2023-09-21, 12:27
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Om Johanna hade uppsåt att döda Tove och om hon orsakade Toves död, då är det mord.

Ja om Tove utan tvivel dog av Johannas strypgrepp är det mord.
Kan Tove däremot dött av något annat, exempelvis av att Toves kropp fungerade fel och felaktigt aspirerade ner maginnehåll i luftrören är det inte säkerställt att det är ett mord.

Det gäller också om Tove dött av hjärtinfarkt, ett aneurysm i hjärnan, en brusten kroppspulsåder, ett epileptiskt anfall pga en hjärntumör eller hypoglykemi.

Finns det inte säkerställt att Tove dött av annans handaverkan - har hon helt enkelt inte dödats av någon annan utan dött av sjukliga orsaker i sin egen kropp.
Rätt glasklar logik.

Först när dödsorsaken är säkerställt att döden orsakats av någon annan - kan man värdera ev bakomliggande uppsåt eller inte och börja diskutera i termer kring om det var mord, dråp eller ofrivilligt vållande till någon annans död.
Senast redigerad av coli 2023-09-21 kl. 12:58.
Citera
2023-09-21, 12:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Vilken utläggning... Du är fanimej inte klok.

JAG råkade ha läst en bilaga som tydligen gått dig förbi.
Jag skriver till Heretic77 - som jag tidigare diskuterade ämnet med om vilket strippklubb de kunde ha varit till - att jag hittat Chat Noir.

Jag nämner även de andra sökorden om åldersgräns och Nattklubbar i Gtbg.

Jag gav dig dess nr på din förfrågan.

Du KRÄVDE inatt att jag skulle redogöra sida varav jag har inte ämnade stå redo i givakt att på din order och direkt serva dig.

Du har nu gjort mängder med melodramatiska inlägg om detta och bara fortsätter som om du skulle vara nån jävla boss här.

För kännedom.
Maja har googlat på Chat Noir och de åkte till Grbg och gick på just exakt strippklubb.

Hon påstår att Johanna ville få en upplevelse.

Det visar att Maja är en hycklare när hon leker Redig-Maja och tonar ner sig själv.
Hon har själv visat intresse för att glo på kvinnor som strippar.

I begynnelsen ("I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud", tolka det hur du vill), skrev du inget om åldersgräns, eller att "sökingen" Nattklubb skulle kunna innebära vanligt uteställe (vilket ju för trådens ämne är helt irrelevant.

Strippklubb finns inte med i sökningarna, vad du än försöker påskina.

Att du på nytt tar upp Chat Noir, som att jag inte skulle ha skrivit det i samma inlägg, förutom att jag har skrivit att Maja var på strippklubb med Johanna (vilken vet vi ej), det vinner du inget på.

Vad gäller Heretic, har han och jag olika tolkning och syn på Maja, men han är påläst och trovärdig. Skriver han något så stämmer det oftast att det finns källa. Han han fel, erkänner han det utan problem. Inte heller far han ut med nedlåtande och aggressiva påhopp. Det är grunden för en respektfull diskussion, trots att man kan bli upprörd över hur andra kan tycka annorlunda än man själv.

Trovärdighet.

Att inte tåla att granskas, alltid ha rätt genom aggressiva påhopp, sätta upp egna regler på flashback, det är inte en diskussion.

Maja har inte sökt på strippklubb, och varför du anger en källa om över 700 sidor, där man inte kan söka, har nu sin förklaring. Den finns helt enkelt inte.

Citat:
Jajemen.

Här ses hur snusk-Johanna vill se nakna kvinnor.
HON ville få en upplevelse.
... medan Redig-Maja tycker ju inte om sånt.
Egentligen. Det går emot hennes moraliska principer.

Att hon har sökt på strippklubb och Nattklubb med uppenbart intresse över vart hon kan tänkas ta sig in råkade hon glömma.

Kan det vara add eller nån traumatisk händelse? Nåt slags lock som sänker sig ner för att hon vill skärma ute omvärlden...
Det är så vanligt för npf:are.

Eller kanske adoption och Bowlbys anknyningsteorier passar in på sökning av Chat Noir och förtränga minnen?

Och frågan är väl varför Maja ens skulle berätta om hon hade gjort en sökning på strippklubb, vilket hon inte gjorde då.

