2023-09-08, 16:38
Medlem
Enligt denna lista räcker det med syn B för Jägarsoldat (Armén):

https://www.taktisk.se/2021/12/03/kravprofiler-for-varnplikt/

B betyder "fullgod syn med hjälpmedel" dvs glasögon. "Fullgod" betyder 0.8 eller bättre på bägge ögonen.
Citera
2023-09-08, 18:59
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det var ett flertal som hade glasögon när jag gjorde lumpen på K4. Min iakttagelse.

Två i min grupp på K4 hade glasögon, det var rätt bökigt för den ena med snön, han var med till muck.
Den andre satte bara på glasögonen när det var skytteövning, tack och lov.
Citera
2023-09-08, 19:03
Medlem
Gubbens avatar
Får man fortfarande såna där lumpen-brillor om man ser dåligt? Med insats till gasmasken.
Citera
2023-09-08, 21:18
Medlem
DeValeras avatar
Ja det får du, men du får också vara beredd på att bli kallad glasögonorm eller dylikt.
Citera
2023-09-08, 23:01
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skdkg
Ända sedan jag var 3 år har min ABSOLUT STÖRSTA dröm någonsin varit att få tjänstgöra som jägare. Det har varit min enda dröm hela mitt liv och jag har jobbat hårt för att säkerställa att jag kommer in. Jag har väldigt god kondition, väldigt stark osv. Men jag har endast ett problem; jag har dålig syn. Dålig och dålig, jag är närsynt och har svårigheter med att läsa på tavlan i detalj. Jag har glasögon och med de så ser jag fullständigt 100%. Jägarutbildning så måste man ju kunna se och de har krav på synen, men jag har läst på väldigt många sidor som soldat forum exempelvis att man för jägarsoldat endast behöver ”synbarhet B” och för att få B i syn behöver du "Ej ha fullgodsyn utan hjälpmedel, men fullgod syn med hjälpmedel".

Det vill säga som mig, att jag inte har fullgodsyn utan hjälpmedel (glasögon) men jag har med.

Så skulle detta betyda att jag kan göra lumpen och jägarsoldatsurbildning?

Snälla detta är min enda dröm sedan 3 års ålder. Jag bryr mig inte om ett glamoröst liv med mycket pengar och lyx. Jag vill bara bli jägarsoldat.

en PDF från försvarshögskolan som jag googlade mig fram kring kraven och som är från 2020, tror inte de sänkts.

Synkrav B = ser sämre på ett öga är inte i behov av linser ej heller glasögon.

Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det finns inga andra formella krav än att du ska ha fullgod syn med glasögon/linser för att kunna ha en befattning som jägarsoldat.

Det vet du utifrån vilken fakta?

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja det får du, men du får också vara beredd på att bli kallad glasögonorm eller dylikt.

Det vet du utifrån vilken fakta?
Citera
2023-09-08, 23:26
Bannlyst
Glasögon = Malajtjänst. Kronan har förvisso glasögon som värnpligta kan få , man får även specialglas till skyddsmasken. Men jägarsoldater? Jägarsoldaten är den perfekta människa.
Citera
2023-09-09, 13:25
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skdkg
Jag har definitivt vad som krävs mentalt. Har förberett mig för saker värre än lumpen! Är du säker på att brillorna inte blir något problem?

Om du är så dedikerad och lösningsinriktad har jag mycket svårt att förstå din trådstart. Ring lapplandsjägarbataljonen, eller vilken du nu är intresserad av, och red ut hur du bör lägga upp din mönstring för att få en så god chans med din ansökan som möjligt.
Citera
2023-09-09, 14:53
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Om du är så dedikerad och lösningsinriktad har jag mycket svårt att förstå din trådstart. Ring lapplandsjägarbataljonen, eller vilken du nu är intresserad av, och red ut hur du bör lägga upp din mönstring för att få en så god chans med din ansökan som möjligt.

Nu är väl det en del av Hemvärnet, men K4 etc. går ju att kontakta angående värnplikt.
Citera
2023-09-09, 14:59
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Nu är väl det en del av Hemvärnet, men K4 etc. går ju att kontakta angående värnplikt.

Just, det stämmer, norrlandsjägarbataljon kallas de på K4.

Oavsett inte speciellt svårt att ruska fram ett växelnummer.
Citera
2023-09-09, 15:24
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Just, det stämmer, norrlandsjägarbataljon kallas de på K4.

Oavsett inte speciellt svårt att ruska fram ett växelnummer.

Precis, bara att googla fram och ringa/maila.
Citera
2023-09-09, 18:21
Medlem
HRTs avatar
När jag var på mönstringen var jag extremt dåligt insatt i vad man kunde söka och inte.
Idag skulle jag nog sökt militärpolisen, mc eller något.
Vissa visste ju redan vad de ville bli jag hade ingen jävla aning. Men jag hade då en stark kropp och låg långt över (hög över eller något stod det) sen hade ju psykologen sitt o säga att jag passade som befäl.
Men jag var närsynt behövde ej ha glasögon på körkortet men kunde då inte söka till annat än flygbasjägare om jag ville vara befäl (grupp/pluton)
Men de ville utnyttja min sjukvårdskunskap och jag ville inte göra 15 månader (då var det ekonomin) 1988 och de flesta skulle göra 7 eller 10 månader.
Så hamnade på P4 i Skövde först som gruppchef, sen som plutonsjukvårdare och hade glasögon vid behov under militärtjänsten 1990-91.
1994 opererade jag mig med laser på Jönköpingslasarett och det fick göras om flera gånger o sen fick jag brytningsfel. Laser idag ligger väl på ca 15000 sek per öga, och byta lins på ca 35000 sek per öga.
Det går ju att göra avbetalningsplan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in