2023-09-21, 15:35
Medlem
MGM1 og MGM2 har sittet en del i fengsel de siste åra. Kan der være en mulighet for at de har mottatt en bestilling fra en tidligere medinnsatt om å "ta" JAH mot sletting av gjeld etc. Og at årsaken til at den innsatte satt inne var pga tysting fra JAH? 🤔

Et sånn scenario med bestillinger fra fengselet kunne forklart motiver. Sant tyster-taggingene. Kanskje også at flere personer ble involvert i trakassering av JAH mot sletting av gjeld eller dop. Dette kan være ulike random personer som ikke har noe å gjøre med Jonas og som ikke ville rette mistanke i noen bestemt retning.Det ville kunne forklare at det ble tidsopphold i 2020/2021.

Og hvis politiet vet at svaret kan ligge hos noen Jonas har tysta på et det ikke rart at de er tyste.... 👮👮‍♀️👮‍♂️👮‍♀️👮
Senast redigerad av Missanthropy52 2023-09-21 kl. 15:38.
Citera
2023-09-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
For meg er det nesten helt umulig å ikke tro at de siste hendelsene fra mars 2023 og frem til drapet ikke har noe med drapet å gjøre. Så tilfeldig er ikke værden. (Hulken, knusing av ruter på leilighet, overfall, maling på bil, tagging osv osv).. Oppdragsgiver må være den samme. Taggingen vet vi jo hvem som gjorde, i allefall vet vi hvem som eier bilen. Neste pågripelse kommer nok i omerådet rundt Hønefoss, i miljøet rundt de som er nevnt her tidligere. Jonas må ha vært en årntlig kødd, mange som var ekstremt sint på han. Det er nok en grunn for det.

Enig, det var bare tilfeldig at JH kom seg unna og ikke ble drept da han ble overfalt hjemme.
Citera
2023-09-21, 15:41
Medlem
Ny artikkel på VG nå:

Politiet om flere pågripelser i Jonas-saken: − Ser på det som en reell mulighet

– Vi tar høyde for at det er flere enn disse to siktede involvert i drapet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P4Gzne/politiet-om-flere-paagripelser-i-jonas-drapet-ser-paa-det-som-en-reell-mulighet
Citera
2023-09-21, 15:49
Medlem
Mest sannsynlig har vel politiet beslaglagt våpenet som ble brukt på hytta om dette er samme som han viftet med senere på kvelden?! Politiet hadde vel razzia hos MGM 1 på kvelden samme dag JAH ble funnet.
Citera
2023-09-21, 15:57
Medlem
Ny artikkel på Ringerikes blad:

Nye undersøkelser på åstedet for drapet torsdag: – Foretar søk utvendig

– Vi er oppe rundt åstedet og foretar søk utvendig, i terrenget. Jeg kan ikke si hvorfor, sier politiinspektør Odd Skei Kostveit til Ringerikes Blad.

– Vet dere nå helt sikkert hvorfor Jonas var ved denne hytta 17. august?

– Det kan jeg ikke kommentere. Jeg kan si at vi har ikke funnet noe åpenbart tegn til at det var et reelt oppdrag.

– Betyr det at en hypotese om at han ble lurt dit, står sterkere i dag?

– Ja, så lenge vi ikke finner noen bekreftelse på at det var et reelt oppdrag i området, så er det en hypotese som fremdeles er aktuell.

https://www.ringblad.no/nye-undersokelser-pa-astedet-for-drapet-torsdag-foretar-sok-utvendig/s/5-45-1730411
Citera
2023-09-21, 16:01
Medlem
en liten kuriositet er at JAH har vært medlem av rena-facebook gruppen i 3 år
Citera
2023-09-21, 16:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16-Smulan
Altså at JAH var et risikomoment. Snarere enn at motivet var hevn. Ja, hva sier man, det enkle er ofte det beste. Det ble jo skrevet tyster ganske tydelig. Men, denne andre personen som ble navngitt i de samme kunstverkene, er denna da satt under beskyttelse nå?

Jeg tenker bare at hvis dette er et bestillingsdrap, så kan det være at flere
har vært skadelidende av en eventuell informant.

En bruker av stoff vil som regel ha en fast dealer han går til.
Denne dealeren har igjen en fast leverandør, som kan være den
som smugler stoffet inn i landet, eller produserer det.

