2023-09-23, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Inte en chans att detta är löst på 3 månader. 9-12 månader skulle jag säga.

Det beror väl på vilka resurser man sätter in. Efter raset i Munkedal som var minst lika stort tog det bara ett par månader att bygga ny väg.
Citera
2023-09-23, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det är troligen en bra gissning/antagande. Man behöver troligen även förstärka upp de områden som är utanför rasområdet så de inte också dras med när man ska börja åtgärda raset.

Ja, och de lär väl inte få åka dit och påbörja något arbete med att återställa vägar än på ett tag då de fortfarande inte kan utesluta att inte fler skred sker.... Väldigt riskabelt område att vistas i.
Citera
2023-09-23, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Det beror väl på vilka resurser man sätter in. Efter raset i Munkedal som var minst lika stort tog det bara ett par månader att bygga ny väg.
Har du några källor som styrker ditt påstående? Jag vill minnas att det tog runt ett år innan motorvägen var farbar igen. Dessutom byggde man den nya sträckan en bit ifrån den ursprungliga.

Däremot byggde man en temporär omledd väg med en fil i varje riktning rätt fort.
Citera
2023-09-23, 09:22
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Ny väg är väl en sak, men byggnader, avlopp, el som det var förut?
Citera
2023-09-23, 09:22
Medlem
Föräldrarna åkte där på dagen innan och däromkring var det ett vägarbete. De höll på att greja med något räcke som hade rasat. De kan dock minnas fel på platsen... Men skulle ju kunna vara föraningar på ras.
Jag åkte förbi senare och vid 18-tiden och då var det inget vägarbete, vad jag minns.
Citera
2023-09-23, 09:23
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael E
Några bilder på bygget på östra sidan E6, man ser att de rakt ovanför raset haft en pågående fyllning för att höja marknivån/göra sig av med massor som inte går att använda inom projektet.
https://privatbostader.se/wp-content...5/DJI_0041.jpg

https://privatbostader.se/2022/03/28...d-stenungsund/

Det är ju uppenbart att det är Privatbostäder AB som är direkt ansvariga för detta. Alla jävla klimathoror, miljömuppar och ekoterrorister som spyr ur sig rena lögner om att det skulle bero på klimatförändringar kan skita ner sig och dra åt helvete.
Citera
2023-09-23, 09:24
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Har du några källor som styrker ditt påstående? Jag vill minnas att det tog runt ett år innan motorvägen var farbar igen. Dessutom byggde man den nya sträckan en bit ifrån den ursprungliga.

Däremot byggde man en temporär omledd väg med en fil i varje riktning rätt fort.
2 månader enligt gp o wiki innan trafiken på nya vägen släpptes på.

Staten satte in enorma resurser pga stora omläggningar för bla lastbilstrafiken som fick gå genom dalsland.
Citera
2023-09-23, 09:25
Medlem
snurresprettiss avatar
Hur påverkar det tågtrafiken? Har tågspåret också drabbats?
Citera
2023-09-23, 09:26
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du både håller med mig, och argumenterar emot, på samma gång. Ja, skred av denna typ kan ske då marken är mättad på vatten efter mycket regnande.

Vi vet att extremväder och nederbörd ökar i klimatförändringarnas spår. Hur kan det då vara fel att konstatera att denna typ av händelser kommer bli mer vanliga i framtiden? Även om... ja de har "hänt förut" också.

Höj nivån lite på diskussionen, tack.

nederbörden har inte ökat sedan mätningarna började 1901. däremot har jordskred drabbat den här geologiska regionen, bohuslän-sydostnorge, i hundratals år.
Citera
2023-09-23, 09:26
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

https://www.krisinformation.se/detta...det-i-munkedal
Skredet i Munkedal hände hösten 2006 och förstörde 500 meter väg. Den 22 december avslutade räddningstjänsten sitt arbete och två månader senare var vägen öppen för trafik.

Det här skredet i Stenungsund är så mycket mer omfattande och kommer ta lång tid tror jag innan det är återställt. Har vi tur så kanske till nästa sommar, om ens det.
Citera
2023-09-23, 09:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizzyjiggle
Ja, och de lär väl inte få åka dit och påbörja något arbete med att återställa vägar än på ett tag då de fortfarande inte kan utesluta att inte fler skred sker.... Väldigt riskabelt område att vistas i.
När raset var i Norge för ett par år sedan sökta jag mer om kvicklera på nätet.
Skrämmande att man bygger på sådan områden utan mer förstärkningar.

Den har kommit sig av att det tidigare varit sjöbotten med saltvatten och sedan när landhöjningen lyfter upp området ur havet så finns den kvar i marken.
Så länge man inte påverkar marken eller det inte blir massa regnvatten som kan påverka leran så är den rätt så stabil.
Men om man börjar gräva i den eller den påverkas av vatten så blir den rena rama lervällingen.

Raset i Norge så såg det ut som marken flutit iväg och det är precis det som resultatet blir.

Den här korta filmen beskriver kvicklera mycket bra

https://www.youtube.com/watch?v=p12D...ab_channel=NVE
Citera
2023-09-23, 09:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Det är ju uppenbart att det ärPrivatbostäder AB som är direkt ansvariga för detta. Alla jävla klimathoror, miljömuppar och ekoterrorister som spyr ur sig rena lögner om att det skulle bero på klimatförändringar kan skita ner sig och dra åt helvete.

Kan du vänligen försöka hålla flera tankar i huvudet samtidigt?

Ja, det byggs på platsen, vilket gör området mer sårbart. Ja, det har regnat ovanligt mycket, vilket gör marken mättad på vatten vilket är en förutsättning för denna typ av skred. Ja, klimatförändringarna gör att det regnar mer/extremt/lokalt.

Hänger du med? Ja eller nej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in