2023-09-22, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Detta mord är ett av många. Det är inte särdeles exceptionellt. Utfört i hastigt och ursinnigt mod.

Det är varken ett skott i huvudet på en 13-åring, tortyr, balkongflygning, eller hedersrelaterat. Som zigenarna i Göteborg som körde ihjäl sin mamma eller en pappa som dödar sin dotter. Det är inte en stackars Wilma i Uddevalla.

Det som sticker ut är Maja. Eller kombinationen Johanna och Maja. Den dominanta och en följare.

Det är Maja som håller tråden igång. Hatet mot henne och vi som tror hon hamnade i detta utan egen förskyllan. Vi som ömmar för denna olycksfågel i livet.

Att måla upp henne som ett monster är uppseendeväckande. Johanna å andra sidan är ett monster.

Nu blir det intressant att se vad hovrätten kommer fram till. Det är varken första eller sista gången en provinsiell tingsrätt dömer felaktigt och blir tillrättavisade.

Här har du fel. Det är ett väldigt ovanligt och brutalt mord med 2 ovanligt unga förövare. Statistiskt ska det inte hända. Det är långt ifrån alla som klarar av att strypa eller hålla någons armar tills livet rinner ur den. Krävs ett väldigt speciellt psyke för det. Att två dessutom lyckas sammanstråla och slå följe för att genomföra allt detta har vi aldrig tidigare sett i Sverige. Vad som ledde fram till mordet är oerhört intressant. Men så länge man inte kan acceptera att det troligen var 2 gm, så fastnar man i diskussionen att M aldrig kan ha varit delaktig.

Nu är inte sista ordet sagt, men Maja är den yngsta livstidsdömda kvinnan i Sverige.
Citera
2023-09-22, 11:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Men snälla nån...

M har lagt ut väldigt många pinterests; skulle ovanstående definiera hennes personlighet och hinta om att hon utger sig för att vara någon annan än den hon är?
Ungdomar (och för all del även vuxna) lägger ofta ut den här typen av filosofiska citat för att beskriva en känsla eller bara för att visa lite attityd - aldrig ute på sociala medier?

M:s citat är enkla att analysera; de uttrycker en kombination av introversion och depression.
Menar du att det här är vanliga citat att lägga ut??
Citat:
- Im the bad guy, duh
- Feel nothing
- Im dead inside
- Im not in danger, Im the danger
- I dont live in darkness, darkness lives in me
- I stopped fighting my inner demons We are on the same side now
Det här är djupt anmärkningsvärda citat från en 15-16-17-åring. ”Filosofiska citat”???

Min tolkning är att det är nån som försöker framställa sig som tuff och lite farlig.
Citera
2023-09-22, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Men snälla nån...

M har lagt ut väldigt många pinterests; skulle ovanstående definiera hennes personlighet och hinta om att hon utger sig för att vara någon annan än den hon är?
Ungdomar (och för all del även vuxna) lägger ofta ut den här typen av filosofiska citat för att beskriva en känsla eller bara för att visa lite attityd - aldrig ute på sociala medier?

M:s citat är enkla att analysera; de uttrycker en kombination av introversion och depression.

"Filosofiska citat"? Är det vad du anser att Maja ägnar sig åt?

Nu måste jag erkänna (som gammal pensionär) att jag inte ens vet vad "pinteretsts" är. Men antar att det är något som Maja valt att lägga ut på nätet och som dessutom är något som går att se för utomstående.

Ps Hade någon av mina barnbarn (som är ungefär i samma ålder) lagt ut något liknande på nätet så hade jag absolut tänkt att något måste vara väldigt galet i huvudet på hen. Ds
Citera
2023-09-22, 11:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Man kan iaf säga att den bild Maja valt att visa upp av sig själv på Pinterest, inte stämmer överens med det hon försöker utmåla sig själv som under förhören. Det rädda förtryckta offret har på sin Pinterest,

Pyshopath
Dark
Im the bad guy, duh
The end
This dream is a killer
Feel nothing
Crazy
Fuck you
Im dead inside
Im not in danger, Im the danger
I dont live in darkness, darkness lives in me
I stopped fighting my inner demons We are on the same side now
Det där låter som du har rätt om att även M har ett djupt svart inre. Något som hon kämpat emot tidigare, men nu accepterat och släppt fram, OM det är henne själv hon refererar till och inte J.

Jag har inte Pinterest, vet inte hur det fungerar ens, så jag kan inte kolla själv. Står ruggigheterna i något sammanhang som ger ledtråd till vad hon syftar på? Är det en låttext eller bara lösryckta klipp?
Citera
2023-09-22, 11:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Det här är djupt anmärkningsvärda citat från en 15-16-17-åring. ”Filosofiska citat”???

Min tolkning är att det är nån som försöker framställa sig som tuff och lite farlig.
Tycker du att M:s låter förfärliga så lär du trilla av stolen av att läsa J:s citat.

