Citat:
Ursprungligen postat av
Skdkg
Ända sedan jag var 3 år har min ABSOLUT STÖRSTA dröm någonsin varit att få tjänstgöra som jägare. Det har varit min enda dröm hela mitt liv och jag har jobbat hårt för att säkerställa att jag kommer in. Jag har väldigt god kondition, väldigt stark osv. Men jag har endast ett problem; jag har dålig syn. Dålig och dålig, jag är närsynt och har svårigheter med att läsa på tavlan i detalj. Jag har glasögon och med de så ser jag fullständigt 100%. Jägarutbildning så måste man ju kunna se och de har krav på synen, men jag har läst på väldigt många sidor som soldat forum exempelvis att man för jägarsoldat endast behöver ”synbarhet B” och för att få B i syn behöver du "Ej ha fullgodsyn utan hjälpmedel, men fullgod syn med hjälpmedel".
Det vill säga som mig, att jag inte har fullgodsyn utan hjälpmedel (glasögon) men jag har med.
Så skulle detta betyda att jag kan göra lumpen och jägarsoldatsurbildning?
Snälla detta är min enda dröm sedan 3 års ålder. Jag bryr mig inte om ett glamoröst liv med mycket pengar och lyx. Jag vill bara bli jägarsoldat.
en PDF från försvarshögskolan som jag googlade mig fram kring kraven och som är från 2020, tror inte de sänkts.
Synkrav B = ser sämre på ett öga är inte i behov av linser ej heller glasögon.
Citat:
Ursprungligen postat av
DaEzz
Det finns inga andra formella krav än att du ska ha fullgod syn med glasögon/linser för att kunna ha en befattning som jägarsoldat.
Det vet du utifrån vilken fakta?
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Ja det får du, men du får också vara beredd på att bli kallad glasögonorm eller dylikt.
Det vet du utifrån vilken fakta?