2023-09-22, 13:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag håller inte med dig.
Den här händelsen är fullkomligt unik, statistiskt finns den inte ens.

Det har skett mellan tre välanpassade svenska ostraffade 18, 20 och 21 åriga kvinnor i en lugn småstad. Det finns inte ens i efterhand ett riktigt begripligt skäl till att Tove skulle dödas.
Mordet, om det kommer klassas som sådant, har dessutom skett brutalt med bara händerna, inget vapen.

Det som dock allra mest sticker ut och är väldigt uppseendeväckande är de häktades förmåga att ljuga under så många veckor.
Det gick så långt att experter började tvivla på om de verkligen var inblandade - för nästan ingen icke förhärdad kriminell klarar av att ljuga i så många förhör.
Inte ens vädjanden till framför allt Maja att för närståendes skull berätta var hon gjort med Toves kropp gav något resultat. Både Maja och Johanna ljög och ljög i 6-8 veckor.
(Maja berättade dock en del för medsittaren medan hon samtidigt ljög om minnesförlust för förhörsledarna - ett rätt infernaliskt beteende i förhören)

Det är de här detaljerna som gör att fallet väckt så stor uppmärksamhet.
Händelserna kring Toves död sticker ur kriminologiskt synvinkel kraftfullt ut bland alla skjutningar, gängbrott, drogkriminalitet, sexualmord och mord bland närstående.
Det finns helt enkelt inget tidigare brott som liknar omständigheterna kring Toves död.

Ja, det är ett unikt brott.

Men människor som blivit manipulerade har betett sig på anmärkningsvärda sätt tidigare.

Jag vet att du inte tror att Maja har blivit det, och jag vet att det finns många som än idag tror att Stefan Ds fru är den egentliga mördaren, minst anstiftaren. Detta trots en anmärkningsvärd man, som betett sig uppseendeväckande i rätten (där han förklarar för rätten hur han skulle ha begått mordet utan upptäckt) och genom inskickade filmer till åklgern med paket sigenrade Jag hatar Åsa" (åklagaren).

Stefans fru ljög i förhör och änd in i rätten, helt osannolika lögner. Lögner som ingen annan såg som troliga. Så otroliga att till och med hennes vän berättade för polisen om hur hon uppfattade det som att hon försökte plantera bevsining i henne genom lögner.

Det är min tro, att Maja har ett psykologiskt starkt band till Johanna, som gör att hon sviker sig själv och sina egna gränser.

Jag tänker på hur Majas röst bryts i rätten när hon berättar om hur Johanna verkar digga till musiken isom hon sätter på i bilen , bara en minut efter att hon kommit in från att ha tuttat eld på Tove. Även när Maja berättar om att Johanna säger vid Illharjen dagen efter att hon mår bra, bätre än på länge. Då verkar Maja påtagligt berörd.

Det här är sidor hos Johanna som jag uppfattar tar hårt på Maja, sidor som hon inte velat kännas vid. Mycket obehagliga sidor som Maja säkert egentligen vetat om, men stuckit huvudet i sanden för.

Det här att Maja verkar blunda för Johannas mycket farliga sidor, det tror jag är ett tecken till att hon skjutit fram positionener för vad som hon borde ha reagerat på fråmåt, precis det som händer när personer blir bundna på det vis som kallas det traumatiska bandet.
Citera
2023-09-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Badamboom, Jo ? MajaH behövde sig en upp-ryckare .. vilket var personen JJ, sådana vänskapsband brukar ställa till bekymmer ?

JJ var ett monster med kick.. och hon gav sig inte det minsta. Ändå skör som en liten flicka gjord av glas. "Glas figurinen"

Beträffande Fröken H*llman.

Höll hon fast den 21-åriga flickan T*ve T*nnieś båda armar under tiden som kamraten då ströp sitt (och deras) offer ... ja, då är man ett monster.

Fröken H*llman utförde en monstruös handling, det vill säga, en förskräcklig handling, ett fasansvärt beteende från Fröken H*llman:s sida.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-09-22, 13:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Man kan iaf säga att den bild Maja valt att visa upp av sig själv på Pinterest, inte stämmer överens med det hon försöker utmåla sig själv som under förhören. Det rädda förtryckta offret har på sin Pinterest,

Pyshopath
Dark
Im the bad guy, duh
The end
This dream is a killer
Feel nothing
Crazy
Fuck you
Im dead inside
Im not in danger, Im the danger
I dont live in darkness, darkness lives in me
I stopped fighting my inner demons We are on the same side now
Har noterat detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Men snälla nån...

