2023-09-22, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Håller med om att det inte är optimalt att äga radhus som bostadsrätter men det finns gott om sådana områden byggda. Av olika anledningar givetvis men främst eftersom det underlättare för byggherren att ta betalt (dölja lån i föreningen).

Givet att dessa hus finns blir det bara en prisfråga om det är värt att köpa och flytta in eller inte. Bor själv i bostadsrättsradhus och trivs bra med det.

Svårt att se varför en byggherre skulle välja att bygga radhus som äganderätter när det är mer lönsamt som bostadsrätter? Ändå rätt trevliga radhusområden som är byggda som bostadsrätter ofta....

Man kan absolut trivas bra i ett radhus i brf men i alla fall på många "Mindre" orter blev prissättningen lite skev under en period, som du säger en möjlighet för byggherren att få bättre betalt.
Tittade själv på ett sådant "I det fallet ett parhus område". Vad jag förstod så handlade det mycket om att hålla nere kontantinsatsen då lånen innom föreningen inte räknades med.
Så jag var då inte villig att betala 1.5 mille mer totalt jämfört med en friköpt kåk i samma storlek och standard.
Det jag ser nu är att avgifterna sticker iväg då räntorna på föreningens lån ökar.
Lite synd om de som inte riktigt hade koll på vad de köpte.
Citera
2023-09-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Varför skulle de köpa en trist villa i Täby?

Det får du fråga dem om
Citera
2023-09-22, 13:38
Medlem
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-09-21_var_tredje_bolanetagare_kan_behova_betala_ranto rna_med_sparpengar_i_host.html

Citat:
En tredjedel kan behöva betala räntorna med sparpengar

Av undersökningen framgår att en tredjedel av de som har en belåningsgrad över 50 procent tror att de kommer eller kanske kommer att behöva använda sig av sina sparpengar för att betala räntorna i höst. För de med en belåningsgrad som är över 80 procent ser situationen allra tuffast ut. Av dem uppger en fjärdedel att de är rädda för att de inte kommer ha möjlighet att betala sina bolåneräntor i höst.

Känns ju inte särskilt hållbart det här.
Citera
2023-09-22, 13:44
Medlem
Citat:
Svårt att se varför en byggherre skulle välja att bygga radhus som äganderätter när det är mer lönsamt som bostadsrätter?
Självklart, men det är alltså en (laglig) scam. Hela BR-konceptet handlar om att maximera slutkunders hävstång och plocka ut dessa som vinster i olika led. Jag klandrar ingen byggherre, de spelar bara den lokala marknaden som den ser ut - det må vara scam, men som sagt laglig. Om man inte utnyttjar defekter och statliga incitament blir man utkonkurrerad.

Observationen var att bakom denna scam finns alltid en fundamenta, och förr eller senare blir den relevant. Det spelar ju tex ingen roll om du betalade X för en radhus-BR med tomträtt och massiva lån om du ändå bodde billigt under tiden (låg ränta) och sålde för X*1.2. Då märks inte denna fundamenta alls.
Citera
2023-09-22, 14:20
Medlem
Från Privata Affärer; "Riksbanken har äntligen nått toppen på räntebanan och en sänkning lär komma tidigare än vad direktionen signalerar. Det skriver ekonomen Klas Eklund i en krönika"

Där ser man, betyder det att vi inte har några fler höjningar då?
Citera
2023-09-22, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Från Privata Affärer; "Riksbanken har äntligen nått toppen på räntebanan och en sänkning lär komma tidigare än vad direktionen signalerar. Det skriver ekonomen Klas Eklund i en krönika"

Det uttrycket låter bekant. Styrräntan hade även nått toppen vid 2% och några gånger till därefter. Jag är riktigt skeptisk till att vi är på toppen nu.
Citera
2023-09-22, 14:44
Medlem
Citat:

Marknaden prisar in en till höjning.

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/42291
Citera
2023-09-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Man kan absolut trivas bra i ett radhus i brf men i alla fall på många "Mindre" orter blev prissättningen lite skev under en period, som du säger en möjlighet för byggherren att få bättre betalt.
Tittade själv på ett sådant "I det fallet ett parhus område". Vad jag förstod så handlade det mycket om att hålla nere kontantinsatsen då lånen innom föreningen inte räknades med.
Så jag var då inte villig att betala 1.5 mille mer totalt jämfört med en friköpt kåk i samma storlek och standard.
Det jag ser nu är att avgifterna sticker iväg då räntorna på föreningens lån ökar.
Lite synd om de som inte riktigt hade koll på vad de köpte.

Man skall alltid veta vad man köper. Den förening jag köpte in mig i hade både hög avgift och mycket lån i föreningen. Det vägdes upp av riktigt trevlig tomt, trevliga grannar och område, samt bra planlösning. Ångrar det inte. Boende måste få kosta
Citera
2023-09-22, 15:18
Medlem
Citat:

Det betyder att Klas Eklund skriver det som hans uppdragsgivare - klienterna till Mannheimer Swartling advokokatbyrå (som Klas Eklund arbetar för) - betalar honom för att skriva.
Citera
2023-09-22, 16:12
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Enligt mäklarstatistik

Stor-Stocholm senaster 12 månaderna

Bostadsrätter +3%
Villor -5%

Inga prisfall direkt. Tror inte vi kommer att få se några heller.

Skulle nog inte vilja säga det. Inflationsjusterat blir detta en rätt kraftig nedgång.

Sen hösten 21 är ju villor Stockholm nu ner bortåt 25 % inflationsjusterat.
Sen dess också ett SEK fall på 12 %. Detta är inte vackert.

Och vi har på långa vägar inte sett slutet på nedgången.
Citera
2023-09-22, 16:27
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-09-21_var_tredje_bolanetagare_kan_behova_betala_ranto rna_med_sparpengar_i_host.html

Känns ju inte särskilt hållbart det här.

Det verkar uteslutande vara så att många verkligen tror att detta är tillfälligt, att det bara är att härda ut för nu kan man ju inte binda räntan, nu är det alldeles för dyrt. Så har det låtit lika länge som räntan successivt höjts.

Nu när Swedbank höjer till 6% så innebär det att vi är på KALP-nivå dvs 6-7% ska inte vara några problem varken kortsiktigt eller långsiktigt, det ska vara hållbart över tid.

https://www.gp.se/ekonomi/storbanken-h%C3%B6jer-bol%C3%A5ner%C3%A4ntan-till-n%C3%A4ra-6-procent-1.110525481
Citera
2023-09-22, 16:51
Medlem
Citat:
Man skall alltid veta vad man köper. Den förening jag köpte in mig i hade både hög avgift och mycket lån i föreningen. Det vägdes upp av riktigt trevlig tomt, trevliga grannar och område, samt bra planlösning. Ångrar det inte. Boende måste få kosta

Haha ja. Boende är i mångt och mycket som andra varor. Man får vad man betalar för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in