Vilken relevans har det för förhöret, där Maja inte förnekar att hon varit där och då inte hade haft några invändningar?

Dessutom misstänker jag att hennes morliska principer om strippor, inte handlar om sex i sig, utan om de kvinnor som är i den situationen. Men det är förstås bara en gissning.
Citera
2023-09-21, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och... vilket intresse har du av att Maja har sökt på en helt vanlig nattklubb i Göteborg?

Jag gick igår igenom varenda post (tog timmar pa av att sökfunktionen inte fungerar på den aktvbilagan)) för att hitta det du skrev att jag själv skulle ta mig tid att leta efter. Som du påstod fanns att hitta.

Det du påstod fanns att hitta var stripklubb. Det fanns inte.

Du skrev i inlägget att det fanns sökningar på stripklubb/nattklubb.

Det är en insinuation att det var Maja som letade efter stripklubb.

När du sedan tar upp typ; förresten hittade att Maja sökt på en nattklubb är undermeningen stripklubb, mig lurar du inte.

Jag sticker inte under stol med att jag är petig med fakta, särskilt när det klumpas ihop i stora punkter så att den samlade bilden tornar upp sig för det du vill måla upp.

I tråden är du mycket tongivande, leader of the pack. Minsta ifrågasättande från någon renderar i riktigt aggressiva utbrott, och ett slingrande runt det du skrivit likt detta.

Du utger dig för att vara objektiv, inte ha läst minsta lilla i tråden (suck), och successivt flyttat dig från att Maja kunde vara oskyldig till att nu har hon (likt Hanna D i Lena tråden) blivit inte bara mördare, utan psykopatisk och manipulativ. Till och med jag har fått (nästan) en diagnos (jadå, jag fattar vad du är ute efter när du radar upp "symtomen". Precis som Hanna fick, Stefan D fick.

Jag förstår att du får med dig många i tråden. Du är rolig, slagfärdig och karismatisk. Du lyckas omvända tvivlare och få med dig folk.

Det är dock viktigt (för tråden och för rättvisans skull) att vara noggrann med fakta, sanningen.

Maja har inte sökt på striplubb. Hon har sökt på nattklubb- 18 år. Sökningarna är inte ordnade i kronologisk ordning, enbart ett fåtal är daterade.

En sökning ä på Chat Noir. Till skillnad mot flera andra sökningar med Göteborg med i sökningen, är denna sökning utan Göteborg och inte daterad. Sökningen kan vara från Göteborgsresan, men den kan vara från helt annat tillfälle och av andra orsaker.

Nattklubbar Göteborg 18 år är en sökning (A 157/568)
Park Lane åldersgräns, Park Lane 18 år är en annan.
Park Lane är till synes en helt vanlig nattklubb (ingen porr).

https://www.parklane.se/

Förutom detta, om nu Maja skulle ha sökt på stripklubb, vilket hon inte verkat ha gjort (möjligen Chat Noir), betyder detta inte att det är hon som är drivande.

Maja säger själv att hon var med på stripklubben, att hon vid tillfället inte reflekterde särskilt mycket över det. Detta verkar vara ärligt. Hon berättar helt utan särskild anledning om detta besök i förhör, och hon säger att hon berättat för sina föräldrar som blivit upprörda. De hade frågat vad hon höll på med, och om jag minns rätt förklarar Maja att hon stängde av och lyssnade inte på dom. Senare under häktningen, när Maja förhörs utifrån en metod att komma "in till henne", berättar hon om detta besök och att det egntligen är något som inte känns bra, något som hon inte kan stå för vad gäller hennes inställning. Jag uppfattar det som att hon svikit sin inställning och sig själv. Inte kunnat stå upp för sig själv, vilket hon kan se i efterhand, men inte då.

Ja Park Lane är en populär nattklubb på ett hotell i Göteborg.

För mig är chat noir (svarta katten) en liten teater i Oslo. Det var också en kabaré i Paris i slutet av 1800-talet. Tror det är därifrån som namnet fått sin popularitet Det finns t ex ett hotell i stadsdelen Montmarte som bär namnet (ingen reklam) och chat noir är även vanligt på vintage posters etc.