M har lagt ut väldigt många pinterests; skulle ovanstående definiera hennes personlighet och hinta om att hon utger sig för att vara någon annan än den hon är?
Ungdomar (och för all del även vuxna) lägger ofta ut den här typen av filosofiska citat för att beskriva en känsla eller bara för att visa lite attityd - aldrig ute på sociala medier?

M:s citat är enkla att analysera; de uttrycker en kombination av introversion och depression.
Det förefaller långsökt att analysera utifrån depression hon hade som 13-åring som behandlats med läkemedel och KBT, att hon har slutat sitta hemma och påbörjat Comback (i ÅK 8) och fått flera vänner - om kontot startar det år hon träffar Johanna.

Det är inte filosofiskt med psykopati.
Du är förvånande undfallande kring det begreppet som du applicerat på Johanna?

Upprepar frågan:

"Du gillar ju att diskutera psykopati om Johanna.

Hur kommer det sig att Maja lägger upp tre pins som lyder "Psychopath" och två som står "Antisocial" ?
Det kan vara fler, jag har inte lusläst den enorma mängden.
Ihop med andra pins ser det rätt obehagligt ut.
Det är inte många som skulle vilja skylta med dessa epitet."
Citera
2023-09-22, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hm! M gillade väl inte våldsamma filmer!?

Fröken H*llman tycks gilla våld både på film och i verkligheten.

Fröken H*llman tyckts uppenbart gilla våld.

Under den aktuella tidpunkten inom Fröken J*nsson:s lägenhet tog Fröken H*llman till våld genom att då ha hållit fast den 21-åriga flickan T*ve T*nnieś båda armar så att hennes kamrat kunde strypa deras offer till döds.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-09-22, 13:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad krävs det känsloyttringar för?

Jaha. Du VILL att jag ska precisera vad M uppgett. Jag fogar mig för ditt krav med en repris.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Det handlade om hur hon reagerat mot andra som arg.
Nu hänger jag inte med. Du frågade efter precisering av Ms förhållningssätt till J.
Svar på din fråga:
FhL frågar Maja hur hon skulle reagera om hon konfronteras av Johanna som är arg, dvs likt hon gör med andra personer.
Maja svarar att hon kan hantera det.

Jag efterlyser mer konkreta svar eftersom du inte ger sådana. Du påstår däremot att saker är si eller så - likt nu.

Enligt dig så tassade Maja runt på tå kring Johanna.

Rädsla är inte drivkraften kom vi överens om.
Det framgår i fup via både hennes morsa, hennes vänskapskrets och Maja själv.

Hon är inte rädd. Hon är därmed inte likt tex en kuvad kvinna som gör sin aggressiva och/eller alkoholiserade make till lags.

Min fråga var inte värst komplicerad:
Vilken är då Majas drivkraft och motivation?

Drivkraft/motivation uppstår ur en känsla.
Eller begär och drifter för all del i sin mer råa form.
Senast redigerad av develi 2023-09-22 kl. 13:59.
Citera
2023-09-22, 13:53
Medlem
Och jag håller inte med dig.

Johanna stryper Tove på egen hand. I villt raseri. Inget planerat på förhand. J kunde inte veta att T skulle dyka upp den kvällen. Detta är min tro.

Maja hamnade i det kaoset av samma slump som mordet skedde på.

Majas personliga tillkortakommanden gör att hon måste ljuga. Hon förstår inte bättre. Och Johanna har talat om att hon kommer begå självmord om sanningen kommer fram.

Det är klart som korvspad att Maja måste ljuga.

Stackars stackars tös. Hennes liv är nu definitivt kört. Bra var det inte innan men värdelöst är det nu. Pga Johanna. Endast pga henne!
Citera
2023-09-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är både intressant och komiskt att du inte fattar något så uppenbart som det du själv har sammanställt ovan.

Maja vet hur Johanna är. Maja vet att så länge Maja står i good standing hos Johanna så åtnjuter hon Johannas skydd, vilket gör att hon känner sig trygg.

Jag är förvisso långt ifrån övertygad om att du fattar nu, men jag nöjer mig så så länge så får vi se.
Ledtråden är "good standing", om du inte fattade det.
Jag blir lite osäker men jag tror jag förstår vad du menar.

Det är inte fäktning utan .. equilibrium.. för det är vad "good standing" betyder tror jag.
Sorry för offtopic.
Alltså - att göra rätt för sig ganska simpelt men berätta gärna själv
Citera
2023-09-22, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är både intressant och komiskt att du inte fattar något så uppenbart som det du själv har sammanställt ovan.

Maja vet hur Johanna är. Maja vet att så länge Maja står i good standing hos Johanna så åtnjuter hon Johannas skydd, vilket gör att hon känner sig trygg.

