Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Håller med om att det inte är optimalt att äga radhus som bostadsrätter men det finns gott om sådana områden byggda. Av olika anledningar givetvis men främst eftersom det underlättare för byggherren att ta betalt (dölja lån i föreningen).
Givet att dessa hus finns blir det bara en prisfråga om det är värt att köpa och flytta in eller inte. Bor själv i bostadsrättsradhus och trivs bra med det.
Svårt att se varför en byggherre skulle välja att bygga radhus som äganderätter när det är mer lönsamt som bostadsrätter? Ändå rätt trevliga radhusområden som är byggda som bostadsrätter ofta....
Man kan absolut trivas bra i ett radhus i brf men i alla fall på många "Mindre" orter blev prissättningen lite skev under en period, som du säger en möjlighet för byggherren att få bättre betalt.
Tittade själv på ett sådant "I det fallet ett parhus område". Vad jag förstod så handlade det mycket om att hålla nere kontantinsatsen då lånen innom föreningen inte räknades med.
Så jag var då inte villig att betala 1.5 mille mer totalt jämfört med en friköpt kåk i samma storlek och standard.
Det jag ser nu är att avgifterna sticker iväg då räntorna på föreningens lån ökar.
Lite synd om de som inte riktigt hade koll på vad de köpte.