2023-09-22, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
"– Jag har aldrig varit oekonomisk av mig, har alltid levt ett sparsamt liv. Jag har aldrig rest eller handlat över mina tillgångar. Och ändå sitter man här, säger han."

Det borde vara otillåtet att vara så här dum.
Är det verkligen dumhet?
Samma tanke slog mej också först sen insåg jag att en klar majoritet ansåg inte och anser fortfarande inse att 2 mille i lån sätter dej i enorm skuld
Citera
2023-09-22, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Är det verkligen dumhet?
Samma tanke slog mej också först sen insåg jag att en klar majoritet ansåg inte och anser fortfarande inse att 2 mille i lån sätter dej i enorm skuld

2 mille är ju inte ens 200k euro.

200k tjänar man ju på ett halvår. Vi är så rika i Sverige.
Citera
2023-09-22, 20:38
Medlem
En tråd om Andreas (FB) Andreas ”Barnen tycker det är tomt i kylskåpet” Har ej råd med sitt boende
Citera
2023-09-22, 20:44
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Är det verkligen dumhet?

Definitivt. Dumhet i sin renaste form. Det kryllar av dumt folk.
Citera
2023-09-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag sparar det här inlägget så vi kan återkoppla nästa sommar. Kommer att bli intressant.
Följer ju rät bra RBs prognos fram till 2025, men de gubbgissarna kan man ju inte lita på. Men kul de nu börjat tjata om valutan, precis som jag pratat om i ett år nu. Så mitt trackrecord är rätt okej, åtminstone utifrån avkastning. Dock tappat några hundra k på lägenheten, men det är ju relativt småpengar i sammanhanget. Hur ser det ut själv, följde du mitt råd att lägga pengarna på börsen i €/$/CHF? Inte gissar jag på. Men spara för guds skull detta i din lilla hjärna, först har vi återkoppling redan i December. Vill du räkna nominella tomater då eller ska vi hålla oss till verkligheten som är reall? Riktningen är dock samma, men torskar tänker gärna nominellt och förstår lite om alternativkostnader.Hur går tankarna där, gissar på 🙈
Citera
2023-09-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dw9BPz/ranta-andreas-30-har-inte-rad-med-mat

– Det finns nog ingen annan utväg än att sälja huset.

Vafan, killen sitter ju på lösningen på problemet! Vad väntar han på?
Citera
2023-09-22, 21:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Följer ju rät bra RBs prognos fram till 2025, men de gubbgissarna kan man ju inte lita på. Men kul de nu börjat tjata om valutan, precis som jag pratat om i ett år nu. Så mitt trackrecord är rätt okej, åtminstone utifrån avkastning. Dock tappat några hundra k på lägenheten, men det är ju relativt småpengar i sammanhanget. Hur ser det ut själv, följde du mitt råd att lägga pengarna på börsen i €/$/CHF? Inte gissar jag på. Men spara för guds skull detta i din lilla hjärna, först har vi återkoppling redan i December. Vill du räkna nominella tomater då eller ska vi hålla oss till verkligheten som är reall? Riktningen är dock samma, men torskar tänker gärna nominellt och förstår lite om alternativkostnader.Hur går tankarna där, gissar på 🙈

Vet inte vilken riktning du tänker på, den ser positiv ut på mina grafer. Och varför ska vi mäta det realt nu igen? Jag skrev priser vill jag minnas. Inte värden för portugispensionärer.
Citera
2023-09-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
– Det finns nog ingen annan utväg än att sälja huset.

Vafan, killen sitter ju på lösningen på problemet! Vad väntar han på?
Dessa artiklar är ju fantastiska. Inte minst den där förväntan en uppenbart medioker (eller ens det?) ensam 30-åring har på att ha en egen villa.
Citera
2023-09-22, 21:45
Avstängd
Citat:
"– Jag har aldrig varit oekonomisk av mig, har alltid levt ett sparsamt liv. Jag har aldrig rest eller handlat över mina tillgångar. Och ändå sitter man här, säger han."

Det borde vara otillåtet att vara så här dum.

Att läsa sista raden på papperna är nog inte dumhet skulle jag säga, det är nog inte många som drar i räntesnurrsn och känner efter. Tur att banken har gjort det åt dem.

Att jobba som ett svin för att betala av sina CSN-lån är också höjden av idioti. Ska vi börja skratta åt dig nu eller inse att folk har olika preferenser?
Citera
2023-09-22, 21:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86

Mm, ja nominellt tack. För att det är så vi gör affärer med svenska fastigheter så det känns rimligt.

Svårt förhandlingsläge som köpare att gå in å säga att du bara får en halv gurka för de pengar du hade för ett år sen, lr vad säger du?
Citera
2023-09-22, 22:12
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Att läsa sista raden på papperna är nog inte dumhet skulle jag säga, det är nog inte många som drar i räntesnurrsn och känner efter. Tur att banken har gjort det åt dem.

Att jobba som ett svin för att betala av sina CSN-lån är också höjden av idioti. Ska vi börja skratta åt dig nu eller inse att folk har olika preferenser?

1. Att hävda att man inte handlat över sina tillgångar samtidigt som man sitter i skiten pga ett lån man inte har råd med - det är dumhet i sin renaste form. Det handlar om inte om preferenser.

2. Du får skratta hur mycket du vill, men berätta gärna varför det var höjden av idioti av mig att som 24-åring betala av CSN-lånet?
Citera
2023-09-22, 22:25
Avstängd
Citat:
1. Att hävda att man inte handlat över sina tillgångar samtidigt som man sitter i skiten pga ett lån man inte har råd med - det är dumhet i sin renaste form. Det handlar om inte om preferenser.

2. Du får skratta hur mycket du vill, men berätta gärna varför det var höjden av idioti av mig att som 24-åring betala av CSN-lånet?

1) Hen har gjort någonting på vägen som gjort att hen sitter i skiten just nu. Troligen inte så mycket att göra med bostadsköpet i sig.

2) CSN är mig veterligen det mest förmånliga lånet efter bostadslån som finns tillgängliga på marknaden; i det läget gå all in att betala av det istället för att investera förefaller mig oerhört idiotiskt. Jag tror till och med hyreskramarna håller med mig på den punkten. Dom älskar att prata om alternativkostnad.

Men jag fattar även att du är avogt inställd till att vara belånad; det är okej men du får nog leda det i empiri att det är det bästa ekonomiska alternativet i alla lägen. Och den empirin kommer att vara svår att finna. Att sova gott om natten är inget argument. Det gör även jag som är belånad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in