Jag vet dock att det finns en nattklubb med namnet som har stripteseföreställningar i Göteborg. Det kan vara den som Maja googlat på en gång om hon nu inte är intresserad av fransk konst och kultur eller norsk teater? Eller svarta katter? Tänkt köpa en poster? Eller googlat på något annat som kallas för chat noir. Det står ju inte specifikt Göteborg.

Maja verkar enligt googlesökningar varit intresserad av att söka mer generellt på nattklubbar i Göteborg med åldersgräns 18 år. Det finns som du säger ingen sökning specifikt på ordet strippklubb.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-09-21 kl. 13:38.
Citera
2023-09-21, 12:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Ja, då är det utan tvekan mord. Men det är mord i många fler fall än så. Rent generellt gäller att om Johanna uppsåtligen orsakade Toves död, då är det mord.

Det spelar som sagt var ingen roll om det var strypgreppet eller något annat, så länge det var till följd av Johannas uppsåtliga handaverkan.

Rättsläkarna uttrycker det som så, utan att ta ställning till vare sig uppsåt eller specifik individ, att det var våldet mot Toves hals som orsakade hennes död.

Kan man bevisa att det var just strypningen som var direkt orsak, så bedöms då också den handlingen i sig bevisa uppsåtet. Kan man inte bevisa strypningen som direkt orsak, men indirekt orsak, så är gärningen fortfarande bevisad, men inte uppsåtet genom gärningen. Där måste då istället kompletteras med annan bevisning. Sådan bevisning finns, då åligger det bara åklagaren att tydliggöra den för domstolen. Åklagaren borde således ha kallat de personer som hört Johanna säga att hon skall döda Tove att vittna inför domstolen. Men jag kan inte påminna mig att så skett. Ännu ett grovt misstag av åklagaren i så fall.

Citat:
Dog Tove däremot av något annat, exempelvis av att Toves kropp fungerade fel och felaktigt aspirerade ner maginnehåll i luftrören är det inte mord.

Det gäller också om Tove dött av hjärtinfarkt, ett aneurysm i hjärnan, en brusten kroppspulsåder ett epileptiskt anfall pga en hjärntumör eller hypoglykemi.

Finns det inte säkerställt av någon död av annan handaverkan - har den personen helt enkelt inte dödats av någon annan utan dött av sjukliga orsaker i sin egen kropp.

Ovanstående är ren dagisnivå. Om Tove dog av något som inte orsakats av Johanna, kan Johanna naturligtvis inte hållas ansvarig för mordet. Det förstår till och med ett dagisbarn.
Men nu är alla rättsläkare överens om att Tove dog till följd av Johannas våld mot Toves alls. Har du fortfarande inte fattat det? Och om du har fattat det varför tramsar du om hjärntumörer?
Dagisnivå på dina inlägg nu.
Citera
2023-09-21, 12:49
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Men enligt denna version borde väl det 'långa' stryptaget' som AL såg vid obduktionen dödat Tove om hon inte dog sas av spyan först eller är experterna oense om hur länge Johanna höll? Hoppas du förstår hur jag menar. Jag tänker också att våld mot halsen blir en dödsorsak oavsett?

Det är nog svårt att avgöra hur länge strypgreppet hållits - om man inte går bakifrån och konstaterar att det tar uppåt 3-4 minuter att strypa ihjäl någon. Detta under förutsättning att strypningen är dödsorsak.

Om Tove inte dött av strypning utan av aspiration, kan aspirationen ju kommit i princip när som helst - både under ett strypgrepp och lång tid efteråt.
Det blir ju då svårt att avgöra hur länge någon någon gång hållit ett strypgrepp på henne som Tove inte dog av.
Citera
2023-09-21, 12:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Beröringspunkten avsåg inte adoptionen, utan det sk traumatiska bindningen där det dras paralleller till Lena och Stefan stup i kvarten. Att jämföra dessa två, där det i ena fallet handlar om ett destruktivt parförhållande där Stefan har ofredat, hotat, stalkat och till slut haft ihjäl Lena, med Johanna och Maja är rent ut sagt horribelt!

