Citat:
Jag håller inte med dig.
Den här händelsen är fullkomligt unik, statistiskt finns den inte ens.
Det har skett mellan tre välanpassade svenska ostraffade 18, 20 och 21 åriga kvinnor i en lugn småstad. Det finns inte ens i efterhand ett riktigt begripligt skäl till att Tove skulle dödas.
Mordet, om det kommer klassas som sådant, har dessutom skett brutalt med bara händerna, inget vapen.
Det som dock allra mest sticker ut och är väldigt uppseendeväckande är de häktades förmåga att ljuga under så många veckor.
Det gick så långt att experter började tvivla på om de verkligen var inblandade - för nästan ingen icke förhärdad kriminell klarar av att ljuga i så många förhör.
Inte ens vädjanden till framför allt Maja att för närståendes skull berätta var hon gjort med Toves kropp gav något resultat. Både Maja och Johanna ljög och ljög i 6-8 veckor.
(Maja berättade dock en del för medsittaren medan hon samtidigt ljög om minnesförlust för förhörsledarna - ett rätt infernaliskt beteende i förhören)
Det är de här detaljerna som gör att fallet väckt så stor uppmärksamhet.
Händelserna kring Toves död sticker ur kriminologiskt synvinkel kraftfullt ut bland alla skjutningar, gängbrott, drogkriminalitet, sexualmord och mord bland närstående.
Det finns helt enkelt inget tidigare brott som liknar omständigheterna kring Toves död.
Den här händelsen är fullkomligt unik, statistiskt finns den inte ens.
Det har skett mellan tre välanpassade svenska ostraffade 18, 20 och 21 åriga kvinnor i en lugn småstad. Det finns inte ens i efterhand ett riktigt begripligt skäl till att Tove skulle dödas.
Mordet, om det kommer klassas som sådant, har dessutom skett brutalt med bara händerna, inget vapen.
Det som dock allra mest sticker ut och är väldigt uppseendeväckande är de häktades förmåga att ljuga under så många veckor.
Det gick så långt att experter började tvivla på om de verkligen var inblandade - för nästan ingen icke förhärdad kriminell klarar av att ljuga i så många förhör.
Inte ens vädjanden till framför allt Maja att för närståendes skull berätta var hon gjort med Toves kropp gav något resultat. Både Maja och Johanna ljög och ljög i 6-8 veckor.
(Maja berättade dock en del för medsittaren medan hon samtidigt ljög om minnesförlust för förhörsledarna - ett rätt infernaliskt beteende i förhören)
Det är de här detaljerna som gör att fallet väckt så stor uppmärksamhet.
Händelserna kring Toves död sticker ur kriminologiskt synvinkel kraftfullt ut bland alla skjutningar, gängbrott, drogkriminalitet, sexualmord och mord bland närstående.
Det finns helt enkelt inget tidigare brott som liknar omständigheterna kring Toves död.
Ja, det är ett unikt brott.
Men människor som blivit manipulerade har betett sig på anmärkningsvärda sätt tidigare.
Jag vet att du inte tror att Maja har blivit det, och jag vet att det finns många som än idag tror att Stefan Ds fru är den egentliga mördaren, minst anstiftaren. Detta trots en anmärkningsvärd man, som betett sig uppseendeväckande i rätten (där han förklarar för rätten hur han skulle ha begått mordet utan upptäckt) och genom inskickade filmer till åklgern med paket sigenrade Jag hatar Åsa" (åklagaren).
Stefans fru ljög i förhör och änd in i rätten, helt osannolika lögner. Lögner som ingen annan såg som troliga. Så otroliga att till och med hennes vän berättade för polisen om hur hon uppfattade det som att hon försökte plantera bevsining i henne genom lögner.
Det är min tro, att Maja har ett psykologiskt starkt band till Johanna, som gör att hon sviker sig själv och sina egna gränser.
Jag tänker på hur Majas röst bryts i rätten när hon berättar om hur Johanna verkar digga till musiken isom hon sätter på i bilen , bara en minut efter att hon kommit in från att ha tuttat eld på Tove. Även när Maja berättar om att Johanna säger vid Illharjen dagen efter att hon mår bra, bätre än på länge. Då verkar Maja påtagligt berörd.
Det här är sidor hos Johanna som jag uppfattar tar hårt på Maja, sidor som hon inte velat kännas vid. Mycket obehagliga sidor som Maja säkert egentligen vetat om, men stuckit huvudet i sanden för.
Det här att Maja verkar blunda för Johannas mycket farliga sidor, det tror jag är ett tecken till att hon skjutit fram positionener för vad som hon borde ha reagerat på fråmåt, precis det som händer när personer blir bundna på det vis som kallas det traumatiska bandet.