"Djupt anmärkningsvärda" - varningsklockor på alla som lägger ut liknande citat på sociala medier?
Så ruggiga var de väl ändå inte, även om vissa säkerligen avspeglar en inre sinnesstämning. Det i sig gör henne inte till en mördar- eller ljugar-M.
Hon har en gigantisk mix av diverse citat vilka balanserar de nämnda och därför bör man kanske vara försiktig med att dra alltför stora växlar på en handfull och övertolka dess innebörd?
Ja, många - så även vuxna medelålders - kan ha ett behov av att visa upp en tuff yta eller bara få ur sig en tillfällig känsla. Se det som en ofarlig ventil, om du så vill.
Citera
2023-09-22, 12:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag har inga konkreta exempel på att någon av dom behövt anpassa sig till varandra något nämnvärt. Dom båda har trivts i varandras sällskap.

Bortser du helt ifrån de klipp där jag samlat vad M själv säger att hon gjort för att inte misshaga J?

Citat:
Att M eldat på är ett antagande eftersom J med M s hjälp valt att utföra attentat istället för att avstå. Hade M, tvärtemot vad logiken säger försökt stoppa J, hade förmodligen inte vänskapen bestått och Vetlandaborna hade blivit varnade om vilken galning som går lös. Istället var dom ovetandes att det var 2 galningar som gick lösa.

Jo, ett antagande som det faktiskt inte finns underlag för, en sammanvägd tolkning med utgångspunkt i att M är dotter av Hin Håle.
Visst KAN det vara så, men det vet vi inte.

Citat:
Ja, Johanna är driftig, men hon har inte beskrivits med dåliga ord eller varit kriminell innan hon träffade Maja. Det var då det började brinna och bilar förstöras.
Nja, intrigskapandet, utfrysningarna och sårande uttalanden är inte direkt något positivt för CVt. Det behövde hon inte Ms stöd till.

Endast M (och F) har berättat om kriminella aktiviteter. Dem visste vännerna inget om, även om några hade misstankar. J har inte vidhållit ett pip. Ingen vet alltså om det förekommit något innan J och M träffades.

Frivårdens utlåtande är generellt och inte kopplat till specifika händelser.
Ett umgänge som stöder brott eller värderingar som stöder våld, kan inte uteslutas.

Vi är båda lika "objektiva" när vi lyfter fram det som gagnar våra argument. 😜
Citera
2023-09-22, 12:49
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Detta mord är ett av många. Det är inte särdeles exceptionellt. Utfört i hastigt och ursinnigt mod.

Det är varken ett skott i huvudet på en 13-åring, tortyr, balkongflygning, eller hedersrelaterat. Som zigenarna i Göteborg som körde ihjäl sin mamma eller en pappa som dödar sin dotter. Det är inte en stackars Wilma i Uddevalla.

Det som sticker ut är Maja. Eller kombinationen Johanna och Maja. Den dominanta och en följare.

Det är Maja som håller tråden igång. Hatet mot henne och vi som tror hon hamnade i detta utan egen förskyllan. Vi som ömmar för denna olycksfågel i livet.

Att måla upp henne som ett monster är uppseendeväckande. Johanna å andra sidan är ett monster.

Nu blir det intressant att se vad hovrätten kommer fram till. Det är varken första eller sista gången en provinsiell tingsrätt dömer felaktigt och blir tillrättavisade.

Jag håller inte med dig.
Den här händelsen är fullkomligt unik, statistiskt finns den inte ens.

Det har skett mellan tre välanpassade svenska ostraffade 18, 20 och 21 åriga kvinnor i en lugn småstad. Det finns inte ens i efterhand ett riktigt begripligt skäl till att Tove skulle dödas.
Mordet, om det kommer klassas som sådant, har dessutom skett brutalt med bara händerna, inget vapen eller tillhygge.

Det som dock allra mest sticker ut och är väldigt uppseendeväckande är de häktades förmåga att ljuga under så många veckor.
Det gick så långt att experter började tvivla på om de verkligen var inblandade - för nästan ingen icke förhärdad kriminell klarar av att ljuga i så många förhör.
Inte ens vädjanden till framför allt Maja att för närståendes skull berätta var hon gjort med Toves kropp gav något resultat. Både Maja och Johanna ljög och ljög i 6-8 veckor.
(Maja berättade dock en del för medsittaren medan hon samtidigt spelade upp minnesförlust för förhörsledarna - ett rätt infernaliskt beteende i förhören)

Det är de här detaljerna som gör att fallet väckt så stor uppmärksamhet.
Händelserna kring Toves död sticker ur kriminologiskt synvinkel kraftfullt ut bland alla skjutningar, gängbrott, drogkriminalitet, sexualmord och mord bland närstående.
Det finns helt enkelt inget tidigare brott som liknar omständigheterna kring Toves död.

Dessutom dömdes båda gärningsmännen till livstidsfängelse trots sin unga ålder.
Det som efterhand framkommit om deras personligheter gör att varken Johanna eller Maja nog kan anses som riktigt vanliga sunda tjejer i 20-årsåldern. De har båda två helt klart mycket mörker under ytan. Där har Maja nog också varit bättre än Johanna på att dölja sina värsta inre avarter för omgivningen.