Jag har efterfrågat konkreta exempel på att J velat M något ont. Det som lagts fram (som kommit från M själv kan tilläggas) är nån blick J gett henne. Att det påstådda offret själv inte kan sätta fingret på vad det är, må vara om offret är traumatiserat, chockat m.m. Men det finns inga tecken på traumatisering. Varken läkare, eller övrig häktespersonal har flaggat för att M blivit traumatiserat, chockat eller lider av minnesförlust. Tvärtom så levde hon som inget hade hänt och kunde detaljrikt redogöra för händelseförloppet för läkaren.

Det finns heller inga vittnen, inga sms, inga anmälningar, ingenting som det i regel finns (se Stefan/Lena) som tyder på att J och M haft ett destruktivt förhållande. Det är en skymf mot riktiga offer och T s anhöriga att hela tiden påstå att M är ett offer för J s psykiska våld, när man inte ens kan ge konkreta exempel.

Däremot finns det bevis på att dom levt loppan tillsammans och trivts i varandras sällskap, med allt från konserter, fester, strippklubbar, inbrott, skadegörelse, mordbränder och till sist mord. Detta finns det bevis för i from av ett tiotal vittnen, och dom själva.
Jag tror inte på ett destruktivt förhållande i den bemärkelsen att J velat M något ont, men jag tolkar det som att J utnyttjat M för sina syften, att vara herre på täppan, satt på piedestal, alltid ha någon villig att leva loppan med och FULL RESPEKT, ingen som ifrågasatt ens hennes hämndbegär och mordiska tankar.

Genom att höja M till skyarna, fråga om mående och bekymmer och visat omtänksamhet - då det inte inkräktat på hennes behov - har hon uppfattats omhuldande och kunnat vira M runt lillfingret - allt för att få sina egna behov tillgodosedda. Successivt har M blivit mer och djupare bunden. Om J inte haft nytta av M hade hon avpolletterats för länge sedan.

Som jag ser det har båda levt Js liv. M har inte lidit. Hon har haft kul med en förtrogen vän men det har varit på bekostnad av hennes musicerande, hbtq-engagemang och inte minst moral. Dessutom har hon fått tänja på gränserna för vad hon orkat med.

På så sätt har hon fått offra en del av sig själv för att tillfredsställa Js behov, även om hon fått mycket tillbaka.

Detta är min tolkning av deras vänskap.
Länkat har jag gjort i tidigare inlägg.
Citera
2023-09-21, 12:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
t dagisbarn.
Men nu är alla rättsläkare överens om att Tove dog till följd av Johannas våld mot Toves alls.

Mycket har du sysslat med i denna tråd, men det är när du ljuger rakt ut som du passerar en gräns.
Trådsanningar skitar ner tråden - låt bli!

Nej alla rättsläkare är inte överens om att Toves dödsorsak är Johannas strypgrepp runt Toves hals. Skärp dig!
Citera
2023-09-21, 12:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
När i tid tror att att Maja upptäckte att JJ "inte var den tillitsfulla som hon trodde"?

Tydligen var inte ens ett mord tillräckligt för M att få upp ögonen per omg.

M.s alla lögner tyder inte på att hon är oskyldig, som man bäddar får man ligga... och nu ligger hon dj.t risigt till.

Ska bli mycket intressant vad "de vise" kommer fram till i nästa instans!
Den upptäckten gjorde hon inte på egen hand utan fick hjälp av samsittaren, FL och Svegfors.
Citera
2023-09-21, 13:00
Medlem
Citat:
Kan Tove däremot dött av något annat, exempelvis av att Toves kropp fungerade fel och felaktigt aspirerade ner maginnehåll i luftrören är det inte säkerställt att det är ett mord.

Det gäller också om Tove dött av hjärtinfarkt, ett aneurysm i hjärnan, en brusten kroppspulsåder, ett epileptiskt anfall pga en hjärntumör eller hypoglykemi.

Finns det inte säkerställt att Tove död av annans handaverkan - har hon helt enkelt inte dödats av någon annan utan dött av sjukliga orsaker i sin egen kropp.
Rätt glasklar logik.

Först när dödsorsaken är säkerställt att döden orsakats av någon annan - kan man värdera ev bakomliggande uppsåt eller inte och börja diskutera i termer kring om det var mord, dråp eller ofrivilligt vållande till någon annans död.

