa som nämndes och inte 25 kpa. Sen säger Boverket att sånna här rekommendationer i en planbestämmelse är olämpliga då de ej kan följas upp ”Att reglera maximal påförd last kan vara olämpligt” https://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...r/geotekniska/

Här är den geotekniska undersökningen. Känns som att de antingen missat något eller inte vågat påtala att detta är ett riskbygge. https://docplayer.se/107989995-Del-a...etaljplan.html
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
antar att pendlare kommer drabbas hårdast. vilka alternativa vägar finns det om gamla E6:an också är drabbad? som jag minns området är det mest små byvägar/grusvägar som svårligen kan svälja pendlartrafik
Citera
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzyjiggle
Detta inlägg från Preem-macken smärtar i hjärtat , vilken oerhörd tragedi för dem - och så många andra.

https://m.facebook.com/story.php?sto...00066814128421

Du länkar alltså till en sida som kräver inloggning för att läsa? Hur vore det om du citerade om det är något du vill att andra ska kunna ta del av?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Hur påverkar det tågtrafiken? Har tågspåret också drabbats?

Tåg är sedan tidigare nere för banarbete tror jag, men det här kommer ju göra att det kan dra ut på tågtrafiken också.
Banan är inte direkt i närheten av det drabbade området, men tillräckligt nära för att omfattas av geologiska undersökningar som kommer följa pga detta ras.
Man kommer inte släppa på tåg förrän man är helt säkra på markförhållanden över ett ganska stort område kring detta ras, tror jag.
Citera
2023-09-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Ca 5 minuter omväg från Göteborg till Uddevalla enligt karttjänsterna. Kanske blir ytterligare ett par minuter i praktiken pga dåliga omkörningsmöjligheter på småvägarna.

https://www.bildtagg.se/bild/tc3ejhat4ebegz93naevfka2

Den bildtaggen du hänvisar till verkar inte stämma Göteborg-Uddevalla över Trollhättan tar längre tid än tio minuter att köra än Göteborg-Uddevalla direkt över gamla E6 vågar jag påstå.

Bara rondellerna och trafikljusen samt bilköerna i Trollhättan är sega och tar tid när det är mycket trafik så jag vill nog lägga på minst 20 minuter extra.

Vi får hoppas gamla E6 pallar trycket från kolonner av långtradare och all tung trafik så det inte rasar där också.
Citera
2023-09-23, 09:30
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Miljömupparna gör allt för att alarmera.

Ni som inte känner till området kan läsa på om Götaraset, Surteraset, Tuveraset och E6-raset 2006. Lera på berggrund och sluttning är som gjort för detta.

Var ett stort ras i Gunnilse 2008 också. Lite tur att det skedde på en plats där det inte fanns så mycket som kunde ta skada. Berodde förmodligen på byggarbete den gången med. Lerras har troligtvis skett fler gånger sedan dess också. Mycket vanlig företeelse i Göteborgstrakten.

https://www.expressen.se/gt/ras-utan...e-an-man-anat/
Senast redigerad av fluff995 2023-09-23 kl. 09:32.
Citera
2023-09-23, 09:31
Medlem
Pethuglins avatar
I SVT play börjar nyheter om detta 9:30
Citera
2023-09-23, 09:31
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Någon som vet vilken exakt vilken tid på dygnet detta inträffade? Var det i natt med tanke på att all media började skriva om det mitt i natten?
01.47
Citera
2023-09-23, 09:32
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
01.47

Okej hemskt att det händer överhuvudtaget men att det händer mitt i natten...usch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in