Jag är förvisso långt ifrån övertygad om att du fattar nu, men jag nöjer mig så så länge så får vi se.
Ledtråden är "good standing", om du inte fattade det.

Den monstruösa Fröken "Ljugar-Maja" H*llman har en egen fri vilja ... en vilja som inte❗har brutits ner på grund av att hennes kamrat Fröken J*nsson skulle ha drivit sin kamrat under sin hästpiska, Fröken H*llman valde genom sin egen fria vilja att delta i de brottsliga handlingar som ägde rum under natten den 16:e Oktober året 2022 vilka hon kommer att få stå till svars för när tiden är inne.

Det går överhuvudtaget inte❗att lägga över hela skuldbördan på Fröken J*nsson:s axlar, det finns ingen möjlighet, till att kunna få fallet att bli på ett sådant sätt.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2023-09-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues

Johanna stryper Tove på egen hand. I villt raseri. Inget planerat på förhand. J kunde inte veta att T skulle dyka upp den kvällen. Detta är min tro.

Majas personliga tillkortakommanden gör att hon måste ljuga. Hon förstår inte bättre. Och Johanna har talat om att hon kommer begå självmord om sanningen kommer fram.

➡ Stackars stackars tös. Hennes liv är nu definitivt kört.

Bra var det inte innan men värdelöst är det nu. Pga Johanna. Endast pga henne!

Ja, Fröken H*llman:s liv är definitivt kört, detta på grund av de brottsliga handlingar hon tidigare har begått, bland annat då hon under natten den 16:e Oktober året 2022 höll fast offret T*ve T*nnieś båda armar så att hennes mycket trogna kamrat Fröken Bensin-J*nsson kunde strypa deras offer till döds.

Monstruös handling av Fröken H*llman.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2023-09-22 kl. 14:19.
Citera
2023-09-22, 14:20
Medlem
develis avatar
Flashmaner:
"Maja vet att så länge Maja står i good standing hos Johanna så åtnjuter hon Johannas skydd, vilket gör att hon känner sig trygg."
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Jag blir lite osäker men jag tror jag förstår vad du menar.

Det är inte fäktning utan .. equilibrium.. för det är vad "good standing" betyder tror jag.
Sorry för offtopic.
Alltså - att göra rätt för sig ganska simpelt men berätta gärna själv
Ja, från typ "hangaround" till accepterad i församlingen och en jämlike.
Vid bad standing har vederbörande åkt ut med huvudet före. Eventuellt avkapat.

Tydligen så fegar Maja runt bakom ryggen på Johanna som är nån sorts livvakt sett till texten.

Skulle tippa att det är åt rätt håll.
Hon känner sig trygg.
Suger i sig det gottaste; den livskraft och det driv som J tillför.
Hakar sig fast likt en blodigel.
Hon kanske rent av utnyttjar Johanna som får göra skitjobbet och gå i bräsen?
Festfixare, ordnar mössor till en kall sleepover i bilen, resor, ridturer, simning med Js far, grillfester, efterfester, förfester... och cheeseburgare såklart.
Förutom strippklubb då.

F gjorde nog mer självmål för det beskrivs synergism.
Flata M åtnjuter styrkan i team/grupp och ihop blir de förfärliga.
Maja göder och ger näring till Johannas furious-and-revenge karriär som startar med en kyss mellan de dansanta och kraftigt berusade den 2020-09-20.
Senast redigerad av develi 2023-09-22 kl. 14:34.
Citera
2023-09-22, 14:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Stackars stackars tös. Hennes liv är nu definitivt kört. Bra var det inte innan men värdelöst är det nu. Pga Johanna. Endast pga henne!

Jag håller med dig på sätt och vis, då jag också håller för mest troligt att det är Johanna som utfört mordet på egen hand.

Rent statisitiskt är mordet ovanligt, utifrån det perpektivet att två tidgare helt ostraffade väldigt unga tjejer, som inte är involverde i kriminalitet/gäng, och också kommer från medlklasshem med välfungerande hem, är de misstänkta.

Mordoffret; Tove, är även hon ett ovanligt offer, på samma vis som tjejerna.

På det finns det inget påtagligt motiv, såsom man vanligtvis vill tänka.

Sådanan motiv som vi (människor) oftast räknar som motiv som är begripliga, det är väl pengar, svartsjuka eller konflikter som kan vara "begripliga". Ex på sådan konflikt skulle kunna vara att någon gjort något hemskt mot någon såsom lagt ut filmer, eller misshandlat någon, mördat någon osv.

I det här fallet finns en motivbild, som för de flesta ser väldigt otydlig ut, då konflikten inte ser ut att vara något att "göra så stor väsen av". Motivbilden finns mer dold i Johannas huvud, den känsla hon får när hon känner irriterad på någon. Hon har svårt att släppa detta och det byggs upp, medan andra släpper.