Om aspiration.

Aspiration (medicin)

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aspiration_(medicin)
Citera
2023-09-21, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja Park Lane är en populär nattklubb på ett hotell i Göteborg.

För mig är Chat Noir (svarta katten) en liten teater i Oslo. Det var också en kabaré i Paris i slutet av 1800-talet. Tror det är därifrån som namnet fått sin popularitet Det finns t ex ett hotell i stadsdelen Montmatre som bär namnet (ingen reklam) och Chat noir är även vanligt på posters etc.

Jag vet dock att det finns en nattklubb med namnet som har stripteseföreställningar i Göteborg. Den ligger vid Lutherska missionskyrkan. (Lol. Vad skulle Luther säga om det? 😊 )

Det kan vara den som Maja googlat på om hon nu inte är intresserad av fransk konst och kultur. Eller norsk revyteater? Eller svarta katter? Eller något annat som kallas för chat noir. Hon kan också ha sett reklam för den så sociala medier.

Maja verkar enligt googlesökningar varit intresserad av att söka på nattklubbar i Göteborg generellt. Både Excet och Park Lane är vanliga häng för unga. Det finns som du säger ingen sökning specifikt på ordet stripklubb.

Är det inte lite märkligt att dom hamnar på just den klubben som bär namnet som Maja googlat på? Dom besöker inget annat stället som kallas för Chat Noir, typ fransk konst och kultur, norsk revyteater, svarta katter, eller något annat som bara kallas för Chat Noir?

Det är lite samma otur som att bara hamna i samma lägenhet där det begås ett mord, att sen gå på toaletten utan att upptäcka kroppen som ligger vid fötterna, för att sen bara hugga in och hjälpa till att dumpa kroppen utan att ställa en enda fråga, och ljuga om allting i flera veckor, trots att man är helt oskyldig och råkat hamna mitt i händelsernas centrum.
Citera
2023-09-21, 13:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Vad gör frivårdens bedömning intressant?

Det är väl just exakt deras umgänge som är problematiskt - och det gäller likaväl Johanna som anses clean innan de här dårarna börjar framstå som en sorts svensk motsvarighet till Thelma och Louise.
Frivårdens bedömning av J har ingen hänvisning till aktuell händelse Den är generell och innehåller "värderingar som stöder våld", vilket inte nämns om M där det I stället står "stöder kriminalitet".

"Dock utesluts inte en psykiatrisk problematik, ett umgänge som stöder brott eller värderingar som stöder våld."
Citera
2023-09-21, 13:03
Medlem
flashmaners avatar
Det är ju några i tråden som envist ihärdar att mordet på Tove just denna kväll var planerat i förväg och att Maja var med på planerna.

Jag menar dock att så inte var fallet. Även om Johanna mer eller mindre hade bestämt sig för att mörda Tove och förberedde sig för det, t.ex. genom att läsa på om hur man diskret mördar någon, så var det inte i förväg planerat att mordet skulle ske just denna kväll. Tanken väcktes förmodligen på Nöjet runt ett-tiden på natten och därefter var Johanna tillsammans med Tove fram till dess att hon dödade Tove, och hade små eller inga möjligheter att förbereda mer än vad hon redan gjort. Själva genomförandet av dådet blev därför oplanerat.

Det styrks också av vad den senila professorn själv skriver i sin artikel som tidigare refererats i tråden, och via rättsläkare Zilgs utlåtande.

Han skriver
Citat:
The use of
hands only as the lethal agent strengthens the assessment that
strangulation homicides are often crimes of an opportunity without a premeditation.

Här var det onekligen så att ett "opportunity" öppnade sig när Johanna oväntat stötte på Tove på Nöjet. Johanna tog tillfället i akt, fick med sig Tove hem, och drog "fördel" av tillfället som uppenbarat sig.

Dock skall man i detta fallet också väga in att Johanna hade förberett sig just genom att läsa på om hur man mördar någon på ett diskret sätt, och det kan mycket väl vara så att detta diskreta sätt att mörda någon var just manuell strypning med händerna. För det kan också noteras här att Tove har väldigt få skador till följd av strypningen, det är huvudsakligen skadorna på den mjuka halsmuskulaturen och halsartären och inte så mycket mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in