2023-09-22, 15:18
Medlem
Kolonns avatar
Samma anledning som att Apple skulle spara på klimatet med att ta bort laddaren i paketet.

Handlar bara om pengar.
Citera
2023-09-22, 15:34
Medlem
1984evers avatar
Om man kastar ut lite hampafrön så borde det bli klippt då växten är olaglig och växer som ogräs.
Finns att köpa som säckar fågelfrön, bara att mata fåglarna väldigt slarvigt på vintern.
Citera
2023-09-22, 16:07
Bannlyst
Det är för djurens skull, rimligen. Men när det är företag inblandat anar man ju gnidenhet. Det borde vara av hänsyn till biologisk mångfald.
Citera
2023-09-22, 16:24
Medlem
Merwinnas avatar
Önskar att min hyresvärd kunde ta samma beslut! Här är det tvärtom: vi som bor på nedre botten har var sin liten tomt, och sköter man inte den enligt bostadsbolagets riktlinjer, så får man arga lappar i brevlådan, vräkningshot, eller till och med att personalen kommer och ringer och bankar på dörren och skriker i brevlådan tills man öppnar...

Jag skulle SÅÅÅÅ gärna vilja slippa detta besvär... eller jag menar förstås: jag skulle så gärna vilja bidra till den biologiska mångfalden! Naturtomt is the shit! Så bra för bin och andra pollinerande insekter!
Citera
2023-09-22, 16:32
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Dumheter, det är enbart ett sätt att spara pengar genom att inte klippa gäsmattan och sedan kalla detta för klimatsmart.

Kommunen körde så förra året där jag bor och det snackades också om den biologiska mångfalden. Skitsnack såklart, då det handlar om pengar. Jag är ändå för det, för det gynnar faktiskt biologiska mångfalden och ser också trevligt ut med vildvuxna gräsytor.
Citera
2023-09-22, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Min hyresvärd har fr.m. i år beslutat att gräset endast ska klippas 1 gång per år. Anledningen är att detta gynnar klimatet och den biologisk mångfalden. Detta tillkännagavs stolt i ett utskick till alla hyresgäster strax innan sommaren.
Vi har ganska många grönområden i mitt bostadsområde och gräset på samtliga grönytor har vuxit hela sommaren och sett förfärligt ut fram tills att det till slut klipptes för ett par veckor sedan.
Uppenbarligen har det vildvuxna gräset även dragit till sig ovanligt mycket insekter, speciellt något pyttelitet flygfä (vet ej exakt vilken typ) som man får överallt på kläderna och i ansiktet så fort man vill ta en promenad i området. Visst, det är ju själva poängen, men man kan ju fråga sig hur mycket nytta i ett klimatperspektiv det i slutändan egentligen gör?

Jag googlade lite på detta och upptäckte att det tydligen är många hyresvärdar som börjat klippa gräset endast en gång om året, och det är inte alla hyresgäster som uppskattar det:
https://www.hemhyra.se/nyheter/oklip...kan-provocera/

Som vanligt när någon tar idiotiska beslut likt detta så vill de själva inte ta del av det. Jag körde förbi bostadsbolags-VDn:s villa tidigare i sommar och där var det ingen ängsmatta att tala om. Hans fina gräsmatta såg ut att klippas minst en gång i veckan.
Så varför ska mitt bostadsområde behöva se ut som en djungel hela sommaren och varför ska jag få käften full med flygande kryp varje gång jag vill gå ut.

Vad anser ni om hyresvärdar och kommuner som slutar klippa gräsmattor? Förutom att det sparar kostnader, hur pass mycket gynnar det den biologisk mångfalden? Tillräckligt mycket för att motivera olägenheterna det medför? Eller är de naturliga ängarna i landet tillräckliga?
Varför slutar inte villaägarna i Danderyd och på Lidingö att klippa sina gräsmattor också? Varför inte låta gräset växa vid slottet och i Kungsträdgården?
Är det några av er som inte klipper era gräsmattor för att gynna den biologiska mångfalden? Tror ni det gör mycket nytta?

Skitbra initiativ. 100% support från mig
Citera
2023-09-22, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Kommunen körde så förra året där jag bor och det snackades också om den biologiska mångfalden. Skitsnack såklart, då det handlar om pengar. Jag är ändå för det, för det gynnar faktiskt biologiska mångfalden och ser också trevligt ut med vildvuxna gräsytor.

Naturligtvis bidrar det till den biologiska mångfalden men ofta är det en besparingsåtgärd som benämns som klimatsmart och miljövänlig.
Citera
2023-09-22, 17:54
Bannlyst
Har för mig att oklippt långt gräs drar till sig råttor.
Citera
2023-09-22, 17:57
Medlem
BekraftadNegers avatar
Låt allt växa igen! Kommer kännas som i I'm Legend. Därefter bara vänta in zombies. Sossezombies.
Citera
2023-09-22, 18:26
Medlem
immenhusens avatar
Ser inget problem med detta. Menar du att ett amerikanskt Barbie-samhälle är normen?

/AI
Citera
2023-09-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Mycket bra!
Sen vi slutade klippa vår egen gräsmatta till max 1-2 gånger om året så har massor av härliga insekter och blommor börjat frodas hos oss. Något ALLA borde göra!

Det sparar dessutom bensin och pengar, tid, och man slipper allt eländigt oväsen som motorgräsklippare medför.

Gräsmattor är inget annat än en meningslös monokultur, något de flesta vet om numera!

Det räcker att klippa gångar att gå i och någon plätt runt torkvindan.

Men dra upp skiten och lägg asfalt då om det inte passar, vi andra tycker det är skönt att kunna gå barfota på en välskött gräsmatta utan att trampa på massa ogräs.
Citera
2023-09-22, 18:49
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Men dra upp skiten och lägg asfalt då om det inte passar, vi andra tycker det är skönt att kunna gå barfota på en välskött gräsmatta utan att trampa på massa ogräs.
Vilka är ni andra? Du och Ali?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in