Att skenet bedrar och att två välanpassade ostraffade till synes normala kvinnor i 20-års åldern kan ha så mycket mörker och obehagliga förmågor och tankar i sig väcker också väldigt mycket tankar hos många.
Senast redigerad av coli 2023-09-22 kl. 13:10.
Citera
2023-09-22, 12:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Maja kan upplevas som ganska barnslig på många sätt. Att många ungdomar tycker om att lägga upp images av många slag, verkar lite coola (re) och göra sig roliga, är inte ovanligt.

På hennes söknngar kan man se sökningar om typ ordspråk om livet och andra saker, många helt vanliga som ord pappa dotter, ord om livet t ex.

Det ingår i att hitta sin identitet och att dessa uttryck skulle visa att Maja är ondsint och psykopatisk, det är ju rent av löjligt.

Däremot är det skillnad på Johannas, där det är en överväldigande del av pinsen som speglar en sida som tar över på ett helt annat sätt.

Särskilt som vi nu vet om hennes sökningar och uttalanden i övrigt.

Maja matchar inte den bliden.

Tyvärr är det så att det kan verkar lite spännande att vara som Johanna, många män gillar den spänningen. Lite spännade att verka hård, vara drivande och arrogant.

Under ytan på många yngre som vill verka tuffa, är insidan alltifrån tuff. Men under ytan på en del finns en "Johanna".

Jag upplever Maja ibland som en yngre tonåring än vad hon är. Hon har inte hittat sig själv. Hon kan också ha blivit färgad av Johanna (och nej, vi ser inte att Johanna verkar ha färgats av Maja på något sätt).
Citera
2023-09-22, 12:51
Medlem
flashmaners avatar
Det är ingenting märkligt alls med Majas pinterest och de "citat" hon postar på nätet. Det är helt vanliga normala grejer för en stor andel av befolkningen, den "coola" delen av befolkningen.

Det finns till och med dekaler, tygmärken osv i "Coola butiker" med sådana citat.

https://coolashoppen.com/produkt/im-not-in-danger-im-the-danger/

Att skuldbelägga Maja för att posta helt vanliga saker på internet är arketypiskt för Majahatarna i tråden, de skyr inga som helst medel för att med lögner och rena påhitt smutskasta och skuldbelägga Maja.
Citera
2023-09-22, 12:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag förväntade mig ett rappt svar av någon som ser Maja som ett offer, eftersom just sådana här uppgifter inte stämmer med offerbilden. Men faktum är att Maja själv valt att lägga ut dessa. Anledningen kan vi bara gissa oss till. Men nånting är det som tilltalar henne som även vill visa upp.

Och ja, det finns mycket fler givetvis. Bla flertal bilder från filmen Joker som hon kanske identifierar sig med? Ex, For my whole life, I didnt even know if i really existed. But I do, and people starting to notice.

Eller filmcitat "Kill them all" Eller bilder på knark?

Men för att vara rätt och riktigt får jag tillägga att det även finns mängder av bilder på snus, whiskey, bilar, killar, hbtq diagnoser och lite läskiga barn och ungdomsbilder.

Edit, nu får jag väl skit för jag glömde ett komma tecken mellan hbtq och diagnoser.
Hm! M gillade väl inte våldsamma filmer!?
Citera
2023-09-22, 13:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det går inte högre vågor än vad som krävs.

Jag väntade mig det svaret och jag vill att du preciserar vad som gör att Maja - enligt dig:

"måste hon se till så att J hålls på gott humör"

"inte tala om sådant som upprör J"

"inte ifrågasätta hennes hämndbegär"

"inte känna efter om hon orkar utan bara köra på"

"för det är Js villkor som gäller, fullt ös och full respekt."

Vilken är Majas drivkraft och motivation?

När du berättar ska du ha i åtanke att Maja upplevde Johanna som sin trygghet och kunde hantera konflikter. Det handlade om hur hon reagerat mot andra som arg.

Det är både intressant och komiskt att du inte fattar något så uppenbart som det du själv har sammanställt ovan.

Maja vet hur Johanna är. Maja vet att så länge Maja står i good standing hos Johanna så åtnjuter hon Johannas skydd, vilket gör att hon känner sig trygg.

Jag är förvisso långt ifrån övertygad om att du fattar nu, men jag nöjer mig så så länge så får vi se.
Ledtråden är "good standing", om du inte fattade det.
Citera
2023-09-22, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hm! M gillade väl inte våldsamma filmer!?
Citat:
For my whole life, I didnt even know if i really existed. But I do, and people starting to notice.

Badamboom, Jo ? MajaH behövde sig en upp-ryckare .. vilket var personen JJ, sådana vänskapsband brukar ställa till bekymmer ?

JJ var ett monster med kick.. och hon gav sig inte det minsta. Ändå skör som en liten flicka gjord av glas. "Glas figurinen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in