La oss si at denne brukeren blir tatt med et moderat kvantum på seg, og
at det er nok til at politiet lager sak på det. Så vil vedkommende alltid bli
spurt hvor det kommer fra. Hvis han vegrer seg for å svare, kan det tenkes
at politiet tilbyr strafferabatt hvis han samarbeider.

Da blir dealeren nestemann ut. Og når leverandøren til dealeren får nyss om
at dealeren er i søkelyset, vil han naturligvis vite hvor lekkasjen til politiet kom fra.
Da står dealeren i en presset situasjon. På den ene siden er politiet etter ham, på
den andre siden står potensielt farlige kriminelle og kanskje trusler om represalier.
Da velger kanskje dealeren å foreta seg noe overfor den utro kunden.
Med eller uten hjelp fra leverandøren.

Jeg tenker jo at en dealer med fast leverandør og faste kunder helst vil
beskytte sine egne forretninger. Da vil han kanskje også prøve å beskytte
leverandøren, og evt. hjelpe ham med å løse problemer, som f.eks. det at
noen har tystet.

Med forbehold om at dette er en generalisert hypotese.
Citera
2023-09-21, 16:17
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellmann
en liten kuriositet er at JAH har vært medlem av rena-facebook gruppen i 3 år

Interessant. Ser også det er en helt anonym og lukket profil under navnet S**der M***isen der.
I tillegg til et par med etternavn V***mo, men ikke KV.
Citera
2023-09-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Da blir dealeren nestemann ut. Og når leverandøren til dealeren får nyss om
at dealeren er i søkelyset, vil han naturligvis vite hvor lekkasjen til politiet kom fra.
Da står dealeren i en presset situasjon. .
Jepp, det kan forklare hvorfor J eventuelt tystet, men samtidig var så uforstående til at han skulle bli angrepet.

"Men jeg har aldri tysta på dere gutta" kan Jonas ha sagt i et sånt scenario.

Men tyster du på en underleverandør (100 gram), faller det fort på grossisten (flere kilo)
Citera
2023-09-21, 16:37
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Jepp, det kan forklare hvorfor J eventuelt tystet, men samtidig var så uforstående til at han skulle bli angrepet.

"Men jeg har aldri tysta på dere gutta" kan Jonas ha sagt i et sånt scenario.

Men tyster du på en underleverandør (100 gram), faller det fort på grossisten (flere kilo)

I mitt hypotetiske scenario er J kunden, og en venn eller bekjent er dealeren.

Men det er mye rart i denne saken, så jeg vet ikke hvor sannsynlig det er.

Kan også være det er noen andre som egentlig har tystet, men forsøkt å legge skylden på J.
Derav denne taggingen.
Citera
2023-09-21, 16:39
Medlem
En ting jeg bet meg merke i og som jeg ikke får ut av hodet er status oppdateringen hans på FB når han postet at han var i et forhold. Alt startet rett etter det. Det er i såfall et veldig sammentreff.

Motivet i denne saken må være vesentlig. Du skal være svært hevngjerrig om du holder på med en slik vendetta i 2 år. Sjalusi og å bli hektet på en person er ofte et motiv som gjør at kvinner må gå med voldsalarm i årtier. Mennene klarer bare ikke å gi slipp da de kan holde på livet ut.

Det som taler i mot er selvfølgelig at slike sjalusi motiv fra en ekstype som oftest går ut over kvinnen. Men hva hvis man har med en skikkelig utspekulert psyko som retter oppmerksomheten bort fra seg selv nettopp av den grunn?

Mye av dette må selvfølgelig være bestillingsverk hvis det skal henge på greip. Ut fra hva jeg har lest og hørt i podcast så går ikke denne Sindre ut med hvem han ble kontaktet av i forhold til den første lastebilbrannen? Er han kontaktet av en ukjent person? eller viste han hvem personen var? Noen må han jo ha betalt disse 5000,- til?
Citera
2023-09-21, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Interessant. Ser også det er en helt anonym og lukket profil under navnet S**der M***isen der.
I tillegg til et par med etternavn V***mo, men ikke KV.

dette kan jo faktisk være oppstarten til dramaet.. har jo ikke vært nemt noen link til Rena før.. å han ble ikke medlem i gruppen tilfeldig.. sikkert for å markedsføre jobber, skaffe overnatting til arbeidere/seg selv ved oppdrag? eller om han skulle dit på ferie? er det tidfestet hvor lenge siden på dager?

ta en skjermdump av tidspunket han ble medlem og legg det ut her? og kanskje varsle politiet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in