Jag tror att även om Johanns skulle vara ensam förrövare, är mordet ovanligt, att en ung ostraffad tjej, utan iblnadning i kriminella kretsar mördar en "kompis" på ett sådant sätt och för "ingenting".

En faktor varför jag tror Maja ljuger är förmodligen det du tar upp, men jag tror även att Maja har varit så bunden till Johanna och litar starkt på henne.

Man kan ju förstå att Maja vet, att om hon erkänner sin egen del, gravfridsbrottet, innebär det att hon erkänner att Tove inte lämnade lgh, och att det är ett mord det handlar om. Det finns ju enbart två personer i lgh förutom Tove, som inte överlever denna kväll.

Mja har ju inte varit helt oskyldig till brott, och säkert finns även en rädsla att själv bli misstänkt för mord, även om hon skulle vara oskyldig till det.

Maja kanske inte verkar så obegåvad, då hon uttrycker sig väl och ofta kan svara på frågor på ett begripligt och sammanhängande sätt. Det ser jag som ett tecken på att hon har pratat mycket med vuxna, särskilt kanske hennes egen familj. Men samtidigt finns det dokumenterat att Maja har svårt på flera plan (oavsett körkort och välformulerade meningar).

Henes tillit till hennes egen kapacitet och förmåga att hantera den här allvarliga situationen tror jag har varit mycket låg. Hennes tilltro till Johanna och rädsla för att göra fel, kan ligga henne i fatet med lögner.

Jag tror att din mening vara att svara Coli, och det är missledande med "svara" ikonen, som avser svara "tråden". Om du vill svara på ett inlägg, trycker du på "citera" ikonen.
Citera
2023-09-22, 14:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag håller med dig på sätt och vis, då jag också håller för mest troligt att det är Johanna som utfört mordet på egen hand.

Rent statisitiskt är mordet ovanligt, utifrån det perpektivet att två tidgare helt ostraffade väldigt unga tjejer, som inte är involverde i kriminalitet/gäng, och också kommer från medlklasshem med välfungerande hem, är de misstänkta.

Mordoffret; Tove, är även hon ett ovanligt offer, på samma vis som tjejerna.

På det finns det inget påtagligt motiv, såsom man vanligtvis vill tänka.

Sådanan motiv som vi (människor) oftast räknar som motiv som är begripliga, det är väl pengar, svartsjuka eller konflikter som kan vara "begripliga". Ex på sådan konflikt skulle kunna vara att någon gjort något hemskt mot någon såsom lagt ut filmer, eller misshandlat någon, mördat någon osv.

I det här fallet finns en motivbild, som för de flesta ser väldigt otydlig ut, då konflikten inte ser ut att vara något att "göra så stor väsen av". Motivbilden finns mer dold i Johannas huvud, den känsla hon får när hon känner irriterad på någon. Hon har svårt att släppa detta och det byggs upp, medan andra släpper.

Jag tror att även om Johanns skulle vara ensam förrövare, är mordet ovanligt, att en ung ostraffad tjej, utan iblnadning i kriminella kretsar mördar en "kompis" på ett sådant sätt och för "ingenting".

En faktor varför jag tror Maja ljuger är förmodligen det du tar upp, men jag tror även att Maja har varit så bunden till Johanna och litar starkt på henne.

Man kan ju förstå att Maja vet, att om hon erkänner sin egen del, gravfridsbrottet, innebär det att hon erkänner att Tove inte lämnade lgh, och att det är ett mord det handlar om. Det finns ju enbart två personer i lgh förutom Tove, som inte överlever denna kväll.

Mja har ju inte varit helt oskyldig till brott, och säkert finns även en rädsla att själv bli misstänkt för mord, även om hon skulle vara oskyldig till det.

Maja kanske inte verkar så obegåvad, då hon uttrycker sig väl och ofta kan svara på frågor på ett begripligt och sammanhängande sätt. Det ser jag som ett tecken på att hon har pratat mycket med vuxna, särskilt kanske hennes egen familj. Men samtidigt finns det dokumenterat att Maja har svårt på flera plan (oavsett körkort och välformulerade meningar).

Henes tillit till hennes egen kapacitet och förmåga att hantera den här allvarliga situationen tror jag har varit mycket låg. Hennes tilltro till Johanna och rädsla för att göra fel, kan ligga henne i fatet med lögner.

Jag tror att din mening vara att svara Coli, och det är missledande med "svara" ikonen, som avser svara "tråden". Om du vill svara på ett inlägg, trycker du på "citera" ikonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in